پاورپوینت کامل منصب امامت (قرآن) ۴۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل منصب امامت (قرآن) ۴۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل منصب امامت (قرآن) ۴۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل منصب امامت (قرآن) ۴۸ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل منصب امامت (قرآن) ۴۸ اسلاید در PowerPoint
امامت منصبی الهی است، منصب امامت، امانت خدا نزد امامان است، همچنین منصبی غیر از نبوت و رسالت است که بر آنها برتری دارد، اسلام همراه با آن، دین کامل و مورد رضایت خداوند است.
فهرست مندرجات
۱ – امامت منصبی الهی
۲ – منصب امامت و نبوت و رسالت
۳ – امامت امانت خدا
۴ – امامت اتمام نعمت بر مردم
۵ – امامت پیمانی الهی
۶ – درخواست امامت از جانب ابراهیم
۷ – برتری مقام امامت بر نبوت
۸ – اهمیت منصب امامت نزد خدا
۹ – اکمال اسلام با امامت
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
امامت منصبی الهی
واذ ابتلی ابرهیم ربه بکلمـت فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما قال ومن ذریتی قال لاینال عهدی الظـلمین..
[۱] بقره/سوره۲، آیه۱۲۴.
(به خاطر آورید) هنگامى که خداوند، حضرت ابراهیم علیهالسلام را با وسایل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده این آزمایشها بر آمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم!» دراین آیه خداوند صراحتا منصب امامت را به ابراهیم علیهالسلام اعطا میکند.
هنگامی که از عهده این آزمایشها بر آمد، خداوند میباید جایزهای به او بدهد فرمود: من تو را امام و رهبر و پیشوای مردم قرار دادم.
[۲] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۴۳۶.
.. فقد ءاتینآ ءال ابرهیم الکتـب والحکمه وءاتینـهم ملکا عظیما.
[۳] نساء/سوره۴، آیه۵۴.
امام باقر علیهالسّلام در حدیثی میفرماید: منظور از «ملکا عظیما» امامت است.
[۴] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۲۰۶، ح۵.
این آیه به خوبی این مطلب را بیان میکند که یهود به خاطر اعطای این مقام به پیامبر و اهلبیت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم نسبت به آنها حسد میورزند و همچنینی ثابت میکند که خدا به آنها مقام حکومت را اعطا کرده است.
ذیل آیه یاد شده روایات متعددی وارد شده که در آنها برای اثبات امامت آل محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم به این آیه استدلال شده است.
[۵] عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، نورالثقلین، ج۱، ص۴۹۱.
وجعلنـهم ائمه یهدون بامرنا…
[۶] انبیاء/سوره۲۱، آیه۷۳.
ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الورثین.
[۷] قصص/سوره۲۸، آیه۵.
این آیه بیانگر یک قانون کلی است برای همه اعصار و قرون و همه اقوام و جمعیتها، میگوید: ما اراده داریم که بر مستضعفان منت بگذاریم و آنها را پیشوایان و وارثان حکومت روی زمین قرار دهیم. این بشارتی است در زمینه پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر. این بشارتی است برای همه انسانهای آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور.
[۸] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۶، ص۱۷.
وجعلنا منهم ائمه یهدون بامرنا…
[۹] سجده/سوره۳۲، آیه۲۴.
ما بعضى از بنی اسرائیل را پیشوایان قرار دادیم، تا مردم را به امر ما هدایت کنند و وقتى ایشان را به امامت و پیشوایى هدایت نصب کردیم، که در دین صبر کردند، و قبلا هم به آیات ما یقین داشتند.
[۱۰] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۶، ص۲۶۶.
منصب امامت و نبوت و رسالت
امامت، منصبی غیر از منصب نبوت و رسالت است:
… انی جاعلک للناس اماما…
[۱۱] بقره/سوره۲، آیه۱۲۴.
و وعدنا موسی ثلـثین لیله واتممنـها بعشر فتم میقـت ربه اربعین لیله وقال موسی لاخیه هـرون اخلفنی فی قومی واصلح ولاتتبع سبیل المفسدین.
[۱۲] اعراف/سوره۷، آیه۱۴۲.
و ما با موسی، سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب (دیگر) تکمیل نمودیم به این ترتیب، میعاد پروردگارش (با او)، چهل شب تمام شد. و موسی به برادرش هارون گفت: «جانشین من در میان قومم باش. و (آنها) را اصلاح کن! و از روش مفسدان، پیروی منما! »
جمله «اخلفنی فی قومی» میفهماند که موسی، هارون (علیهما السلام) را به امامت و رهبری بنی اسرائیل منصوب کرد. اگر پیامبری با امامت و رهبری تفاوتی نداشت، نیازی نبود موسی علیهالسّلام ، هارون را که از پیامبران بود، به امامت منصوب کند.
