پاورپوینت کامل موانع ازدواج ۶۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل موانع ازدواج ۶۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل موانع ازدواج ۶۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل موانع ازدواج ۶۳ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل موانع ازدواج ۶۳ اسلاید در PowerPoint
حرمت ازدواج از راههای گوناگونی ممکن است پیدا شود که به این موانع، پاورپوینت کامل موانع ازدواج ۶۳ اسلاید در PowerPoint گویند.
فهرست مندرجات
۱ – حرمت
۱.۱ – خویشاوندی نسبی
۱.۲ – خویشاوندی رضاعی
۱.۳ – خویشاوندی سببی
۱.۳.۱ – مادر زن
۱.۳.۲ – دختر زن
۱.۳.۳ – عروس
۱.۳.۴ – خواهر زن
۱.۳.۵ – نامادری
۱.۴ – فلسفه تحریم ازدواج با محارم
۱.۴.۱ – نظر صاحب المیزان
۱.۴.۲ – نظر دیگر
۱.۵ – به خاطر زنا
۱.۵.۱ – قول اول در تفسیر آیه
۱.۵.۲ – قول دوم در تفسیر آیه
۱.۶ – طلاق سوم
۱.۷ – احصان و اعتداد
۱.۸ – همسر پنجم
۱.۹ – کفر
۲ – پانویس
۳ – منبع
حرمت
حرمت ازدواج از راههای گوناگونی ممکن است پیدا شود
[۱] تحریرالوسیله، ج۲، ص۲۳۵.
اینحرمت، در مواردی دائمی و گاهی موقّتی است.
خویشاوندی نسبی
۱. خویشاوندی نسبی:
محارم نسبی از راه ولادت، چه بهصورت مشروع یا نامشروع، هفت دسته هستند: مادر، دختر، خواهر، عمّه، خاله، دختر برادر، دختر خواهر: «حُرِّمَت عَلیکم اُمَّهـتُکم و بَناتُکم و اَخَوتُکم و عَمّـتُکم و خـلـتُکم و بَناتُ الاَخِ و بَناتُ الاُختِ…».
[۲] نساء/سوره۴، آیه۲۳.
کلمه «اُمّهات»، مادر بلاواسطه انسان و همچنین مادرِمادر و مادرِ پدر و جدّه مادر و جدّه پدر هرچه بالا بروند را شامل میشود.
[۳] التبیان، ج۳، ص۱۵۷.
[۴] مجمعالبیان، ج۳، ص۵۴.
[۵] کنزالعرفان، ج۲، ص۱۸۰.
همانطور که منظور از دختر، فقط دختری که به نکاح صحیح از انسان متولّد شود نیست؛ بلکه نکاح شبهه، و آمیزش نامشروع (زنا) را نیز دربرمیگیرد.
فقط شافعی دختر متولّد شده از راه زنا را حرام نمیداند؛ زیرا معتقد است: نسب شرعی برای آن دختر ثابت نیست.
[۶] کنزالعرفان، ج۲، ص۱۸۰ـ۱۸۱.
[۷] روحالمعانی، مج۳، ج۴، ص۳۹۰.
این حکم نیز دخترِ دختر و دختر پسر و دختران آنها هر چه پایین بروند را شامل میشود.
[۸] التبیان، ج۳، ص۱۵۷.
حکم مربوط به خواهر نیز خواهر پدری، مادری، و ابوینی را دربرمیگیرد.
عمّه و خاله نیز شامل عمّه و خاله پدر و مادر و عمّه و خاله جدّ و جدّه و هرچه بالا بروند، میشود
[۹] تحریرالوسیله، ج۲، ص۲۶۳.
[۱۰] مجمعالبیان، ج۳، ص۵۴.
دختر برادر و خواهر نیز شامل دختر برادر و خواهر پدری، مادری یا ابوینی است.
ازدواج با خویشاوندان نسبی در غیر موارد پیش گفته، جایز و مشروع است که قرآن چهار مورد آن را در آیه ۵۰ سوره احزاب
[۱۱] احزاب/سوره۳۳، آیه۵۰.
خطاب به پیامبر آورده است: «یـاَیهَاالنَّبِی اِنّا اَحلَلنا لَک… و بَناتِ عَمِّک و بَناتِ عَمّـتِک و بَناتِ خالِک و بَناتِ خـلـتِک الّـتِی هاجَرنَ مَعَک».
این آیه، گرچه خطاب به رسول اللّه است؛ ولی ازدواج با دختر عمو، دختر عمّه، دختر دایی و دختر خاله از نظر فقهی برای همه جایز است.
خویشاوندی رضاعی
۲. خویشاوندی رضاعی (شیرخواری):
تحریم ازدواج، به واسطه شیر خوردن در موارد متعدّدی حاصل میشود.
قرآن فقط به دو مورد (مادر و خواهر رضاعی) پرداخته است: «واُمَّهـتُکمُ الّـتی اَرضَعنَکم و اَخوتُکم مِنَالرَّضـعَهِ»
[۱۲] نساء/سوره۴، آیه۲۳.
