پاورپوینت کامل مکرر تقیّه ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مکرر تقیّه ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مکرر تقیّه ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مکرر تقیّه ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل مکرر تقیّه ۳۱ اسلاید در PowerPoint

تقیه ابراز عقیده یا انجام دادن کارى بر خلاف‌نظر و اعتقاد قلبى است. در تقیّه برخلاف نفاق- که موضوع آن پنهان کردن شرک و باطل و تظاهر به حق است- مؤمن به دلیل بیم از رسیدن ضرر به او از اظهار حقیقت خوددارى مى‌کند.

فهرست مندرجات

۱ – تعاریف تقیّه
۱.۱ – تعریف لغوی
۱.۲ – تعریف فقهی
۲ – ماهیت تقیّه
۳ – کاربرد عنوان تقیّه در سنت و فقه
۴ – تقسیمات تقیّه
۴.۱ – تقسیم به لحاظ حکم
۴.۲ – تقسیم به لحاظ باعث و منشأ آن
۵ – حکم تکلیفی تقیّه
۵.۱ – تقیّه واجب
۵.۲ – تقیّه حرام
۵.۳ – تقیّه غیر الزامی
۶ – حکم وضعی تقیّه
۶.۱ – تقیّه در بیان حکم
۶.۲ – تقیّه در مقام امتثال
۶.۲.۱ – تقیّه در فعل به جهت اختلاف در حکم شرعی
۶.۲.۲ – تقیّه در فعل به جهت اختلاف در موضوع حکم شرعی
۶.۳ – اعتبار مندوحه در صحّت عمل تقیّه‌ای
۶.۴ – تقیّه در برابر غیر مخالف
۷ – پانویس
۸ – منبع

تعاریف تقیّه

تعریف لغوی

تقیه در لغت عبارت است از نگاه داشتن، پرهیز کردن و پنهان نمودن

تعریف فقهی

در اصطلاح شرع، تقیّه صیانت خویش از صدم دیگرى با ابراز همسویى با او در گفتار یا رفتار مخالف حق است؛

[۱] التقیه ص۳۷

لسان العرب/ واژ «وقى»‌

و به تعبیر برخى، پنهان کردن حق و پوشاندن اعتقاد به آن در برابر مخالفان به منظور تحفّظ از زیان دینى و دنیایى.

[۲] تصحیح اعتقادات الإمامیه ص۱۳۷

ماهیت تقیّه

در تقیّه برخلاف نفاق- که موضوع آن پنهان کردن شرک و باطل و تظاهر به حق است- مؤمن به دلیل بیم از رسیدن ضرر به او از اظهار حقیقت خوددارى مى‌کند.

تقیّه در حقیقت از یک‌سو، سپر دفاعى براى مؤمن جهت مصون ماندن از تعرّض دشمن و تحفّظ از خطرهایى همچون حبس، تبعید، قتل و محرومیت از حقوق قانونى است و از سوى دیگر، عامل حفظ وحدت و مانع پراکندگى مؤمنان است.دانشنام جهان اسلام ج۷ ص۸۹۲‌

کاربرد عنوان تقیّه در سنت و فقه

لفظ تقیّه بدین‌صورت در قرآن به کار نرفته، امّا آیاتى چند متعرّض مفهوم آن شده است. غافر/سوره۴۰،آیه۲۸

آل عمران/سوره۳،آیه۲۸

النّحل/سوره۱۶،آیه۱۰۶

در روایات نیز اصطلاح تقیّه کاربرد رایجى داشته و مفهوم و شرایط و آثار آن مطرح شده است.

[۳] وسائل الشیعه ج۱۶ ص۲۰۳



در کتابهاى مربوط به قواعد فقهى از تقیّه به عنوان یک قاعده نام برده شده و برخى فقها رساله‌اى مستقل تحت عنوان «التقیّه» تألیف کرده‌اند. علاوه بر آن از تقیّه در بابهایى نظیر طهارت، صوم و حج به مناسبت سخن رفته است.

تقسیمات تقیّه

براى تقیّه از جهات گوناگون، تقسیماتى ذکر شده است، از جمله:

تقسیم به لحاظ حکم

برخى، تقیّه را به سه قسم: واجب، حرام و مستحب

[۴] اوائل المقالات ص۱۱۸

و برخى دیگر به پنج قسم به اضاف مکروه و مباح تقسیم کرده‌اند.

[۵] التقیه (شیخ انصاری) ص۳۹

بعضى گفته‌اند: مصلحتى که به تقیّه حفظ مى‌شود اگر صیانت آن واجب و تضییعش حرام باشد، تقیّه واجب است و اگر مساوى با مصلحت ترک تقیّه باشد، مباح و چنانچه مصلحت یکى از دو طرف بر طرف دیگر رجحان داشته باشد، حکم تقیّه تابع آن است و در فرضى که تقیّه موجب فساد در دین شود- مانند بدعت‌ گذاردن، کشتن امام و تحکیم مبانى و پایه‌هاى کفر و تضییع آنچه از نظر شارع، حفظ آن مهم‌تر از حفظ جان و مال و آبرو است- تقیّه حرام خواهد بود.

[۶] القواعد الفقهیه (مکارم) ج۱ ص۴۱۱

[۷] فقه الصادق ج۱۱ ص۴۰۵

تقسیم به لحاظ باعث و منشأ آن

برخى، تقیّه را به لحاظ یاد شده به تقیّ اکراهى، خوفى، کتمانى و مداراتى تقسیم کرده‌اند.

[۸] فقه الصادق ج۱۱ ص۳۹۵‌

[۹] المکاسب المحرمه (امام خمینى) ج۲ ص۲۳۶

حکم تکلیفی تقیّه

تقیّه واجب

در هر موردى که مؤمن براى حفظ جان، مال یا عرض خود یا مؤمنى دیگر ناگزیر از پنهان داشتن حقیقت و اظهار گفتار یا رفتار مخالف حق باشد، به اندازه‌اى که دفع ضرر گردد تقیّه واجب است.

تقیّه حرام

موارد زیر از این حکم استثنا شده است:

۱. مورد افساد در دین. تقیّه در این مورد حرام است چنان‌که گذشت.

۲. کشتن مؤمن (خون‌ریزى). در این مورد نیز تقیّه جایز نیست.

[۱۰] القواعد الفقهیه (مکارم) ج۱ ص۴۱۵ تا۴۱۹

۳. در روایاتى از تقیّه در بعضى امور مانند شرب خمر و آبجو، مسح بر کفش در وضو و متع حج ( متعه حج) نهى شده است.

[۱۱] وسائل الشیعه ج۱۶ ص۲۱۴ تا۲۱۶‌

براى این دسته از روایات تأویل هایى بیان شده است، از جمله: حمل آنها بر غالب؛ بدین معنا که در موارد یاد شده غالبا نیازى به تقیّه نیست و این امور تخصّصا از موضوع تقیّه خارج است و چنانچه ضرورت اقتضا کند، تقیّه در این موارد نیز جایز، بلکه واجب خواهد بود.

[۱۲] المکاسب المحرمه (امام خمینى) ج۲ ص۲۳۷ و۲۳۸

[۱۳] القواعد الفقهیه (مکارم) ج۱ ص۴۲۰



۴. غیر حال ضرورت. تقیّه در غیر حال ضرورت حرام است.

[۱۴] وسائل الشیعه ج۱۶ ص۲۱۴‌

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.