پاورپوینت کامل مکتب فتیان ۹۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مکتب فتیان ۹۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مکتب فتیان ۹۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مکتب فتیان ۹۳ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مکتب فتیان ۹۳ اسلاید در PowerPoint
افکار و آداب جوانمردی از جمله ذخایر معنوی و فرهنگی است و چکیدهی آن عبارت است از تکالیفی که شخص به حکم محبت و به فرمان عشق اجرای آن را به عهده گرفته است و آن را میتوان «آیین جوانمردی» نامید.
فهرست مندرجات
۱ – آیین جوانمردی
۲ – قشری گریزی فتیان
۳ – اسلام و مکتب جوانمردی
۴ – جوانمرد و سالک و شوالیه
۴.۱ – معنای شوالیه
۴.۲ – قواعد شوالیهگری
۴.۳ – خشونت شوالیهها
۵ – ظهور فتیان
۶ – جهاد اسلامی و نقش صوفیان
۶.۱ – جهاداصغر و جهاداکبر
۷ – فتوت نامه
۸ – نخستین جوانمرد
۹ – خلاء فلسفه اسلامی
۱۰ – جوانمردان و تشیع
۱۱ – جوانمردی در مغرب زمین
۱۲ – شوالیهگری مسیحی و جوانمردی اسلامی
۱۲.۱ – پرستشگاهیان
۱۲.۲ – نهان روشی
۱۲.۳ – جام مقدس
۱۲.۴ – بنایان آزاد
۱۳ – درجات جوانمردان
۱۴ – فتوت نامههای مشهور ایرانی
۱۵ – منبع
آیین جوانمردی
افکار و آداب جوانمردی از جملهی این ذخایر معنوی و فرهنگی است که به قول هانری کربن به صورت یک سلسله تعالیم اخلاقی و یک نوع حکمت عملی برای عامهی مردم درآمده و در دورههای فترت کارساز بوده است؛ بدین معنی که آن بخش از احکام دین و اصول عقلی که مربوط به زندگی افراد در جامعه و رفتار آنان با یکدیگر بوده به صورت تلطیف شده و با گذشت زمان از انواع صافیهای تجربی و انسانی عبور کرده و در قالب قواعد اخلاقی به ظریفترین حالات خود درآمده و از نسلی به نسل بعد سپرده شده است. خلاصه و چکیدهی آن عبارت است از تکالیفی که شخص به حکم محبت و به فرمان عشق اجرای آن را به عهده گرفته و بحث نظری و عملی آن در فتوتنامههای گوناگون آمده است که میتوان همه را به عنوان «آیین جوانمردی» نامید.
جوانمردان در ایران و فتیان در دیگر بلاد اسلامی یک شاخه از مسلمانان شیعی مسلک بودند که به تبعِ عرفای نامدار سدههای نخستین اسلام کوشیدند به باطن و درون احکام شریعت دست یابند و عشق و محبت و حرمت به میثاق دوستی و وفای به عهد را که در بطن این قوانین و احکام نهفته است ماخذ اعمال خود قرار دهند و احساسات رقیق و ادراک ظریف عارفانه را – که اگر در مذاهب و مدنیتهای دیگر جهانی هم به وجود آید، خاص نخبگان و افراد استثنایی است – به کمک فتوت نامههای هر صنف و گروهی به اعماق جامعه ببرند و به مشتاقان و مستعدان بیاموزند و در عمل جاری و ساری گردانند. از این طریق بود که پیشوایان و پیران فتوت در تکوین شخصیت معنوی نیاکان ما اثری عمیق و در تربیت اصیل اجتماعی آنان سهمی به سزا داشتهاند زیرا جملگی با اعتقاد عمیقی که به احکام الهی داشتند سعی کردند از حیات انسانی درک واقعی پیدا کنند و این احکام را با خصوصیات فردی و جمعی مردمان تطبیق دهند و مانع ترکتازی و قشریگری اهل ظاهر گردند.
