پاورپوینت کامل منتهی الأصول (کتاب) ۳۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل منتهی الأصول (کتاب) ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل منتهی الأصول (کتاب) ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل منتهی الأصول (کتاب) ۳۰ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل منتهی الأصول (کتاب) ۳۰ اسلاید در PowerPoint
«منتهی الاصول»، تالیف آیت الله،سید میرزا حسن موسوی بجنوردی از علمای بزرگ و از چهره های درخشان فقهای شیعه در حوزه علمیه نجف اشرف (۱۳۱۶- ۱۳۹۵ ق)؛ حاوی یک دوره عالی اصول فقه است.
فهرست مندرجات
۱ – ساختارکتاب
۲ – ویژگی کتاب
۳ – گزارش محتوا
۳.۱ – مقدمه
۳.۲ – مطالب جلد اول
۳.۲.۱ – اوامر
۳.۲.۲ – مسئله ضد
۳.۲.۳ – مسئله ترتب
۳.۳ – مطالب جلد دوم
۳.۳.۱ – قطع
۳.۳.۲ – ظن
۳.۳.۳ – اصول عملیه
۳.۳.۴ – تعادل و تراجیح
۴ – پانویس
۵ – منبع
ساختارکتاب
کتاب، در دو جلد به نگارش درآمده است؛ که جلد اول آن، دارای یک مقدمه و شش مقصد و جلد دوم، مشتمل بر سه مبحث و یک خاتمه و بحثی در اجتهاد و تقلید میباشد. مؤلف، در آغاز کتاب، مباحثی در باره مرتبه علم اصول، تعریف و موضوع علم اصول آورده است. در مقدمه کتاب، مباحثی در باره وضع و دلالت الفاظ، معانی حرفی، علائم حقیقت و مجاز، حقیقت شرعی، صحیح و اعم، استعمال لفظ در اکثر از معنا و مشتق آورده است. جلد اول کتاب، در مباحث الفاظ است و شامل مباحث اوامر، نواهی، مفاهیم، عام و خاص، مطلق و مقید و مجمل و مبین میباشد. جلد دوم، شامل مباحث قطع، ظن، خبر واحد، برائت، اشتغال، استصحاب، تعادل و تراجیح و اجتهاد و تقلید است.
ویژگی کتاب
این کتاب، شامل مباحثی ارزشمند از ثمرات علمی مجالس درس دو استاد بزرگوار مؤلف؛ یعنی مرحوم آقا ضیاء عراقی و علامه نایینی است. مؤلف، در مقدمه، انگیزه خود را از نگارش این کتاب چنین بیان میفرماید: «اصر علی جمع من الاحبه ان اکتب کتابا فی علم الاصول مشتملا علی ما تلقیته من الفحول و وصل الیه فکری الفاتر و نظری القاصر، فاجبتهم». به گفته نویسنده، در ابتدای کتاب، عده ای از ایشان درخواست کرده اند که تحقیقاتی را که از اساتیدشان آموخته اند، در کتابی به رشته تحریر درآورده و نظریات خود را نیز بیان کند و این کتاب، در پاسخ به آن درخواست نگارش یافته است. وی، این کتاب را بر خلاف سبک دیگر شاگردان برجسته علمای معاصر که تقریرات مینوشته اند، مستقلا به نام خود نگاشته است. وی، در این کتاب به شرح و توضیح مباحث گوناگون علم اصول از دیدگاه خود پرداخته و علاوه بر آن، به نظریات و دیدگاههای دیگر بزرگان علم اصول، مانند دو استاد بزرگوار خود نیز اشاره دارد. این کتاب، در حوزه های علمیه قم و نجف اشرف از استقبال فراوانی در میان علما و فضلای حوزه برخوردار گردیده است و یکی از منابع مهم برای مراجعه طلاب و اساتید درسهای خارج اصول به شمار میآید.
گزارش محتوا
مقدمه
قسمت ابتدایی کتاب، بر مبنای ترتیب متعارف دیگر کتابهای اصولی به تمهید و مقدمات اصول اختصاص دارد که در آن، از موضوعاتی نظیر جایگاه علم اصول، تعریف و موضوع آن،مبادی علم اصول، وضع،استعمال مجازی، علائم حقیقت و مجاز،تعارض احوال و… بحث میشود. نویسنده،رتبه علم اصول را از حیث شرافت مؤخر از علم کلام و فقه میداند و از جهت تعلیم و تعلم، مقدم بر فقه، چرا که از مقدمات فقه است. ایشان، در موضوع علم اصول، نظر مشهور را مبنی بر لزوم وجود موضوع برای هر علم به چالش میکشد.
[۱] منتهى الأصول، بجنوردى، حسن، ج۱، ص۱۳.
مطالب جلد اول
اوامر
در مقصد اول، از اوامر سخن به میان میآید. بحث ابتدایی اوامر، پیرامون حدود معنایی لفظ امر (ماده امر) است. برای امر معانی متعددی مانند شی ء، شان، شغل ، غرض، حادثه ، کار عجیب و فعل و طلب ذکر نموده اند. پرسش این است که آیا لفظ امر،مشترک لفظی بین این معانی است یا مشترک معنوی بین آنها و یا…
محقق نایینی که مصنف از او به تعبیر شیخنا الاستاذ نام برده است، اعتقاد دارد که فرض اشتراک لفظی بعید است و نمیتوانیم به آن ملتزم شویم، پس ناچار باید قائل به اشتراک معنوی باشیم. ناتوانی از مشخص کردن قدر مشترک منطبق بر همه این معانی (که پیش فرض اشتراک معنوی است)، دلیل بر عدم اشتراک معنوی نیست، چرا که ممکن است جامعی وجود داشته باشد و ما آن را ندانیم.
[۲] منتهى الأصول، بجنوردى، حسن، ج۱، ص۱۷۱.
نویسنده ، در نقد کلام استاد خویش آورده اند: صرف امکان وجود جامع، نمیتواند وجود آن را اثبات کند و فقط در صورتی میتوانیم این نظریه را برگزینیم که مشترک لفظی را ابطال کنیم و احتمال دیگری جز اشتراک معنوی بین همه معانی باقی نماند، اما در این جا احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه لفظ امر نسبت به برخی از این معانی، مشترک معنوی و نسبت به دستهای دیگر، مشترک لفظی باشد.
مسئله ضد
مسئله «ضد»، از مباحث مطرح در ذیل اوامر است. این بحث، در پاسخ به این سؤال به وجود آمده که آی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 