پاورپوینت کامل موارد وجوب خمس ۶۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل موارد وجوب خمس ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل موارد وجوب خمس ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل موارد وجوب خمس ۶۴ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل موارد وجوب خمس ۶۴ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل موارد وجوب خمس ۶۴ اسلاید در PowerPoint
فهرست مندرجات
۱ – موارد هفتگانه خمس
۱.۱ – وجوب موارد هفتگانه میان شیعیان
۲ – دیدگاه اهل سنت در مورد خمس
۳ – بایستگی گسترش خمس سودهای کسبها
۴ – نظریه اهل سنت خمس سودهای کسبها
۵ – نظریه شیعه در مورد سودهای کسبها
۵.۱ – دلیلهای وجوب خمس در سودهای کسبها
۵.۱.۱ – استدلال بر آیه غنیمت
۵.۱.۲ – معنای غنیمت در مفردات
۵.۱.۳ – معنای غنیمت در لسان العرب
۶ – اختلاف علمای اهل سنت با شیعه در خمس
۶.۱ – شأن نزول آیه شریفه موید شیعه
۶.۱.۱ – نوشتههای شیخ مفید از پیشینیان فقهای شیعه
۶.۱.۲ – معنای غنیمت در روایات
۶.۱.۳ – روایات امامان (علیهمالسلام) در مورد وجوب خمس
۶.۱.۴ – قوت اسناد روایات خمس کسب
۶.۱.۵ – استدلال به اجماع در مورد وجوب خمس
۶.۱.۶ – نظریه ابن جنید در مورد خمس سود کسب
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع
موارد هفتگانه خمس
در کتابهای فقهی منابع این واجب مهم مالی را هفت چیز
[۱] شیخ طوسی، النهایه، ج۱، ص۱۹۶، در جوامع الفقهیه.
[۲] علامه حلی، مختلف الشیعه، ج۳، ص۳۱۳، دفتر تبلیغات اسلامی.
[۳] سید مرتضی علم الهدی، الانتصار، ج۱، ص۲۲۵
[۴] ابن زهره، غنیه النزوع، ج۱، ص۱۲۸، در جوامع الفقهیه.
[۵] ابن حمزه، وسیله، ج۱، ص۱۳۶.
[۶] سلار بن عبدالعزیز دیلمی، مراسم، ج۱، ص۵۸۱، چاپ شده درجوامع الفقهیه.
نوشتهاند که عبارتند از:
۱. مالها و ثروتهایی که در جنگ با کافران متجاوز، آنان که هیچ پیمانی با مسلمانان ندارند و در پناه حکومت اسلامی نمیزیند، یا گردنکشان علیه حاکم اسلامی و… به دست میآید اگر با اذن امام انجام گرفته باشد.
۲. معدنهای طلا ، نقره ، آهن ، سرب ، مس ، روی ، گوگرد و… اگر آنچه استخراج شده، بیست دینار باشد.
۳. گنجها و دفینههایی که از دل زمین به دست میآیند، اگر بیش از بیست دینار باشد.
۴. آنچه غواصان از ژرفای دریاها بیرون میآوردند: مروارید ، مرجان و… اگر ارزش آن به یک دینار برسد.
۵. مال حلال آمیخته به حرام . اگر اندازه حرام، روشن نباشد و مالک آن هم معلوم نباشد.
۶. زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد.
۷. سودهای کسبها. درآمدهای انسان در طول سال ، از داد و ستد، کشاورزی، دامداری، صنعت و…
وجوب موارد هفتگانه میان شیعیان
گروهی از فقها (مال حلال مخلوط به حرام) و (زمینی را که کافر ذمی از مسلمان بخرد) از موارد خمس نیاوردهاند و پنج مورد از موارد هفتگانه را ذکر کردهاند.
در وجوب خمس به چیزهایی که یاد شد، اختلافی نیست و همه فقهای شیعه آن را پذیرفتهاند..
[۷] شیخ محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج۵، ص۱۶، دار احیاء التراث العربی، بیروت.
[۸] شیخ طوسی، النهایه، ج۱، ص۱۹۷، در جوامع الفقهیه.
دیدگاه اهل سنت در مورد خمس
علمای اهل سنت ، در اصل وجوب و تشریع با فقهای شیعه هماهنگی دارند، ولی آنان، خمس را ویژه غنائم جنگی میدانند و دیگر موارد هفتگانه را از سرچشمههای خمس، نمیشناسند. البته آنان نیز، در معدنها و گنج ها، بایستگی پرداخت خمس را پذیرفتهاند. ولی نه از باب خمس، بلکه از باب زکات . اینان براین باورند که در گنجها و معادن زکات است واندازه آن هم یک پنجم.
