پاورپوینت کامل ملل و نحل ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ملل و نحل ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ملل و نحل ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ملل و نحل ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل ملل و نحل ۳۵ اسلاید در PowerPoint

‌پاورپوینت کامل ملل و نحل ۳۵ اسلاید در PowerPoint (المِلل و النَّحَل)، کتابی از محمدبن عبدالکریم شهرستانی (متوفی ۵۴۸)، به عربی، در معرفی دین‌ها و فرقه‌ها می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – اهمیت
۲ – محتوا
۳ – روش‌شناسی کتاب
۴ – قرابت شهرستانی به سنت شیعه
۵ – تقسیم بندی مسلمانان در پاورپوینت کامل ملل و نحل ۳۵ اسلاید در PowerPoint
۶ – مذهب شهرستانی
۷ – علت اختصاص حجم زیادی از ملل ونحل به فلاسفه
۸ – اعتقادات شهرستانی
۹ – ترجمه‌های نوشته شده برای پاورپوینت کامل ملل و نحل ۳۵ اسلاید در PowerPoint
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

اهمیت

الملل در عصر مؤلفش اثری بدیع و پرنفوذ بود و درحوز ادیان و عقاید، دانشنامه‌ای واقعی به شمار می‌رفت که از آثار مشابه پیشین- مانند الفرق بین الفرق عبدالقاهر بغدادی (متوفی ۴۲۹) و الفصل بین الملل و الاهواء و النحل ابن‌حزم (متوفی ۴۵۶) – رویکرد عینی‌تری داشت.
این ویژگی، البته بدین معنا نیست که مؤلف از هم نحله‌ها با ارزش و اعتباری یکسان سخن گفته است.

محتوا

شهرستانی در این کتاب، که مشهورترین اثر اوست، عقاید آیین‌ها و نحله‌های مختلف را به شیوه‌ای سنجیده گزارش کرده است.
شهرستانی انسان‌ها را به دو گروه تقسیم کرده است: پیروان ادیان دارای کتاب («اهل الدیانات و الملل») مانند یهودیان، مسیحیان، مسلمانان، زردشتیان، مانویان، ‌و پیروان عقاید خودسرانه («اهل الاهواء و النحل») نظیر فیلسوفان، دهریان، صابئین مذکور در قرآن، بت‌پرستان و برهمنان می‌باشد.
گروه نخست، یعنی اهل دیانات، کسانی‌اند که از کتاب‌های مُنزَّل و وحیانی (تورات، اناجیل و قرآن) یا آثاری مانند کتاب‌های مانی و اوستا و امثال آن‌ها پیروی می‌کنند.
گروه دوم، یا اهل اهوا، به جای آن‌که اعتقاد خویش را از مرجعی گرفته باشند، به باورهای بشری و میل و هوای شخصی تکیه دارند و به خودرأیی («الاستبداد بالرأی») دچارند.

[۱] ‌ محمدبن عبدالکریم شهرستانی، الملل و النحل،ج ۱، ص ۴۲ـ ۴۳، چاپ محمدبن فتح‌الله بدران، قاهره (افست قم ۱۳۶۷ش).

شهرستانی عقاید و آموزه‌ها را در سلسله مراتبی از پیش تعیین شده تنظیم و عرضه کرده است.
او در هر فصل و بخش از این کتاب به تدریج از مباحث کلی‌تر و عام به طرف مباحث جزئی و خاص پیش رفته است.
شهرستانی در زمان خود انسانی با اندیش باز و عاری از تعصب بود و می‌کوشید عقاید گروه‌های مختلف را به دقت، مطابق آنچه در متون‌شان دیده می‌شود، نشان دهد.
در الملل توصیف باورهای متعدد دینی با تحلیل‌های انتقادی از آن وجوهی که مؤلف آن‌ها را غیرعقلانی تلقی کرده درآمیخته است.
بنابر آنچه در الملل

[۲] ‌ محمدبن عبدالکریم شهرستانی، الملل و النحل،ج ۱، ص ۲۲۹، چاپ محمدبن فتح‌الله بدران، قاهره (افست قم ۱۳۶۷ش).

آمده، این کتاب در حدود سال ۵۲۱ در دوره‌ای از رونق و شکوفایی فکری نوشته شده است.

