پاورپوینت کامل مهدویت در ادیان غیر ابراهیمی ۷۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مهدویت در ادیان غیر ابراهیمی ۷۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مهدویت در ادیان غیر ابراهیمی ۷۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مهدویت در ادیان غیر ابراهیمی ۷۴ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل مهدویت در ادیان غیر ابراهیمی ۷۴ اسلاید در PowerPoint

آن شخصیّت بی‌نظیر و بی‌مانندی که از آسمان و زمین خبر می‌دهد و حجت بر تمام مردم است و بر تمام جهان هستی احاطه‌ی علمی‌دارد، یگانه منجی عالم و تنها باز مانده از حجّت‌های الهی، حضرت مهدی (علیه‌السّلام) است که چیزی از اسرار عالم بر او پوشیده نیست.

فهرست مندرجات

۱ – مهدی موعود در کتب مقدس هندیان
۱.۱ – بشارت ظهور مهدی در اوپانیشاد
۱.۱.۱ – مستند روایی بشارت
۱.۲ – بشارت ظهور مهدی در باسک
۱.۲.۱ – مستند روایی بشارت
۱.۲.۲ – عظمت‌وبزرگی‌جهانی‌مهدی
۱.۳ – بشارت ظهور مهدی در پاتیکل
۱.۳.۱ – الفاظ و تعابیر بشارت پاتیکل
۱.۴ – بشارت ظهور بقیهالله در وشن‌جوک
۱.۴.۱ – توضیح مفردات بشارت
۱.۴.۲ – مستند روایی بشارت
۱.۵ – بشارت ظهور ولی‌عصر درکتاب دید
۱.۵.۱ – مستند روایی بشارت
۱.۶ – بشارت ظهور قائم در کتاب دادتگ
۱.۶.۱ – توضیح پیشگویی بشارت
۱.۷ – بشارت ظهور حجت الله در ریگ‌ودا
۱.۷.۱ – مستند روایی بشارت
۱.۸ – بشارت ظهور حجّت در شاکمونی
۲ – پانویس
۳ – منبع

مهدی موعود در کتب مقدس هندیان

در کتاب‌های مذهبی مقدّسی که در میان هندیان به عنوان کتاب‌های آسمانی شناخته شده و آورندگان این کتاب‌ها به عنوان پیامبر شناخته می‌شوند، تصریحات زیادی به وجود مقدّس مهدی موعود (علیه‌السّلام) و ظهور مبارک آن حضرت شده است که قسمتی از آنها از نظر خوانندگان گرامی‌می‌گذرد:

بشارت ظهور مهدی در اوپانیشاد

در کتاب «اوپانیشاد» که یکی از کتب معتبره و از منابع هندوها به شمار می‌رود، بشارت ظهور مهدی موعود (علیه‌السّلام) چنین آمده است:
«این مظهر ویشنو (مظهر دهم) در انقضای کلّی یا عصر آهن، سوار بر اسب سفیدی، در حالی که شمشیر برهنه‌ی درخشانی به صورت ستاره دنباله‌دار در دست دارد ظاهر می‌شود، و شریران را تماماً هلاک می‌سازد، و خلقت را از نو تجدید، و پاکی را رجعت خواهد داد… این مظهر دهم در انقضای عالم ظهور خواهد کرد.»

[۱] اوپانیشاد، ترجمه‌ی محمد داراشکوه (از متن سانسکریت)، ج۲، ص۶۳۷.

با‌ اندک تاملی در جملات بشارت فوق، ظاهر می‌شود که مقصود از «مظهر ویشنو» همان وجود مقدّس حجه بن الحسن العسکری (علیه‌السّلام) است؛ زیرا طبق روایات متواتر اسلامی‌ آن حضرت در آخر الزمان و در پایان جهان، ظهور خواهد نمود و با شمشیر قیام خواهد کرد، و تمامی‌ جباران و ستمگران روی زمین را از بین خواهد برد، و در دوران حکومت آن مظهر قدرت خداوند، جهان، آفرینش نوینی خواهد یافت.

