پاورپوینت کامل موعظه ۷۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل موعظه ۷۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل موعظه ۷۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل موعظه ۷۱ اسلاید در PowerPoint :
پند و عبرت
عبرتها به وسعت دنیا گسترده است. هر پدیده، آیهاى از آیات الهی است و پیامى دربر دارد. هر کس دیدهاى عبرتبین داشته باشد، مىتواند از لابهلاى پدیدهها، پیامها را دریابد. براى آگاهى و بیداری انسان هشدارها داده شده است و عبرتها بىپرده و آشکار رخ نمودهاند. به فرموده امیرالمؤمنین (علیهالسلام)، اگر انسان چشم باز کند و ببیند، وسایل بینایى او فراهم است، و اگر گوش شنوا داشته باشد، سخنان حق گفته شده است و اگر اهل هدایت باشد، وسایل هدایت فراهم است.
فهرست مندرجات
۱ – مصداقهای پند و عبرت
۱.۱ – عبرت از گذشتگان
۱.۲ – عبرت از پیشینیان
۱.۳ – نظر به همه چیز با دیده عبرت
۱.۴ – نصیحتکنندهای عالی
۱.۵ – عبرت گرفتن
۱.۶ – داشتن چشم بینا و گوش شنوا
۱.۷ – گردن در گرو سخن
۱.۸ – مواعظ امیر
۱.۹ – سودمندترین داستان
۱.۱۰ – رحمت خدا بر عبرتگیران
۱.۱۱ – عبرت گرفتن از گذشتگان
۱.۱۲ – عالم بیعمل
۱.۱۳ – عبرتها بسیار، عبرت گرفتن اندک
۱.۱۴ – عبرت از گذشته
۱.۱۵ – رابطه حکمت و عبرت
۱.۱۶ – عبرت گرفتن از گذشته
۱.۱۷ – درس گرفتن از عبرتها
۱.۱۸ – امام مایه عبرت
۱.۱۹ – آسایش در همسایگی خداوند
۱.۲۰ – پند از جدایی
۱.۲۱ – پند از حوادث
۱.۲۲ – عبرت از آرامش ابدی
۱.۲۳ – پذیرفتن پند
۱.۲۴ – فروغ واعظ
۱.۲۵ – پند خداوندی
۱.۲۶ – رابطه مثل با دلیل
۱.۲۷ – پند از عاقبت زندگی دیگران
۱.۲۸ – سنجیدن نفسها
۱.۲۹ – نافرمانی و حسرت
۱.۳۰ – نفع از تجارت
۱.۳۱ – نگرش مؤمن به دنیا
۱.۳۲ – تعلیم خردمند
۱.۳۳ – پندگوی پندناپذیر
۱.۳۴ – پرده غرور
۱.۳۵ – ناشنوای حقیقی
۱.۳۶ – زندهکننده قلب
۱.۳۷ – پند با مردم
۱.۳۸ – ناصح دلسوز
۱.۳۹ – دیده عبرت
۱.۴۰ – موفقیت و تجربه
۱.۴۱ – پند از تجربهها
۱.۴۲ – بهره مندی از تجربه
۱.۴۳ – زبانبسته بهتر که گویا به شر
۱.۴۴ – خیرخواه واقعی
۱.۴۵ – جایگاه تذکر و پندگیری
۱.۴۶ – نگاه مؤمن به دنیا
۱.۴۷ – بهترین تجربهها
۱.۴۸ – آیینه عبرت
۱.۴۹ – صدق گفتار دنیا
۱.۵۰ – سفارش امام به فرزندش
۱.۵۱ – عوامل عبرتآموز
۲ – پانویس
۳ – منبع
مصداقهای پند و عبرت
حضرت علی (علیهالسلام) در نهج البلاغه به تفصیل به مسئله پند و عبرت پرداختهاند، که در ادامه آن را بررسی میکنیم.
عبرت از گذشتگان
«اتعظوا بمن کان قبلکم، قبل ان یتعظ بکم من بعدکم؛
[۱] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۳۱، خطبه ۳۲.
از آنان که پیش از شما در گذشتهاند، پند بگیرید، پیش از آن که پس از شما خواهند آمد از شما پند گیرند».
عبرت از پیشینیان
«اعتبروا بحال ولد اسماعیل و بنی اسحاق و بنی اسرائیل (علیهالسلام) فما اشد اعتدال الاحوال، و اقرب اشتباه الامثال؛
[۲] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۲۰۰، خطبه ۱۹۲.
تجربه و عبرت بیندوزید از حال فرزندان اسماعیل و اسحاق و اسرائیل (علیهمالسلام) که احوال شما به احوال آنان سخت متناسب است و چه شبیه به یکدیگر است مثلها (امثال صفات شما با آنان)».
نظر به همه چیز با دیده عبرت
از دیده عبرت کن هان!
«انما ینظر المومن من الی الدنیا بعین الاعتبار؛
[۳] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۳۲۷، حکمت ۳۷۲.
