پاورپوینت کامل راه‌های اثبات خدا ۷۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل راه‌های اثبات خدا ۷۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل راه‌های اثبات خدا ۷۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل راه‌های اثبات خدا ۷۱ اسلاید در PowerPoint :

۱
اهمیت و ضرورت۲
اثبات خدا در منابع نقلی۳
اثبات‌پذیر ی یا اثبات‌ناپذیری وجود خدا۳.۱
اثبات‌پذیری وجود خدا۳.۲
اثبات‌ناپذیری خدا۴
راه‌های اثبات خدا۴.۱
اثبات فطری خدا۴.۲
اثبات شهودی خدا۴.۳
اثبات عقلی خدا۴.۴
اثبات خدا از طریق اخلاق و عقل عملی۴.۵
اثبات‌ علمی خدا۵
کتاب‌شناسی اثبات خدا۶
پانویس۷
منابع

اثبات خدا • توحید ذاتی • توحید صفاتی • توحید افعالی • توحید عبادی • صفات ذات و صفات فعل

فروع

توسل • شفاعت • تبرک • استغاثه

عدل الهی

حُسن و قُبح • بداء • امر بین الامرین

نبوت

عصمت پیامبران • خاتمیت • پیامبر اسلام • معجزه • اصالت قرآن

امامتباورها

عصمت امامان • ولایت تکوینی • علم غیب • خلیفه‌الله • غیبت • مهدویت • انتظار فرج • ظهور • رجعت

امامان

امام علی • امام حسن • امام حسین • امام سجاد • امام باقر • امام صادق • امام کاظم • امام رضا • امام جواد • امام هادی • امام عسکری • امام مهدی

معاد

برزخ • معاد جسمانی • حشر • صراط • تطایر کتب • میزان

مسائل برجسته

اهل‌بیت • چهارده معصوم • کرامت • تقیه • مرجعیت • ولایت فقیه • ایمان مرتکب گناهان کبیره

اثبات خدا به معنای ثابت کردن وجود خداوند است. ایمان به خدا یکی از باورهای اساسی دینی است که از جانب خداناباوران رد شده و مورد اشکال قرار می‌گیرد. برخی میل و گرایش به سمت خدا را امری فطری می‌دانند و برخی آن را یک ضرورت عقلی از جهت دفع ضرر بزرگ احتمالی یا واجب بودن شکر نعمت دهنده می‌دانند.

در رابطه با اثبات خداوند در قرآن کریم، برخی بر این باورند که قرآن وجود خداوند را مفروض گرفته و سخنی در اثبات خدا ندارد. در نظر دیگر قرآن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به اثبات خدا پرداخته است. در روایات نقل شده از امامان شیعه استدلال‌هایی برای اثبات خدا وجود دارد. از آنجاییکه به صورت منطقی پذیرش آیات و روایات بعد از اثبات خدا قرار دارد، نگاه به دلایل نقلی از جهت فهم استدلال عقلی آن مورد توجه است نه پذیرش تعبدی.

برخی خداوند را قابل اثبات می‌دانند و از راه‌های فطری، شهودی و عرفانی، عقلی و برهانی، اخلاقی و علمی به اثبات خدا می‌پردازند. در مقابل برخی خدا را اثبات‌ناپذیر دانسته و به دلایلی چون ضرورت منطقی، انحصار اثبات‌پذیری در دلایل تجربی و تناقض در اوصاف و صفات مطرح شده برای خداوند تکیه می‌کنند.

درباره اثبات خدا آثاری به نگارش درآمده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب «تبیین براهین اثبات خدا» نوشته عبدالله جوادی آملی از فیلسوفان و مراجع تقلید شیعه اشاره نمود.

اهمیت و ضرورت

ایمان به خدا را از ضروری‌ترین اعتقادات انسان می‌دانند که از نظر فردی آرامش دهنده روح و روان و پشتوانه فضایل اخلاقی است و از نظر اجتماعی ضامن اجرای عدالت و قانون و رسیدن افراد به حقوق خود است.[۱] ورود اشکالات اساسی از جانب خداناباوران در عصر حاضر که اصل وجود خدا را زیر سوال می‌برند یکی از ضرورت‌های تعمیق خداشناسی دانسته شده است.[۲]

تفکر و تامل در رابطه با خداوند را امری فطری می‌دانند که بشر به دلیل داشتن گرایش‌های فطری و قوه عقل، میل به آن پیدا کرده است.[۳] انسان به صورت فطری میل به یافتن علت پدیده‌ها دارد و این در همین راستا در جستجوی علتی است که بتواند با آن پدید آمدن جهان هستی را توجیه کند.[۴]

همچنین متکلمان شیعه برای ضرورت بحث در مورد وجود خداوند دلایل دیگری را مطرح می‌کنند:

