پاورپوینت کامل الواضح المنهاج فی نظم ما للتاج ۲۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل الواضح المنهاج فی نظم ما للتاج ۲۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الواضح المنهاج فی نظم ما للتاج ۲۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل الواضح المنهاج فی نظم ما للتاج ۲۲ اسلاید در PowerPoint :

برای دیگر کاربردها، المنهاج (ابهام زدایی) را ببینید.

برای دیگر کاربردها، واضح (ابهام زدایی) را ببینید.

الواضح المنهاج فی نظم ما للتاج، اثر شیخ عبدالکریم بن عربی بنیس (۱۲۶۶ق – ۱۳۵۰ق) اثری است که در آن، «حکم العطائیه الکبری» احمد بن محمد بن عبدالکریم، معروف به ابن عطاءالله السکندری (متوفی ۷۰۹ق/ ۱۳۰۹م)، به نظم درآمده است. این کتاب، با تحقیق عاصم ابراهیم کیالی، به چاپ رسیده است.

ازآنجایی‌که تاکنون کتاب «حکم العطائیه» معرفی نگردیده، در این نوشتار، ابتدا به معرفی مختصر این کتاب پرداخته خواهد شد و سپس، نظم آن، معرفی می‌شود.

الحکم العطائیه

«الحکم العطائیه» مهم‌ترین اثر ابن عطاءالله اسکندری است. تاریخ تألیف این کتاب دانسته نیست‌، اما از آنجا که مؤلف در کتب دیگر خویش بارها از آن یاد کرده‌، به یقین مى‌توان گفت که از نخستین تألیفات او بوده است و نیز از آنجا که وی این کتاب را به استاد خویش ابوالعباس مرسى تقدیم داشته‌، قاعدتاً تاریخ تألیف آن باید پیش از ۶۸۶ق‌/ ۱۲۸۷م‌، تاریخ درگذشت مرسى بوده باشد. برخى برآنند که این کتاب، خلاصه آراء و تعالیم ابن عطاءالله در تصوف است و آنچه پس‌ازآن نوشته، در واقع جز شرح و تفصیل آن نیست. ازاین‌رو ابن عطاءالله به «صاحب الحکم‌» شهرت یافت و آوازه این کتاب به مغرب و اندلس نیز رسیده است. یکى از عوامل مهمى که «حکم» را در میان آثار ابن عطاءالله و سایر کتب عرفانى ممتاز ساخته‌، آن است که این کتاب آمیزه‌ای است از احکام شرعى و آداب سلوک با فلسفه و حکمت و علم المعرفه که در قالب مواعظ و کلمات قصار و به شیوه صوفیان، با ایهام و استعاره و مجاز بیان شده است. ازاین‌رو این کتاب نه‌تنها در میان صوفیه‌، بلکه نزد فقها نیز اعتبار خاص حاصل کرد و در زمره کتاب‌هایى درآمده که فقها به تدریس آن «اجازه‌» مى‌دادند. بى‌سبب نیست که مرسى آن را با «احیاءالعلوم» غزالى مقایسه کرده و گفته است که ابن عطاءالله مقاصد مؤلف احیاءالعلوم را نیکوتر از خود او بیان داشته. ابن عطاءالله در نوشتن این کتاب، نه به ترتیب منطقى موضوعات و فصل‌بندی کتاب توجه داشته و نه به هماهنگى و یک‌دست بودن اسلوب نگارش‌. اصولاً «حکم» به شیوه کتب دیگر آن عصر تألیف نشده است‌. شاید به همین سبب باشد که مطالب آن را حاصل احوالى دانسته‌اند که بر ابن عطاءالله عارض شده و او بى‌آنکه قصد تألیف داشته باشد، به ثبت آنها پرداخته است. در این کتاب گاهى یک معنى به چند صورت مختلف بیان شده است و گاهى از یک جمله آن مى‌توان معانى مختلف استنباط کرد و همین امر سبب شده که بر این کتاب کوچک، تفاسیری مفصل و مختلف و گاه متضاد نوشته شود. در پاره‌ای از موارد شیوه بیان مؤلف به شعر نزدیک مى‌شود و علاوه بر آوردن تشبیهات و استعارات، از سجع‌، جناس‌، مقابله و صنایع بدیعى دیگر بهره جسته است[۱].

این کتاب از همان آغاز، موردتوجه اهل عرفان و ادب بوده و تاکنون بیش از ۲۴ شرح بر آن نوشته شده و چندین بار نیز به نظم درآمده و به زبان‌های مختلف ترجمه شده است[۲] که اثر حاضر، از جمله یکی از نظم‌های این کتاب می‌باشد.

الواضح المنهاج فی نظم ما للتاج

کتاب با مقدمه‌ای از محقق آغاز شده است که در آن، به شرح‌حال ابن عطاء اسکندری[۳] و شیخ عبدالکریم بن عربی بنیس[۴] پرداخته شده است. پیش‌ازاین دو شرح‌حال، به اقدامات تحقیقی صورت گرفته در کتاب، اشاره شده است که از جمله آنها، عبارت است از مشخص کردن ابیاتی که به‌صورت علی‌حده، به حکمتی از کتاب، اشار

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.