پاورپوینت کامل میرزا حسین نوری همدانی ۸۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل میرزا حسین نوری همدانی ۸۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل میرزا حسین نوری همدانی ۸۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل میرزا حسین نوری همدانی ۸۲ اسلاید در PowerPoint :

آیت‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی

آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه و فقهای حوزه علمیه قم در عصر حاضر می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – تحصیلات
۳ – اساتید در بیان معظم‌له
۳.۱ – سیدمحمد داماد
۳.۲ – علامه طباطبایی
۳.۳ – حجت کوه‌کمره‌ای
۳.۴ – آیت‌الله بروجردی
۳.۵ – امام خمینی
۳.۶ – علامه رفیعی
۴ – تکریم از اساتید
۵ – تدریس
۶ – تالیفات
۷ – فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی
۸ – زندان قزل قلعه
۹ – روز تاریخی نوزدهم دی ۵۶
۹.۱ – شرح واقعه
۹.۲ – تبعید به خلخال
۹.۳ – تبعید به سقز
۱۰ – دوران تبعید
۱۱ – تلاش برای اعلام مرجعیت امام خمینی
۱۲ – مسافرت‌های علمی فرهنگی
۱۳ – منبع

معرفی اجمالی

ایشان در سال ۱۳۰۴ شمسی در یک خانواده مذهبی در شهر همدان دیده به جهان گشودند. پدر ایشان مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ ابراهیم نوری همدانی از علمای وارسته همدان، معاصر با حضرت آیت‌الله‌العظمی آخوند ملاعلی همدانی و هم‌حجره ایشان بود.

تحصیلات

معظم‌له در سن هفت سالگی آموختن را آغاز نموده، ادبیات فارسی، گلستان سعدی، انشاء، ترسل نصاب و… تا معالم الاصول را پیش والد مکرم خویش فرا گرفتند. سپس در سال ۱۳۲۱ شمسی وارد مدرسه مرحوم آخوند همدانی شده و حدود یک سال و نیم در آنجا به فراگیری علوم پرداختند. ولی اشتیاق و عطش ایشان به آموختن و استعداد مثال زدنی فراگیری در وجود معظم له، وادارشان ساخت تا بعد از اقامت مدت کوتاهی در همدان، به شهر مقدس قم عزیمت نموده و در آشیانه اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السّلام)، اقامت افکنده، ‌با به جان خریدن همه مشقت‌های جان‌فرسای آن‌روز، به بهره‌گیری از دروس اساتید برجسته حوزه علمیه قم پرداختند.

اساتید در بیان معظم‌له

همان‌گونه که بیان شد ایشان دروس ابتدایی را در خدمت پدر بزرگوارشان آموخته، ‌سپس در محضر بزرگان حوزه علمیه همدان به ویژه مرحوم آیت‌الله‌العظمی آخوند ملاعلی همدانی زانوی شاگردی زدند. و در درس آیت‌الله سیدمحمدباقر سلطانی طباطبائی، آیت‌الله شیخ محمد مجاهدی، آیت‌الله میرزا مهدی تبریزی حاضر شدند. همچنین از درس آیت‌الله حاج میرسیدعلی یثربی کاشانی نیز بهره گرفتند. ایشان هم اکنون در حوزه علمیه قم به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال دارند.
بعد از ورود به حوزه علمیه قم، بیشترین استفاده علمی را از خدمت آیات عظام: داماد، ‌حجت کوه‌کمره‌ای، ‌علامه طباطبایی، بروجردی و حضرت امام خمینی (علیهم‌الرحمه) داشته‌اند. حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در مورد اساتیدشان می‌فرمایند:

