پاورپوینت کامل مودت اهل بیت ۴۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مودت اهل بیت ۴۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مودت اهل بیت ۴۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مودت اهل بیت ۴۸ اسلاید در PowerPoint :

دوستی اهل‌بیت

‌در قرآن و روایات اسلامی اعم از شیعی و سنّی بر مودّت و محبّت اهل‌ بیت پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) تأکید فراوان شده است؛ و این تنها بدان جهت نیست که آنان ذریه‌ی پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) و از نسل اویند، بلکه از آن جهت است که آنان دارای فضایل و کمالات، و به عبارت دیگر جامع همه صفات کمال و جمالند؛ به تعبیر دقیق‌تر، مظهر صفات جمال و جلال الهی اند. لذا در حقیقت، دوست داشتن آنان با آن جامعیت، محبت به خوبی‌هایی است که در آنان به نحو کامل تجلّی نموده، و منبع همه این خوبی‌ها خداوند متعال است. پس در حقیقت محبت و اظهار عشق و ارادات قلبی به اهل بیت (علیهم‌السّلام) محبت و اظهار ارادات به خداوند متعال است و از آنجا که محبّت، نیرویی است که انسان را به سوی محبوب سوق می‌دهد، پس از جنبه تربیتی، محبت به خوبان، انسان را به خوبی‌ها سوق می دهد.

فهرست مندرجات

۱ – منظور از اهل بیت
۱.۱ – اهل بیت در لغت و عرف
۱.۲ – اهل بیت در قرآن و سنت
۲ – دوستی اهل بیت در قرآن
۳ – دوستی اهل بیت در روایات
۳.۱ – وادار نمودن بر دوستی اهل بیت
۳.۲ – مساوی با دوستی رسول خدا
۳.۳ – مساوی با اساس ایمان
۳.۴ – عبادت بودن
۳.۵ – نشانه ایمان
۳.۶ – نشانه پاکی ولادت
۳.۷ – سوال از دوستی در روز قیامت
۴ – ادلّه خاص
۴.۱ – امام علی
۴.۲ – حضرت فاطمه زهرا
۴.۳ – امام حسن و حسین
۵ – پانویس
۶ – منبع

منظور از اهل بیت

با مراجعه به کتاب های لغت و اصطلاح علما، و نیز کتابهای حدیث پی می‌بریم ک مراد از اهل بیت پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) افراد خاصی هستند و اهل بیت، شامل تمام وابستگان نسبی و سببی انسان نمی‌شود:

اهل بیت در لغت و عرف

ابن منظور از افریقی در لسان العرب می‌گوید:«اهل انسان نزدیک‌ترین مردم است به انسان، و کسانی که آنان را به نسب یا دین جمع می‌کنند.»

[۱] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱۱، ص ۲۷-۲۸.

[۲] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات راغب، ماده اهل، ص۲۹.

اهل بیت در قرآن و سنت

در قرآن و روایات اهل بیت پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) در مورد افراد خاصی به کار رفته که همان رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) و اما علی و فاطمه زهرا و حسن و حسین (علیهم‌السّلام) است. و بقیه‌ی ذریه‌ی پاک نیز به آنان ملحقند، که همان نه امام معصوم از فرزندان امام حسین (علیه السّلام) هستند.
ام سلمه می‌گوید:هنگامی که آیه «اِنَّما یُریدُ الله لِیُذْهِبَ عَنْکُم الرِّجسَ اَهلَ البَیت وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» بر پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) نازل شد، علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم‌السّلام)را احضار کرده و فرمود:«اینان اهل بیت منند.»

[۳] حاکم نیشابوری، محمد، مستدرک حاکم، ج۳، ص ۱۵۸، ح ۴۷۰۵.

؛

[۴] بیهقی، احمد بن حسین، السنن‌الکبری، ج ۲، ص ۲۱۴.

امام حسین (علیه‌السّلام) فرمود:«انّا اهل بیت النبوه؛

[۵] خوارزمی، الموفق بن احمد، مقتل الامام حسین(ع)، ج ۱،ص ۱۸۴.

ما اهل بیت نبوّتیم.»
مسلم به سند خود از عایشه نقل می‌کند:هنگام صبح پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) از منزل خارج شد، در حالی‌که بر دوش او پارچه‌ای بافته شده از موی سیاه بود، حسن بن علی بر او وارد شد او را داخل آن کسا نمود. آنگاه حسین (علیه‌السّلام) وارد شد او را نیز داخل آن کرد. سپس فاطمه (سلام‌الله‌علیها) آمد او را نیز داخل کسا کرد، بعد علی (علیه‌السّلام) وارد شد او را نیز داخل نمود. پس این آیه قرائت نمود:«اِنَّما یُریدُ الله لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهلَ البَیت وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»

[۶] قشیری نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج ۴، ص ۱۸۸۳، ح ۲۴۲۴.

