پاورپوینت کامل نقش عقل فعال ۳۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نقش عقل فعال ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقش عقل فعال ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نقش عقل فعال ۳۸ اسلاید در PowerPoint :

دانلود پاورپوینت با موضوع نقش عقل فعال دارای ۳۸ اسلاید و با فرمت .ppt و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

تعداد اسلاید : ۳۸ اسلاید
فرمت فایل: پاورپوینت .ppt و قابل ویرایش
آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس

قسمتی از متن نمونه:

۶ نقش عقل فعال
از نظر ملاصدرا، مثل افلاطونی و ارباب انواع و ملائکه مقرّب یک واقعیت هستند
در رأس آن‌ها جبرئیل یا روح‌القدس قرار دارد
برای تکمیل نفس انسانی، جبرئیل از همه لایق‌تر و مناسب‌تر است.(اسفار، ج۹، ص۱۴۳)
هرگاه از عقل فعّال صحبت می‌کنیم در واقع از همه این تعابیر صحبت شده است.
بر این اساس، جبرئیل یا روح‌القدس همان عقل فعال و از عقول طولی است
اتحاد نفس با عقل فعال یا اتصال آن
به نظر صدرا، نفس ناطقه انسانی با عقل فعّال متحد می‌شود
وی فهم این مسئله را مانند اعتقاد به اتّحاد عاقل و معقول از افاضات الهی می‌داند.(اسفار، ج۳، ص۳۳۶)
ابن‌سینا، خواجه طوسی قائل به ارتباط و اتصال نفس ناطقه با عقل فعّال بوده و آن را مخرج نفس از قوه به فعل می‌دانسته‌اند ولی اتّحاد آن با عقل فعّال را قبول ندارند.
عبارت صدرا
اعلم أنّ للعقل الفعّال وجوداً فى نفسه و وجوداً فى أنفسنا، فإنّ کمال النفس و تمام وجودها و صورتها و غایتها هو وجودالعقل الفعّال لها و اتّصالها به و اتّحادها معه؛ فإنّ ما لا وصول لشىء إلیه بوجه الاتّحاد، لایکون غایه لوجود ذلک الشىء. (صدرا، اسفار، ج۹، ص۱۸۹؛ شواهد، ص۲۴۵؛ اسفار، ج۳، ص۳۳۹ و ۴۸۸؛ ج۹، ص۱۴۳)
چنین عبارتهایی دلالت بر فنا دارد نه اتحاد
اگر شرط غایت بودن چیزی، اتحاد باشد باید اتحاد با خدای متعال را نیز پذیرفت و حال آن که هیچ کس نپذیرفته است
برهان صدرا بر وجود عقل فعّال برای نفس
گرچه نفس در ابتدا عقل بالقوه است ولی با کسب معقولات و التفات به علوم ثانوی، بالفعل می‌گردد؛ پس نفس از عقل بالقوه به عقل بالفعل منتقل می‌گردد
هرچیزی که از قوه به فعل می‌رسد ناگزیر از امری است که آن را از قوه خارج کرده و به فعل برساند.
اگر مخرج، جسم یا جسمانی باشد لازم می‌آید که اخس، علت امر اشرف گردد که محال است
اگر عقل باشد یا این عقل در اصل فطرت عقل است، فثبت المطلوب، و اگر نیست، تسلسل لازم می‌آید. (اسفار، ج۳، ص۱۴۱ـ۱۴۲)
این دلیل بر وجود عقل فعال است نه اتحاد آن

تمثیل
نسبت عقل فعّال به نفس یا عقل بالقوه مانند نسبت خورشید به چشمی است که بالقوه مبصر است.
چشم قبل از اینکه بالفعل بینا گردد بالقوه است، نه در خود چشم کفایت بالفعل بینا شدن هست و نه در جوهر رنگ‌ها مرئی بالفعل شدن هست
خورشید به چشم و رنگ‌ها نوری را اعطا می‌کند که چشم به‌وسیله آن بالفعل بینا گردد و رنگ‌ها بواسطه آن مرئی گردند.
همچنین است رابطه عقل فعّال با نفوس انسان‌ها. (اسفار، ج۳، ص۴۶۳ـ۴۶۴؛ همان، ج۹، ص۱۴۳؛ صدرا، مفاتیح الغیب، ص۵۸۰؛ اسفار، ج۳، ص۳۳۹)
عالم مُثل و عالم مثال
صدرا علاوه بر مُثل افلاطونی به عالم مثال نیز معتقد است
عالم مثال: محل یا مرتیه وجود حقایق صور خیالی.
برهان: صور خیالی در ذهن نیستند وگرنه انطباع کبیر در صغیر خواهد بود
در خارج هم نیستند وگرنه باید هر حس سالمی آن‌ها را احساس کند
عدم هم نیستند وگرنه تصور نمی‌شدند
در عالم عقول هم نیستند. (چون صورت‌های جسمانی هستند)
پس در جای دیگری بنام عالم مثال یا خیال منفصل قرار دارند و این عالم با مُثل افلاطونی متفاوت است.(شواهد، ص۳۰۳)
….

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.