[۹] شیخ طوسی، خلاف، ج۲، ص۱۱۶ ۱۱۹، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین.
[۱۰] قاضی ابویوسف، خراج، ج۱، ص۲۱
[۱۱] قاضی ابویوسف، خراج، ج۱، ص۲۲
[۱۲] قاضی ابویوسف، خراج، ج۱، ص۷۰
بایستگی گسترش خمس سودهای کسبها
معروف و مشهور بین فقهای شیعه، وجوب خمس در سودهای کسبها ( ارباح مکاسب) است. بسیاری از فقها، پیشینیان و پسینیان و همروزگاران، به وجوب و بایستگی آن به روشنی اشاره دارند، از آن جمله: شیخ مفید ،
[۱۳] شیخ مفید، مقنعه، ج۱، ص۲۷۴، کنگره شیخ مفید.
شیخ طوسی ،
[۱۴] شیخ طوسی، النهایه، ج۱، ص۱۹۶، در جوامع الفقهیه.
محقق حلی،
[۱۵] محقق حلی، معتبر فی شرح المختصر، ج۲، ص۶۲۳.
علامه،
[۱۶] علامه حلی، تذکره الفقهاء، ج۵، ص۴۲۰، مکتبه المرتضویه، قم.
ابن ادریس،
[۱۷] ابن ادریس، سرائر، ج۱، ص۴۸۶، انتشارات اسلامی، قم.
ابن زهره،
[۱۸] ابن زهره، غنیه النزوع، ج۱، ص۱۲۸، در جوامع الفقهیه.
سید مرتضی ،
[۱۹] سید مرتضی علم الهدی، الانتصار، ج۱، ص۲۲۵، درجوامع الفقهیه
ابن براج،
[۲۰] ابن براج، مهذب، ج۱، ص۱۷۸، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، قم.
سلار،
[۲۱] سلار بن عبدالعزیز دیلمی، مراسم، ج۱، ص۱۴۱، چاپ شده درجوامع الفقهیه.
صاحب حدائق،
[۲۲] شیخ یوسف بحرانی، حدائق الناضره، ج۱۲، ص۳۴۷، انتشارات اسلامی، قم.
صاحب مدارک،
[۲۳] سید محمد موسوی عاملی، مدارک الاحکام، ج۵، ص۳۷۸، مؤسسه آل البیت.
شیخ انصاری ،
[۲۴] شیخ انصاری، کتاب الزکاه، ج۱، ص۳۰۳، تراث الشیخ الاعظم، کنگره شیخ انصاری، قم.
و… در میان فقهای شیعه، ظاهراً، تنها ابن جنید،
[۲۵] علامه حلی، مختلف الشیعه، ج۳، ص۳۱۳، دفتر تبلیغات اسلامی.
در وجوب آن تردید کرده به احتیاط گرویده است.
نظریه اهل سنت خمس سودهای کسبها
در برابر، فقهای اهل سنت، بیشتر، خمس سودهای کسبها را واجب نمیدانند و مالیات خمس را تنها در غنائم جنگی واجب میدانند. آنان حتی در معادن و گنجها، گرچه به وجوب خمس فتوا دادهاند، ولی آن را از موارد زکات شمردهاند.
نظریه شیعه در مورد سودهای کسبها
افزون بر وجوب، فقهای شیعه بر گستردگی خمس سودهای کسبها نیز تاکید ورزیدهاند. در نظر آنان، سودهای کسبها، محدود به درآمدهای به دست آمده از داد وستد و کار نیست، بلکه بر تمامی درآمدها و منافعی که از راهها و شغلهای گوناگون به دست آید و از هزینه زندگی اضافه باشد، واجب میشود.
فقیهان، با برشمردن شغلها و راههای به دست آوردن درآمد در زمان خویش، گستردگی آن را به خوبی نمودهاند.
دلیلهای وجوب خمس در سودهای کسبها
برای وجوب خمس در سودهای کسبها، به دلیلهای فراوانی استدلال شده است که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
استدلال بر آیه غنیمت
(واعلموا انّما غنمتم من شیئ فانّ للّه خمسه و للرسول ولذی القربی والیتامی والمساکین وابن السبیل…)
[۲۶] انفال/سوره۸، آیه۴۱.
و بدانید هرگونه غنیمتی به شما رسد، خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است…
واژه (غنیمت) از ریشه (غنم) به معنای دست یافتن به چیزی و رسیدن به فایده و درآمد است.
ابن فارس در معنای این واژه مینویسد:
(یدل علی افاده الشیء لم یملک من قبل.)