این انسانهای آزاده و بزرگوار در ادوار پرآشوب و به هنگام فترتها و انتقال قدرتها و انحطاط و تغییر حکومتها مردم بیپناه سرزمین خود، بالاخص ساکنان شهرها را از گزند انواع تجاوزات محفوظ داشتند و با تعمیم اصول و مبانی جوانمردی به همهی جنبههای زندگی و به روابط انسانی حال و هوایی از محبت و دوستی بخشیدند و بدین نحو سرمایهی گرانبهایی از عشق و محبت و کف نفس و خویشتنداری و مدارا و گذشت برای ما به جا گذاشتند، سرمایهای که برای امروز و فردایمان نیز بسیار کارآمد است و در جهان کنونی همگی سخت بدان نیازمندیم، زیرا خردمندان جامعهی بشری معترفند که انسان امروز نیاز مبرم به آرامش و مدارا و تساهل و تسامح و تفاهم قلبی و تحمل دیگری دارد و در دنیای صنعت زدهی آزمند معاصر تجربهی زندگی نشان داده است که پیشرفت علوم و فنون و صنایع و ارتباطات به تنهایی آدمی را به آن هدفهای عالی و معنویت متعالی نمیرساند.
قشری گریزی فتیان
جوامع بشری محتاج و مشتاق معنویت راستین هستند، اما مکتبهایی که به صور گوناگون و در آغاز و در ظاهر به نام حفظ حیثیت و آزادی و اعتلای انسانی وارد صحنه میشوند در نتیجهی تعصباتی که مولود اندیشههای «قالبی» و قشری است در عمل بزرگترین صدمات را نسبت به انسان روا میدارند و آیین جوانمردی که در اصل با اتکاء به «فطرت» نیک انسانی به وجود آمده و درصدد محفوظ نگه داشتن انسان از انواع قشریگریها و تعصبات بوده است، در آینده نیز میتواند ما را از این نوع صدمات مصون بدارد.
اسلام و مکتب جوانمردی
آنچه که واژهی عربی «فتوت» و لغت فارسی «جوانمردی» بر آن اطلاق میشود، از خصوصیات فرهنگ و تمدن معنوی اسلامی است که هم مورد توجه و علاقهی پژوهندگان علوم دینی است، هم مطمح نظر فیلسوفان و جامعهشناسان. از اینرو وقتی آقای مرتضی صراف چاپ رسائل جوانمردان را که مشتمل بر هفت فتوتنامه است به ما پیشنهاد کرد، پیشنهادشان با برنامههایی که داشتیم از هر حیث مطابقت داشت و ما از آن استقبال کردیم؛ به ویژه که تحقیقات مربوط به فتّوت، در ایران کنونی مورد توجه قرار گرفته است و در این مورد همهی ما مدیون آقای محمّد جعفر محجوب هستیم که به تازگی توانستهاند از کتاب پرحجم فتوتنامهی ملاحسین واعظ کاشفی، که مدتها چشم به راه آن بودیم، چاپ تازهای – به همراه یک مقدمهی تاریخی مشروح – عرضه بدارند و بنیاد فرهنگ ایران آن را منتشر کرده است.
جوانمرد و سالک و شوالیه
واژهی عربی «فتی» که جمع آن فتیان است، بر مفهوم جوانی – از شانزده تا سی سالگی – دلالت میکند. معادل فارسی این واژه، «جوان» و معادل لاتینیاش «جوونیس» (Juvenis) است. «جوانمردی» که معادل فارسی فتّوت است، همان جوانی است و مفهوم دقیق لغوی آن، دورهی جوانی از حیث جسمانی است، اما معنای مجازی که «سالک» یا زائر معنوی است که به منزلگه دل رسیده باشد؛ یعنی حقیقت باطنی انسان را درک کرده و در نتیجه به مرحلهی جوانی جاودانهی روح نایل گردیده باشد. جوانی از لحاظ جسمانی به معنای رسیدن به کمال و شکفتگی ظاهری و جسمانی انسان و از لحاظ معنوی به مفهوم شکوفایی کامل خصلتها و نیروهای درونی اوست. به جوان، فتی یا جوانمرد و در زبان فرانسه شوالیه میگویند.
معنای شوالیه
chevalier (شهسوار) اصولاً شوالیهگری آمیزهای بود از سنتهای نظامی اقوام ژرمن، آداب و شعائر مسیحی و رسمهایی که از عالم اسلام و ایران باستان به اروپا راه یافته بود. شوالیهگری در اواسط قرون وسطی به تدریج شکل گرفت و در قرنهای بعد در زندگی اجتماعی، روابط اجتماعی، روابط سیاسی و زمینههای ذوقی و هنری اروپاییان تاثیر فراوان به جا گذاشت.
