پاورپوینت کامل منابع اسلامی تصوف ۳۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل منابع اسلامی تصوف ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل منابع اسلامی تصوف ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل منابع اسلامی تصوف ۳۷ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل منابع اسلامی تصوف ۳۷ اسلاید در PowerPoint
از همه ادیان بالاتر و غنیتر نسبت به مساله شناخت خداوند متعال، دین مبین اسلام است که منبع غنی برای عرفان میباشد که این عرفان اصیل الهی به صورتهای گوناگون توسط نبی مکرم اسلام (صلیاللهعلیهوآله) و ائمه اطهار (علیهمالسلام) بیان شده است.
فهرست مندرجات
۱ – دین اسلام منبع غنی برای عرفان
۲ – فطرت انسان و شناخت خداوند
۳ – متصوفه برگرفته از اسلام
۴ – رسیدن به عرفان الهی
۵ – آیات قرآن
۵.۱ – دسته اول
۵.۱.۱ – توضیح
۵.۲ – دسته دوم
۵.۲.۱ – توضیح
۵.۳ – دسته سوم
۵.۳.۱ – توضیح
۵.۴ – دسته چهارم
۵.۵ – دسته پنجم
۶ – روایات
۶.۱ – دسته اول
۶.۱.۱ – حدیثی از حضرت علی
۶.۲ – دسته دوم
۶.۲.۱ – حدیثی از پیامبر
۶.۳ – دسته سوم
۶.۳.۱ – بیان یک روایت
۶.۳.۲ – روایتی دیگر
۶.۴ – دسته چهارم
۶.۴.۱ – حدیثی از امام صادق
۶.۵ – دسته پنجم
۶.۵.۱ – روایتی از عطاء بن ریاح
۶.۶ – دسته ششم
۶.۶.۱ – حدیثی از امام علی
۷ – نتبجه بحث
۸ – پانویس
۹ – منبع
دین اسلام منبع غنی برای عرفان
بدون شک و با جرئت میتوان گفت که تمام ادیان الهی انسان را به عرفان و شناخت هر چه بهتر خداوند متعال که نتیجه آن عبودیت بهتر و کاملتر میباشد دعوت کردهاند و این نیاز فطری انسان را به زبانهای مختلف پاسخگو بودهاند و همیشه در همه جا این نکته را به بهترین وجه خود اعلام نمودهاند که هر کسی از هر نژادی و به هر زبانی میتواند در راه شناخت حضرت حق گام بردارد و موفق باشد. و از همه ادیان بالاتر و غنیتر نسبت به این مساله، دین مبین اسلام است که منبع غنی برای عرفان میباشد که این عرفان اصیل الهی به صور گوناگون و مختلف توسط نبی مکرم اسلام (صلیاللهعلیهوآله) و ائمه اطهار (علیهمالسلام) بیان گردیده است.
فطرت انسان و شناخت خداوند
جدای از دعوت ادیان الهی به عرفان و شناخت هرچه بهتر خداوند متعال، فطرت انسان نیز به این مساله سوق دارد؛ یعنی دوست دارد که در مسیر شناخت خداوند متعال گام بردارد و این مساله طبیعی در وجود انسان به ودیعت نهاده شده و به جرئت میتوان گفت این شمع در وجود هیچ کسی خاموش نمیباشد. هر چند ممکن است که نور این شمع ضعیف گشته، یا پردهای روی آن را گرفته باشد؛ ولی به طور کلی خاموش نمیشود؛ و استعداد فطری آن در وجود هر انسانی وجود دارد و ادیان الهی میآیند و آن را جهت میدهند.
متصوفه برگرفته از اسلام
اسلام جهتگیری را در عرفان و شناخت حضرت حق دارد، چه در زمینه عرفان نظری و چه در زمینه عرفان عملی. حرفها و گفتهها و نکتههای فراوانی دارد. بنابراین میتوان گفت که متصوفه به علت اینکه از اسلام نشأت گرفتهاند، از اسلام و منابع عرفانی آن نیز بهره بردهاند.