ولی در حدیث معروفِ میان فریقین،
[۱۳] الکشاف، ج۱، ص۴۹۴.
[۱۴] مجمعالبیان، ج۳، ص۵۵.
پیامبر فرموده: تمام کسانیکه با ارتباط نسبی حرام میشوند، با ارتباط شیری نیز حراماند.
خویشاوندی سببی
۳. خویشاوندی سببی (ازدواج):
گاه یک ازدواج، سبب حرمت ازدواجهای دیگر میشود. این موارد عبارتاند از:
مادر زن
الف.مادر زن: حکم مادر زن، شامل مادرِ پدر زن و مادرِ مادر زن، هرچه بالا رود میشود.
دختر زن
ب. دختر زن (ربیبه): قرآن میفرماید:«…واُمَّهـتُ نِسائِکم ورَبـئِبُکمُ الّـتی فی حُجورِکم مِن نِسائِکمُ الّـتی دَخَلتُم بِهِنَّ…».
[۱۵] نساء/سوره۴، آیه۲۳.
به مجرّد عقد ازدواج، دختر زن که از شوهر دیگر باشد، حرام نمیشود؛ بلکه مشروط بر این است که افزون بر عقد، آمیزش نیز صورت بگیرد: «…فاِنلَم تَکونوا دَخَلتُم بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلیکم».
[۱۶] نساء/سوره۴، آیه۲۳.
میان فقیهان بحث است که آیا ازدواج با مادر زن نیز درصورتی حرام است که با دختر او پس از عقد، آمیزش صورت گرفته باشد؟ به عبارت دیگر، آیا «اَلّـتی دَخَلتُم بِهِنَّ» افزون بر آنکه قید برای «ورَبـئِبُکمُ الّـتی… مِن نِسائِکم» است، قید «اُمّهاتُ نِسائِکم» نیز بهشمار میرود؟ قول مشهور آن است که مادرزن به مجرّد عقد و بدون آمیزش، حرام میشود.
[۱۷] الکشاف، ج۱، ص۴۹۵.
[۱۸] الدرالمنثور، ج۲، ص۴۷۲.
[۱۹] جواهرالکلام، ج۲۹، ص۳۵۰.
زیرا در علم [[|اصول فقه]] گفته شده: صفت یا استثنا، اگر پس از جملات متعدّد واقع شود، ظاهر آن است که فقط جمله پایانی را قید میزند، نه همه جملهها را.
[۲۰] زبدهالبیان، ص۶۶۴.
[۲۱] جواهرالکلام، ج۲۹، ص۳۵۲.
روایات فریقین در این مسأله، متعارض هستند.
[۲۲] التبیان، ج۳، ص۱۵۷.
[۲۳] جامعالبیان، مج۳، ج۴، ص۴۲۵.
[۲۴] وسائلالشیعه، ج۲۰، ص۴۶۲۴۶۵.
حکم تحریم ازدواج با مادر زن و ربیبه در آیه، مادر و دختر کنیزی را که مملوک انسان است، دربرمیگیرد.
[۲۵] التبیان، ج۳، ص۱۵۹.
ولی مادر و دختر زنی که انسان با او آمیزش نامشروع کند، تحریمش مورد اختلاف فقیهان است.
[۲۶] التبیان، ج۳، ص۱۶۰.
[۲۷] الفقه علی المذاهبالاربعه و مذهب اهل البیت(علیهم السلام)، ج۴، ص۹۴ـ۹۸.
[۲۸] المختلف، ج۷، ص۵۳.
عروس
ج. عروس (همسرپسر): «وحَلـئِلُ اَبنائِکمُ الَّذینَ مِن اَصلـبِکم».
[۲۹] نساء/سوره۴، آیه۲۳.
این حکم شامل همسرِ پسر پسر و پسر دختر میشود.
[۳۰] التبیان، ج۳، ص۱۵۸.
قید «مناصلـبِکم» برای خروج فرزندخوانده است؛ زیرا رسم نادرست جاهلیت این بود که او را مشمول تمام احکام فرزند میدانستند و ازدواج با همسر فرزندخوانده را حرام میشمردند؛ ولی این حکم، از نظر اسلام، رد شده است.
طبرسی از عطا نقل میکند که آیه، هنگامی نازل شد که پیامبر با زینب، همسر پسرخوانده خویش (زیدبنحارثه) پس از طلاق و گذشت عدّه، ازدواج کرد
[۳۱] مجمعالبیان، ج۳، ص۵۶.
تا اینگونه ازدواجها بر دیگران سخت نباشد.
قرآن میفرماید: «… فَلَمّا قَضی زَیدٌ مِنها وطَرًا زَوَّجنـکها لِکی لا یکونَ عَلَی المُؤمِنینَ حَرَجٌ فی اَزوجِ اَدعیائِهِم…».
