پاورپوینت کامل موسوعه فقه اسلامی ۶۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل موسوعه فقه اسلامی ۶۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل موسوعه فقه اسلامی ۶۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل موسوعه فقه اسلامی ۶۹ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل موسوعه فقه اسلامی ۶۹ اسلاید در PowerPoint

اوّلین قسمت از مطالب کتاب که به تحقیق و بررسی ارزش مندی در باره فقه اهل بیت (علیهم‌السلام)‌پرداخته، مقدّمه گسترده‌ای است که به دلیل اهمیت مطالبش، چکیده آن را می‌آوریم.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – بررسی مطالب کتاب
۲.۱ – محور اوّل
۲.۱.۱ – نکته اول
۲.۱.۲ – نکته نکته
۲.۱.۳ – نکته سوم
۲.۲ – محور دوم
۳ – امتیازات این موسوعه
۳.۱ – اوّلین ویژگی
۳.۲ – دومین ویژگی
۳.۳ – سومین ویژگی
۳.۴ – چهارمین ویژگی
۳.۵ – پنجمین ویژگی
۳.۵.۱ – نمود اول پنجمین ویژگی
۳.۵.۲ – نمود دومپنجمین ویژگی
۳.۶ – ششمین ویژگی
۳.۶.۱ – دسته‌های گرایشهای فقهی
۳.۶.۲ – مبانی فنّی گفته‌های مختلف
۳.۷ – هفتمین ویژگی
۳.۸ – هشتمین ویژگی
۳.۹ – نهمین ویژگی
۳.۱۰ – دهمین ویژگی
۳.۱۱ – یازدهمین ویژگی
۳.۱۲ – دوازدهمین ویژگی
۳.۱۳ – سیزدهمین ویژگی
۴ – پانویس
۵ – منبع

مقدمه

به علت کثرت، توسعه و پیشرفت سریع علوم، تنها راه دست یابی و آگاهی سریع، آسان و همگانی به علوم و فرهنگها، روش دایرهالمعارفی یا همان روش الفبایی است که در ارائه مطالب و معلومات به شکل جدید، سهم فراوانی دارد.
این روش، نخست از گردآوری معلومات از مصادر و تقسیم آنها بین شماری از عناوین، با ترتیب الفبایی و گاه تعدیل یا بازنویسی عبارات فراتر به نظر نمی‌رسد، امّا پژوهش گرانی که این روش را در تدوین علوم، بویژه فقه، آن هم در گستره دایرهالمعارف فقه اهل بیت برگزیده‌اند، بیشتر سختی و مشکلات آن را درمی‌یابند، زیرا در فقه، حجم، گستردگی و انبوهی مطالب، بسیار است و کثرت و گوناگونی آراء و اختلاف گرایشها و برداشتهای فقهی و فراوانی مصادر و تفاوت لغات، با نگاه به گذشت زمان، بر پیچیدگی و مشکلات کار می‌افزاید؛‌ چه برسد که بخواهیم، در گردآوری معلومات تا حدّ وسیعی، استقراء و کاوش کنیم و مخاطبان خود را تنها اهل فن و تخصص بدانیم.
بنابراین، چنانچه تدوین دایرهالمعارف فقه تخصصی را پدیده‌ای تاریخی، سترگ و گران سنگ بدانیم که با هیچ یک از آثار و تألیفات دیگر، مقایسه شدنی نباشد، گزاف و مبالغه نکرده‌ایم.
اکنون که جلد اول پاورپوینت کامل موسوعه فقه اسلامی ۶۹ اسلاید در PowerPoint بر طبق مذهب اهل بیت (علیهم‌السلام)‌، پس از چند سال تلاش پی گیر و طاقت فرسا، انتظار اهل فضل و تحقیق را با توجه به حمایتهای بی دریغ مادی و معنوی مقام معظّم رهبری دام ظلّه الوارف برآورد و به گنجینه کتب اسلامی پیوست، شایسته است که برای شناساندن این اثر گران سنگ، ابتدا چکیده مطالب آن را بررسیم و آن گاه به ویژگی‌های آن پردازیم.

بررسی مطالب کتاب

در این مقدمه، پیرامون دو محور اصلی، بحث شده است:

