پاورپوینت کامل مواقف قیامت و حساب ۴۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مواقف قیامت و حساب ۴۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مواقف قیامت و حساب ۴۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مواقف قیامت و حساب ۴۲ اسلاید در PowerPoint :
مواقف قیامت
قرآن کریم در مورد طولانی بودن روز قیامت یکبار به پنجاه هزار سال و یکبار به هزار سال تعبیر کرده است و برای قیامت مواقفی از جمله حساب و سنجش اعمال ذکر شده است.
فهرست مندرجات
۱ – تعابیر قرآن از قیامت
۱.۱ – معادل پنجاه هزار سال
۱.۲ – معادل هزار سال
۲ – حساب اعمال
۲.۱ – کلام شیخ مفید
۳ – سنجش اعمال
۳.۱ – منظور از ترازوی اعمال
۳.۲ – نظر علامه طباطبائی
۴ – پانویس
۵ – منبع
تعابیر قرآن از قیامت
قرآن کریم در مورد طولانی بودن روز قیامت دو تعبیر متفاوت دارد:
معادل پنجاه هزار سال
۱. یکجا آن را معادل پنجاه هزار سال دانسته و فرموده است:
«تعرج الملائکه و الروح الیه فی یوم کان مقداره خمسین الف سنه؛
[۱] معارج/سوره۷۰، آیه۴.
فرشتگان و روح در روزی که برابر با پنجاه هزار سال است به سوی خدا بالا میروند».
از سیاق آیات برمی آید که مقصود از این روز، روز قیامت است، و مراد این است که آن روز به مقیاس سالهای دنیا برابر پنجاه هزار سال خواهد بود، و منظور از عروج فرشتگان به سوی خداوند این است که در آن روز نظام دنیا به هم خورده و اسباب و وسایط تدبیر جهان برچیده میشوند، و فرشتگان ـ که از وسایط تدبیر الهی هستند ـ به جانب عرش الهی باز میگردند، چنانکه میفرمایند:«و تری الملائکه حافین من حول العرش».
[۲] زمر/سوره۳۹، آیه۷۵.
ـ «روح»، از موجودات عالم بالاتر و غیر از فرشتگان است، چنانکه میفرماید:«ینزل الملائکه بالروح من امره».
[۳] نحل/سوره۱۶، آیه۲.
و آن غیر از جبرئیل است، زیرا قرآن جبرئیل را «روح الامین»
[۴] شعراء/سوره۲۶، آیه۱۹۴.
و «روح القدس»
[۵] نحل/سوره۱۶، آیه۱۰۳.
نامیده است نه روح به طور مطلق: بدیهی است که مقید با مطلق متفاوت است.
[۶] طباطبائی، محمدحسین، المیزان، ج۲۰، ص۸.
معادل هزار سال
۲. در جای دیگر آن را برابر با یک هزار سال دانسته و فرموده است:
«یدبر الامر من السماء الی الارض ثم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون؛
[۷] سجده/سوره۳۲، آیه۵.
خداوند امر آفرینش را از آسمان (مقام ربوبی) به سوی زمین تدبیر میکند، آنگاه موجودات در روزی که برابر با هزار سال دنیوی است به سوی او باز میگردند».
گروهی از مفسران در وجه جمع میان این دو زمان متفاوت، گفتهاند: در قیامت پنجاه موقف وجود دارد که توقف بندگان در هر یک برابر، با هزارسال دنیوی است.
[۸] طباطبائی، محمدحسین، المیزان، ج۱۶، ص۲۴۸.
برخی از روایات نیز این نظریه را تاکیده میکند، چنانکه محدث کلینی (رحمهاللهعلیه) در روضه الکافی، و شیخ طوسی (رحمهاللهعلیه) در امالی از امام صادق (علیهالسّلام) روایت کردهاند که فرمود: «قبل از آن که به حساب شما رسیدگی شود، خودتان به حساب خود برسید، زیرا در قیامت پنجاه موقف است که مدت هر یک، برابر با هزار سال دنیوی است.» آنگاه آیه دوم را تلاوت کرد.
[۹] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷، باب ۶، روایت ۳، ص۱۲۶.
