پاورپوینت کامل مناظره درباره تقلید از امام صادق ۳۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مناظره درباره تقلید از امام صادق ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مناظره درباره تقلید از امام صادق ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مناظره درباره تقلید از امام صادق ۳۲ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مناظره درباره تقلید از امام صادق ۳۲ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل مناظره درباره تقلید از امام صادق ۳۲ اسلاید در PowerPoint (علیهالسّلام) بین حسین بن عبدالصمد حارثی و یکی از علمای هوشمند حنفی در شهر حلب صورت گرفته است.
فهرست مندرجات
۱ – عدم دلیل بر تقلید از ابوحنیفه
۲ – دلایل انحصار در تقلید
۲.۱ – اجماع بر برتری امام صادق
۲.۲ – عصمت اهلبیت پیامبر
۳ – دلایل عصمت و پیروی
۳.۱ – عصمت پنج تن
۳.۲ – آیه تطهیر
۳.۳ – حدیث ثقلین
۴ – پانویس
۵ – منبع
عدم دلیل بر تقلید از ابوحنیفه
حسینبن عبدالصّمد گوید: به شهر حلب وارد شدم، یکی از علمای هوشمند حنفی که در علوم و فنون، فردی زبردست و در عین حال بیغل و غش بود، مرا مهمان خود کرد، سخن از تقلید به میان آمد، و همین سخن، زیربنای مناظره من با او گردید، و آن مناظره به ترتیب زیر صورت گرفت.
حسین: آیا از نظر شما (اهل تسنن) سخن صریحی از قرآن یا رسول خدا (صلّیاللّهعلیهوآلهوسلم) آمده که تقلید و پیروی از ابوحنیفه (رئیس مذهب حنفی) را بر ما واجب کرده باشد؟
دانشمند حنفی: نه، چنین سخن صریحی از قرآن یا رسول خدا (صلّیاللّهعلیهوآلهوسلم) در این مورد نداریم.
حسین: آیا مسلمانان، اجماع کردهاند که ما از ابوحنیفه پیروی کنیم؟
دانشمند حنفی: نه چنین اتّفاق رای، وجود ندارد.
حسین: پس به چه دلیل تقلید از ابوحنیفه، برای تو جایز شده است؟
دانشمند حنفی: ابوحنیفه، مجتهد است، و من مقلّد، و بر مقلد واجب است که از یکی از مجتهدین تقلید نماید.
حسین: نظر شما درباره جعفر بن محمّد معروف به امام صادق (علیهالسّلام) چیست؟ آیا او از مجتهدین بود؟
دانشمند حنفی: جعفر بن محمّد الصادق (علیهالسّلام)، در مرتبهای بالاتر از مقام اجتهاد قرار داشت، و در علم و تقوا و نسب و مقام بالاتر از آن است که توصیف شود، بعضی از علمای ما، نام چهارصد نفر از شاگردان او را برشمرده که همه آنها از علمای برجسته و مجتهدین برازنده بودند، که یکی از آنها، ابوحنیفه است.
حسین: همانا تو به مجتهد بودن و تقوای فوقالعاده امام صادق (علیهالسّلام) اعتراف نمودی، ما شیعیان از همین امام صادق (علیهالسّلام) تقلید میکنیم، بنابراین از کجا فهمیدی که ما در گمراهی هستیم و شما در راه هدایت میباشید؟ با اینکه به عقیده ما امام صادق (علیهالسّلام) معصوم بود و خطا نمیکرد، و حکم او همان حکم خداوند است، و ما در این مورد دلائل متقن و مدوّن داریم، و او همانند ابوحنیفه بر اساس قیاس و رای و استحسان، فتوا نمیداد، و در مورد ابوحنیفه احتمال خطا در فتوا وجود دارد، ولی درباره آن حضرت چنین احتمالی نیست.
دلایل انحصار در تقلید
فرضاً ما از مقام عصمت امام صادق (علیهالسّلام) صرف نظر کنیم، و همانند شما بگوئیم امام صادق (علیهالسّلام) مجتهد بود، ولی ما دلائلی داریم که باید تنها از این مجتهد (امام صادق (علیهالسّلام)) تقلید کرد، نه از ابوحنیفه.
دانشمند حنفی: دلائل شما بر این انحصار چیست؟
حسین: دلائل ما عبارت است از:
اجماع بر برتری امام صادق
هم گروههای مسلمین به اتّفاق رای اعتراف دارند که امام صادق (علیهالسّلام) در علم و تقوا و عدالت و مقام، بر دیگران برتر بود، به طوری که من در هیچ کتابی از کتب تاریخ و ادیان حدیث، کسی را ندیدهام که به امام صادق (علیهالسّلام) ایراد گرفته باشد، و دشمنان شیعیانش با آن همه امکانات و سلطه و جمعیّت زیادی که دارند، نتوانستهاند نسبت ناروائی به آن حضرت بدهند و این یک امتیازی است که او بر سایرین دارد. (باید توجّه داشت، امام صادق (علیهالسّلام) (متوفّی ۱۴۸ هـ ق) برافرازنده پرچم فقه تشیّع، استاد ابوحنیفه (متوفیّ ۱۵۰ هـ ق) و مالک بن انس (متوفی ۱۷۹ هـ ق) دو استاد و رئیس دو مذهب اهل تسنّن (حنفی و مالکی) بود، بر همین اساس، ابوحنیفه میگفت: «لو لا السّنتان لهلک النّعمان؛ اگر آن دو سال (شاگردی من در نزد امام صادق (علیهالسّلام)) نبود، نعمان (ابوحنیفه) هلاک میشد»، و مالکبنانس میگفت: «ما رایت افقه من جعفر بن محمّد؛ هیچ کس را فقیهتر از امام صادق (علیهالسّلام) ندیدهام»)
[۱] فی سبیلالواحده الاسلامیّه، ص۶۳ – ۶۴.
بنابراین چگونه رواست که ما تقلید از آن آقا را که همه علمای اسلام بر تفوّق علمی و تقوائی او اعترف میکنند، ترک کنیم، و از کسی که تقلید او آمیخته با شک و ایراد است، تقلید نمائیم، با توجّه به اینکه در مساله تقلید و تبعیّت، عدم شکّ و ایراد، بر اثبات عدالت، مقدّم است، چنانکه این موضوع در محل خود بحث و بررسی شده است. یکی از ائمّه حدیث شما امام غزالی است که کتابی به نام المنخول در انتقاد از ابوحنیفه نوشته است، و همچنین بعضی از فضلای شافعی کتابی به نام «النکت الشریفه فی الرّد علی ابیحنیفه» نوشته است و…. بنابراین بدون تردید، تقلید از کسی که همه در علم و تقوا و عدالت او اتّفاق دارند واجب خواهد بود، و به اجماع محقّقین عمل به فتوای مرجوح با بودن راجح (برتر) جایز نیست.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 