در این بخش به بررسی تعدادی از این آیات و روایات میپردازیم.
رسیدن به عرفان الهی
بدون شک ارتباط انسات با خدا و ارتباط خدا با انسان در ادیان الهی و همچنین قرآن و مصداق بارز و اولیه آن پیامبران و افراد نیک آن زمان معرفی شدهاند.
این مسأله (رسیدن به عرفان الهی) در آیات قرآن کریم و در روایات به طور صراحت آورده شده است و بیانات ائمه اطهار (علیهمالسلام) هم به تفسیر و بیان آنها پرداخته است و این دو با هم خود بهترین چراغ در این راه میباشد که اولاً مسیر هدایت و رسیدن به عرفان اسلامی را برای ما روشن میکند و ثانیاً اینکه ما را از چراغهای دیگر و گفتار غیر معصومان بینیاز مینماید.
آیات قرآن
حال به آیات قرآن که میتواند به عنوان یکی از منابع تصوف باشد، اشاره میکنیم. آیات قرآن کریم در این زمینه را میتوان به چند دسته عمده تقسیم نمود.
دسته اول
آیاتی که اشاره به خلقت انسان و ارتباط مستقیم انسان با خدا و دادن برخی علوم به انسان میباشد؛ مثل:
«وعلم ءآدم الاسماء کلها ثم عرضهم علی الملائکه فقال ءانبئونی باسماء هؤلاء ان کنتم صادقین»؛
[۱] بقره/سوره۲، آیه۳۱.
«خدای عالم همه اسماء را به آدم تعلیم نمود؛ آنگاه حقایق آن اسماء را در نظر فرشتگان پدید آورد و فرمود خبر دهید مرا به اسماء اینان، اگر راست میگویید».
توضیح
این آیه و آیات شبیه به این دلالت میکند که خداوند با انسان ارتباط مستقیم پیدا میکند و این امکان را دارد؛ خصوصاً در این آیه که دلالت مستقیم بر این مطلب دارد و به شدت این آیه واسطه بودن ملائکه را نفی میکند.
دسته دوم
آیاتی است که اشاره به عرفان به صورت پلکانی و برای همه حتی پیامبران میباشد.
«و اذ قال ابراهیم رب ارنی کیف تحیی الموتی قال اولم تؤمن قال بلی ولکن لیطمئن قلبی»؛
[۲] بقره/سوره۲، آیه۲۶۰.
«زمانی که ابراهیم گفت بار پروردگارا! به من بنما که چگونه مردگان را زنده میکنی خدا فرمود باور نداری؟ گفت: آری باور دارم لیکن خواهم که دلم آرام گیرد».
توضیح
این آیه اشعار به این مطالب دارد که در یک چنین مواردی محل ارتقا و پیشرفت معارف الهیه حتی برای برخی پیامبران وجود داشته که نتیجه آن شناخت هر چه بهتر [[|خداوند متعال]] میباشد و مسیر را برای عرفان الهی باز میکرده است.
دسته سوم
آیاتی هستند که مسیر کلی سعادت انسان و راه رسیدن به خدا و مرام و سلک صحیح را نشان داده و مسیر را برای انسان مشخص مینمایند.
«ان الدین عندالله الاسلام…»؛
[۳] آلعمران/سوره۳، آیه۱۹.
«هر آیینه دین نزد خدا اسلام است».
توضیح
که این آیه دین صحیح را مشخص مینماید و مسیر کلی سعادت را به انسان نشان میدهد.
دسته چهارم
در دسته سوم مسیر کلی سعادت را آیات قرآن برای ما مشخص میکند؛ اما در مسیر چهارم زاد و توشه این راه و این که ما این راه را چگونه به سر منزل مقصود برسانیم برای ما مشخص شده است.
دسته پنجم
آیاتی که دلالت بر تسبیح موجودات سماوی و
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 