اگر چه مخاطب را برادرش قرار داده است. علت اینکه موسی هارون را امر میکند که: در میان قوم جانشین و نائب او باشد، با اینکه خود هارون پیامبر مرسل است، این است که ریاست بر هارون و قوم از آن موسی بود و جایز نبود که هارون هم موسی را جانشین خود سازد. از اینجا بر میآید که مقام امامت از مقام نبوت جدا میشود و داخل آن نیست. گروهی از پیامبران، علاوه بر نبوت دارای مقام امامت هم بودهاند. هارون اگر میتوانست علاوه بر نبوت، دارای مقام امامت هم باشد، لازم نبود که موسی او را خلیفه خود کند و مقام امامت را به او واگذار سازد.
[۱۳] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۴، ص۳۴۹.
امامت امانت خدا
منصب امامت، امانت خدا نزد امامان است:
ان الله یامرکم ان تؤدوا الامـنـت الی اهلها…
[۱۴] نساء/سوره۴، آیه۵۸.
در روایات متعدد، امانت در آیات مزبور به امامت و ولایت تفسیر شده است.
[۱۵] عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، نورالثقلین، ج۱، ص۴۹۶.
[۱۶] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۳۸۵.
و در آیه دستور داده شده است که هر امامی باید امانت امامت را به اهل آن (امام بعدی) بسپارد، استفاده میشود که امامان امانتدارند.
از احادیث اسلامى استفاده میشود که علوم و اسرار و ودایع امامت که هر امامى باید به امام بعد بسپارد در آیه فوق داخل است.
[۱۷] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۳، ص۴۷۸.
انا عرضنا الامانه علی السمـوت والارض والجبال فابین ان یحملنها واشفقن منها وحملها الانسـن انه کان ظـلوما جهولا.
[۱۸] احزاب/سوره۳۳، آیه۷۲.
ما امانت (تعهد، تکلیف، و ولایت الهیه) را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسیدند اما انسان آن را بر دوش کشید او بسیار ظالم و جاهل بود، (چون قدر این مقام عظیم را نشناخت و به خود ستم کرد)!
در روایات متعدد، امانت در آیات مزبور به امامت و ولایت تفسیر شده است.
[۱۹] عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، نورالثقلین، ج۴، ص۳۱۳.
آن احتمالی که میتواند مراد از امانت باشد، چون در این کمال هیچ موجودی نه آسمان، و نه زمین، و نه غیر آن دو، شریک انسان نیست. از سویی دیگر چنین کسی تنها خدا متولی امور اوست، و جز ولایت الهی هیچ موجودی از آسمان و زمین در امور او دخالت ندارد، چون خدا او را برای خود خالص کرده.
پس مراد از امانت عبارت شد از ولایت الهی، و مراد از عرضه داشتن این ولایت بر آسمانها و زمین، و سایر موجودات مقایسه این ولایت با وضع آنهاست. و معنای آیه این است که: اگر ولایت الهی را با وضع آسمانها و زمین مقایسه کنی، خواهی دید که اینها تاب حمل آن را ندارند و تنها انسان میتواند حامل آن باشد، و معنای امتناع آسمانها و زمین، و پذیرفتن و حمل آن به وسیله انسان این است که در انسان استعداد و صلاحیت تلبس آن هست، ولی در آسمانها و زمین نیست.
این است آن معنایی که میتوان آیه را بر آن منطبق کرد، و گفت آسمانها و زمین و کوهها با اینکه از نظر حجم بسیار بزرگ، و از نظر سنگینی بسیار ثقیل و از نظر نیرو بسیار نیرومند هستند، لیکن با این حال استعداد آن را ندارند که حامل ولایت الهی شوند، و مراد از امتناعشان از حمل این امانت، و اشفاقشان از آن، همین نداشتن استعداد است.
و لیکن انسان ظلوم و جهول نه از حمل آن امتناع ورزید، و نه از سنگینی آن و خطر عظیمش اشفاق کرد و به هراس افتاد، بلکه با همه سنگینی و خطرناکیاش قبولش کرد، و این سبب شد که انسان که یک حقیقت و نوع است، به سه قسم منافق و مشرک و مؤمن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 