محور اوّل

تعریف فقه اهل بیت (علیهم‌السلام)‌

نکته اول

فقه و اجتهاد در لغت و اصطلاح تعریف می‌شود و سپس نظر اهل بیت (علیهم‌السلام)‌، درباره اجتهاد رأی و تأکید آنان بر مردود بودن إعمال نظر و رأی شخصی، در تشریعات و قوانین الهی می‌آید و شدّت انکار آنان بر کسانی که دین الهی را به نقص، متهم کرده‌اند و یا در احکام قضات و اهل فتوی، به تصویب معتقد شده‌اند، و دیگر این نکته را به یاد می‌آورد که اهل بیت (علیهم‌السلام)‌ گرایش به وجود آمده پس از رحلت رسول گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم)‌ را درباره ممانعت از نقل سنت پاک نبوی و نشر و تدوین آن، هرگز نپذیرفته‌اند.
افزون بر این، به علل رونق دهنده حوزه رأی، اشاره می‌شود که یکی از آنها تصنیف مجامع حدیثی و صحاح، در این حوزه‌ها، پس از رونق و رواج رأی است؛‌ یعنی این که پیش از تصنیف و جمع آوری احادیث، فتاوی و احکام شرعی آن مذاهب، مفروغ عنه و پذیرفته شده بوده و بیشتر فتاوی در آن حوزه‌ها، از احادیث، استنباط نشده بوده و فحص و جست و جوی در تمام آنها. با شناخت کامل نبوده است. امّا در فقه امامیه، مرحله اجتهاد فقهی، پس از تکامل و اجتماع احادیث و صدور روشهای معصومان (علیهم‌السلام)‌ آغاز می‌شود که در گذر سه قرن، تدوین آنها صورت گرفته است.

نکته نکته

ویژگیها و مشخصات فقه اهل بیت (علیهم‌السلام)‌ را در ده مورد اشاره می‌کند.

نکته سوم

سیر تاریخ فقه اهل بیت (علیهم‌السلام)‌ در چند مرحله است:
الف. مرحله فقه روایات که در اصطلاح، مرحله صدور نامیده می‌شود و مراد از آن، عصر نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم)‌ است و آن گاه ائمه اطهار (علیهم‌السلام)‌ که از امام علی (علیهم‌السلام)‌ آغاز و به امام دوازدهم (علیهم‌السلام)‌ پایان می‌گیرد. این مدت بریده‌ای طولانی از تاریخ است که نزدیک به سه قرن می‌شود.بنابراین، تاریخ صدور نص و بیان شرعی، در فقه اهل بیت (علیهم‌السلام)‌، تا ابتدای قرن چهارم هجری ادامه داشته که به خوبی، فراوانی نصوص شرعی را در فقه اهل بیت (علیهم‌السلام)‌ برمی تابد.
سپس برای تبیین گستره صدور روایات از امامان اهل بیت (علیهم‌السلام)‌، آمار برخی از راویان از هر امام و همچنین، آمار و شماره مجموع روایات صادر شده از آنان، برآورد می‌شود.
ب. مرحله فقه اجتهادی یا آن چه در اصطلاح، عصر اجتهاد نام دارد که از سالهای نخست قرن چهارم و بعد از دوران غیبت کبری (۳۳۹ ه.ق )آغاز شده و تا امروز، ادامه دارد. در این مرحله، فقه و اجتهاد، شش دوره را پشت سر گذاشته است:
دوره اول: دوره تأسیس که از عصر غیبت ( میانه قرن سوم هجری )آغاز می‌شود و در سالهای نخست قرن پنجم، به سر می‌رسد.
دوره دوم: دوره انطلاق و رهایی که از زمان شیخ طوسی ( نخستین سالهای پنجم هجری )می آغازد و تا به زمان محقق حلّی( میانه قرن هفتم )می انجامد.
دوره سوم: دوران استقلال و تکامل که از عصر محقق حلّی ( نیمه قرن چهارم) تا پایانه قرن دهم و زمان شهید ثانی، ادامه می‌یابد.
دوره چهارم: دوران افراط و تفریط در استناد به روایات که از زمان محقق اردبیلی ( پایانه قرن دهم )تا پایانه قرن دوازدهم، پی گرفته می‌شود.
دوره پنجم: دوران تصحیح و میانه روی که از پایانه قرن یازدهم تا نخستین سالهای قرن سیزدهم ادامه می‌یابد.
دوره ششم: دوران رشد و شکوفایی که در پی دوره پیشین به شمار می‌رود. آغازگر این دوران، شیخ مرتضی انصاری، در میانه دوم قرن سیزدهم پا به عرصه میدان نهاده؛‌ این دوره تا به امروز، ادامه می‌یابد.
اکنون با نگرش به این بررسی دقیق و عمیق، چند ویژگی آن را اشاره می‌کنیم:
اوّل: این تقسیم، بر پایه ملاحظه و توجه به پیشرفتها و پذیرشهای به وجود آمده در علم فقه است، زیرا نظریات و مبانی فقهی، از محرّکهای خارج از متن علم( موقعیتهای سیاسی و اجتماعی و جغرافیایی فقهاء )تأثیر نمی‌پذیرد.
دوم: این بررسی، تنها ویژگی‌های هر دوره و امتیازات آن از دوره‌های دیگر را بیان می‌کند که ژرف نگری صورت گرفته در آن را برمی تابد.
سوم: انحصار تاریخی آن دوره‌ها در فاصله‌های زمانی مشخص و معین است که همچنین به اَعلام هر عصر و دگرگونی‌های علمی مهم آن نیز اشاره می‌شود.