مستند روایی بشارت

مهدی (علیه‌السّلام) در آخر الزمان ظاهر می‌شود: در این زمینه اخبار و احادیث بسیار زیادی در کتب شیعه و سنی از پیامبر گرامی‌ اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و ائمّه‌ی معصومین ‌(علیهم‌السّلام) روایت شده است که برخی از آنها را جهت توضیح فرازهای بشارت مزبور، تحت چند عنوان می‌آوریم:
در کتاب «غیبت» شیخ طوسی (رحمه الله) از ابو سعید خدری روایت کرده است که گفت: از رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) شنیدم که بر فراز منبر می‌فرمود:
«مهدی از عترت و اهل بیت من است، او در آخر زمان ظهور می‌کند. در آن هنگام آسمان بارانش را فرو می‌فرستد، زمین گیاهان خود را می‌رویاند و او سراسر روی زمین را پر از عدل و داد می‌نماید، آنچنان که دیگران ـ ستمگران ـ آن را پر از ظلم و جور کرده باشند.»

[۲] طوسی، محمد بن حسن، الغیبه، ص۱۱۱.

[۳] طوسی، محمد بن حسن، الغیبه، ص۱۸۰.

[۴] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۱، ص۷۴، ح۲۵.

[۵] عاملی، حر، اثبات الهداه، ج۵، ص۱۲۱، ح۲۹۳.

[۶] صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ج۲، ص۱۳۱، ح۱۰۲.

[۷] صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص۲۲۲، ح۸۱، چاپ دیگر.

در کتاب «عقد الدرر»، باب سوم از قول ابو سعید خدری از رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) نقل کرده است که آن حضرت فرمود:
«در آخر الزمان مردی جوان، با چهره‌ای زیبا و بینی کشیده، که از عترت من است قیام می‌کند، زمین را پر از عدل و داد می‌نماید، همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد…»

[۸] سلمی شافعی، یوسف بن یحیی، عقد الدرر، باب ۳، ص۹۹.

بشارت ظهور مهدی در باسک

در کتاب «باسک» که از کتب مقدّسه‌ی آسمانی هندوها است، بشارت ظهور حضرت ولیعصر (علیه‌السّلام) چنین آمده است:
«دور دنیا تمام شود به پادشاه عادلی در آخر الزمان، که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد، و حق و راستی با او باشد، و آنچه در دریا و زمین‌ها و کوه‌ها پنهان باشد همه را به دست آورد، و از آسمان‌ها و زمین و آنچه باشد خبر دهد، و از او بزرگ‌تر کسی به دنیا نیاید.»

[۹] صادقی تهرانی، محمد، بشارات عهدین، ص۲۴۶.

[۱۰] کرمانی، ناظم الاسلام، علائم الظهور، ص۱۸.

[۱۱] شیرازی، لمعات النور فی کیفیه الظهور، ج۱، ص۱۹.

[۱۲] بروجردی، علی اصغر، نور الانوار، ص۸۶، نور هفتم.

ناگفته پیداست که منظور از آن پادشاه عادل، موعود همه‌ی ملّت‌ها، وجود مقدّس حجّت بن الحسن العسکری (علیه‌السّلام) است ‌زیرا طبق روایات اسلامی‌ و وعده‌های تمامی‌ انبیا، تنها اوست که به عدل و داد قیام می‌کند و ریشه‌ی ظلم و بیداد را از بنیاد بر می‌کند، و جهان را پر از عدل و داد می‌نماید، و آنچه در دریا و زمین و کوه‌ها پنهان شده به دست می‌آورد، و تنها اوست که در آخر الزمان ظاهر می‌شود و تحول و دگرگونی عظیمی‌ در دنیا به وجود می‌آورد، و زحمات همه‌ی پیامبران را که به منظور برقرار ساختن عدالت اجتماعی آمده‌اند به ثمر می‌رساند، و فرمانش بر همه‌ی موجودات جهان نافذ است.

