پاورپوینت کامل نادانی ۵۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نادانی ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نادانی ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نادانی ۵۲ اسلاید در PowerPoint :

جهالت

جهالت به معنی ندانستن، پاورپوینت کامل نادانی ۵۲ اسلاید در PowerPoint و نیز به معنی نادیده گرقتن یا بی‌اعتنایی عمدی به اطلاعاتِ مهم و حقایق است. در قرآن فرد جاهل به دلیل مقصر بودن در جهل و سفاهت مذمت شده و تأثیرات جهل و نیز تأثیرات زدودن آن بیان شده است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای جهل
۲ – ابعاد جهل
۳ – انسان موجودی جهول
۳.۱ – منظور از جهل انسان همان زمینه‌ی جهل
۳.۲ – جهل انسان همان عدم شناخت خویشتن
۴ – علت مذمت جاهل
۵ – آثار جهل
۵.۱ – بت پرستی
۵.۲ – انکار دین
۵.۳ – پراکندگی دل
۵.۴ – کفر
۶ – صفات جاهلان
۶.۱ – استهزاء
۶.۲ – توقع بیجا
۶.۳ – آلوده به گناه
۷ – درمان جهل
۷.۱ – تحقیق
۷.۲ – پرسش از اهل ذکر
۷.۳ – بصیرت
۸ – پانویس
۹ – منبع

معنای جهل

جهل در اصل به دو معنا آمده: مخالف علم، یعنی فعلی را بدون علم انجام دادن.

[۱] فراهیدی، خلیل بن احمد؛ العین‌، قم‌، هجرت‌، ۱۴۱۰ق،‌ چاپ دوم، ج‌۳، ص۳۹۰.

[۲] ابن منظور، محمدبن مکرم‌؛ لسان العرب‌، بیروت‌، دارصادر، ۱۴۱۴ق‌، چاپ سوم، ج‌۱۱، ص۱۲۹.

[۳] طریحی، فخرالدین؛ مجمع البحرین،‌ تهران،‌ کتابفروشی مرتضوی،‌ ۱۳۷۵ش، چاپ سوم، ج‌۵، ص۳۴۵.

که در فارسی به پاورپوینت کامل نادانی ۵۲ اسلاید در PowerPoint تعبیر شده،

[۴] سید علی اکبر؛ قاموس قرآن‌، تهران‌، دارالکتب الإسلامیه، ۱۳۷۱ش‌، چاپ ششم، ج‌۲، ص۸۰.

دوم به حماقت،

[۵] مهیار، رضا؛ فرهنگ ابجدی عربی- فارسی‌، بی تا، بی جا، ص۲۸۷.

سفاهت و بی اعتنایی معنا شده‌است.

[۶] قاموس قرآن‌، ج‌۲، ص۸۰.

و راغب معنای جهل را بر سه صورت بیان کرده:
۱. خالی بودن نفس از علم که معنای اصلی جهل است؛
۲. اعتقاد غلط و غیرواقع؛
۳. اعمال غلط و غیرحقیقی (با اعتقاد صحیح باشد یا فاسد)؛ مانند کسی که نمازش را به عمد ترک میکند.

[۷] راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ المفردات فی غریب القرآن‌، دمشق بیروت‌، دارالعلم الدارالشامیه، ۱۴۱۲ق‌، چاپ اول، ص۲۰۹.

ابعاد جهل

ماده‌ی “جهل” در قرآن کریم ۲۴ بار به کار رفته و بنابر آنچه بیان شد، جهل دو بُعدی است؛ یک مرتبه جهل در برابر علم است و در مرتبه‌ی بعدی جهل در برابر عقل؛ یعنی شخصی خودش را به جهالت بزند و به علم خود عمل نکند.

انسان موجودی جهول

انسان جهول در قرآن:
خداوند در قرآن، انسان را بسیار جاهل خوانده و فرموده:«… إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً»؛

[۸] أحزاب/سوره۳۳، آیه۷۲.