دفع ضرر محتمل: اگر خدایی وجود داشته باشد و ما به دنبال معرفت او نرویم احتمال ضرر بسیاری وجود دارد زیرا اگر خدایی باشد و آن خدا دستور به شناخت خودش و تکالیفی را داده باشد، ما در صورت کوتاهی از این دستور دچار عذاب خواهیم شد.[۵]
وجوب شکر منعم: اگر خدایی وجود داشته باشد و آن خداوند منشأ وجود ما و مخلوقات باشد در آن صورت از نظر عقلی شکر او بر ما واجب خواهد بود و به همین جهت اثبات خدا و شناخت او ضروری است.[۶]

اثبات خدا در منابع نقلی

به عقیده محمدحسن قدردان قراملکی در مورد اثبات خداوند در قرآن سه نظریه وجود دارد:

مفروض‌انگاری وجود خدا و عدم استدلال:‌ بر اساس این نظر، به دلیل این که مخاطبان اولیه قرآن -همانگونه که در آیه ۶۱ سوره عنکبوت به آن اشاره کرده ‌است- به خدا و مبدا آفرینش باور داشتند، قرآن وجود خدا را امری مسلّم انگاشته است و فقط به یگانگی(توحید) و نفی شرک پرداخته است.[۷]
استدلال صریح و مستقل: بر اساس این نظریه قرآن به صورت صریح در مورد اثبات خداوند سخن گفته است و دلایلی را البته به صورت ساده و متناسب با فهم مخاطب بیان کرده است.[۸] قائلان به این نظریه به آیات ۹ الی ۱۱ سوره ابراهیم، ۳۵، ۳۶ و ۴۳ سوره طور، ۵۳ فصلت و ۷۶ انعام استناد کرده‌اند.[۹]
استدلال غیر مستقیم: برخی بر این باورند که قرآن به دلیل مسلم بودن اصل وجود خداوند، به صورت مستقیم در رابطه با اثبات خداوند استدلال نکرده است اما به صورت تلویحی و غیر مستقیم، لازمه برخی از آیات قرآن اثبات خداوند است.[۱۰]

در‌ روایات امامان شیعه نیز استدلال‌هایی برای وجود خدا بیان شده‌ است، برای نمونه در روایتی امام صادق(ع) به این مسئله که خودمان نمی‌توانیم خالق خودمان باشیم استناد کرده و بیان می‌کنند که ما خالقی غیر از خودمان داریم و آن خداست.[۱۱] در روایتی دیگر که از امام رضا(ع) نقل شده است، حضرت بیان می‌کنند که تو نبودی و خودت هم خودت را به وجود نیاوردی و کسی که تو را ایجاد کرده نمی‌تواند مثل خودت (معلول و نیازمند به علت) باشد.[۱۲]

محمدی ری‌شهری در پاسخ به این اشکال که شناخت خداوند از منابع نقلی وابسته به اثبات خداوند است، بیان می‌کند که در این دسته آیات و روایات، پذیرش تعبدی محتوای آنها منظور نبوده، و توجه و دقت عقلی در مضمون آیه و روایت و استدلال‌های درون آن به عنوان یک استدلال عقلی مورد تاکید است.[۱۳]

اثبات‌پذیر ی یا اثبات‌ناپذیری وجود خدا

یکی از مباحثی که در رابطه با اثبات خداوند مطرح می‌کنند، امکان اثبات وجود خداست.[۱۴] نظرات اندیشمندان در رابطه با اثبات‌پذیری وجود خداوند مختلف است.[۱۵] برخی به صورت کلی وجود خداوند را اثبات‌پذیر و اثبات‌شده می‌دانند.[۱۶] برخی اثبات‌پذیری وجود خدا را نفی نمی‌کنند، اما استدلال‌های اثبات وجود خدا را نمی‌پذیرند و آن‌ها را نقد می‌کنند.[۱۷] برخی به صورت کلی خداوند را اثبات‌ناپذیر می‌دانند و در تلاشند تا بر نفی وجود خدا استدلال اقامه کنند.[۱۸]

اثبات‌پذیری وجود خدا

«اثبات» را به معنای ثابت کردن و بجای داشتن دانسته‌اند.[۱۹]‌‌‌ به‌عقیده‌‌‌ جان هیک فیلسوف دین معاصر وقتی سخن از اثبات است مراد اثبات منطقی و ضرورت آن نیست،‌ بلکه رفع زمینه‌های شک معقول است به این معنا که قرائن به حدی است که شک معقولی در آن مورد نمی‌توان داشت.[۲۰] در مقابل بیان شده است که یقین روانشناختی تحت تاثیر ذهنیت‌ها و عادت‌های قومی شکل می‌گیرد و نمی‌توان به آن اعتماد کرد.[۲۱]‌

عبدالحسین خسروپناه تبیین مفهوم در اثبات خدا را امری مهم می‌داند.[۲۲] باید معلوم باشد که آن‌چه در مورد اثبات یا عدم اثبات آن بحث می‌شود خدای اسلام است، یا خدای مسیحیت و یا دیگر مفاهیمی که به عنوان مفهوم خدا وجود دارند.[۲۳]

