پاورپوینت کامل منزلت زن از منظر قرآن ۹۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل منزلت زن از منظر قرآن ۹۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل منزلت زن از منظر قرآن ۹۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل منزلت زن از منظر قرآن ۹۵ اسلاید در PowerPoint :
منزلت زن
از دیدگاه قرآن، زن و مرد هویت یکسان داشته و از موهبتهای الهی به یک میزان برخوردارند. این دو مایهی عفت و آرامش یکدیگرند. اما تفاوتهای انکار ناپذیری نیز بین این دو وجود دارد. اگر به نظام حقوقی اسلام بهصورت مجموعه توجه شود، روشن میشود که اختلافات حقوقی بین زن و مرد در اسلام دقیقا بر واقعیت و حکمت استوار است و هریک به میزان برخورداری از حقوق، به وظایفی نیز مکلّف گشتهاند.
فهرست مندرجات
۱ – نگرش به زن در گذر تاریخ
۲ – دیدگاه قرآن
۲.۱ – برخورداری از مواهب یکسان
۲.۲ – برخورداری از امکانات یکسان
۲.۳ – عمومیت هدف آفرینش
۲.۴ – تساوی عمل و پاداش
۲.۵ – ستودن مطلق اهل علم و دانش
۲.۶ – یکسان بودن اهداف انبیاء
۲.۷ – تساوی فراگیری احکام شرعی
۲.۸ – تساوی در کسب مدارج معنوی
۲.۹ – بهرهمندی زن و مرد از فضیلت جهاد
۲.۱۰ – شراکت در بعضی ارزشها
۲.۱۱ – تکمیل خلقت زن و مرد بر دیگری
۲.۱۲ – یکسان بودن جنس زن و مرد
۲.۱۳ – برخورداری زنان از شخصیت کامل
۳ – شخصیت زن از دیدگاه اندیشمندان معاصر
۴ – حقوق زن و مرد
۴.۱ – تفاوتهای جسمانی
۴.۲ – تفاوتهای روانی
۵ – تفاوت در قانون ارث
۶ – نتیجهگیری بحث
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع
نگرش به زن در گذر تاریخ
تفاوتهای زن و مرد در وظایف و حقوقی که دارند همواره مورد بحث بوده است. ثمرهی مباحث در دو دیدگاه متقابل ارایه شده است. در یک دیدگاه، زن از سطح انسانیت تنزل میکند و صورت ابزار و وسیله به خود میگیرد. از سوی دیگر، دیدگاهی نیز هیچ تفاوتی بین زن با مرد قایل نمیشود و معتقد است زن در همهی زمینهها همتای مرد است. این همان فمینیسم است.
این نوشتار بر آن است تا با توجه به کاستیهای دو دیدگاه یاد شده به تحقیق وتبیین دیدگاه قرآن در این باره بپردازد.
در میان اقوام و دانشمندان گذشته نظر بسیار بدبینانهای نسبت به زن وجود داشته است. افلاطون، با جرئت و تهور فراوان، از ورود زن به هر کاری و از برابری زن و مرد در همهی موقعیتها پشتیبانی میکرد. اما ارسطو، که با تعصبات روزگار خود بیشتر سازگار بود، زن را ناقص میدانست و به عقیدهی او طبیعت آنجا که از آفریدن مرد ناتوان است، زن را میآفریند. زنان و بندگان، از روی طبیعت، محکوم به اسارتاند و به هیچوجه سزاوار شرکت در کارهای عمومی نیستند.
[۱] دورانت، ویل، لذات فلسفه، ج۱، ص۱۴، سازمان و انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، تهران، ۱۳۷۷.
آگوستین قدیس قائل بود: زن حیوانی است که نه استوار است و نه ثابت قدم، بلکه کینهتوز است و زیانکار و منبع همه مجادلات و نزاعها و بی عدالتیها و حقکشیها.
[۲] ستاری، جلال، سیمای زن در فرهنگ ایران، ج۱، ص۶۱، نشر مرکز، تهران، ۱۳۷۳.
بعضی از پیروان فروید معتقدند:
زن خدمت قابلی به فرهنگ بشر نکرده و در هیچ فنی موقعیتی به دست نیاورده است جز در شستن و بافتن و آرایش کردن که فنون جنبی است و مجاهدهای برای پوشانیدن دستگاههای جنسی و جلب مرد.
[۳] تیلا، عباس، زن در آیینه تاریخ، ج۱، ص۱۴، مولف، تهران، ۱۳۷۰.
در تورات کنونی آمده است که وجود زن، طفیلی وجود مرد است و از دندهی چپ مرد آفریده شده است.