«… او (انسان) بسیار ظالم و جاهل بود.»
این جمله از آیه‌ی شریفه تعلیل بر تحمل انسان بر پذیرش امانت دین خداست که دو نظریه در معنای آن بیان شده است:

منظور از جهل انسان همان زمینه‌ی جهل

۱.منظور از ظلوم و جهول، شأنیت و زمینه‌ی ظلم و جهل است؛ توضیح اینکه امانت داری دین، باید به کسی داده شود که عادل و عالم باشد و کسی این قابلیت را دارد که ظالم و جاهل نیز بتواند باشد؛ پس این که میگوید: ظالم و جاهل است، یعنی لیاقت این را دارد که امانت دین به او داده شود. (اگر به درستی آن را انجام داد، عادل و عالم و گر نه ظالم و جاهل است).

[۹] طباطبائی (علامه)، سیدمحمدحسین؛ المیزان‌ فی تفسیرالقرآن، قم، جامعه‌ی مدرسین حوزه علمیه قم‌، ۱۳۷۴ش‌، چاپ پنجم، ج‌۱۶، ص۳۵۱-۳۴۹.

[۱۰] قرشی، سید علیاکبر؛ تفسیر احسن الحدیث‌، تهران‌، بنیاد بعثت،‌ ۱۳۷۷ش‌، چاپ سوم، ج‌۸، ص۴۰۲.

جهل انسان همان عدم شناخت خویشتن

۲.این توصیفها به خاطر عدم آگاهی غالب انسانها از قدر و منزلت از این مقام عظیم است که به خود ستم میکند؛ همان کاری که از آغاز در نسل آدم به وسیله” قابیل” شروع شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.

[۱۱] مکارم شیرازی، ناصر و همکاران؛ تفسیر نمونه‌، تهران‌، دارالکتب الإسلامیه، ۱۳۷۴ش‌، چاپ اول، ج‌۱۷، ص۴۵۶.

علت مذمت جاهل

در قرآن، انسان جاهل از حیث مذمت بر دو قسم است:
جاهلی که مورد مذمت واقع شده- غالب آیات این چنین است- و جاهلی که مذمت نشده است.
مذمت جاهل در غالب آیات، به دلیل مقصر بودن جاهل در جهل و سفاهت خودش است که مستحق ذم بوده؛ در مقابل آیاتی است که جاهل را سرزنش نکرده، به این دلیل که جاهل در جهل خود مقصر نیست.

[۱۲] مفردات راغب، ص۲۰۹.

مانند آیه‌ی: «… یحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّف…‌»؛

[۱۳] بقره/سوره، آیه۲۷۳.

«…از شدّت خویشتن‌داری (این نیازمندان)، افراد ناآگاه آنها را بی‌نیاز می‌پندارند…».
آیه‌ی مذکور بیان صفات فقرائی است که باید مورد انفاق قرار بگیرند که یکی از صفاتشان اینست که افراد نادان و بی اطلاع از حال انها غافل بوده و آنها را از شدت عفاف، غنی میپندارند.

[۱۴] تفسیر نمونه، ج۲، ص۳۵۶.

[۱۵] تفسیر نمونه، ج۲، ص۳۵۷.

آثار جهل

آثار جهل در وجود انسان:
جهل در وجود انسانها با گذشت زمان ریشه دوانیده و با تأثیرات منفی عمیق، آنها را در گمراهی شدید قرار میدهد.
از جمله‌ی آن:

بت پرستی

۱. نقش جهل در بت پرستی:
خداوند در قرآن کریم میفرماید:
«قَالُواْ یامُوسیَ اجْعَل لَّنَا إِلَاهًا کَمَا لَهُمْ ءَالِهَهٌ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجهَلُون»؛

[۱۶] اعراف/سوره۷، آیه۱۳۸.