[۲۷] أبوالحسین أحمد بن فارس بن زکریا، معجم مقاییس اللغه، ج۴، ص۳۹۷.
دلالت بر به دست آوردن و فایده بردن چیزی میکند که از پیش ملک انسان نبوده است.
معنای غنیمت در مفردات
راغب اصفهانی، با اشاره به اینکه واژه غنیمت از ریشه (غنم) به معنای گوسفند است، مینویسد:
(… ثم استعملوا فی کل مظفور به من جهه العدی وغیره.)
[۲۸] راغب اصفهانی، مفردات، ج۱، ص۳۶۶، دار المعرفه، بیروت.
سپس در هرچیزی که انسان از دشمن و یا غیر دشمن به دست میآورد، به کار رفته است.
معنای غنیمت در لسان العرب
در لسان العرب
[۲۹] ابن منظور محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱۲، ص۴۴۵، نشر ادب الحوزه.
و مجمع البحرین
[۳۰] فخرالدین الطریحی، مجمع البحرین، ج۶، ص۱۲۹، مکتبه المرتضویه.
نیز به همین معنی آمده است با این تفاوت که آنان (من غیر مشقه) در معنای غنیمت قید کردهاند. به عقیده آنان، غنیمت به فایده و سودی گفته میشود که بدون زحمت به دست آید.
براین اساس، معنای غنیمت گسترده است و هرفایده و سودی را دربرمیگیرد. چه این سود از راه جهاد و پیروزی بر کفار به دست آید، چه از راه کار و تلاش و تجارت، یا از راههای معدن کاوی، شناگری و…
اختلاف علمای اهل سنت با شیعه در خمس
فقهای اهل سنت ، خمس را محدود به غنائم جنگی میدانند و در وجوب خمس سودهای کسبها، با علمای شیعه اختلاف نظر دارند. مستند آنان در این دیدگاه، واژه (غنیمت) است که بر غنائم جنگی اطلاق شده و شأن نزول آیه شریفه را که ناظر به پیروزی مسلمانان بر کافران در جنگ بدر است مؤید آن شمردهاند.
ولی اشاره کردیم که معنای (غنیمت)، گسترده است و دلیلی ندارد که ما آن را به گونهای خاص از درآمد اختصاص دهیم. البته تردیدی نیست که دستاوردهای جنگی، از نمونههای روشن غنیمت است، ولی این سبب نمیشود که واژه (غنیمت) بر فایدهها و درآمدهایی که از راههای گوناگون دیگر به دست میآید، صدق نکند.
شأن نزول آیه شریفه موید شیعه
شأن نزول آیه شریفه نیز عموم آیه را تخصیص نمیزند و گستردگی معنی را محدود نمیسازد.
بسیاری از مفسران و فقهای اهل سنت نیز به گستردگی واژه (غنیمت) به روشنی اشاره دارند. گفتهاند: در اصل، هرفایده و درآمدی که بهره انسان گردد، دربر میگیرد. با این حال میگویند: معنای شرعی آن، همان غنائم جنگی است.
[۳۱] قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج۸، ص۱.
[۳۲] آلوسی، روح المعانی، ج۱۰، ص۲.
[۳۳] فخر رازی، التفسیر الکبیر، ج۱۵، ص۱۶۴، دار احیاء التراث العربی بیروت.
فقها و مفسران شیعه، بر وجوب خمس سودهای کسبها به این آیه شریفه استدلال کردهاند و تأکید کردهاند که غنائم ویژه غنائم جنگی نیست و همه گونههای درآمدها را دربر میگیرد
[۳۴] علامه طباطبائی، تفسیر (المیزان)، ج۹، ص۸۳ اعلمی، بیروت.
[۳۵] امین الاسلام طبرسی، مجمع البیان، ج۳، ص۱۴۸.
نوشتههای شیخ مفید از پیشینیان فقهای شیعه
(والخمس واجب فی کل مغنم… والغنائم کل ما استفید بالحرب من الأموال… وکل مافضل من ارباح التجارات والزراعات والصناعات عن المؤنه والکفایه فی طول السنه علی الإقتصاد
[۳۶] شیخ مفید، مقنعه، ج۱، ص۲۷۶، کنگره شیخ مفید.
خمس در هرغنیمتی واجب است و غنیمت، یعنی هرچیزی از مالها در جنگ با کفار به دست آید… و هرسودی که از تجارت و کشاورزی و صنعتگری به دست آید و از هزینه معمول سالانه ، زیاد آید.
شیخ نیز پس از بر شمردن موارد خمس، به آیه شریفه استناد کرده و مینویسد:
(وهذه الأشیاء کلها مما غنمه الا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 