اصول شوالیهگری که برای تحکیم رژیم فئودالی به وجود آمده بود، شوالیه را موظف میساخت در جنگ شجاع و به تعهدات فئودالی پایبند باشد و از شرف و ناموس زنان و ضعفا دفاع بلاشرط کند.
قواعد شوالیهگری
ورود به جرگهی شوالیهها مراحل و قواعدی داشت. جوانی که خانوادهاش او را برای خدمت شوالیهگری آماه میساخت، بایستی دوران طولانی رنج، مرارت و انضباط شدید را تحمّل میکرد. جسم و روح خود را با کار و شرکت در مسابقهها و با تمرینهای بدنی خطرناک تقویت مینمود. پس از تکمیل آموزشها، به جرگهی شوالیهها پذیرفته میشد. نخست با استحمام، جسم و روح خود را طاهر میکرد و به این سبب به او شوالیهی گرمابه میگفتند.
شوالیهی شمشیر به کسی گفته میشد که به پاداش جانفشانی در جنگ، به این عنوان مفتخر میگردید. در هر حال ورود به این جرگه با مراسمی در کلیسا همراه بود. شوالیه، نیم تنهای سفید، جبّهای سرخرنگ و ردایی سیاه هر زنی بر تن میکرد. سفید، نشانهی پاکی اخلاق، سرخ علامت آمادگی خونفشانی در راه خدا یا شرف، و سیاه نشانه پذیرفتن مرگ توام با وقار و متانت بود. شوالیه با این لباس، شب را در کلیسا با دعا و عبادت صبح میکرد. به گناهان خود نزد کشیش اعتراف مینمود و تعهّد میسپرد به وظایف اخلاقی، دینی، اجتماعی که کشیش مؤعظه میکرد، عمل کند. آن گاه با شمشیری که به گردنش آویخته بود تا محراب کلیسا پیش میرفت. کشیش، شمشیر را از گردنش باز میکرد، تبرّک مینمود و دوباره برگردن او میآویخت. سپس شوالیهی نامداری که در آن مراسم حضور داشت، از وی میپرسید: به چه سبب میخواهی به جرگهی شوالیهها وارد شوی؟ آیا قصد تو مالاندوزی است یا تن آسایی با به دست آوردن عنوانی بدون آنکه زیبندهی آن باشی؟ شوالیه پاسخ میداد. هیچ کدام، بلکه به قصد خدمت به آرمان بزرگ شوالیهگری که ایثار جان و مال برای راحت دیگران و ناچیز شمردن مرگ در راه اجرای تعهّد اخلاقی و دینی است. شوالیههای حاضر در مراسم به همراه بانوان، پیرایههای رزم را، مانند زره و نیم تنه، بر او میبستند، بازوبندهای فولادین را بر بازوانش میپوشاندند، دستپوشهای آهنین و شمشیر و مهمیزهای شوالیهگری را بدو میسپردند. سپس شوالیهی بزرگ از جای برمیخاست و با پهنای شمشیر سه بار برگردن یا شانهی او میزد و سیلی محکمی بر گونهی وی مینواخت. ضربههای شمشیر و سیلی نشانهی آخرین توبهای بود که بایستی شوالیه بدون تلافیجویی تحمّل نماید. شوالیهی بزرگ در پایان مراسم این عبارت را بر زبان میراند: «به نام خدا، میکائیل وژرژ قدیس تو را شوالیه میکنم.»
در این هنگام به تازه شوالیه شده یک زوبین، یک کلاهخورد و یک اسب بخشیده میشد. و او در حالی که زوبین را در هوا حرکت میداد و شمشیر را از نیام بیرون کشیده بود، از صحن کلیسا سواره بیرون میرفت و در مجلس ضیافتی که دوستانش ترتیب داده بودند، شرکت میکرد. با گذشت قرنها، شوالیهگری مراحل مختلفی را پشت سر نهاد. اگر از نظر هنری، ذوقی و تمدنی، ظرایف و لطایفی را ایجاد کرد، خشونتها و ظلم و جورهای بسیاری نیز به بار آورد.
