پاورپوینت کامل جانشینی علی بن ابیطالب(ع) ۶۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جانشینی علی بن ابیطالب(ع) ۶۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جانشینی علی بن ابیطالب(ع) ۶۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جانشینی علی بن ابیطالب(ع) ۶۶ اسلاید در PowerPoint :
۱
خلافت امام علی(ع) در دیدگاه شیعه۲
شورش و قتل عثمان۳
بیعت با امام علی(ع)۴
مخالفان خلافت امام علی(ع)۵
جنگهای دوران حکومت امام(ع)۵.۱
جنگ جمل (ناکثین)۵.۲
جنگ صفین (قاسطین)۵.۳
جنگ نهروان (مارقین)۶
شیوه حکومت۷
خدمات آموزشی و اقتصادی در حکومت امام۸
کارگزاران۹
جستارهای وابسته۱۰
پانویس۱۱
یادداشت۱۲
منابع
از ویکی شیعه
(تغییرمسیر از جانشینی علی بن ابیطالب(ع))
امام علی علیهالسلام
زندگی
یومالدار • شعب ابیطالب • لیله المبیت • واقعه غدیر • سالشمار زندگی
میراث
نهجالبلاغه • غرر الحکم • خطبه شقشقیه • خطبه بیالف • خطبه بینقطه • حرم
فضائل
آیه ولایت • آیه اهلالذکر • آیه شراء • آیه اولیالامر • آیه تطهیر • آیه مباهله • آیه مودت • آیه صادقین • حدیث مدینهالعلم • حدیث رایت • حدیث سفینه • حدیث کساء • خطبه غدیر • حدیث منزلت • حدیث یومالدار • حدیث ولایت • سدالابواب • حدیث وصایت • صالح المؤمنین • حدیث تهنیت • ماجرای کسر اصنام
اصحاب
عمار بن یاسر • مالک اشتر • سلمان فارسی • ابوذر غفاری • مقداد• عبیدالله بن ابیرافع • حجر بن عدی • دیگران
نبو
خلافت امام علی(ع) دوران حکومت علی بن ابیطالب(ع) بهعنوان چهارمین خلیفه مسلمانان است که حدود پنج سال، از سال ۳۵ قمری تا سال ۴۰ قمری به طول انجامید. امام(ع) پس از کشته شدن عثمان بن عفان، به خلافت برگزیده شد و بیعت با او به خواست و اصرار مردم در مسجد رخ داد.
از نظر شیعیان به خلافت رسیدن امام علی(ع) در سال ۳۵ قمری اجرای دیرهنگام سخن پیامبر(ص) در غدیر خم بود که علی(ع) را به عنوان جانشین خود و امام امت اسلامی برگزیده بود.
به خلافت رسیدن امام علی(ع) مخالفت برخی را برانگیخت که باعث بروز جنگهایی علیه حکومتش شد. امام در امر حکومتداری همواره برقراری عدالت، تقسیم صحیح و به تساوی بیتالمال، اجرای کامل احکام دین و برخورد انسانی با تمامی مردم را مدنظر داشت و عمل به آنها را به کارگزاران خویش توصیه مینمود.
خلافت امام علی(ع) در دیدگاه شیعه
مقاله اصلی: خلافت
قطعه خوشنویسی از حدیث قدسی «وِلایَهُ علیِّ بْنِ اَبیطالِب حِصْنی»، اثر غلامحسین امیرخانی.
