فایل ورد کامل مقاله بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی ۳۶ صفحه در word


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی ۳۶ صفحه در word دارای ۳۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

لطفا نگران مطالب داخل فایل نباشید، مطالب داخل صفحات بسیار عالی و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی ۳۶ صفحه در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی ۳۶ صفحه در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی ۳۶ صفحه در word :

دانلود فایل ورد کامل مقاله بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی ۳۶ صفحه در word

نوع فایل: word

فرمت فایل: doc

قابل ویرایش

تعداد صفحات : ۳۲صفحه

قسمتی از متن :

مقدمه
هر جامعه ای برای پیشرفت و رشد در ابعاد مختلف اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی و … نیاز به افرادی دارد که از نظر روانی و جسمانی سالم باشند. با توجه به اینکه کودکان امروز، صاحبان بلافصل آینده جامعه هستند، سلامتی و بیماری آنان در سلامتی و بیماری جامعه فردا و نسلهای آینده اثراتی قابل توجه خواهد داشت. بنابراین، لازم است به سلامت روانی-جسمانی این قشر عظیم بیشتر توجه شود و گامهایی اساسی در جهت پیشگیری و درمان بیماریها و اختلالات روانی و رفتاری آنان برداشته شود. در مجموع، تحقیقات معتبر انجام شده در جهان نشان داده اند که میزان اختلالات رفتاری در کودکان سنین دبستانی در مناطق مختلف متغیر بوده و معمولا بین ۲ تا ۱۲ درصد است که در غالب موارد بررسی شده، میزان شیوع این اختلالات در پسران بیشتر از دختران بوده است. علاوه بر آن نتایج بررسیهای انجام شده نشان می دهد که میزان شیوع این اختلالات در دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم دبستان بیش از سایر پایه هاست(۱).
بررسی آماری ده کشور اروپایی و نیز نتایج مطالعات شیوع شناسی در ۱۱ شهر و استان کشورمان نشان داده است که عواملی همچون نابسامانی های درون خانواده (عدم سازگاری والدین، سرزنش، تهدید، انضباط ضعیف، تحصیلات پایین والدین، فقر اقتصادی)، عوامل مربوط به مدرسه مانند روابط معلم و دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر، وضعیت تحصیلی، کیفیت و امکانات آموزشی، همچنین سن، جنس، هوش به عنوان (عوامل وراثتی) و عوامل فرهنگی و اجتماعی، مهمترین علل بروز اختلالات رفتاری هستند(۲). بنابراین، شناخت دقیق و علمی مشکلات روانی و رفتاری کودکان و شیوع شناسی اختلالات رفتاری آنان اولین گام در جهت پیشگیری و درمان آنهاست.
هدف اصلی این مطالعه، تعیین میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهر ایلام در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ بوده است که به منظور، تعیین درصد اختلالات رفتاری دانش آموزان دبستانی به تفکیک جنس و نوع اختلال، رابطه بین عواملی همانند میزان تحصیلات، ترتیب تولد، وضعیت تحصیلی، شغل والدین، سن و جنس با اختلال رفتاری و میزان همبستگی اختلالات رفتاری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مد نظر قرار گرفت.
مواد و روش ها
جامعه آماری: جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر ایلام در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ تشکیل داده است. کل جامعه ۱۵۲۸۳ نفر بوده که تعداد ۷۴۲۵ نفر از آنها دختر و ۷۸۵۸ نفر آنها پسر بودند.
برای تعیین اعضای نمونه از روش غربالگری استفاده گردید. با توجه به این که معلمان، مدیران و معاونین مدارس ارتباطی طولانی و نزدیک با دانش آموزان دارند، توسط محققین، مشخصات و ویژگیهای کــودکان و دانش آموزان دارای اختلال رفتاری بصورت کتبی و شفاهی در اختیار آنان قرار گرفت و سپس از آنان خواسته شد که دانش آموزانی که چنین ویژگیهایی دارند را معرفی نمایند، که در نهایت از مجموع دبستانهای ابتدایی شهر ایلام تعداد ۸۴۰ نفر بدین شیوه و با رعایت ملاحظات اخلاقی شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند. ضمناً تعداد ۳۷۰ نفر از اعضای نمونه دختر و ۴۷۰ نفر پسر بودند.
ابزار پژوهش : ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر (Rutter) فرم ویژه معلمان بوده است. این پرسشنامه شامل ۳۰ سوال بود که تعداد ۲۴ سوال آن مستقیماً استخراج شده و تعداد ۶ سوال نیز با توجه به فرهنگ و ویژگیهای خاص جامعه آماری به آن افزوده شده است. پرسشنامه ها توسط معلمان تکمیل شده (اطلاعات فردی و خانوادگی آنان مانند شغل والدین، معدل سال قبل و… توسط مدیران و دفترداران تکمیل گردید) و دامنه نمرات اکتسابی از صفر تا ۶۰ متغیر بود. کسب نمره بالا به منزله وجود اختلال رفتاری (بیش از ۹) و کسب نمره پایین تر از ۹ نشانه بهنجاری است. اما به دلیل اینکه نمونه های این تحقیق به شیوه غربالگری انتخاب شده اند، همه کودکان انتخاب شده سطحی از اختلالات رفتاری را نشان دادند.
روش تحقیق: در این مطالعه به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی برای نشان دادن فراوانیها و درصدهای آنها، و نیز برای بررسی سطح معنی داری از روشهای آمار استنباطی نظیر همبستگی و آزمون ۲x استفاده شده است.
یافته های پژوهش: میزان کلی شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر ایلام ۵/۵ درصد بود که از این میزان ۴۲/۲ درصد مربوط به دختران و ۰۸/۳ درصد به پسران اختصاص داشته است. این اطلاعات نشان داده که شیوع اختلالات رفتاری در پسران به میزان ۶۶/۰ درصد بیش از دختران بوده است(جدول شماره ۲،۱).
بیشتـرین میزان شیوع اختلالات رفتاری در پسران و دختران، مربوط به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه (در پســران ۰۲/۱ درصد و در دختــران ۶۶/۰ درصد) بود، و کمترین میزان شیوع، مربوط به اختلال رفتارهای نــاســازگارانه (در پسران ۴۳/۰ درصد و در دختران ۱۸/۰ درصد) بدست آمد( جدول شماره ۴ ).