[۴] تورات، سفر پیدایش، باب ۲، آیه ۲ و باب ۱۹، آیه ۱۹.
در مقابل نظریههای افراطی، نظر بسیار خوشبینانهای نیز نسبت به زن وجود دارد. گاندی میگوید:
هیچ یک از شرارتهایی که مرد مسئول آن است، چنان پست و مفتضح و خشن نبوده که توهین به نیمهی برتر انسانیت. جنس زن را ضعیفتر نمیدانم، چون اصیلتر از مرد است. حتی امروز هم زن تجسم ایثار، رنج کشیدن خاموش، فروتنی، ایمان و معرفت است. شهود زن اغلب صادقتر است تا تصور خود بینانهای که مرد از دانش برتر خود دارد.
[۵] خجسته، کیا، مهاتما گاندی در جستجوی حقیقت، ج۱، ص۴۳، نشر مرکز، تهران، ۱۳۷۲.
زن در نزد مصریان مقام والایی داشت تا جایی که تسلط زن و مادر شاهی بر تسلط مرد یا پدر شاهی غلبه داشته است.
[۶] تیلا، عباس، زن در آیینه تاریخ، ج۱، ص۲۹، مولف، تهران، ۱۳۷۰.
دیدگاه قرآن
اسلام تنها دینی است که شخصیت و حقوق زن را در ابعاد گوناگون و با توجه به توانمندیها و وظایفی که دارد منظور کرده است. گوستا ولوبون میگویدکه اسلام اولین مذهبی است که در اصلاح حال زنان و ترقی و تعالی آنان قدمهای خیلی وسیعی برداشته است. زیرا این مطلب مسلم است که در میان تمام مذاهب و اقوامی که قبل از اسلام آمدهاند وضع و حالت زیاده از حد ضایع و خراب بوده است.
اینک لازم است موضع اسلام را در اینباره از متن قرآن جویا شویم. از دیدگاه قران سرشت زن و مرد یکسان بوده و این دو دارای هویتی یکساناند. قرآن میفرماید:
«یا اَیُّهاالنَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ منْ نَفْسٍ واحِدَهٍ وَ خَلَقَ منْها زَوْجَها وَبَثَّ منْهُما رجالاً کَثیراً وَ نِساءً…؛
[۷] نساء/سوره۴، آیه۱.
ای مردم از پروردگارتان پروا کنید، آن که شما را از یک نفس آفرید و از آن نفس واحد، همسر او را و از آن دو مردان و زنان بسیار پدید آورد».
در آیهی دیگر آمده است:
«هُوَ اَلّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَهٍ وَ جَعَلَ منْها زَوجَها لِیَسْکُنَ اِلَیْها؛
[۸] اعراف/سوره۷، آیه۱۸۹.
اوست که همهی شما را از یک تن آفرید و از آن یک تن، زنش را آفرید تا به او آرامش یابد». از منظر قرآن، خلقت زن مایهی آرامش مرد است.
«وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنوُا الَیْها؛
[۹] روم/سوره۳۰، آیه۲۱.
و از نشانههای قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید، تا به ایشان آرامش یابید».
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه میگوید:
معنای آیه این است که برای سود رساندن به شما از جنس خودتان همانند آفرید، چرا که هریک از زن و مرد دارای جهاز تولیدمثل است که با همراهی جنس دیگر کارش به ثمر میرسد و با کار هردو، مسئله تولید و تکثیرمثل به انجام میرسد، بر این اساس، هریک به تنهایی نقص دارد و به قرین خود نیازمند است و از مجموع این دو، یک واحد تام حاصل میشود. بهجهت همین نیاز و نقص هرکدام به سمت دیگری حرکت میکند و زمانی که وصلت حاصل گشت، آرام میگیرد. زیرا هر ناقصی به کمال خود شائق است و هر نیازمندی به چیزی که رفع نیازش کند، میل دارد. این همان میل جنسی است که در این دو قرین نهاده شده است.
[۱۰] طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۶، ص۱۶۶.
برخورداری از مواهب یکسان
قرآن کریم بعضی از موهبتهای الهی را به انسان، صرفنظر از جنسیت، نسبت داده است، از جمله: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْانْسانَ فی اَحْسَن تَقْویم؛
[۱۱] تین/سوره۹۵، آیه۴.
ما انسان را در بهترین ساختار خلق کردیم».
