پاورپوینت کامل مولف کتاب الامامه و السیاسه ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مولف کتاب الامامه و السیاسه ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مولف کتاب الامامه و السیاسه ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مولف کتاب الامامه و السیاسه ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

نویسنده کتاب الامامه و السیاسه

کتاب الامامه والسیاسه، نوشته ابن‌قتیبه دینوری است، در حالی‌که اهل‌سنت آن‌را انکار می‌کنند و انگیزه اهل‌سنت از انکار آن، پنهان‌ماندن حقایقی است که ابن‌قتیبه بی‌پرده آن‌ها را بیان کرده است.

فهرست مندرجات

۱ – طرح شبهه
۲ – اصل روایت ابن‌قتیبه
۳ – نقد و بررسی
۳.۱ – چاپ کتاب با نام مؤلف
۳.۲ – لزوم استناد به عالمان اسلامی
۳.۳ – تصریح عالمان اهل‌سنت بر مولف کتاب
۳.۴ – اعتراض بزرگان اهل‌سنت بر عدم سانسور
۴ – نتیجه
۵ – پانویس
۶ – منبع

طرح شبهه

کتاب «الامامه و السیاسه» تالیف ابن‌قتیبه دینوری نمی‌باشد و محققان در انتساب آن به ابن‌قتیبه دینوری تردید دارند. انتساب این کتاب به ایشان از جانب محققان مستشرق و مسلمان مورد نقد قرار گرفته و کسی آن را معتبر نمی‌داند.
دلیل عمده محققان آن است که هیچ یک از نام کتاب الامامه والسیاسه را ذکر در فهرست آثار وی ذکر نکرده‌اند.
«دوزی معتقد است که «الامامه و السیاسه» نه قدیمی است و نه صحیح؛ زیرا حاوی اشتباهات تاریخی و روایات خیالی و غیر معقول است. از این‌رو انتساب چنین تصنیف ضعیفی به ابن‌قتیبه ممکن نیست.
یکی از شبهاتی که وهابی‌ها مطرح می‌کنند که در واقع با مطرح کردن آن می‌خواهند از واقعیت‌های مطرح شده در این کتاب فرار کنند، این است که می‌گویند، کتاب الامامه والسیاسه، نوشته ابن‌قتیبه دینوری نیست.
از آن جایی که ابن‌قتیبه دینوری، متوفای ۲۷۶ هـ، از دانشمندان بنام و از بزرگان و فحول اهل سنت در ادبیات، تاریخ، فقه، حدیث، علوم قرآن و… به شمار می‌آید و وهابی‌ها نمی‌توانند در وثاقت و شخصیت خود او تردید کنند، تلاش می‌کنند که حتی الامکان انتساب کتاب الامامه والسیاسه را به ایشان مخدوش و آن را از درجه اعتبار ساقط نمایند.

اصل روایت ابن‌قتیبه

قال وان ابا بکر رضی الله عنه تفقد قوما تخلفوا عن بیعته عند علی کرم الله وجهه فبعث الیهم عمر فجاء فناداهم وهم فی دار علی فابوا ان یخرجوا فدعا بالحطب وقال والذی نفس عمر بیده لتخرجن او لاحرقنها علی من فیها فقیل له یا ابا حفص ان فیها فاطمه فقال وان فخرجوا فبایعوا الا علیا فانه زعم انه قال حلفت ان لا اخرج ولا اضع ثوبی علی عاتقی حتی اجمع القرآن فوقفت فاطمه رضی الله عنها علی بابها فقالت لا عهد لی بقوم حضروا اسوا محضر منکم ترکتم رسول الله صلی الله علیه وسلم جنازه بین ایدینا وقطعتم امرکم بینکم لم تستامرونا ولم تزدوا لنا حقا.

[۱] الدینوری، ابو محمد عبدالله بن مسلم ابن قتیبه (متوفای۲۷۶ه)، الامامه والسیاسه، ج۱، ص۳۰، با تحقیق شیری.

نقد و بررسی

تحقیق و پاسخی هر چند مختصر بر این تلاش‌های غیر علمی را بر خود لازم می‌دانیم:

چاپ کتاب با نام مؤلف

این کتاب بارها با نام مؤلف آن «ابن‌قتیبه دینوری» در مصر و سایر کشورها چاپ شده و حتی چندین نسخه خطی از این کتاب در سراسر دنیا؛ از جمله در کتابخانه‌های مصر، پاریس، لندن، ترکیه و هند موجود است.

لزوم استناد به عالمان اسلامی

تا زمانی که عالمان اسلامی وجود دارند، استناد به کلمات مستشرقانی همچون دوزی و… دور از شان یک محقق اسلامی است، و اصولا در صحت انتساب و عدم آن‌چه نیازی به بیگانگان است؟ و چرا باید سراغ مستشترقینی رفت که در بسیاری از موارد وجود پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را نیز انکار کرده‌اند؟ معلوم می‌شود دست دوستان اهل سنت از دلیل کوتاه شده است که به دامن مستشرقان پناه برده‌اند.

تصریح عالمان اهل‌سنت بر مولف کتاب

بسیاری از عالمان اهل سنت؛ حتی از علماء و بزرگان معاصر آن‌ها، به تالیف این کتاب و صحت انتساب آن به «ابن‌قتیبه» تصریح داشته و در نقل روایات تاریخی به آن استناد کرده‌اند، که به اختصار به اسامی چند تن اشاره می‌کنیم:
۱. ابن‌حجر هیثمی در کتاب تطهیر الجنان و اللسان.

[۲] ابن حجر الهیثمی، ابو العباس احمد بن محمد بن علی (متوفای۹۷۳هـ)، تطهیر الجنان و اللسان، ص۷۲.

۲. ابن‌عربی مالکی، در کتاب العواصم من القواصم، ضمن نقل مطالبی از این کتاب به صحت انتساب آن به «ابن‌قتیبه» تصریح دارد.

[۳] ابن العربی، محمد بن عبدالله ابو بکر (متوفای۵۴۳ه)، العواصم من القواصم فی تحقیق مواقف الصحابه بعد وفاه النبی صلی الله علیه وسلم، ج۱، ص۲۶۱، تحقیق:محب الدین الخطیب – ومحمود مهدی الاستانبولی، ناشر:دار الجیل – لبنان – بیروت، الطبعه:الثانیه، ۱۴۰۷ه – ۱۹۸۷م.

۳. نجم‌الدین عمر بن محمد مکی مشهور به «ابن‌فهد» در کتاب اتحاف الوری باخبار امّ القری در ذکر حوادث سال ۹۳هـ، می‌نویسد:
و قال ابومحمد عبدالله بن مسلم ابن قتیبه فی کتاب الامامه و السیاسه….

ابن‌فهد، نجم‌الدین عمر بن محمد مکی، اتحاف الوری باخبار‌ام القری، حوادث سال ۹۳ هـ ق.
و سپس حکایت دستگیری «سعید بن جبیر» را به نقل از آن کتا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.