برای اثبات‌پذیری خداوند ادعا شده است که مفهوم خدا به عنوان موجودی که همه کمالات را داراست و واجب الوجود است، امتناع منطقی ندارد.[۲۴] از این جهت منکر وجود خدا ابتدا باید همه دلایل وجود خدا را رد کند و سپس بر عدم وجود خدا دلایلی ارائه نماید، ولی چنین چیزی تابحال صورت نگرفته است و وجود خدا به صورت منطقی قابل اثبات است.[۲۵]

اثبات‌ناپذیری خدا

برخی دلایل، خداوند را به صورت کلی قابل اثبات نمی‌دانند و برخی دلایل نیز اثبات خداوند را در حیطه‌ای خاص غیر ممکن‌ می‌دانند.[۲۶] این دسته برای اثبات ادعای خود دلایلی را ذکر می‌کنند:

به نقل از دیوید هیوم فیلسوف بریتانیایی، همانگونه که وجود خدا ممکن است عدم آن نیز ممکن است.[۲۷] به بیان دیگر هیچ موجودی که عدم وجودش متضمن تناقض باشد یافت نمی‌شود، پس خدا قابل اثبات نیست.[۲۸] در نقد این استدلال بیان شده است آن موجود ممکنی که از عدم وجودش محالی پیش نمی‌آید ممکن به معنای خاص است که ضرورت وجود و عدم ندارد.[۲۹] اگر عقل بتواند واجب الوجود -که وجود برای آن ضروری است- را ثابت کند، چنین موجودی عدمش محال خواهد بود.[۳۰]
تجربه‌گرایان معتقدند با حس نمی‌توان خدا را ثابت کرد و هر چیزی که با حس نتوان ثابت کرد ثابت شدنی نیست.[۳۱] این استدلال‌ها با اثبات نادرستی حس گرایی و باطل بودن انحصار معرفت‌های انسان در حس و تجربه مورد نقد قرار گرفته است.[۳۲]
قرینه‌‌‌گرایان بر این باورند از آنجاییکه قرائن کافی برای پذیرش خداوند وجود ندارد، اعتقاد به خداوند نامعقول، غیر مسئولانه و غیر منطبق بر معیارهای معرفتی است.[۳۳]
برخی دیگر از دلایل اثبات ناپذیری خداوند به وجود ناسازگاری میان اوصاف خداوند تکیه می‌کنند.[۳۴] به‌ عنوان نمونه برخی وصف «بینهایت» بودن را در خداوند از آن جهت که ابزار‌های معرفتی انسان محدود است، موجب امتناع اثباتش می‌دانند.[۳۵] در نقد این استدلال بیان شده است که آن‌چه ممتنع است علم اکتناهی به خداوند است، به این معنا که بشر اشراف علمی به کنه ذات خداوند داشته باشد و الا اثبات وجود خداوند ممتنع نیست.[۳۶]
در استدلال دیگری علم مطلق خداوند منافی با اختیار دانسته شده است به این معنا که اگر خدا دارای علم است پس من اختیار ندارم؛ چون خدا می‌داند که من دقیقا چه خواهم کرد، اما از آن‌ جاییکه ما قطعا اختیار داریم پس چنین خدایی نمی‌تواند وجود داشته باشد.[۳۷] در پاسخ به این استدلال بیان شده است که علم مطلق خداوند منافاتی با اختیار ما ندارد و خداوند علم به اراده ما نیز دارد و می‌داند ما با اراده خودمان چه کار خواهیم کرد.[۳۸]
همچنین علم و خیرخواهی مطلق خداوند با وجود شرور در عالم دانسته شده است.[۳۹] به این معنا که اگر خداوند نمی‌داند یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد که این شرور نباشد یعنی خدایی با علم و قدرت و خیرخواهی مطلق وجود ندارد.[۴۰] در پاسخ به این استدلال بیان شده است که وجود شرور به دلیل این مرتبه مخلوقات و ویژگی‌هایی همچون اختیار انسان و از لوازم آن است و این مسئله بر اساس حکمت خداوند بوده و منافاتی با علم و قدرت و خیرخواهی محض خدا ندارد.[۴۱]

راه‌های اثبات خدا

کسانی که خداوند را اثبات‌پذیر دانسته‌اند برای آن راه‌هایی را بیان می‌کنند:

اثبات فطری خدا

فطرت را به معنای ویژگی‌های خاص خلقت انسان می‌دانند که انسان را از سایر مخلوقات متمایز می‌سازد.[۴۲] به عقیده ملاصدرا انسان در سختی‌ها و مشکلات به سمت مسبب الاسباب و کسی که قدرت حل مشکلات را دارد روی می‌آورد و این نشان‌گر وجود خداست.[۴۳] به نظر امام خمینی عشق به کمال مطلق در وجود همه انسان‌ها وجود دارد و این عشق فطری نشان‌گر وجود کمال مطلق یا همان خداوند است.[۴۴]‌

جان لاک فیلسوف انگلستانی قرن ۱۷ میلادی بیان می‌کند که معرفت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.