در آیه دیگری میفرماید :
«فَاَقِمْ وَجْهَکَ لِلدّین حَنیفاً فِطْرَتَ اللّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدّینُ القَیِّمُ وَ لکِنَّ اَکْثَرَ النَّاسِ لایَعْلَمُونَ؛
[۱۲] روم/سوره۳۰، آیه۳.
پس تو ای رسول، مستقیم روی به جانب آیین پاک اسلام آور و پیوسته از طریق دین خدا که فطرت خلق را بر آن آفریده است پیروی کن که هیچ تغییری در خلقت خدا نباید داد. این است آیین استوار حق ولیکن اکثر مردم از حقیقت آن آگاه نیستند».
برخورداری از امکانات یکسان
امکاناتی را که خداوند خلق کرده است، برای انسان است و طبق جنسیت تقسیم صورت نگرفته است:
«اَلّذی جَعَلَ لَکُمُ اْلاَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بناءً وَ اَنْزَلَ منَ السَّماء ماءً فَاَخْرَجَ به منَ الثَّمَرات رزْقاً لَکُمْ؛
[۱۳] بقره/سوره۲، آیه۲۲.
آن خدایی که برای شما زمین را گسترد و آسمان را برافراشت و فرو بارید از آسمان آبی که به سبب آن بیرون آورد میوههای گوناگون برای روزی شما».
عمومیت هدف آفرینش
آیاتی که هدف آفرینش را بیان میکند عمومیت دارد، از جمله:
«الّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ اَیُّکُمْ اَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفُورُ؛
[۱۴] ملک/سوره۶۷، آیه۲.
خدائی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر است و او مقتدر و آمرزنده است».
همچنین:
«وَ مَنْ عَمِلَ صالحاً مِنْ ذَکَرٍ اَوْ اُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَهً؛
[۱۵] نحل/سوره۱۶، آیه۹۷.
هرکس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدای آرد، ما او را در زندگانی خوش و باسعادت زنده میگردانیم».
تساوی عمل و پاداش
در صورت تساوی عمل زن و مرد، پاداش این دو یکسان خواهد بود:
«فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ اِنّی لا اُضیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ اَوْ اُنْثی؛
[۱۶] آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۵.
پس خدا دعاهای ایشانرا اجابت کرد که البته من که پروردگارم عمل هیچکس از مرد و زن را بی مزد نگذارم».
ستودن مطلق اهل علم و دانش
خداوند اهل علم و دانش را ستوده و فرقی بین زن و مرد قایل نشده است:
«یَرْفَعِ اللّهُ الّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالّذینَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ؛
[۱۷] مجادله/سوره۵۸، آیه۱۱.
خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان عالم را رفیع میگرداند».
یکسان بودن اهداف انبیاء
یکی از مهمترین اهداف انبیاء، تزکیه و تعلیم انسانها است و در این خصوص فرقی بین زن و مرد نیست:
«کَما اَرْسَلْنا فیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیکُمْ آیاتِنا وَ یُزَکّیکُم وَ یُعَلِّمُکُمْ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ.
[۱۸] بقره/سوره۲، آیه۱۵۱.
چنانکه رسول گرامی خود را فرستادیم که آیات ما را برای شما تلاوت کند و نفوس شما را از پلیدی و آلودگی جهل و شرک پاک و منزه گرداند و به شما تعلیم شریعت و حکمت دهد و از او بیاموزید هرچه را نمیدانید.
در تعدادی از روایات علاوه بر تعابیر عام نسبت به زنان تصریح صورت گرفته است، از جمله: قال النبی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) :
طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه.
[۱۹] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱، ص۱۷۷، موسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۳ ق.
فراگیری دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.
تساوی فراگیری احکام شرعی
از منظر فقیهان امامیه فراگیری احکام شرعی مورد ابتلا بر هر زن و مردی واجب است:
یجب علی کل مکلف فی عباداته و معاملاته ان یکون مجتهداً او مقلداً او محتاطا.
[۲۰] طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروه الوثقی، ج۱، ص۹.
واجب است بر هر مکلفی در عبادتها و معاملهها یا مجتهد باشد و یا مقلد و یا به [[|احتیاط]] عمل نماید.
زنان بسیاری از اصحاب و یاران پیامبر و ائمه، اهل فضل و دانش بودند. مجلس تفسیر زینب در کوفه هنگام حکومت حضرت علی، نمونه بارزی از این امر است.
[۲۱] محمد الحصون و ام علی مشکور، اعلام النساء المومنات، ج۱، ص۱۷۳، انتشارات اسوه، تهران، ۱۴۱۱ ق.
