پاورپوینت کامل منجزیت علم اجمالی ۱۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل منجزیت علم اجمالی ۱۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل منجزیت علم اجمالی ۱۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل منجزیت علم اجمالی ۱۲ اسلاید در PowerPoint :

تنجیز علم اجمالی

تنجیز علم اجمالی به وجوب موافقت و حرمت مخالفت تکلیفِ معلوم به اجمال اطلاق می‌شود.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف
۲ – سه مبنا در تنجیز علم اجمالی
۳ – دوران امر در علم اجمالی
۴ – مقام‌های مورد بحث
۵ – دیدگاه‌ها
۶ – نظرات درباره تنجیز تکلیف به علم اجمالی
۷ – عناوین مرتبط
۸ – پانویس
۹ – منبع

تعریف

تنجیز علم اجمالی، به معنای قطعیت یافتن تکلیف در حق کسی است که به آن علم اجمالی دارد.

سه مبنا در تنجیز علم اجمالی

در مورد تنجیز علم اجمالی، سه مبنا وجود دارد:
۱. مشهور اصولیون معتقدند علم اجمالی، بالجمله (در همه موارد) مؤثر است و همه آثار قطع را دارد؛ یعنی هم مخالفت قطعی با آن حرام و هم موافقت قطعی با آن واجب است؛
۲. گروهی اعتقاد دارند علم اجمالی، بالجمله (در همه موارد) بی اثر است و هیچ یک از آثار قطع تفصیلی را نداشته و مانند جهل محض است؛ یعنی نه تنها موافقت قطعی با آن واجب نیست، بلکه مخالفت قطعی با آن نیز حرام نیست؛
۳. برخی بر این باورند که علم اجمالی فی الجمله (در برخی موارد) مؤثر است؛ یعنی مخالفت قطعی با آن حرام است ولی موافقت قطعی آن واجب نیست.

دوران امر در علم اجمالی

در علم اجمالی، دوران امر یا بین «متباینین» است یا بین «اقل و اکثر» و یا بین «محذورین» که هر یک حکم خاص خود را دارد. برای مثال، در دوران امر بین متباینین، شبهه یا وجوبی است و یا تحریمی و در هر حال، منشا شبهه، یا فقدان نص یا اجمال نص یا تعارض نصوص ( شبهه حکمی ) و یا اشتباه در امور خارجی ( شبهه موضوعی ) است، شبهه موضوعی نیز یا شبهه محصوره است و یا غیر محصوره؛ در این موارد، از تنجیز علم اجمالی بحث به میان می‌آید.

مقام‌های مورد بحث

درباره همه موارد یاد شده، در دو مقام بحث می‌شود:
۱. آیا مخالفت قطعی با علم اجمالی جایز است یا حرام؛ یعنی آیا می‌توان علم اجمالی را مانند جهل کامل فرض نمود و همان طور

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.