مؤمن در این جهان (به همه چیز) با دیده عبرت نظر میکند».
نصیحتکنندهای عالی
«الاعتبار منذر ناصح؛
[۴] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۳۷۱، حکمت ۳۶۵.
عبرت گرفتن (از حوادث) ترساننده بسیار ناصحی است».
عبرت گرفتن
عبرت بگیرید!
«اعتبروا بما اصاب الامم المستکبرین من قبلکم من باس الله و صولاته، و وقائعه و مثلاته؛
[۵] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۱۹۶، خطبه ۱۹۲.
عبرت بگیرید و تجربه بیاندوزید از آنچه که پیش از شما [[|متکبران]] امتها را گرفتار ساخت، از غضب خداوندی و حملات و عذابها و کیفرهای سخت او».
داشتن چشم بینا و گوش شنوا
چشم بینا و گوش شنوا داشته باشید!
«لقد بصرتم ان ابصرتم، و اسمعتم ان سمعتم؛
[۶] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۲۰، خطبه ۲۰.
اگر شما میخواستید دیده بگشایید و واقعیات را ببینید، وسایل بینایی در اختیار شما گذاشته شده است و اگر میخواستید گوش باز کنید و واقعیات را بشنوید، شنیدنیهایی که واقعیات را با گوش شما آشنا بسازد، طنینانداز گشته است».
گردن در گرو سخن
«ذمتی بما اقول رهینه و انا به زعیم. ان من صرحت له العبر عما بین یدیه من المثلات حجزته التقوی عن تقحم الشبهات؛
[۷] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۱۷، خطبه ۱۶.
ذمه و پیمان من در گرو آن چیزی است که میگویم و من صدق گفتار و حق بودن آن را بر عهده میگیرم، همانا کسی که امور عبرتآور و پندآموز از قبیل عقوبتها و کیفرهایی که به مردمانی که در برابر روی او قرار داشتهاند فرود آمده و در نتیجه آن به خاک مذلت نشستهاند. (این امور) برای او روشن ساخته باشد که ان عقوبتها و کیفرها در نتیجه ستمگری و ارتکاب اعمال زشت بوده روح پرهیزکاری (که در اثر عبرتآموزی در وی پدید میآید) از هجوم آوردن امور شبههناک به طرف او جلوگیری میکند».
مواعظ امیر
«فی ذم اصحابه: اتلو علیکم الحکم فتنفرون منها، و اعظکم بالپاورپوینت کامل موعظه ۷۱ اسلاید در PowerPoint البالغه فتقرقون عنها، و احثکم علی جهاد اهل البغی فما آتی علی اخر قولی حتی اراکم متفرقین ایادی سبا ترجعون الی مجالسکم؛
[۸] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۸۵، خطبه ۹۷.
درباره اصحاب خود فرمودند: حکمتها را برای شما میخوانم از آنها میگریزید! و با پند رسا شما را پاورپوینت کامل موعظه ۷۱ اسلاید در PowerPoint مینمایم (بدون این که در شما تاثیر کند) هر یک راه خود را میگیرید و پراکنده میشوید و شما را برای جهاد با طغیانگران تحریک میکنم، شما را میبینم که سخنم به پایان نرسیده؛ مانند فرزندان سبا پراکنده میشوید و به مجالس خود برمیگردید».
سودمندترین داستان
«تدبروا احوال الماضین من المومنین قبلکم، کیف کانوا فی حال التمحیص و البلا… فانظروا کیف کانوا حیث کانت الاملا مجتمعه، و الاهوا موتلقه… فانظروا الی ما صاروا الیه فی آخر اموارهم حین وقعت الفرقه، و تشتتت الالفه، و اختلفت الکلمه و الافئده و تشعبوا مختلفین، و تقرموا متحازبین، قد خلع الله عنهم لباس کرامته، و سلبهم غضاره نعمته و بقی قصص اخبارهم فیکم عبرا للمعتبرین؛
[۹] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۱۹۹، خطبه ۱۹۲.
بیاندیشید در حالات مردمان با ایمان که پیش از شما از این دنیا گذشتهاند که چگونه زندگی را در حال تصیفه و ابتلا سپری کردند، پس بنگرید و به وضع آنان تا آنگاه که مردمشان اجتماع داشتند و تمایلاتشان با هم بود. حال بنگرید به سرنوشت آنان در آخرکارشان. در آن هنگام که جدایی میان آنان افتاد و انس و الفت به پراکندگی تبدیل گشت و اختلاف کلمه و اختلاف دلها وارد جمع آنان گشت و در نتیجه به تیرههای مختلف تقسیم شدند و در حال ستیزهگری با یکدیگر پراکنده شدند، خداوند لباس کرامتش را از پیکرشان بیرون آورد و طروات و فراوانی نعمتش را از آنان سلب نمود. حال داستان های اخبار آنان در میان شما برای عبرتگیری انسانهای پندآموز مانده است».