همچنین برخی از زنهای منسوب به فقها و عالمان، صاحب اجازه نقل حدیث و اجتهاد بودهاند مانند ام علی، همسر شهید اول و آمنه بیگم دختر مجلسی اول. و در تاریخ معاصر، شهیده بنتالهدی صدر و بانو مجتهده اصفهانی از مصادیق بارز زنان اهل فضل و دانش بودهاند.
[۲۲] سعیدزاده، زنان، تحصیلات و برداشتهای دینی، ج۱، ص۲۶، مجله پیام زن، ش ۲۲.
تساوی در کسب مدارج معنوی
از دید قرآن، در کسب مدارج معنوی و تحصیل تقوا، فرقی بین زن و مرد نیست.
«یا اَیُّها النَّاسُ اِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ اُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَاللّهِ اَتْقاکُمْ؛
[۲۳] حجرات/سوره۴۹، آیه۱۳.
ای مردم ما همه شما را از مرد و زنی آفریدیم و آنگاه شعبههای بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسند. بزرگوارترین شما نزد خدا باتقویترین مردمند».
بهرهمندی زن و مرد از فضیلت جهاد
یکی از ارزشمندترین مفاهیم و اعمال دینی جهاد در راه خداست تا جایی که جهاد برای حفظ کیان اسلام بر زن و مرد واجب است.
[۲۴] کاشف الغطاء، شیخ جعفر، کشف الغطاء عن مبهمات شریعه الغراء، ج۴، ص۳۸۹.
زن و مرد از فضیلت جهاد بهره میبرند:
«لا یَسْتَوی الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤمِنینَ غَیْرُ اُولی الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ بِاَمْوالِهِمْ وَ اَنْفُسِهمْ فَضَّلَ اللَّهُ اَلْمُجاهِدینَ بَاَمْوالِهِمْ وَ اَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقاعِدینَ دَرَجَهً وَ کُلّاً وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنی فَضَّلَ اللَّهُ اَلْمُجاهِدینَ عَلَی الْقاعِدینَ اَجْراً عَظیماً؛
[۲۵] نساء/سوره۴، آیه۹۵.
هرگز مومنانی که بیهیچ عذری مانند نابینایی، مرض فقر و غیره از کار جهاد باز نشینند با آنانکه به مال و جان کوشش میکنند، یکسان نخواهد بود. خدا مجاهدان فداکار با مال و جان را بر بازنشستگان، بلندی مقام و برتری بخشیده و همه اهل ایمان را وعده نیکو فرموده و مجاهدان را بر بازنشستگان با اجر و ثوابی بزرگ برتری داده».
شراکت در بعضی ارزشها
آیه زیر بیان کننده ارزشهایی است که زن و مرد در آن شراکت دارند و در این آیه از مردان و زنان به نیکی یاد شده است:
«اِنّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤمِنینَ وَ الْمؤمِناتِ وَ الْقانِتینَ وَ القانِتاتِ وَ الصَّادِقینَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرینَ وَ الصَّابِراتِ وِ الْحافِظینَ فُرُجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاکِرینَ اللّهَ کَثیراً وَ الذَّکِراتِ اَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ مَغْفِرَهً وَ اَجْراً عَظیماً؛
[۲۶] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۵.
همانا کلیه مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان باایمان و مردان و زنان اهل طاعت و مردان و زنان راستگوی و مردان و زنان صابر و مردان و زنان خداترس خاشع و مردان و زنان خیرخواه مسکیننواز و مردان و زنان روزهدار و مردان و زنان با حفاظ خوددار از تمایلات حرام و مردان و زنانی که یاد خدا بسیار کنند، برای همه آنها خدا مغفرت و پاداش بزرگ مهیا ساخته است».
تکمیل خلقت زن و مرد بر دیگری
خلقت زن و مرد هر کدام برای تکمیل دیگری است:
«هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ و َ اَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ؛
[۲۷] بقره/سوره۲، آیه۱۸.
آنان
[۲۸] تحصیلات و برداشتهای دینی، مجله پیام زن، ش ۲۲.
جامه ستر و عفاف شما و شما (مردان) نیز لباس عفت آنها هستید».
در تفسیر المیزان آمده است:
ظاهر از لباس همان معنای معروف آن است. لباس آن چیزی است که انسان به آن بدنش را میپوشاند و دو جمله از قبیل استعاره است. زیرا هر یک از زوجین دیگری را از دنبال گناه رفتن و شایع ساختن آن، باز میدارد. پس هرکدام برای دیگری به منزله لباسی است که با آن پلیدی خود را پنهان و عورت خود را میپوشانند.
[۲۹] طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۴۴.
یکس
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 