احمد بن حنبل می‌گوید:هنگامی‌که آیه مباهله بر پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) نازل شد، آن حضرت؛ علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم‌السّلام) را خواست آنگاه عرض کرد:«بار خدایا اینان اهل بیت من هستند»

[۷] ابن حنبل، احمد بن محمد، مسند احمد، ج ۱، ص ۱۸۵.

دوستی اهل بیت در قرآن

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:«قُلْ لا أَسألُکُمْ عَلَیهِ أجراً اِلّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُربی»

[۸] شوری/سوره۴۲، آیه۲۳.

«ای رسول ما به امت بگو من از شما اجر و رسالت جز این نمی‌خواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندانم منظور دارید. »
این آیه معروف به آیه مودت است، که در اغلب کتاب‌های تفسیر و حدیث و تاریخ نزول آن را درحق اهل بیت (علیهم‌السّلام) می‌دانند.
سیوطی در تفسیر این آیه به اسناد خود از ابن عباس نقل می‌کند:هنگامی که این آیه:«قُلْ لا اَسألُکُمْ عَلَیهِ اَجراً اِلّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُربی» بر پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) نازل شد، صحابه عرض کردند:ای رسول خدا! خویشاوندان تو کیانند که مودت آنان بر ما واجب است؟
حضرت (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) فرمود:«علی و فاطمه و دو فرزندان او»

[۹] سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر، درّ المنثور، ج۷، ص۳۴۸.

[۱۰] حاکم نیشابوری، محمد، مستدرک حاکم، ج۳، ص۱۷۲.

[۱۱] هیثمی، نورالدین، مجمع‌الزوائد، ج۹، ص ۱۶۸.

[۱۲] زمخشری، محمود بن محمد، کشاف، ج۴، ص ۲۱۹-۲۲۰

در خطبه‌ای که امام حسن (علیه‌السّلام) بعد از شهادت امیر المومنین (علیه السّلام) ایراد کردند، بعد از حمد وثنای الهی فرمود:«… و أنا من أهل البیت الذی افترض الله مودّتهم علی کلّ مسلم، فقال تبارک و تعالی:«قُلْ لا اَسألُکُمْ عَلَیهِ اَجراً اِلّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُربی وَ مَن یَقْتَرف حسنه نَزد لَهُ فیها حَسَناً » فاقتراف الحسنه مودّتنا أهل البیت؛… و من از أهل بیتی هستم که خداوند مودّت آنان را بر هر مسلمانی واجب نموده است پس خداوند تبارک و تعالی فرمود:«قُلْ لا اَسألُکُمْ» انجام کار نیک مودت ما اهل بیت است.»
امام صادق (علیه‌السّلام) به أبی جعفر احول فرمود:«چه می‌گویند اهل بصره در این آیه:«قُلْ لا اَسألُکُمْ عَلَیهِ اَجراً اِلّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُربی»
عرض کرد:فدایت گردم، آنان می‌گویند:این آیه درشأن خویشاوندان رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) است. حضرت فرمود:«دروغ می‌گویند تنها در حق ما اهل بیت علی و فاطمه و حسن و حسن اصحاب کسا نازل شده است.»

[۱۳] کلینی، یعقوب، کافی، ج۸، ص۹۳، ح۶۶.

[۱۴] :حمیری، عبدالله بن جعفر، قرب‌الاسناد، ص ۱۲۸

می‌دانیم که حصر این روایات اضافی است نه حقیقی، و لذا شامل بقیه ی امامان نیز می شود.

دوستی اهل بیت در روایات

در روایات فریقین همانند قرآن کریم به طور صریح بر محبّت اهل بیت (علیهم‌السّلام) تأکید شده است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

وادار نمودن بر دوستی اهل بیت

رسول الله (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) می‌فرمایند:«ادبّوا أولادکم علی ثلاث خصال:حبّ نبیّکم، و حبّ أهل بیته، و قراءه القرآن؛

[۱۵] متقی هندی، علی بن حسام، کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۴۵۶، ح ۴۵۴۰۹.

[۱۶] مناوی، عبد الرؤوف، فیض‌القدیر، ج ۱، ص ۲۲۵، ح ۳۳۱

اولاد خود را بر سه خصلت تربیت کنید:دوستی پیامبرتان، دوستی اهل بیتش، و قرائت قرآن.»
امیرالمومنین (علیه‌السّلام) فرمود:«أحسن الحسنات حبّنا، و أسوأالسیئات بغضنا؛

[۱۷] آمدی، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم، ج ۱، ص ۲۱۷، ح ۵۳۸.

بهترین نیکی‌ها حبّ ما، و بدترین بدی‌ها بغض ما اهل بیت (علیهم‌السّلام) است.»

مساوی با دوستی رسول خدا

رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) فرمود:«أحبّوا الله لما یغذوکم من نعمه، و أحبّونی لحبّ الله، و أحبّوا أهل

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.