مستند روایی بشارت

به هر حال، در این بشارت و بشارات دیگری که در سایر کتب مقدسه‌ی مذهبی اهل ادیان آمده، موضوع ظهور مبارک حضرت مهدی (علیه‌السّلام) به قدری واضح و روشن است که هیچ گونه نیازی به توجیه و تفسیر ندارد؛ ولی در عین حال، برای این که معلوم شود تمام مضامین بشارت مزبور در احادیث اسلامی‌ نیز آمده است، پیرامون برخی از فرازهای آن توضیحاتی می‌دهیم.
«انَّه اذا تناهت الاُمور الی صاحب هذا الامر رفع الله تبارک وتعالی کلَّ منخفض من الارض، وخفض له کلَّ مرتفع منها حتّی تکون الدُّنیا عنده بمنزله راحَتِهِ فَایَکُمْ لَوْ کانَتْ فِی راحَتِهِ شَعْرَهٌ لَمْ یُبْصِرْها؛

[۱۳] صدوق، محمّد بن علی، کمال الدین، ج۱، ص۶۷۴.

[۱۴] کاظمی، مصطفی بن ابراهیم، بشاره الاسلام، ص۲۴۳.

هنگامی‌که اُمور به دست حضرت صاحب الامر (علیه‌السّلام) برسد، خدای تبارک و تعالی هر زمین پستی را برای او بالا می‌برد، و هر زمین بلندی را پائین می‌آورد تا این که همه‌ی جهان همانند کف دست او برایش آشکار شود. آیا کدام یک از شما اگر کف دست او تار مویی باشد آن را نمی‌بیند؟».
پس با توجّه به آنچه گذشت، به این نتیجه می‌رسیم که، آن شخصیّت بی‌نظیر و بی‌مانندی که از آسمان و زمین خبر می‌دهد و حجّت بر تمام مردم است و بر تمام جهان هستی احاطه‌ی علمی‌دارد، یگانه منجی عالم و تنها باز مانده از حجّت‌های الهی، حضرت مهدی (علیه‌السّلام) است که چیزی از اسرار عالم بر او پوشیده نیست.

عظمت‌وبزرگی‌جهانی‌مهدی

در همه‌ی عالم کسی بزرگ‌تر از مهدی به دنیا نیاید: صاحب کتاب «عقد الدرر» در مورد عظمت و بزرگواری حضرت مهدی (علیه‌السّلام) و مقام و موقعیّت آن امام والا مقام، حدیثی از امام محمد باقر (علیه‌السّلام) روایت کرده است که فرمود:
«حضرت موسی (علیه‌السّلام) برای بار اوّل، به آنچه که به قائم آل محمّد ‌(علیه‌السّلام) عطا خواهد شد نظر کرد و گفت: پروردگارا! مرا قائم آل محمّد (علیه‌السّلام) قرار بده. به آن حضرت گفته شد: قائم (علیه‌السّلام) از ذریه‌ی احمد (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) است. بار دوم نظر کرد همان عطا را دید و همان دعا را کرد و همان جواب را شنید، برای سومین بار نظر کرد، همان عطا را دید و همان درخواست را نمود و همان جواب را شنید.»

[۱۵] سلمی شافعی، یوسف بن یحیی، عقد الدرر، ص۸۴، آخر باب اول.

[۱۶] سلمی شافعی، یوسف بن یحیی، عقد الدرر، ص۲۳۳، آخر باب هشتم.

[۱۷] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۱، ص۷۷، ح۳۵.

[۱۸] نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبه، ص۲۴۰، ح۳۴، باب ۱۳.

