فایل ورد کامل مبانی نظری مدیریت مشارکتی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مبانی نظری مدیریت مشارکتی دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

لطفا نگران مطالب داخل فایل نباشید، مطالب داخل صفحات بسیار عالی و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

فایل ورد فایل ورد کامل مبانی نظری مدیریت مشارکتی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مبانی نظری مدیریت مشارکتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مبانی نظری مدیریت مشارکتی :

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی می باشد. در بخش اول چارچوب و فایل ورد کامل مبانی نظری مدیریت مشارکتی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت مشارکتی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

مقدمه

کارکنان هر سازمان به دلیل داشتـن نظـریات ، افـکار و خـلاقیت ها با ارزش ترین سرمایه به حـساب می آیند طبیعتا در جهان امروز آنچه که بیش از همه دارای اهمیت است نیروی انسانی است . به طوری که اقتصاد دانان معتقدند آنچه در نهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک سازمان و جامعه را تعیین می کند منابع انسانی آن است نه سرمایه یا منایع مادی دیگر . این منابع انسانی هستند که سرمایه ها را متراکم می سازند، از منابع طبیعی بهره برداری می کنند ، سازمان های اداری ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی را به وجود می آورند و توسعه را پیش می برند ( جعفری قوشچی، ۱۳۸۰،۷۵ )

شکل استبدادی و کلاسیک اداره کردن از آغاز سازماندهی نهادهای سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی توسط مردم به حیات خود ادامه داده است . در این نظام قدرت و حقوق حاکمیت در دست گروه کوچکی است که اعضای آن بر دیگران اعمال قدرت می کنند . به همین خاطر امروزه سازمان ها تحت عناوین گوناگونی در پی تغییر آفرینی و نوآوری هستند . برخی در پی بهبود بخشیدن به راهبردها ، بینش ها یا ارزش ها هستند و بعضی طرفدار مداخله کارمند در تصمیم ها و بعضی خواهان مدیریت با کیفیت کلی می باشند ( مک لگان و کرسیتونل ،۱۳۷۷،۲۱۵ ) به هر حال مشارکت انسان در سرنوشت خویش یک اصل و نیز نیازی فطری است که از بدو خلقت انسان وجود داشته و همواره نیز وجود خواهد داشت . بر پایه همین اصل است که دامنه این نوع نیاز هر روز گسترده تر می شود و ابعاد دیگر زندگی را در بـر می گیرد ( زارعی ،۱۳۷۹،۵۹ )نظـام مشـارکـت می تواند به سرمایه انسانی متناسب با خصوصیات و روحیات او هویت ببخشد تا به این سرمایه با ارزش تنها به عنوان ابزاری جهت نیل به اهداف سازمان نگریسته نشود .

مدیریت مشارکتی عبارت است از به وجود آوردن فضا و نظامی توسط مدیریت که تمام کارکنان ، مشتریان و پیمانکاران یک سازمان در روند تصمیم گیری و حل مسائل و مشکلات سازمان با مدیریت همکاری و مشارکت کنند . تاکید اصلی این نوع مدیریت بر همکاری و مشارکت داوطلبانه کارکنان ، مشتریان و پیمانکاران است و می خواهد از ایده ها ، پیشنهادات ، ابتکارات و خلاقیت ها و توان فنی و تخصصی آنها در حل مسائل و مشکلات سازمان در جهت بهبود مستمر فعالیت های سازمان استفاده کند ( روشندل ،۱۳۸۱،۱۵۱ )

مدیریت مشارکتی راهی است برای مبـارزه با بـوروکـراسی ، ضـرورتـی است ناشی از رشد اندازه سازمان های اقتصادی – اجتماعی در جوامع صنعتی ، نیازی است برای همکاری شبکه ای در جوامع فراصنعتی ، راه حلی است برای وحدت مجدد در جوامعی که برژایه جدایی ، انزوا و عدم ارتباط بنا شده اند و بالاخره پاسخی منطقی به شرایط و چالش های امروزی است .

اهمیت مدیریـت مشارکتی تا بدان حدی است که یک دهه پیش صاحبنـظران از جمله “لی پرستون۱ ” و ” جیمزپست۲ ” آن را « سومین انقلاب در مدیریت » نام نهاده اند؛ نخستین انقلاب پدید آمدن سلسله مراتب سازمانی و دومین انقلاب جـدایی مدیـریت از مالـکیت و حـرفـه ای شـدن مـدیریت بوده است ( روشندل ، ۱۳۸۱ ) ، نتایج تحقیقات و تجربیات پژوهشگران نشان می دهد که مشارکت سبب افزایش بازدهی ، اثر بخشی ، بالا رفتن کیفیت ، کاهش تعارض و افزایش تفاهم میان رئیس و مرئوس ، کاهش مقاومت های منفی نظیر غیبت ، تاخیر و کم کاری ، افزایش انگیزش و تعهد کارکنان می شود که در نهایت منجر به بهره وری سازمانی می گردد .