رحمت خدا بر عبرتگیران
«رحم الله امرا تفکر فاعتبر، و اعتبر فابصر؛
[۱۰] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۹۰، خطبه ۱۰۳.
رحمت خدا بر آن کس که اندیشید و عبرت آموخت و پند گرفت و بینش یافت».
عبرت گرفتن از گذشتگان
«ان لکم فی القرون السالفه لعبره! این العمالقمه و ابناه العمالقه! این الفراعنه و ابنا الفراعنه! این اصحاب مدائن الرس الذین قتلوا النبیین، و اطفاوا سنن المرسلین، و احیوا سنن الجبارین!؛
[۱۱] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۱۷۶، خطبه ۱۸۲.
ای مردم! عبرتگیری و تجربه از قرون گذشته بر شماست کجا رفتند عمالقه و فرزندان عمالقه! کجا هستند گردانندگان شهرهای رس که پیامبران را کشتند و سنتهای پیامبران را خاموش و بدعتهای جباران را زنده ساختند».
عالم بیعمل
«لا تکن ممن یرجو الاخره بغیر العمل… یصف العبره و لا یعتبر، و یبالغ فی الموعظُه و لا یتعظ؛
[۱۲] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۳۴۰، حکمت ۱۵۰.
از کسانی مباش که بدون کار، به آخرت چشم امید دوخته است. عبرتها را بیان میکند؛ اما خود از آنها درس نمیگیرد، در اندرز دادن به دیگران میکوشد، لیکن خود پند نمیآموزد».
عبرتها بسیار، عبرت گرفتن اندک
«ما اکثر العبر و اقل الاعتبار!؛
[۱۳] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۳۶۳، حکمت ۲۹۷.
چه فراوان است وسایل عبرت گرفتن و چه اندک است بهرهرداری از این وسایل برای عبرتگیری».
عبرت از گذشته
«من کتابه الی الحارث الهمدانی: صدق بما سلف من الحق، و اعتبر بما مضی من الدنیا ما بقی منها؛ فان بعضها یشبه بعضا، و آخرها لا حق باولها! و کلها حائل مفارق؛
[۱۴] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۳۱۲، نامه ۶۹.
در نامهای امام علی (علیهالسلام) به حارث همدانی فرمودند: آنچه را قرآن از حوادث گذشته بیان داشته بپذیر و از گذشتهها برای آینده پند بگیر، زیرا دنیا (از نظر حوادث) گذشته و آینده، این گوشه و آن گوشه آن مثل هم است و پایان آن در ردیف گذشتهها در جریان است و همه دنیا در حال انتقال و جدایی است.
رابطه حکمت و عبرت
«من تبینت له الحکمه عرف العبره، و من عرف العبره فکانما کان فی الاولین؛
[۱۵] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۳۲۲، حکمت ۳۱.
هر کس حکمت بر او ظاهر شود، عبرت را شناسد، و هر کس عبرت را شناسد، گویی از اولین روزگاران تاکنون بوده است».
عبرت گرفتن از گذشته
«لو اعتبرت بما مضی حفظت ما بقی؛
[۱۶] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۲۸۸، نامه ۴۹.
امام (علیهالسلام) در نامهای خطاب به معاویه فرمود: اگر از حوادث گذشته پند گرفته بودی، نسبت به آنچه باقی مانده است، خود را حفظ میکردی».
درس گرفتن از عبرتها
«اتعظوا عباد الله بالعبر النوافع، و اعتبروا بالای السواطع، و ازدجروا بالنذر البوالغ؛
[۱۷] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۶۶، خطبه ۸۵.
ای بندگان خدا! از عبرتهای نافع پند بگیرید و از آیات روشن الهی عبرت بیندوزید و تهدیدهای رسا و بالغ ممنوعیت (از پلیدیها) را بپذیرید».
امام مایه عبرت
«قبل شهادته (علیهالسلام) سبیل الوصیته: انا بالامس صاحبکم، و انا الیوم عبرهُ لکم، و غدا مفارقکم!؛
[۱۸] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۲۵۷، نامه ۲۳.
امام (علیهالسلام) پیش از شهادتش در بستر چنین فرمود: من دیروز در میان شما بودم و امروز مایه پند شما و فردا از میان شما خواهم رفت».
آسایش در همسایگی خداوند
«ایها الناس! انه من استنصح الله وفق، و من اتخذ قوله دلیلا هدی (للتی هی اقوم) فان جار الله آمن، و عدوه خائف؛
[۱۹] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، ص۱۳۶، خطبه ۱۴۷.
ای مردم! کسی که از خدا پند و خیر خویش را مسئلت نماید، موفق گردد و هر کسی که کلام خدا را برای خود راهنما اتخاذ کند، به آن طریقهای که محکمتر و راستتر است، هدایت شود؛ زیرا کسی که به همسایگی خدا نایل گردد در امن و آسایش غوطهور شود و کسی که با او از در خصومت درآید ترسان و هراسناک گردد».
پند از جدایی
«اعتبروا بنزولکم منازل من ک
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 