خلافت در آموزههای شیعه، همان ولایت، امامت یا جانشینی پیامبر(ص) در همه امور دنیایی و آخرتی است. خلفای رسول الله(ص) در مذهب تشیع، دوازده امام معصوم(ع) از اهل بیت آن حضرت هستند و تنها تفاوتی که با او دارند، این است که وحی بر آنها نازل نمیشود.[۱]
پس از رحلت پیامبر اسلام، خلافت (به صورت رسمی) به امام علی(ع) نرسید؛ بلکه پس از بیست و پنج سال از وفات پیامبر و خلافت خلفای سهگانه، سرانجام مردم با امام علی بهعنوان خلیفه رسولالله بیعت کردند. از نظر شیعیان به خلافت رسیدن امام علی(ع) در سال ۳۵ هجری اجرای دیرهنگام قراری بود که طبق آن پیامبر(ص) در چند موقعیت و بهخصوص در غدیر ایشان را بهعنوان جانشین خود و امام امت اسلامی برگزیده بود.[۲] از نگاه شیعه، جز دوره کوتاه حکومت امام علی(ع) و امام حسن(ع) خلافت رسمی، عملاً به غیر معصومان رسید و در حدود سیزده قرن اشخاص و خاندانهای متعددی در گستره جهان اسلام خود را مصداق خلیفه پیامبر(ص) معرفی کردند.[نیازمند منبع]
شورش و قتل عثمان
مقاله اصلی: قتل عثمان
امام علی(ع) پس از کشته شدن عثمان بن عفان، سومین خلیفه مسلمانان، به خلافت رسید. قتل عثمان سبب ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی وجنگهای داخلی در جهان اسلام شد.[۳] نارضایتی و انقلاب علیه عثمان، بهجهت عوامل مختلف، در گذر زمان شکل گرفت و به حدی رسید که دیگر قدرتی برای جلوگیری از آن وجود نداشت.[۴] عملکرد عثمان در قرار دادن بنیامیه بر مسئولیتها به نحوی بود که برخی از آن با عنوان «اُموی ساختن حکومت» یاد کردهاند.[۵]
در نهایت شورشیان خانه عثمان را محاصره کرده و از ورود آب و غذا به داخل خانه جلوگیری کردند.[۶] محاصره کنندگان را افرادی از مصر، بصره، کوفه و بخشی از اهالی مدینه دانستهاند.[۷] گروهی از محاصره کنندگان به حانه عثمان حمله برده و او را کشتند.[۸]
بیعت با امام علی(ع)
پس از قتل عثمان بهدست انقلابیونی که از شهرهای مختلف به مرکز خلافت اسلامی آمده بودند، توجه مردم به علی(ع) برای خلافت جلب شد. آنها با جدیت و سختگیری، خواستار پذیرش حکومت توسط علی(ع) بودند.[۹] حضرت علی آنان را هنگام هجوم برای بیعت، به شتران تشنه در اطراف حوضهای آب تشبیه کرده است.[۱۰]
ایشان در پاسخ به تقاضاهای مکرر مردم میفرمود: «مرا رها کنید و این امر را از دیگری بخواهید.»[۱۱] از محمد بن حنفیه نقل شده است: جمعی از اصحاب نزد امام علی(ع) آمدند و گفتند: ما سزاوارتر از تو به خلافت، کسی را نمیشناسیم؛ علی(ع) گفت: من وزیر شما باشم بهتر است تا امیر شما باشم. آنان گفتند: جز بیعت با تو، چیزی نمیپذیریم. آنحضرت گفت که بیعت او در خفا نیست و باید در مسجد باشد.[۱۲]
طبق برخی از نقلهای تاریخی، آن حضرت مردم را بهسوی طلحه و زبیر راهنمایی میکرد و از آن دو میخواست خود امر حکومت را بپذیرند.[۱۳] حضرت در جمع مهاجران، که طلحه و زبیر نیز حضور داشتند، اظهار داشت: من به هر کسی که شما انتخاب کنید، راضیام؛ ولی آنان گفتند: «ما نختار غیرک؛ جز تو را نمیخواهیم.»[۱۴] به قول یکی از نویسندگان معاصر، «سخنان علی در رد خلافت، با جدیت و از روی اعتقاد بود و قصدش عذرآوردن و بازارگرمی نبود».[۱۵]
در خصوص طلحه و زبیر باید توجه داشت که آن دو، زمینهای برای خود نمیشناختند تا نامزدی خویش را برای خلافت اعلام کنند. در منابع آمده است: علی به طلحه پیشنهاد بیعت داد. طلحه گفت: «تو نسبت به من سزاوارتری. مردم برای تو جمع شدهاند، نه برای من.»[۱۶] مردم طلحه و زبیر را در قتل عثمان متهم میدانستند و از آنها میخواستند در فکر حکومت نباشند.[۱۷] از همین روی، آن دو پس از مشورت با یکدیگر، در جمع مردم گفتند: ما با هم مشورت کردیم و به خلافت علی راضی هستیم. با او بیعت کنید.[۱۸] رسول جعفریان معتقد است: «آنها به بیعت با امام راضی شدند تا از این طریق در حکومت جدید جایی برای خود دست و پا کنند».[۱۹]