[۳۲] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۷.
خواهر زن
د.خواهر زن: «واَن تَجمَعوا بَینَ الاُختَینِ».
[۳۳] نساء/سوره۴، آیه۲۳.
ازدواج با دو خواهر در یک زمان، چه دائم و چه موقّت، هرچند آن رضاعی باشند، حراماست؛
[۳۴] تحریر الوسیله، ج۲، ص۲۶۵.
ولی ازدواج با آن دو در زمانهای گوناگون و پس از جدایی از خواهر قبلی مانعی ندارد، مگر درصورتی که به طلاق رجعی، از او جداشود که در این صورت باید دوران عدّه پایانپذیرد.
[۳۵] تحریر الوسیله، ج۲، ص۲۵۱.
[۳۶] جامع المقاصد، ج۱۲، ص۳۳۹.
نامادری
هـ.نامادری: «ولاتَنکحوا ما نَکحَ ءاباؤُکم مِنَالنِّساءِ».
[۳۷] نساء/سوره۴، آیه۲۲.
حکم آیه، همسر جدّ پدری و جدّ مادری، هرچه بالا بروند را نیز دربرمیگیرد و حرمت به مجرّد عقد حاصلمیشود.
[۳۸] التبیان، ج۳، ص۱۶۰.
در شأن نزول آیه ۱۹ سوره نساء
[۳۹] نساء/سوره۴، آیه۱۹.
(یـاَیهَا الَّذینَ ءَامَنوا لایحِلُّ لَکم اَن تَرِثُوا النِّساءَ کرهًا…) آمده است: وقتی ابوقیس وفاتیافت، پسرش لباسی روی نامادری خود انداخت به علامت اینکه من، ازدواج با او را ارث خواهم برد و آیه در نهی از این کار نازل شد.
[۴۰] مجمعالبیان، ج۳، ص۳۹.
فلسفه تحریم ازدواج با محارم
فلسفه تحریم ازدواج با محارم:
ممنوعیت ازدواج با محارم در بسیاری از ملل وجود دارد و علل گوناگونی برای آن ذکر میشود.
پارهای عقیده دارند که خویشاوندان نزدیک، بهسبب آنکه باهم بزرگ میشوند، به یکدیگر کشش نداشته و ازدواجشان خالی از گرمی و لطف لازم خواهد بود؛
[۴۱] حقوق زن در دوران ازدواج چیست؟، ص۱۲.
نظر صاحب المیزان
ولی صاحب المیزان عقیده دارد که طبع اوّلی انسان از محارم رویگردان نیست؛ زیرا غریزه شهوت، حد و مرز نمیشناسد.
او میگوید: حکمت ممنوعیت ازدواج با زن شوهردار، حفظ نسب و حکمت تحریم ازدواج با ۱۴ صنفی که در آیه تحریم آمده، جلوگیری از رواج زنا است؛ زیرا انسان از میان زنها، بیشترین ارتباطش با این ۱۴صنف است و این مصاحبت همیشگی، باعث میشود نفس انسان، تمام توجّه خود را اغلب به آنان منعطف کند و فکرش در آمیزش با آنان تمرکز یابد؛ بدین سبب شارع، برای جلوگیری از زنا، این ۱۴ صنف را حرام ابدی قرار داده است؛ تا افراد جامعه بر اساس این تربیت دینی بار بیایند و نفرت از چنین ازدواجی در دلها مستقر شود و بهطور کلی از این آرزو که روزی فلان خواهر یا دختر به سن ازدواج برسد تا بتوان با او ازدواج کرد مأیوس گردند و عُلقه شهوت انسان از این ۱۴صنف نابود و ریشهکن گردد.
پس حکمت تحریم ازدواج با محارم، همانند حکمت حجاب است با این تفاوت که اسلام با منع ازدواج بامحارم، راه رواج زنا در بین آنها را بست و با قانون حجاب، باب رواج زنا در غیر محارم را سدّ کرد.
در تأیید حکمت مذکور، از دو قرینه موجود در آیات تحریم نیز میتوان کمک گرفت:
۱.قید غالبی که در تحریم دختر زن (ربیبه) آمده است: «ورَبـئِبُکمُ الّـتی فی حُجورِکم»
[۴۲] نساء/سوره۴، آیه۲۳.
؛ زیرا مصاحبت دائم و شب و روز، در یک منزل، بیشتر انسان را به گناه میکشاند.
۲.تعبیری که در آخر آیات تحریم آمده: «یریدُ اللّهُ اَن یخَفِّفَ عَنکم و خُلِقَالاِنسنُ ضَعِیفا»
[۴۳] نساء/سوره۴، آیه۲۸.
؛ زیرا وقتی مردان مسلمان از کامیابی از محارم برای همیشه مأیوس شدند، بار سنگین خویشتنداری در برابر عشق سرکش و شهوت جنسی، سبک میشود، وگرنه انسان از آن رو که
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 