پاورپوینت کامل منثور ۴۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل منثور ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل منثور ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل منثور ۴۵ اسلاید در PowerPoint :

نثر

‌یکی از شیوه‌های خلق آثار ادبی نثر می‌باشد. نثر در لغت، صفتی عربی است و در لغت به معنای پراکندگی، پراکندن و افشاندن و نیز افشانده و پراکنده به کار می‌رود.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – معنای لغوی
۳ – معنای اصطلاحی
۳.۱ – دیدگاه رزین‌کوب
۴ – انواع نثر
۴.۱ – نثر غیرمکتوب
۴.۱.۱ – نثر محاوره‌ای (گفتاری)
۴.۱.۲ – نثر خطابه
۴.۲ – نثر مکتوب
۴.۲.۱ – نثر مرسل
۴.۲.۲ – نثر بینابین
۴.۲.۳ – نثر مسجع
۴.۲.۴ – نثر فنی
۵ – نخستین نثر فارسی
۶ – تحول در نثر
۷ – پانویس
۸ – منبع

مقدمه

هدف نثر در معنای عام، انتقال طبیعی فکر و اندیشه‌ی نویسنده به دیگران است. در نثر واژه‌های زبان به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که برای مخاطب آشناتر و برای بیان معانی مناسب‌تر و رساتر است. در نثر تنها وسیله‌ی بیان معانی، لفظ است. البته واژه‌هایی که در نثر یا نوشتار به‌کار می‌رود با لحن گفتار تفاوت دارد و معمولا الفاظ نثر رسمی‌تر و خوش آهنگ‌تر و زیباتر از صورت محاوره‌ای آن است.

[۱] رستگار فسایی، منصور، انواع نثر فارسی، تهران، سمت، ۱۳۸۰، ص‌۸۴.

معنای لغوی

نثر در لغت، صفتی عربی است به معنی پراکنده، سخن پاشیده و غیر منظوم،

[۲] دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه، دهخدا.

و یکی از اقسام دوگانه سخن در برابر شعر و در انگلیسی معادل prose به معنی راست و مستقیم است؛ به همان معنای “مرسل” رایج در زبان فارسی؛ و به سخن عاری از وزن و قافیه، مستقیم و صریح گفته می‌شود و در برابر شعر poetry و نظم verse قرار می‌گیرد.

[۳] صفا، ذبیح‌الله، تاریخ ادبیات ایران، تهران، ققنوس، ۱۳۷۳، ج ۲، ص۵۴.

معنای اصطلاحی

۱) نثر در اصطلاح کلامی است ساده و مکتوب، با توالی جمله‌ها که در آن مفاهیم با وضوح و رسایی بیان می‌شود و از همه‌ی قیود شعر ، یعنی وزن، قافیه، و صنعت‌های لفظی و معنوی آزاد است.

۲) نثر سخنی است مسئولیت آور که در آن قصد و اراده نویسنده یا گوینده نقش اساسی دارد و بیشتر متکی به جمله‌های خبری است.

۳) نثر عبارتی است که گوینده را در آن مقصد و مرادی به جز بیانی ساده و ادای قصدی خالی از احساسات و هیجانات درونی نباشد.

۴) نثر سخنی است که از موسیقی، وزن و قافیه برخوردار نیست.

دیدگاه رزین‌کوب

«زرین‌کوب معتقد است آن‌چه در زبان اهل ادب نثر خوانده می‌شود، سخنی است که در قید وزن و آهنگ قراردادی معمول در شعر محدود نیست؛ اما محاوره‌ی عادی هم تا وقتی متضمن یک “تعبیر ادبی” نباشد، نثری که در مقابل شعر باشد نیست. “تعبیر ادبی” امری است که بین شعر و نثر مشترک است و آن هر دو را از زبان محاوره متمایز می‌کند.»

[۴] زرین‌کوب، عبدالحسین، نقش برآب، ص۴۸۶.

انواع نثر

در قرون اولیه‌ی هجری ادبای متقدم نثر را از لحاظ اغراض و معانی و بعدها از نظر الفاظ و لغات، به سه نوع ۱. مرسل؛ ۲. فنی؛ ۳. موزون (مسجع) تقسیم کرده‌اند… البته انواع متنوعی از فن نثر در طی مراحل تطور و تکامل تجربه شد که قدمای بلاغت به آن اشاره‌ای نکرده‌اند؛ شاید چون خود به آن دست نیافته بودند.

[۵] خطیبی، حسین، فن نثر در ادب فارسی، تهران، زوار، ۱۳۴۹، ص۵۰.

ما در اینجا انواع نثر را از نثر محاوره‌ی عادی که اولین مرحله از مراحل نثر به شمار می‌رود، آغاز کرده و به نثر فنی که نوع متکلف و دشوار نثر می‌باشد می‌رسیم.
ادبا برای نثر از جهتی دیگر نیز بصورت کلی تقسیم‌بندی ارائه کرده‌اند که آن را به دو نوع مکتوب و غیرمکتوب تقسیم می‌کنند که هر کدام آن‌ها نیز دارای اقسامی است:

نثر غیرمکتوب

نثر غیرمکتوب شامل؛ نثرمحاوره‌ای و نثر خطابه می‌شود.