سرانجام بیعت با علی(ع) در مسجد با حضور مردم و با شرط عمل به کتاب خدا و سنّت پیامبر انجام شد.[۲۰] او اخذ بیعت اجباری را روا ندانست و بر آن بود که بیعت بر مبنای اختیار است و خود را موظف به دعوت میدانست، نه اجبار.[۲۱] در این باره که چرا امام علی(ع) زیر بار بیعت با مردم نمیرفت، باید گفت امام(ع) جامعه موجود را فاسدتر از آن میدانست که او بتواند آن را رهبری کرده و معیارها و منویات خود را در آن به اجرا در آورد.[۲۲]مکارم شیرازی در تشریح شرایط در آغاز خلافت رسمی امام علی(ع) میگوید:در زمان امارت خلفا دستورات اسلام تغییر داده شده و به همین دلیل اصلاحات انقلابى امام علیهالسلام با مخالفتهایى روبهرو مىشد و از همین روست که امام مىفرماید:
دلها بر این امر استوار و عقلها ثابت نمىماند، چهره افقِ حقیقت را ابرهاى تیره فساد گرفته و راه مستقیم حق ناشناس مانده است. [۲۳][یادداشت ۱]
مخالفان خلافت امام علی(ع)
مخالفان خلافت امام علی(ع) برخی از صحابه بودند که یا از همان ابتدا بیعت نکردند و یا بعدا بیعت خویش را شکستند. در میان این مخالفان، برخی با جدیت مخالفت خویش را پیگیری کرده و سبب بروز اختلاف در امت اسلامی و جنگهای خونینی بین مسلمانان شدند؛ اما برخی دیگر که به قاعدین مشهور شدند، جانب حق را رها کردند واز بیعت سر باز زدند؛ ولی با امام علی(ع) مخالفت مستقیم و جدال نکردند.[۲۴]
عایشه از همان ابتدا بیعت نکرده و با طلحه و زبیر بیعتشکن علیه امام(ع)، جنگ جمل را به راه انداخت. معاویه نیز با امام بیعت نکرد و امام را مجبور به جنگ صفین نمود. خوارج یا مارقین نیز بعدها در ماجرای حکمیت از امام جدا شده و علیه او جنگ نهروان را به راه انداختند.
همه انصار جز چند نفر با علی(ع) بیعت کردند. مخالفان عبارت بودند از: حسان بن ثابت، کعب بن مالک، مسلمه بن مخلَّد، محمد بن مَسلمه و چند نفر دیگر که از عثمانیه بهشمار میآمدند. از مخالفان غیر انصاری، میتوان به عبدالله بن عمر، زید بن ثابت، و اسامه بن زید اشاره کرد که همه از نزدیکان عثمان بودند.[۲۵]
جنگهای دوران حکومت امام(ع)
جنگ جمل (ناکثین)
مقاله اصلی: جنگ جمل
طلحه و زبیر پس از خلافت امام علی(ع)، از او خواستند که حکومت بصره و کوفه را به آنان دهد، ولی امام، آنان را شایسته این کار ندانست.[۲۶] آنها به همراه عایشه که از مخالفان امام علی(ع) بود،[۲۷] به جنگ امام علی(ع) رفتند.[۲۸]
جنگ جمل نخستین جنگ امام علی(ع) بود که میان وی و ناکثین (نکث به معنی نقض و شکستن است و طلحه و زبیر و پیروانشان از آنجایی که در ابتدا با امام(ع) بیعت کرده و در نهایت پیمانشان را شکستند، آنها را ناکثین مینامند.)[۲۹] در جمادی الاخر سال ۳۶ قمری رخ داد.[۳۰]
اصحاب جمل، پس از چند روز نبرد، شکست خوردند. در این جنگ طلحه کشته شد[۳۱] و عایشه پس از جنگ، محترمانه به مدینه بازگردانده شد.[۳۲]
جنگ صفین (قاسطین)
مقالههای اصلی: جنگ صفین و حکمیت
جنگ صفین بین امام علی(ع) و قاسطین (معاویه و سپاهش) [۳۳] در [[صفر] سال ۳۷ قمری در شام و در نزدیکی فرات در محلی به نام صفین رخ داد و پایان آن حکمیت بود که در رمضان سال ۳۸ قمری صورت گرفت.[۳۴]
امام علی(ع) به معاویه نامه نوشت و از وی بیعت خواست. اما او بهانه آورد که نخست باید کشندگان عثمان را به او بسپارد تا آنان را قصاص کند. امام پس از نامهنگاری و فرستادن نمایندهای نزد معاویه، لشکر خویش را بهسوی شام به حرکت درآورد. هر دو لشکر در نزدیکی صفین جای گرفتند. امام علی(ع) میکوشید تا جایی که ممکن است کار به جنگ نکشد. لذا باز نامهنگاریهایی صورت گرفت؛ ولی نتیجهای نداشت و سرانجام جنگ در سال ۳۶ قمری آغاز شد.[۳۵]
در آخرین حملهای که اگر ادامه مییافت پیروزی سپاه علی قطعی بود، معاویه با رایزنی عمرو بن عاص دستور داد قرآن بر سر نیزه کنند و سپاه علی(ع) را به حکمیت قرآن فرا خوانند. این حیله نتیجه داد و گروهی از سپاه امام، او را از ادامه جنگ بازداشتند.[۳۶]
امام(ع) به ناچار حکمیت را پذیرفت
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 