روش‌شناسی کتاب

شهرستانی دیدگاه اصلی هر فرقه را توضیح داده و روش او بیش‌تر فلسفی و فکری است تا تاریخی.
شیو گزارش او از عقاید، غالباً ‌به روش مورخی که به تاریخچ اندیشه‌ها با قید زمان و مکان معین می‌پردازد، شباهتی ندارد، ‌بلکه در تلقی او این عقاید به منزل پاسخ‌های ممکن به سؤال‌هایی است که فیلسوف در قلمرو مابعدالطبیعه از خود می‌پرسد.
بخش‌هایی از کتاب به طرز مشهودی نامتناسب‌اند.
مثلاً قسمت مربوط به اسلام ۱۳۵ صفحه است، اما بخش یهودیان و مسیحیان از ۱۸ صفحه تجاوز نمی‌کند.
بخش دوم که دربار فیلسوفان است ۱۸۰ صفحه است و نزدیک به نیمی از آن به ابن‌ سینا اختصاص دارد، اما بخش راجع به ادیان هند از ۱۵ صفحه فراتر نمی‌رود.

قرابت شهرستانی به سنت شیعه

این واقعیت که شهرستانی سهم زیادی از این کتاب را به فلسفه اختصاص داده است، ‌قرابت او را به سنّت شیعی نشان می‌دهد.
هر بخش از الملل به چند بخش فرعی تقسیم شده است.

تقسیم بندی مسلمانان در پاورپوینت کامل ملل و نحل ۳۵ اسلاید در PowerPoint

مسلمانان به دو گروه متکلمان («اهل الاصول») و فقیهان («اهل الفروع») تقسیم شده‌اند.
به همان شیوه، ادیان دیگر در دو دسته قرار گرفته‌اند: آن‌هایی که دارای کتاب مسلّم مانند تورات و انجیل‌اند و در قرآن اهل کتاب خوانده شده‌اند، وپیروان ادیانی که در اصالت کتاب‌هایشان (مانند اوستا و کتاب‌های مانی) تردید وجود دارد.
در بخشی دیگر، صابئین به سه گروه، ‌فیلسوفان به چهار گروه و هندیان به پنج گروه تقسیم شده‌اند.
مطابق تقسیم‌بندی کتاب، ‌ متکلمان مسلمان در این سه دسته قرار می‌گیرند: ۱) معتزله و جبریه و صفاتیه؛ ۲) خوارج و مرجئه؛ ۳) شیعیان.
به همین نحو، از غیرمسلمانان در ذیل دو بخش کلی بحث می‌شود: یهودیان و مسیحیان، و زردشتیان و ثنویان.
این بی تناسبی در برخی موارد ناشی از قصد آ‌گاهان مؤلف است،

[۳] محمدبن عبدالکریم شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۳۸ـ ۴۲، چاپ محمدبن فتح‌الله بدران، قاهره (افست قم ۱۳۶۷ش).

اما در مواردی نیز به سبب در دسترس نبودن منابع است.
ویلیام کیورتن (متوفی۱۲۸۱/ ۱۸۶۴)، مصحح کتاب الملل، مانند اغلب محققان معاصر خود، زندگینام شهرستانی در وفیات‌الاعیان ابن خلّکان را صحیح پنداشته و بر همان اساس، شهرستانی را متکلم اشعری معرفی کرده است.
پژوهشگران غربی نخستین بار از طریق ترجم تئودور هاربروکر از الملل و النحل (چاپ ۱۸۴۶) با شهرستانی آشنا شدند.

مذهب شهرستانی

در ۱۳۴۶ش محمدتقی دانش‌پژوه

[۴] ‌ محمدتقی دانش‌پژوه، «داعی‌الدعاه تاج‌الدین شهرستانه»، نامه آستان قدس، ص ۷۳ـ ۷۴، دور ۷، ش۲ و ۳ (۱۳۴۶ش).

[۵] محمدتقی دانش‌پژوه، «داعی‌الدعاه تاج‌الدین شهرستانه»، نامه آستان قدس،ص ۶۲، دور ۸، ش۴ (۱۳۴۷ش)

معتقد شد که شهرستانی اسم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.