پاورپوینت کامل مناظره درباره بذل و بخشش امامان ۲۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مناظره درباره بذل و بخشش امامان ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مناظره درباره بذل و بخشش امامان ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مناظره درباره بذل و بخشش امامان ۲۹ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مناظره درباره بذل و بخشش امامان ۲۹ اسلاید در PowerPoint
در روایات اسلامی، روایات بسیار دیده میشود که در آنها آمده برخی از معصومان (علیهمالسّلام) مبالغ کلان را به برخی افراد مانند شاعران، یا نیازمندان، یا افراد مختلف دیگر بخشیدهاند، از طرفی امام علی در بخشش مال به افرادی چون عقیل سخت گیری میکردند به نظر میرسد در عملکرد معصومان تضاد وجود دارد. در این مناظره به پاسخ این شبهه پرداختهایم.
فهرست مندرجات
۱ – چند روایت در بخشش امامان
۲ – عملکرد متفاوت امام علی
۳ – جواب از تضاد در عملکرد
۴ – منابع درآمد معصومین
۴.۱ – کشاورزی امام علی
۴.۲ – کشاورزی امام باقر
۴.۳ – کشاورزی امام کاظم
۵ – پانویس
۶ – منبع
چند روایت در بخشش امامان
استاد: ممکن است بعضی از این روایات سند استواری نداشته باشد، ولی به قدری اینگونه روایات بسیار هستند، که نمیتوان همه آنها را انکار کرد، قطعاً بخشی از آنها دارای سند خوب هستند، به عنوان نمونه، در اینجا به چهار روایت زیر توجّه کنید:
۱. عبدالرّحمن سلمی، سوره حمد را به فرزند امام حسین (علیهالسّلام) آموخت، امام حسین (علیهالسّلام) هزار دینار و هزار حُلّه (لباس خوب آن عصر) به او جایزه داد و دهان او را پر از «دُرّ» کرد.
[۱] سروی مازندرانی، ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۶۶.
۲. مسافر درماندهای به حضور امام رضا (علیهالسّلام) آمد و گفت: توشه راه سفرم تمام شده، مبلغی که مرا به وطنم برساند، به من بدهید، وقتی که به وطن رسیدم، به هماناندازه به نیّت شما به فقراء صدقه میدهم. امام رضا (علیهالسّلام) برخاست و بهاندرون خانه رفت، کیسهای محتوی دویست درهم آورد و به او داد، و فرمود: «این مبلغ را به تو بخشیدم، وقتی به وطن رسیدی لازم نیست از جانب من به هماناندازه، صدقه بدهی».
[۲] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج۴، ص۲۴-۲۳.
۳. امام سجّاد (علیهالسّلام) دوازده هزار درهم برای «فرزدق» شاعر که در زندان به سر میبرد، فرستاد، و پیام داد که تو را به حقّ من، این مبلغ را بپذیر، و فرزدق پذیرفت.
[۳] قمی، عباس، انوار البهیّه، ص۱۲۵.
۴. دِعْبِل شاعر حماسهسرای اهلبیت (علیهمالسّلام) قصیدهای در مدح و سوگ امامان (علیهمالسّلام) سرود، حضرت رضا (علیهالسّلام) کیسهای محتوی صد دینار پول برای او فرستاد، دِعْبِل آن سکّهها را که نام امام بر آنها بود، به شیعیان عراق فروخت، در برابر هر دینار صد درهم گرفت، و وضع زندگی خود را سامان بخشید.
[۴] شیخ صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۶۴.
[۵] شیخ صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۶۵.
و امثال اینگونه روایات که فراوان است.
عملکرد متفاوت امام علی
دانشجو: اگر این روایات، درست هستند، پس چرا امام علی (علیهالسّلام) در مصرف «بیتالمال» آنهمه سختگیری میکرد، و آن را به طور مساوی، تقسیم مینمود، مثلاً برادرش عقیل، مقداری بیش از سهمیّه خود (آرد) برای رفع نیازهای ضروری خود، از آن حضرت درخواست کرد، او آهنی را با آتش سرخ کرد و آن را به بدن عقیل نزدیک نمود، وقتی که عقیل احساس داغی آهن کرد، آه و ناله جانسوز کشید، امام علی (علیهالسّلام) به او فرمود: «زنان در سوگ تو بنشینندای عقیل! از آتشی که انسان برای بازی خود آن را گداخته، نعره میکشی، ولی مرا به سوی آتشی میکشانی که خداوند جبّار آن را از خشم خود افروخته است، تو از آزار کوتاه، ناله میکنی، ولی من از آتش افروخته طولانی دوزخ، ناله نکنم؟».
[۶] امام علی علیهالسلام، نهج البلاغه، ص۱۳۴، خطبه ۲۲۴.
جواب از تضاد در عملکرد
استاد: اشتباهی که شما میکنید این است که تصوّر میکنید، منابع درآمد امامان (علیهمالسّلام) تنها بیتالمال بوده است، از اینرو بین آن بذل و بخششها، و این سختگیری امام علی (علیهالسّلام) در مصرف بیتالمال، یک نوع تضادّ میبینید. ولی حقیقت این است که منابع درآمد امامان (علیهمالسّلام) مختلف بوده است، آنها در مورد بیتالمال، همان رفتار را مینمودند که امام علی (علیهالسّلام) مینمود، ولی منابع درآمد امامان (علیهمالسّلام) تنها بیتالمال نبود، مثلاً امام علی (علیهالسّلام) در آن ۲۵ سال (عصر خلافت ابوبکر و عمر و عثمان) میدید شیعیان از نظر اقتصادی در مخاطره سختی هستند، از طرفی حفظ شیعه یعنی حفظ اسلام ناب و حقیقی، از اینرو در آن ۲۵ سال مشغول کشاورزی شد، و نخلستانها و قناتهایی احداث نمود، و درآمد آنها را به شیعیان میداد، و با بذل و بخششهای وسیع، آنها را اداره میکرد، و بعد همان باغها و نخلستانها را وقف نمود، تا فرزندان و نوادگان او در
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 