نیز امام علی (علیهالسّلام) در پاسخ فردی که آیات قرآن را درباره سخن گفتن انسانها در قیامت تناقضآمیز پنداشته بود ـ چرا که در برخی از آیات آمده است که در روز قیامت به انسانها اجازه سخن گفتن داده نمیشود، و در آیات دیگر آمده است که آنان با یکدیگر سخن میگویند ـ فرمود: «در قیامت مواقف مختلفی وجود دارد، و اختلاف آیات مزبور ناظر به موقفهای مختلف قیامت است.»
[۱۰] صدوق، محمد بن علی، توحید صدوق، باب ۳۶، روایت ۵، ص۲۶۰.
یادآوری این نکته لازم است که از برخی روایات برمی آید که طولانی بودن روز قیامت و مواقف آن به وضعیت عقیده و عمل انسانها بستگی دارد. و به همین دلیل، بر مؤمنان و پارسایان بسیار زودگذر خواهد بود. ابوسعید خدری میگوید: در حضور پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) از طولانی بودن روز قیامت اظهار شگفتی و نگرانی شد، پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: «به پروردگارم سوگند، روز قیامت برای مؤمنان از خواندن یک نماز واجب نیز آسانتر خواهد بود».
[۱۱] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷، باب ۶، روایت ۳.
حساب اعمال
قرآن کریم در آیات متعدد قیامت را «یوم الحساب» نامیده است.
[۱۲] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۴۱.
[۱۳] غافر/سوره۴۰، آیه۲۷.
«واژه حساب» در لغت عبارت است از بررسی و جمع اعداد و مقادیر و تعیین حاصل آنها. بنابراین، از آن جا که مکلفان در قیامت حاصل جمع میان اعمال خوب و بد خود را مییابند، روز قیامت، روز حساب نامیده شده است.
[۱۴] سبزواری، هادی بن محمد، اسرارالحکم، ص۴۳۹.
بنابراین، غرض از رسیدگی به اعمال مکلفان این نیست که خداوند بر مقدار اعمال نیک و بد آنان آگاه گردیده، آن گاه به آنها پاداش و کیفر مناسب میدهد، زیرا او دانای مطلق بوده و بر همه چیز آگاه است ـ بلکه، همان گونه که بیان گردید ـ مقصود این است که مکلفان با مشاهده اعمال خوب و بد خود، به حساب خویش آگاه شده و بر رحمت و عدل الهی در مقام کیفر و پاداش کاملا واقف میگردند.
از این رو، قرآن کریم در عین این که خداوند را حساب رس اعمال بندگان دانسته و میفرماید:
«ان الینا ایابهم ثم ان علینا حسابهم».
[۱۵] غاشیه/سوره۸۸، آیه۲۶۲۵.
در جای دیگر، خود انسانها را حساب رس اعمال خود معرفی نموده و میفرماید: «اقرا کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا؛
[۱۶] اسراء/سوره۱۷، آیه۱۴.
نامه عمل خود را بخوان، امروز کافی است که خود به حساب خویش برسی».
بر این پایه، علی (علیهالسّلام) فرموده است: «روز قیامت اعمال بندگان در برابر دیدگان آنان نمایان میگردد، «اعمال العباد فی عاجلهم، نصب اعینهم فی آجلهم».
[۱۷] امام علی علیهالسّلام، نهجالبلاغه، حکمت شماره ۶.
از این جا، میتوان به راز «سریع الحساب» بودن خداوند که در آیات قرآن آمده است پی برد، و نیز دانست که چگونه خداوند در روز قیامت حساب همه مکلفان را یک جا بررسی میکند، چنانکه وقتی از علی (علیهالسّلام) در این باره سؤال شد، فرمود: همان گونه که یک جا به آنان روزی میدهد، حساب آنان را نیز یک جا رسیدگی مینماید: سئل (علیهالسّلام) کیف یحاسب الله الخلق علی کثرتهم؟ فقال (علیهالسّلام) : کما یرزقهم علی کثرتهم.
[۱۸] امام علی علیهالسّلام، نهجالبلاغه، حکمت شماره ۳۰۰.
و نیز فرمود: «انه یحاسب الخلق دفعه، کما یرزقهم دفعه».
[۱۹] طبرسی، فضل بن حسن، مجمعالبیان، ج۲، ص۵۲.
کلام شیخ مفید
شیخ مفید (رحمهاللهعلیه) درباره حقیقت حساب در قیامت گفته است:
«حسا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 