نثر محاوره‌ای (گفتاری)

نثر محاوره‌ای یا گفتاری اولین مرحله از مراحل نثر به شمار می‌رود که از دوره‌ سامانی شروع می‌شود. این نثر از زبان مردم سرچشمه می‌گیرد و گوینده جایز است تمام تعبیرات و لغاتی را که در زبان محاوره استفاده می‌شود، به‌کار گیرد. در این نوع نثر جمله‌ها ساده و کوتاه و گاه بریده‌بریده است.
کهن‌ترین نمونه‌ی نثر محاوره را در قصه‌های عامیانه‌ی “سمک عیار” می‌توان دید.

[۶] رستگار فسایی، منصور، انواع نثر فارسی، تهران، سمت، ۱۳۸۰، ص۸۷.

مردان دخت، در آن سوراخ باز به هوش آمد و خود را در بند یافت. دست و پای بسته، از درد بر نمی‌توانست جنبیدن. فروماند و گریه بر او فرو افتاد.

این نوع نثر را در نمونه‌های معاصر در آثار طنز دهخدا و جمال‌زاده و جلال‌ آل‌احمد قابل مشاهده می‌باشد.

ــ نمونه‌ای از “دوستی خاله خرسه” محمدعلی جمال‌زاده:
«برف بنای باریدن را گذاشت و دانه‌های ریز آن مانند شیرهای سفید فضای بیایان را پر نمود. گاهی کولاک می‌شد و گردبادی افتاد توی برف… سرمای کافر چنان پیر مسافر را در می‌آورد.»

نثر خطابه

در این نثر شیوه کلام آراسته‌تر بوده و حشو و زوایدی کمتر دارد به صورتی که سخن علاوه بر معنی، تا حدودی نمایان‌گر گونه‌ای از تناسب و انسجام لفظی است.

نثر مکتوب

نثری که نویسنده با دقت بسیار به انتخاب کلمات فصیح و خوش‌آهنگ و فاخر می‌پردازد، ترکیب‌های تازه می‌سازد و شیوه‌ی بیانی ادیبانه انتخاب می‌کند در این نوع نثر ضوابط شعر نیز به کار می‌رود و بسیاری از صنایع شعری همچون تشبیه، استعاره، کنایه و… در آن راه می‌یابد و هدفش تنها شرح واقعه یا توضیح موضوع نیست؛ بلکه می‌خواهد مطلبی هر چند کوچک را شاخ و برگ دهد و آن را با شعر و مثل بیاراید.
نمونه‌ای از م.ا.به آذین:

«زمان با قدم آهسته و چشم بی‌باک بر ایشان می‌گذشت و با لبخند زهر‌ناک بر آن‌ها می‌نگریست و چیزی نمی‌گفت. ایشان هم آسوده‌دل و مغرور می‌رفتند.»

نثر مرسل

نثر مرسل به معنی راست یا مستقیم است. نثری است ساده و روان و بسیار نزدیک به محاوره، که خالی از هر گونه وزن و تکلف و صنایع لفظی و معنوی است و درحقیقت نثرنویسی با این نوع نثر آغاز می‌شود. در نثر مرسل وظیفه‌ی لغت، تنها بیان معنی است در حدی که معنی را کامل، تمام و رسا منتقل کند.

نمونه‌ای از “قابوس‌نامه”:
«… با پدر و مادر خویش چنان باش که از فرزندان خود طمع داری که با تو باشند، زیرا که آن که از تو زاید همان طبع دارد که تو ازو زادی… چون پدر و مادر را حرمت و آزرم بیش داری، دعا و آفرین ایشان اندر تو، مستجاب‌تر باشد و به خشنودی خدای تعالی نزدیک‌تر باشی.»

[۷] شمیسا، سیروس، سبک‌شناسی نثر، تهران، میترا، چ سوم، ۱۳۸۷، ص‌۳۴.

نثر بینابین

سبک ادبیات در قرن ششم با روی کار آمدن سلسله‌ سلجوقی تغییر پیدا کرد و یک دوره‌ی انتقال و بینابینی در پایان یک سبک و آغاز سبک دیگر بوجود می‌آید؛ زیرا با تغییر دولت‌ها، نه فقط نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تغییر می‌کند، بلکه ادبیات و نظم و نثر نیز متحول می‌شوند. نثر بینابین نثری است بین نثر فنی و مرسل، تا نوشته‌ها هم از خشکی و ملالت درآید هم از سادگی و بی‌پیرایگی نثر مرسل.
نثر بینابین نثری است سهل و ممتنع. از مختصات این سبک

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.