«به موسی گفتند: تو هم برای ما معبودی قرار ده، همان‌گونه که آنها معبودان (و خدایانی) دارند! گفت: شما جمعیتی جاهل و نادان هستید!».
این آیه به صراحت بیانگرِ اینست که سرچشمه‌ی بت‌پرستی، جهل و پاورپوینت کامل نادانی ۵۲ اسلاید در PowerPoint بشر است؛ از یک طرف جهل او نسبت به خداوند و عدم شناخت ذات پاک او بر اینکه هیچگونه شبیه و نظیر و مانندی برای او تصور نمی‌شود؛ از سوی دیگر جهل انسان نسبت به علل اصلی حوادث جهان، که گاهی حوادث را به یک سلسله علل خیالی و خرافی مثل “بت”، نسبت میدهد؛ و از سوی سوم جهل انسان به جهانِ ماوراء طبیعت و کوتاهی فکر او، تا آنجا که خارج از مسائل حسی را باور نمی‌کند.
این”پاورپوینت کامل نادانی ۵۲ اسلاید در PowerPoint‌ها” در طول تاریخ، انباشته شده و سرچشمهی بت‌پرستی شده‌اند.

[۱۷] تفسیر نمونه، ج‌۶، ص۳۳۵.

انکار دین

۲. نقش جهل در انکار دین:
یکی دیگر از تأثیرات جهل که قرآن به آن اشاره فرموده، انکار و ردّ دین و مظاهر آن میباشد؛ مانند انکار قرآن کریم که در واقع عامل انکار، جهل و عدم آگاهی انسانها از محتوا و حقیقت آن بوده و قرآن آنها را از جمله‌ی ظالمان شمرده و میفرماید:
«بَلْ کَذَّبُواْ بِمَا لَمْیحِیطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّایأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ کَذَلِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ کَیفَ کَانَ عَاقِبَهُ الظَّالِمِینَ»؛

[۱۸] یونس/سوره۱۰، آیه۳۹.

«(ولی آنها از روی علم و دانش قرآن را انکار نکردند؛) بلکه چیزی را تکذیب کردند که آگاهی از آن نداشتند، و هنوز واقعیتش بر آنان روشن نشده است.
پیشینیان آنها نیز همینگونه تکذیب کردند؛ پس بنگر عاقبت کار ظالمان چگونه بود!».
در حقیقت بشر هیچگونه دلیلی بر نفی دین، مبدء، معاد و… ندارد و تنها جهل و عدم آگاهی اوست که ناشی از خرافات و تقلید از مذهب نیاکان بوده و سد راهشان شده است.

[۱۹] تفسیر نمونه، ج‌۸، ص۲۹۵.

پراکندگی دل

۳. نقش جهل در اختلاف و جدایی:
تفرقه ناشی از جهل و پاورپوینت کامل نادانی ۵۲ اسلاید در PowerPoint است؛ چرا که جهل عامل شرک بوده و شرک عامل پراکندگی:
«…تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لایعْقِلُونَ»؛

[۲۰] حشر/سوره۵۹، آیه۱۴.

«…آنها را متّحد می‌پنداری، در حالی که دلهایشان پراکنده است این به خاطر آن است که آنها قومی هستند که تعقّل نمی‌کنند!».
دلهای کسانی که بخلاف عقل عمل کنند، پراکنده بوده و با هم اختلاف دارند؛ چون اهداف و هواها مختلف و متفاوت بوده و حال آنکه داعی عقل یکی است؛ عقلی که دعوت به سوی طاعت خدا و نیکی کردن در فعل میکند، یاران خود را به یک سو برده و آنها را از تفرقه و جدایی بر هذر میدارد.

[۲۱] طبرسی، فضل بن حسن‌؛ مجمع البیان فی تفسیرالقرآن‌، تهران‌، ناصر خسرو، ۱۳۷۲ش‌، چاپ سوم، ج‌۹، ص۳۹۶.

کفر

۴. نقش جهل در کفر:
«وَ إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَاأَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَاأَلْفَینَا عَلَیهِ ءَابَاءَنَا أَوَ لَوْ کاَنَ ءَابَاؤُهُمْ لَایعْقِلُونَ شَیا وَ لَایهْتَدُونَ»؛

[۲۲] بقره/سوره۲، آیه۱۷۰.

«و هنگامی که به آنها گفته

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.