سیدمحمد داماد

یکی دیگر از اساتید مهم ما مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید محمد داماد می‌باشد که حدود ۱۲ سال در درس فقه و اصول معظم‌له شرکت نمودم. چند نفر بودیم در حوزه که به شاگردان داماد معروف بودیم. ایشان مرد بسیار دقیقی بود و دقت‌نظر ایشان انصافاً خیلی خوب بود. در تربیت شاگرد و عنایت به شاگرد هم ممتاز بود. نوشته‌هایی از درس آن مرحوم را بنده دارم. من درس‌های ایشان را می‌نوشتم و بعداً خدمت ایشان می‌دادم. مطالعه می‌کردند و با دقت در حاشیه‌اش چیزهایی می‌نوشتند که اکنون وقتی نگاه می‌کنم برای من یک یادگار آموزنده و مهمی است.
در تواضع، اخلاص و ساده‌زیستی کم‌نظیر بود. این را فراموش نمی‌کنم یک روز درس می‌گفتند، در مسئله وضو به اینجا رسیدند که در موقع گرفتن وضو باید انسان خودش آب بریزد و خودش وضو بگیرد و کسی کمک نکند. البته کمک هم مراتب دارد. بعضی مراتبش باطل می‌کند و بعضی مراتبش مکروه است. روایتی خواندند از «وسائل» که حضرت امام رضا (علیه‌السّلام) زمانی که به مجلس مامون وارد شدند و مامون در حال وضو گرفتن بود، بدین نحو که یک نفر آب می‌ریخت در مشت او و او وضو می‌گرفت. حضرت امام رضا (علیه‌السّلام) به مامون فرمودند: «لا تشرک بالله یا امیرالمؤمنین». این کلمه را که ایشان خواندند، که حضرت رضا به مامون، امیرالمؤمنین گفته باشد. در اثنای بحث این کلمه (امیرالمؤمنین) ایشان را منقلب کرد به‌طوری که به شدت گریه کرد و نتوانست آن‌روز درس بگوید. متاسف شد که وضع طوری باشد که امام رضا (علیه‌السّلام) به مامون بگوید امیر المؤمنین! اخلاصش را دارم، می‌گویم که آن‌روز با گریه‌اش همه را منقلب کرد و نتوانست درس بگوید. عبایش را بر سرش گرفت و جلسه را ترک کرد.

علامه طباطبایی

از جمله کسانی که باز پیش آن‌ها درس خواندم آیت‌الله آقای علامه طباطبایی بود که پنج سال بنده به درس اسفار ایشان رفتم. البته عظمت و بزرگواری آیت‌الله علامه طباطبایی از لحاظ اخلاق، کمال و معلومات و تربیت شاگرد، معلوم است و نیاز به توضیح ندارد.

حجت کوه‌کمره‌ای

یکی دیگر از اساتید بزرگ ما حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای سیدمحمد حجت کوه‌کمری بود. من در درس ایشان مدتی شرکت می‌کردم. درس معظم له، در آن زمان در قم ممتاز بود. استادی بسیار بزرگ و خیلی خوش‌بیان بودند. در درس گفتن سلیقه خوبی داشتند. مطالب را دسته‌بندی می‌کردند. دسته‌بندی مطالب بگونه‌ای بود که نوشتنش خیلی راحت بود. روش آن مرحوم باید برای ما درس باشد که مطالب را تنظیم کنیم. مثلاً بیع فضولی که می‌گفت، در بیع فضولی چند تا مبناست: مبنای مرحوم شیخ انصاری، مبنای مرحوم آخوند خراسانی که از حاشیه آخوند بر مکاسب استفاده می‌شود -مبنای مرحوم سید محمد کاظم یزدی، مبنای مرحوم شیخ محمد حسین کمپانی اصفهانی و مبنای خودش، پنج شش تا مبنا بود. از اول بیع فضولی تا آخر، هر روز مطلب هرکس را روی مبنای خودش، بطوری تنظیم می‌کرد که انسان از این بیان و دسته‌بندی تعجب می‌کرد. درس را به این ترتیب می‌گفت و مقتضای مبنای هر کس را در مساله، بیان می‌کرد، یا در صحت و نفوذ بیع فضولی و در بحث اجازه مثلا در نقل و اقسام کشف و… تقسیم‌بندی بسیار جالبی داشت.
نکته دیگری که در رابطه با ایشان بنظرم رسید، آن است که روزی که در آستانه احتضار قرار گرفته بود رفتم منزل ایشان، نزدیک مدرسه حجتیه. من توی حیاط بودم و اشخاص دیگری هم بودند. همه ناراحت و متاثر بودیم. یک نفر آمد و گفت: برای ایشان، مقداری تربت سیدالشهدا (علیه‌السّلام) آوردند، تربت را با آب قاطی کردند. تا ایشان بخورند. ایشان هم برداشت و نزدیک لبش آورد و گفت: (آخر زادی من الدنیا تربه الحسین). و آنگاه نوشید و اشهد ان لا اله الا الله را گفت و رو به قبله، به جوار حق پیوست.