سیر تکوین مدیریت مشارکتی

مشارکت در اداره امور از دیرباز که گروه ها وسازمان های انسانی به وجود آمدند مورد توجه بوده است ، لذا پدیده نوینی در مدیریت تلقی نمی شود . در طول تاریخ از اصل مشارکت پیروی شده است و برخی مکاتب تاکید خاصی بر آن داشته اند . مشارکت یک مفهوم قدیمی است که در اداره امور عمومی و برخی افکار مذهبی نیز ریشه دارد . برای نمونه ، مشارکت بر مبنای مشورت در اسلام تحت عنوان ” شورا ” مورد توجه جدی قرار گرفته است . قرآن کریم تصمیم گیرندگان را مکلف می کند در اموری که نیاز به تحقیق و تفحص دارد بر مبنای مشورت به تصمیم گیری بپردازند ( شیخ ، ۱۳۸۱ ) .

پیدایش نظریه های کلاسیک که بر ساختار ، تخصص گرایی ، عقلانی بودن و نظم و ترتیب در سازمان ها تاکید می کرد موجب بروز تضادهایی بین فلسفه کلاسیک با روح و روان انسانی گشت و همین عامل سبب شد توجه اندیشمندان به روابط انسانی معطوف گردد . در سال ۱۹۷۲ التون مایو و همکارانش تلاش کردند میان شرایط کاری و بهره وری رابطه ای برقرار نمایند(اوبرایان ،۱۹۸۴ ) . با این مطالعات بود که اهمیت مدیریت مشارکتی برجسته تر شد و پس از مدتی، با تاکید بر جنبه های اجتماعی گروه های کار ، مکتب جدیدی به نام “روابط انسانی ” پایه گذاری شد که سعی می کرد بر مشارکت واقعی پای فشارد و آن را تبلیغ کند .

اندیشه مدیریت مشارکتی را ابتدا مولفان و محققان امریکایی مطرح کردند و برای اولین بار در ژاپن مورد انتقاد قرار گرفت و از آنجا به سازمان های تجاری اروپا و امریکا راه یافت . مدیریت مشارکتی با کار اندیشمندانی چون ارجریس (۱۹۷۵ ) ، مک گریگور(۱۹۶۰ )،لیکرت(۱۹۶۱)،هرزبرگ (۱۹۶۸ ) و لاولر (۱۹۸۶ )رو به رشد نهاد و با اشکال و عناوین مختلف ، نظیر مدیریت بر مبنای هدف ، نظام پیشنهادها، گروه های بهبود کیفیت و گروه های خودگردان به حیات خود ادامه داد . پیام اصلی تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شد این بود که مدیریت مشارکتی شامل یک تغییر از سبک کنترل گرا به سبک مشارکت گراست( پارسی ،۱۳۸۳ )

به هر حال مدیریت مشارکتی یکی از عناصر نظریه کلاسیک و شکل توسعه یافته سیستم های مدیریتی قبلی می باشد . نظریه های سازمانی و مدیریتی مختلفی در طول سال ها با تاکید بر تصمیم گیری مشارکتی شکل گرفته اند که مهم ترین آنها شامل مدیریت کیفیت فراگیر ( گرانت و همکاران ، ۱۹۹۲ ) ، یادگیری سازمانی (داگسون ، ۱۹۹۳ )، نظریه قدرت دهی ( براون و لاولر،۱۹۹۲ ) و دموکراسـی صنعتی ( دوبر ،۱۹۹۲ ) است .

فایل ورد کامل مبانی نظری مدیریت مشارکتی
فهرست مطالب

فصل دوم:چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت مشارکتی

ادبیات نظری مدیریت مشارکتی

–مشارکت

–مفهوم مشارکت و مدیریت مشارکتی

–سیر تکوین مدیریت مشارکتی

–سابقه اجرایی سیستم مدیریت مشارکتی در ایران

–مبانی فکری مشارکت

–اهداف مدیریت مشارکتی

–انواع مشارکت

–پیش نیازهای مشارکت

— درجات مشارکت

— درجات مشارکت و سلسله مراتب نیازها

— عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشارکتی

— ویژگی های افراد و سازمان مشارکت جو

— مهارت های لازم برای مدیریت مشارکتی

–فرهنگ مدیریت مشارکتی

— ابعاد مشارکت

–سطوح مسئولیت بخشی در سازمان مشارکتی

— اهرم های ضروری برا ی حرکت به سوی مدیریت مشارکتی

— برنامه ها و فنون مدیریت مشارکتی

— مهندسی مجدد سازمان ها و مشارکت

— الگوی مشارکت فراگیر

— عملکرد مدیریت مشارکتی

— نقش مدیریت مشارکتی در افزایش اثر بخشی کارکنان

— مزایای مدیریت مشارکتی

— دیدگاههای موافقان و مخالفان مشارکت

— پیش فرضهای نادرست درباره مشارکت کارکنان

— موانع مشارکت از دیدگاه دانش مدیریت

— موانع فرهنگی مشارکت

— موانع مشارکت در بخش دولتی

— روش های غلبه نمودن بر موانع مشارکتی

بخش دوم: پیشینه تحقیق در مورد مدیریت مشارکتی

سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده

چهارچوب نظری تحقیق

منابع

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.