محور دوم

شناساندن موسوعه فقهی بر طبق مذهب اهل بیت (علیهم‌السلام)‌
در این بحث، تعریف اصطلاح (موسوعه)، خاست گاه تدوین موسوعه فقهی، ویژگی‌های روش دایرهالمعارفی و موسوعی، پیشینه تاریخی موسوعه نویسی، بیان روش کلی موسوعه فقهی، به طور گسترده و دقیق و زیر عنوان جداگانه‌ای بیان می‌شود. از آن جا که مهم ترین اساس، در تدوین مباحث گردآوری شده در موسوعه، عنوانها و مقاله‌هاست، در مقدمه تعریف دقیق و گسترده اصطلاح عنوان و انواع عنوانها از جهت ماهیت و مفهوم و ارتباط میان عنوانها بیان می‌شود و آن گاه به چگونگی تقسیم این عنوانها در ضمن موسوعه و مبنای این تقسیم، اشاره می‌گردد و سپس بر اساس آن مبانی، عنوانهای فقهی، در چهار قسم زیر، به گونه‌ای دقیق و فنی آورده می‌شود.
۱. عنوانهای اصلی؛‌
۲. عنوانهای فرعی؛‌
۳. عنوانهای تألیفی؛‌
۴. عنوانهای دلالی و اشاره‌ای.
پس از آن، به چگونگی ترتیب این عنوانها، بر اساس روش الفبایی و به طور مفصل، به روش نوشتن مقاله‌ها، اقسام این روشها، عناصر تشکیل دهنده مقاله‌ها و مباحث، کیفیت تنظیم و ترتیب آن و سطح خطاب در آنها، اشاره می‌شود. آن گاه مصادر اعتماد شده بر آنها را برمی شمرد تا گستره محدوده مصادر را برنماید.
۲۴ عنوان در جلد اوّل کتاب، گرد آمده که با عنوان (ائمه) آغاز و به عنوان (آنیه) پایان می‌گردد؛‌ ده عنوان از قسم عنوانهای دلالی و اشاره‌ای است که درباره آنها به جای خود بحث می‌شود، همچون: (آباء) و (آمّه) و چهارده عنوان دیگر که بعضی از آنها را گسترده می‌پردازد، همچون: (ائمه) و (آمین) و (آنیه) که از قسم عنوانهای اصلی هستند.
اما دیگر عنوانها، یا گزیده بحث و بررسی می‌شوند، مانند: (آجر) و (آفاقی) که از عنوانهای فرعی هستند، و یا به اجمال و تفصیل، مانند: (آداب) و (آلات).
پنهان نماند که این عنوانها چنان بحث می‌شود که به دلیل دربرگیری تمام مسائل و فروع فقهی و اقوال، ادله و مصادر پذیرفتنی، این موسوعه را برجسته و یکتا می‌نماید.
امّا درباره سطح کلی بحثها، باید گفت که دقت فراوانی در آنها شده و تنها به آوردن یک دیدگاه و بیان اجمالی آن، بدون پرداختن به عمق مطالب، بسنده نشده بلکه هر نظر و دیدگاهی را به طور کامل آورده و از این جهت، بسیار در گردآوری و ارائه فقه اهل بیت (علیهم‌السلام)‌ پیروز بوده است.

امتیازات این موسوعه

در این بخش با‌اندک اشاره‌ای، ویژگی‌های امتیاز دهنده این موسوعه را برمی شمریم:

اوّلین ویژگی

این موسوعه به تمام عنوانها و اصطلاحهای فقهی می‌پردازد و چیزی را فرو نمی‌گذارد.

دومین ویژگی

تقسیم بندی عنوانها و اصطلاحهای فقهی، چنانکه در مقدمه اشاره می‌شود، به گونه‌ای فنی، منطقی و بر اساس مبنای دقیق و محکمی است که به تفصیل بحث در برخی از آنها و اجمال در بعضی دیگر و ارجاع قسم سوم می‌پردازد.

سومین ویژگی

موسوعه، بخشهایی را دربرمی گیرد که برای اوّلین بار در فقه مطرح شده است؛‌ بویژه با چنان دقت و عمق و ظرافت خاص نمونه آن عنوان (آداب) است که به رغم‌اندک نمودن بحث، کوشش فراوانی است در جمع مطالب آن و چگونگی استنتاج و استخراج مطالب، به گونه‌ای دقیق و عمیق که موارد آن را فقها به کار گرفته‌اند.

چهارمین ویژگی

در بحثهای گسترده این کتاب، درباره همچون: (آمین) و (آنیه) تمام فروع و اقوال، گرد آمده است که تلاش فراوانی را در گردآوری این اقوال، حکایت می‌کند.
افزون بر این، در بیان اقوال و تقسیم و بیان سیر تاریخی و صدور آنها، دقت و ژرف نظری فراوانی شده که جلوه این دقت نظر را در بحث (حکم التطهیربآنیه الذهب والفضه)

[۱] موسوعه الفقه الاسلامی، ص۳۶۱-۳۵۰.

می‌توان دید و سپس با مقایسه این مطالب با مشابه خود در کتب فقهی و حوزه‌های علمی دیگر، به نمایی روشن تر از این دقت نظر، دست یافت.
برای نمونه، درباره مسائلی که سیر تاریخی حکم آنها بیان شده، به حکم، (استعمال آنیه الذهب والفضه) می‌توان، اشاره کرد که دگرگونی و سیر پیشرفت آن،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.