آیت‌الله بروجردی

یکی دیگر از اساتید بنده حضرت آیت‌الله‌العضمی بروجردی بودند، بنده از روزی که ایشان به قم تشریف آوردند تا روزی که از دنیا رحلت کردند، یعنی: در حدود ۱۵ سال در تمام درس‌های ایشان افتخار شرکت کردن را داشتم و مقدار زیادی از درس‌های فقه و اصول آن استاد بزرگ (اعلی‌الله‌مقامه) را نوشته‌ام و در ضمن شرکت در درس گاهی مطالبی در رابطه با درس می‌نوشتم و در درس به محضر مبارکشان تقدیم می‌کردم، معظم‌له آن را می‌خواندند و گاهی هم با بزرگواری خاصی که داشتند مودر تشویق قرار می‌دادند.
آیت‌الله بروجردی، از لحاظ سخاوت و کرم دارای امتیاز خاصی بودند. برای نمونه، یک وقت ایشان در بیرونی نشسته بودند، زنی وارد شد و آقا آن زن راد ید. به پیش‌خدمت خود فرمودند: ببینید این زن چه می‌خواهد. پیش‌خدمت گفت: این زن علویه است، پول یک چادری می‌خواست، پنجاه تومان به ایشان داده شد. آقا تا اسم علویه را شنیدند، فرمودند: علویه و پنجاه تومان؟ گویی ایشان، پنجاه تومان را برای علویه توهین دانستند. در حالی که در آن زمان، پنجاه تومان کم پولی نبود. فرمودند: اقلاً چهارصد ـ پانصد تومان به آن زن بدهید. به‌طور کلی، همیشه اشخاصی که نزد ایشان می‌آمدند، ایشان بیش از آن مقداری که اشخاص توقع داشتند به آنان عنایت می‌کردند.

امام خمینی

یکی از اساتید بزرگ ما، حضرت امام خمینی (رحمه الله) بودند. راجع به حضرت امام، باید عرض کنم، اولین وسیله آشنایی من با ایشان، در ابتدای ورودم به قم، سال هزار و سیصد و شصت و دو قمری، ‌در درس اخلاق ایشان بود، ‌که روزهای جمعه عصرها تقریبا یک ساعت به مغرب مانده در مدرسه فیضیه، ‌زیر کتابخانه درس اخلاق می‌فرمودند. بعد توسط حضرت آیت‌الله‌العضمی خوانساری، نماز جماعت اقامه می‌شد. بنده هم در درس اخلاقی، عرفانی و علمی ایشان، شرکت می‌کردم. این درس، ‌بسیار سازنده و کامل بود. آیات و احادیث آمیخته با برداشت علمی، اخلاقی با بیان بسیار رسا و کافی از دل برمی‌خاست و بر دل می‌نشست. تحولی عمیق در شنونده ایجاد می‌کرد.
مدرس مملو از جمعیت می‌شد. صفا و معنویت اعضای مجلس را فرا می‌گرفت. در همان موقع هم ایشان یکی از علمای بزرگ و مشهور بودند و در تیزبینی و ژرف‌اندیشی و واقع‌نگری و وسعت‌نظر ممتاز بودند. یکی از چیزهایی که در معرفی فکر ایشان، خیلی مؤثر بود کتاب (کشف‌الاسرار) ایشان بود. که آن موقع این کتاب چاپ شده بود و در دسترس بود. البته هنوز هم این کتاب بسیار ارزشمند و عالی است.
شخصیت ایشان، دارای ابعاد مختلفی است. یکی از جهت بعد فلسفی که شاید الآن مثل ایشان، کسی را سراغ نداریم. اگر چه در آن زمان در تهران مرحوم آشتیانی را داشتیم، علامه طباطبائی آن موقع در نجف بودند.

علامه رفیعی

همچنین، استاد معقول حضرت امام، مرحوم آیه‌الله‌العظمی آقا سیدابوالحسن قزوینی، معروف به علامه رفیعی بودند که چند ماهی قم تشریف آوردند و درس معقول می‌فرمودند و بنده هم درس ایشان می‌رفتم.
درباره شخصیت ایشان از جهات مختلفی می‌شود صحبت کرد، که از نظر بنده، آنچه مهم است، مساله شناخت زمان است. در متون دینی ما هست که عالم، باید عارف به زمان باشد. ایشان، از لحاظ شناخت جریانات و مقتضیات زمان، دارای امتیاز خاصی بودند و در میان علماء بزرگ، هر یک از آنان که فکر و فعالیت‌شان، با زمان هماهنگ بوده است، توانسته است تحولی ایجاد کند.