خشونت شوالیهها
به عقیدهی برخی از تاریخ دانان، کلیسا و زن دو عامل تعدیل کنندهی خشونتها به شمار میرفت. کلیسا تااندازهی زیادی توانست جنگطلبی شوالیهگری را به جنگهای صلیبی متوجه کند. پرستش مریم عذرا در تلطیف اخلاق شوالیهها تاثیر داشت و زنان در تحوّل جنگجویان به افرادی اصیل، شریف و نجیب بسیار مؤثر بودند؛ چرا که عشق به زن لازمهاش رسیدن به کمالات ادبی و به جان خریدن خدمات پررنجی بود که شوالیهی عاشقپیشه بایستی از آن استقبال میکرد تا مقبول بانوی دلخواه قرار میگرفت.
زیرا استعمال کلمه شوالیه، پیشینهای طولانی دارد و کاربرد آن در برابر شوالیه احتمالاً به هامر پورگشتال (Hammer.Purgstall) خاورشناس معروف سدهی نوزدهم باز میگردد. تردیدی نیست که او همانند بسیاری از پیش کسوتان مرتکب اشتباههایی شده است، اما به نظر ما در این مورد که شوالیهگری را معادل فتوت گرفته دچار خطا نشده است. از او انتقاد کردهاند که منشا و مبدا فتّوت را به زمان ابوالعباس احمد الناصرلدین اللّه (۶۲۰-۵۷۷ ه. ق) خلیفهی عباسی نسبت داده است و حال آنکه این فتوت، پیدایش دوبارهی عارضهی زودگذری بوده که در آن دوران نیز چندان نپاییده است.
ظهور فتیان
پژوهشهای تاریخی نشان میدهد که ظهور فتیان در آغاز سدهی چهارم ه. ق/ دهم میلادی بوده است و فتیان در آن وقت به «عیّاران»، «سرگردانان» یا «یاغیان» شهرتداشتهاند. البته ما میان ایشان و جوانمردان ارتباطی نمیبینیم. ظاهراً اصول جوانمردی در سدهی پنجم ه. ق تکوین یافته و آثار آن در تالیفهایی که پیوندگاه فتّوت و تصّوفاند، دیده میشود. تعجب بسیار در این است که در عصر ما پژوهشهای تاریخی را به گونهای بازسازی میکنند که گویی واقعیتهای تاریخی بدینسان بوده است؛ و در عین حال شهود وجدانی ما را که اسناد اصیل تاریخی نیز مؤید آنهاست، نادیده میانگارند.
در گذشته همهی «پهلوانان» و «سپاهیان» (چه پیاده چه سواره) عیّارانی بودند که بعدها خود را جوانمردان نامیدهاند. بنابراین باید پذیرفت که جوانمردان بکّلی تغییر ماهیت پیدا کردهاند؛ یعنی شوالیهگری نظامی و جنگی به شوالیهگری معنوی و عرفانی و جوانمردی تبدیل یافته است. گذار از حماسهی پهلوانی به حماسهی عرفانی از ویژگیهای فرهنگ ایرانی است؛ همچنان که شهابالدین سهروردی (شیخ اشراق) پهلوانان حماسی ایران باستان را به عرصهی عرفان اسلامی برده است.
جهاد اسلامی و نقش صوفیان
به هر حال موضوعی معنوی و اساسی در میان است که نمونههای دیگری نیز دارد؛ همچنان که نخستین نسلهای مسلمین سخت گرم جهاد بودند و میکوشیدند تا حد امکان اسلام را به بلاد عالم گسترش دهند و امنیت حدود دارالاسلام (سرزمین اسلامی) را تضمین کنند؛ صوفیان هم در آن جهاد شرکت داشتند و با ایثار جان خود از شاهدان و شهیدان راستین آن بودند. صوفیان سپس به این سخن پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) گراییدند که گفته بود: «ما از جهاد اصغر برگشتیم، اینک هنگام جهاد اکبر است.» جهاداکبر یعنی سلاح برداشتن و جنگ با کفار؛ و جهاد اکبر یعنی نبرد با نفس اماره تا انسان بتواند به آزادی حقیقی و کمال معنوی برسد.
جهاداصغر و جهاداکبر
سخن پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بر چگونگی گذار از شوالیهگری نظامی و جنگی به فتوت معنوی و عرفانی دلالت دارد و رسا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 