بشارت ظهور مهدی در پاتیکل

در کتاب «پاتیکل» که از کتب مقدّسه‌ی هندیان می‌باشد و صاحب این کتاب از اعاظم کفره‌ی هند است و به گمان پیروانش، صاحب کتاب آسمانی است، بشارت ظهور مبارک حضرت مهدی (علیه‌السّلام) چنین آمده است:
«چون مدّت روز تمام شود، دنیای کهنه نو شود و زنده گردد، ‌و صاحب ملک تازه پیدا شود از فرزندان دو پیشوای بزرگ جهان که یکی «ناموس آخر الزمان» و دیگری «صدیق اکبر.»
«یعنی وصی بزرگ‌تر وی که «پشن» نام دارد و نام آن صاحب ملک تازه، «راهنما» است، به حق، پادشاه شود، و خلیفه‌ی «رام» باشد، و حکم براند، و او را معجزه بسیار باشد. هر که پناه به او برد و دین پدران او اختیار کند، سرخ‌روی باشد در نزد رام.»
«و دولت او بسیار کشیده شود، و عمر او از فرزندان «ناموس اکبر» زیاده باشد، و آخر دنیا به او تمام شود و از ساحل دریای محیط و جزایر سراندیب و قبر بابا آدم (علیه‌السّلام) و از جبال القمر تا شمال هیکل زهره، تا سیف البحر و اقیانوس را مسخر گرداند، و بتخانه‌ی «سومنات» را خراب کند.»
«و «جگرنات» (به لغت سانسکریت نام بتی است که هندوها آن را مظهر خدا می‌دانند) به فرمان او به سخن آید و به خاک افتد، پس آن را بشکند و به دریای اعظم‌ اندازد، و هر بتی که در هرجا باشد بشکند.»

[۱۹] کرمانی، ناظم الاسلام، علائم الظهور، ص۱۷.

[۲۰] شیرازی، لمعات النور فی کیفیه الظهور، ج۱، ص۱۸.

[۲۱] بروجردی، علی اصغر، نور الانوار، ص۸۶، ‌نور هفتم.

[۲۲] صادقی تهرانی، محمد، بشارات عهدین، ص۲۴۶، به نقل از کتاب زبده المعارف، ذخیره الالباب و تذکره الاولیاء.

الفاظ و تعابیر بشارت پاتیکل

از آنجا که در این بشارت، الفاظ و تعابیری به کار رفته است که امکان دارد برای بعضی از خوانندگان نامفهوم باشد بعضی از آنها را جهت روشن‌تر شدن مطلب توضیح می‌دهیم:
۱ـ مقصود از «ناموس آخر الزمان»، ناموس اعظم الهی، پیامبر خاتم، حضرت محمّد بن عبدالله (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) است.
۲ـ پشن، نام هندی حضرت علی بن ابی طالب (علیه‌السّلام) است.
۳ـ صاحب ملک تازه، آخرین حجّت خداوند حضرت ولی عصر (علیه‌السّلام) است و راهنما، نام مبارک حضرت مهدی (علیه‌السّلام) است که بزرگ‌ترین نماینده‌ی راهنمایان الهی و نام مقدّس وی نیز،‌ هادی و مهدی و قائم به حق است.
۴ـ کلمه‌ی «رام» به لغت «سانسکریتی» نام اقدس حضرت احدیت (خدا) است.
۵ـ این جمله «هر که به او پناه برد، و دین پدران او اختیار کند، در نزد رام، سرخ‌روی باشد» صریح است در این که، حضرت مهدی (علیه‌السّلام) جهانیان را به دین اجداد بزرگوارش، اسلام، دعوت می‌کند.
۶ـ سومنات ـ بنا به نوشته‌ی علّامه دهخدا، در کتاب لغت نامه، بتخانه‌ای بوده است در «گجرات» و گویند: سلطان محمود غزنوی آن‌را خراب کرد، و «منات» را که از بتهای مشهور است و در آن بتخانه بود، شکست.
و گویند: این لغت هندوی است که مفرّس شده و آن نام بتی بود، و معنی ترکیبی آن «سوم، نات» است: نمونه‌ی قمر، زیرا «سوم» به لغت هندوی قمر را گویند، و نات، تعظیم است. برای اطلاع بیشتر به لغت نامه دهخدا، ماده‌ی «سومنات» مراجعه فرمایید.

بشارت ظهور بقیهالله در وشن‌جوک

در کتاب «جوک» که رهبر جوکیان هندو است و او را پیامبر می‌دانند، ‌درباره‌ی بشارت ظهور حضرت «بقیه الله» (علیه‌السّلام) و رجعت گروهی از اموات در دوران حکومت عدالت گستر آن حضرت، چنین آمده است:
«آخر دنیا به کسی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.