تکریم از اساتید

معظم‌له با الهام از آیات قرآنی و روایات اسلامی و با تاسی بر سلف صالح خویش در مورد تعظیم و تکریم اساتید خود از هیچ کوششی فروگذار نکرده، پیوسته یکی از توصیه‌های ایشان به شاگردان و مخاطبان خود تکریم و تجلیل از اساتید خود می‌باشد تا جایی که بارها فرموده‌اند: «من اسامی همه اساتید خود را یاد داشت نموده، در نماز شب خود برای آنان دعا می‌کنم، ‌چرا که این عمل دارای برکات فراوانی بوده، باعث توفیق روزافزون انسان می‌گردد».

تدریس

حضرت آیت‌الله نوری از بدو ورود به حوزه علمیه قم هم‌زمان با تحصیل، تدریس را نیز آغاز نموده و در موضوعات مختلف فقهی، اصولی، کلامی، اخلاقی و … حوزه درسی شلوغی داشته و شاگردان زیادی از محضر پرفیض ایشان بهره می‌گرفتند. تا جایی که درس نهج‌البلاغه معظم‌له در مسجد اعظم در زمان طاغوت از درس‌های پر محتوای حوزه علمیه آن روز به حساب آمده، مباحث مطروحه در آن از حیث منطق و استدلال چنان عرصه را بر کارگزاران رژیم طاغوت تنگ کرد که چاره‌ای جر تعطیلی آن ندیده و با تعطیل کردن آن صدها تن از فضلای حوزه علمیه را ـ‌که اینک هریک از بزرگان حوزه و خدمت‌گزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شوندـ از آن نعمت محروم کردند.
و اینک نیز قریب به سی سال است که به تدریس درس خارج مشغولند که حدود یک‌هزار نفر از فضلاء و علمای برجسته از محضر ایشان کسب فیض می‌نمایند.

تالیفات

حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی از حیث نوشتن مطالب علمی تقید خاصی دارند و یکی از سفارشات جدی ایشان به طلاب این است که باید اهل قلم باشند و در زمینه‌های گوناگون بتوانند قلم فرسایی کنند. روی این اصل معظم‌له نوشته‌های فراوانی در زمینه موضوعات مختلف دارند که بالغ بر ۵۰ جلد می‌شود. برخی از آن نوشته‌ها چاپ شده و بعضی دیگر در آستانه چاپ قرار دارد و برخی از آن‌ها در حال آماده‌سازی جهت چاپ می‌باشد.
کتاب‌هایی که تاکنون به زیور چاپ آراسته شده‌اند، عبارت است از:
۱- الخمس
۲- مسائل من الاجتهاد و التقلید و مناصب الفقیه‌
۳- امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه اسلام- عربی
۴- امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه اسلام- فارسی
۵- اسلام مجسم- شرح حال علمای بزرگ اسلام
۶- جایگاه بانوان در اسلام
۷- جهاد- فارسی
۸- ربا
۹- دانش عصر فضا
۱۰- شگفتی‌های آفرینش
۱۱- جهان آفرینش
۱۲- انسان و جهان
۱۳- خوارج از دیدگاه نهج البلاغه
۱۴- آغاز یک حرکت انقلابی در مصر
۱۵- داستان باستان
۱۶- ما و مسائل روز
۱۷- بیت المال از دیدگاه نهج البلاغه
۱۸- اقتصاد اسلامی
۱۹- منطق خدا شناسی
۲۰- جمهوری اسلامی
۲۱- رساله توضیح المسائل
۲۲- آمادگی رزمی و مرزداری در اسلام
۲۳- هزار و یک مسئله فقهی- استفتائات ج۱ و ۲
۲۴- مناسک حج – عربی
۲۵- مناسک حج – فارسی
۲۶- منتخب المسائل- عربی
که هریک از نوشته‌های فوق مخاطبان خاصی داشته ‌و مورد استفاده اقشار مختلف قرار

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.