جدول ۱. توزیع فراوانی و درصد اختلالات رفتاری دانش آموزان شهر ایلام در جمع و بر حسب جنس
جنس فراوانی کل فراوانی اختلال درصد اختلال رفتاری نسبت به جمعیت هر جنس درصد اختلال رفتاری هر جنس به نسبت کل جمعیت
دختر ۷۴۲۵ ۳۷۰ ۹۸/۴ ۴۲/۲
پسر ۷۸۵۸ ۴۷۰ ۹۸/۵ ۰۸/۳
جمع ۱۵۲۸۳ ۸۴۰ ___ ۵/۵

جدول ۲. آزمون ۲x و توزیع اختلالات رفتاری دانش آموزان ابتدایی شهر ایلام بر حسب جنس
اختلال رفتاری

جنس فراوانی درصد مقدار ۲x سطح معنی داری
(P)
دختر ۳۷۰ ۴۴
۹/۱۱
۰۴/۰
پسر ۴۷۰ ۵۶
جمع ۸۴۰ ۱۰۰

این تــــوزیع نشــــان می دهد که شیــوع اختــلالات رفتــاری در دختــران به میــزان ۱۲ درصــد کمتر از پسران بوده اســت. همچنیــن ۲x محـــاسبه شده نشـــان می دهــد که اختـــلاف معنــی داری بین جنسیـــت و اختــلالات رفتاری وجود دارد(۴ ۰/۰= P).

جدول ۳. توزیع اختلالات رفتاری دانش آموزان بر حسب پایه تحصیلی
اختلال رفتاری
پایه تحصیلی فراوانی درصد مقدار ۲x df سطح معنی داری
(P)
اول ۱۶۱ ۲/۱۹

دوم ۱۵۸ ۸/۱۸
سوم ۱۵۱ ۱۸ ۶/۱۸ ۸ ۰۱۷/۰
چهارم ۱۶۶ ۸/۱۹
پنجم ۲۰۴ ۳/۲۴
جمع ۸۴۰ ۱۰۰

این توزیع نشان داده که دانش آمــوزان پـــایه پنجم بیشتـــرین میزان اختــلالات رفتاری و پایه ســوم کمتـــرین میـــزان آن را به خود اختصاص داده اند. ۲x محــاسبه شده نیز نشان داده است که اختلاف معنــی داری بین پایه تحصیلی و اختلالات رفتاری وجود دارد( ۰۱۷/۰ = P ).

جدول ۴. توزیع فراوانی و درصد شیوع اختلالات رفتاری ( بر حسب ابعاد چهار گانه اختلالات ) در دختران و پسران مقطع ابتدایی شهر ایلام در سال تحصیلی ۸۵-۸۴

اختلال رفتاری کمبود توجه
بیش فعالی اضطراب
افسردگی رفتار ضد اجتماعی اختلال سلوک رفتارهای ناسازگارانه
جنسیت فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد
دختر ۱۲۷ ۸۳/۰ ۱۱۶ ۷۶/۰ ۹۹ ۶۵/۰ ۲۸ ۱۸/۰
پسر ۱۵۶ ۰۲/۱ ۱۳۳ ۸۷/۰ ۱۱۶ ۷۶/۰ ۶۶ ۴۳/۰
کل ۲۸۳ ۸۵/۱ ۲۴۹ ۶۳/۱ ۲۱۵ ۴۱/۱ ۹۴ ۶۱/۰

۲x محاسبه شده نشان می دهد که بین فاکتورهای: جنس(۰۵/۰ < P)، سن(۰۱/۰ < P)، پایه تحصیلی (۰۵/۰ < P)، میـزان تحصیلات والدین (۰۰۱/۰ = P)، رتبه تولد(۰۵/۰ = P) و اختــلالات رفتاری دانش آموزان تفــاوت معنــی داری وجود دارد(جــداول شماره ۲،۳،۴).
طبق نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون، نمره اختلالات رفتـــاری کل بیشترین همبستگی(۴۰/۰) را با پیشرفت تحصیلی دارد، به طوریکه اختلالات رفتاری کل به میزان ۱۶/۰ تغیــیرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی می کنند. (منظور از پیشرفت تحصیلی وضعیت درسـی، میـــانگین نمرات یا معدل نمرات دانش آموزان می باشد که توسط معلمان و مدرسه از طریق پرسشنامه بدست آمده است).
آزمون F نشان داد که نمرات اختلالات رفتاری کل، پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی می باشد. بدین ترتیب، با افزایش میزان اختلال پیشرفت تحصیلی کمتری حـــاصل می شود، ۵/۸۹ F= و ۰۰۱/0P=. در این مطالعه، ضـــرایب همبستگی پیـــرسون بین نمـــرات، اختــلالات رفتاری و پیشــرفت تحــصیلی دانـــش آموزان محــاسبه شد. ضــریب همبــستگی محــاسبه شده، برای اختلال رفتاری با پیشرفت تحصیل، معادل ۴۰/۰- بود که در سطح ۰۱/۰ معنی دار است. این بدان معنی است که با افزایش میزان اختلالات رفتاری، پیشرفت تحصیلی کمتـــری حاصل می شود.

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.