پاورپوینت کامل مقولات نسبی عرضی ۳۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مقولات نسبی عرضی ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مقولات نسبی عرضی ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مقولات نسبی عرضی ۳۸ اسلاید در PowerPoint :
مقولات عشر
بیشتر انسانها وقتی با موجود جدیدی رو به رو میشوند و یا مفهوم تازهای را درک میکنند، به طور طبیعی تلاش میکنند میان این موجود جدید و دادههای گذشته خود ارتباط بر قرار کرده و موضوع جدید را در دسته بندیهایی قبلی ذهن خود جای دهند؛ مثلا وقتی “قارچها” برای اولین بار کشف شدند به دلیل شکل و رنگی که داشتند بیشتر دانشمندان تصور میکردند قارچها دستهای از گیاهان هستند، اما به مرور زمان و با کشف نحوه تولید مثل قارچها معلوم شد این موجودات نه جزء گیاهان هستند و نه جزء حیوانات بلکه قارچها برای خود دستهای جداگانه در جانوران تشکیل میدهند.
فهرست مندرجات
۱ – تقسیم بندی کلی از عالم
۲ – تاریخچه
۲.۱ – نظریه ابن سینا
۳ – تعریف
۳.۱ – اجناس عالیه
۳.۲ – مقولههای دهگانه
۴ – تقسیم بندی
۵ – مقولات دهگانه
۵.۱ – جوهر
۵.۲ – اعراض
۵.۲.۱ – کم
۵.۲.۲ – کیف
۵.۳ – وضع
۵.۴ – این
۵.۵ – متی
۵.۶ – ملک (جده، له)
۵.۷ – فعل
۵.۸ – انفعال
۵.۹ – اضافه
۶ – پانویس
۷ – منبع
تقسیم بندی کلی از عالم
فلاسفه و منطق دانان گذشته به دلیل اینکه چنین فرایندی را برای شناخت موجودات جدید و تعریف موضوعات تازه صحیح و قابل اعتنا مییافتند، تلاش بسیاری نمودند تا بتوانند تقسیم بندی صحیح و کاملی از تمامی موجودات عالم برای خود و دیگران ارائه کنند، تا به این وسیله انسانها زمانی که با یک موجود جدید روبه رو میشوند، به سرعت و دقت بتوانند آن را مقایسه و شناسایی کرده و به خصوصیاتش پی ببرند. این تلاشهای فلاسفه و منطق دانان بحثی به نام “مقولات عشر” را در منطق و فلسفه بوجود آورد که در آن سعی شده همین تقسیم بندی کلی از عالم بیان شود.
تاریخچه
رساله ” قاطیغوریاس ” یا “مقولات عشر” تا پیش از آنکه ” فرفوریوس ” بخش “کلیات خمس” را به ابتدای ” ارغنون ” اضافه کند، به عنوان اولین بخش کتاب ارغنون و یکی از مهمترین رسالههای منطقی ارسطو شناخته میشد؛ البته بعضی از منطق دانان در انتساب “قاطیغوریاس” به ارسطو تردیدهایی کرده بودند اما بیشتر شارحان آثار وی، این انتساب را پذیرفتند و شرحهای خود را با همین کتاب آغاز کردند.
در دورهای از قرون وسطی که کلیسا تدریس منطق و فلسفه را ممنوع اعلام کرده بود، پس از زمان کوتاهی تدریس مقولات عشر را جایز شمرد زیرا احساس میکرد مطالب این بخش با تعالیم کلیسا سازگاری دارد؛ بنابراین پس از مدتی عدهای تصور میکردند مقولات عشر اصلیترین بخش منطق و شاید تمام آن است؛ به همین دلیل پس از اینکه “فرفوریوس” باب “ایساغوجی” یا ” کیات خمس ” را به منطق اضافه کرد، تصور عدهای بر این شد که “کلیات خمس” مقدمهای برای باب مقولات عشر است و نه کل منطق.
نظریه ابن سینا
این توجه به مقولات عشر و تاکید برآن درعلم منطق تا زمان ورود منطق به عالم اسلام ادامه داشت، اما طولی نکشید که منطق دانان مسلمان مباحثی را در موضوع و محدوده علم منطق بیان کردند و ” ابن سینا ” که شاید بزرگترین منطق دان مسلمان به حساب میآمد، برای اولین بار ادعا کرد: “نیازی به “مقولات عشر” در منطق نیست و دانشجوی منطق بدون دانستن مقولات دهگانه نیز میتواند منطق بخواند”؛
[۱] ابن سینا، الشفاء، کتاب المنطق، المقولات، تصدیر دکتر ابراهیم مدکور، انتشارات مرعشی نجفی، قم، ۱۳۶۴، ص۵.
این نظریه ابن سینا مورد پذیرش شارحان و منطق دانان قرار گرفت و استدلال او براین موضوع بعدها توسط خواجه نصیرالدین طوسی بیشتر شرح و تبین شد؛
[۲] طوسی، محمد بن الحسن، شرح الاشارات و التنبیهات، قم، انتشارات مطبوعات دینی، چاپ اول، ۱۳۸۴، جاول ص۱۶۳.
بر همین اساس با اینکه خود ابن سینا مقولات عشر را در کتابهای منطقی خود ذکر کرده بود، اما با گذشت زمان بحث مقولات عشر کم کم از کتب منطقی حذف شد و امروزه به طورکلی در فلسفه از مقولات عشر بحث میشود و نه در منطق.
تعریف
برای تعریف “مقولات عشر” اول باید دانست که “مقولات” جمع “مقوله” است که در لغت به معنای “گفته شده” میباشد، اما در اصطلاح منطقیین و فلاسفه به هر موضوعی که گفته بشود “مقوله” نمیگویند، بلکه تنها به آنچه در جواب سؤال “ما هو” گفته میشود “مقوله” میگویند؛
[۳] شهابی، محمود، رهبر خرد، قم، انتشارت عصمت، چاپ دوم۱۳۸۲ ص۵۷.
به عبارت ساده تر زمانی که ما از چیستی یک شئ میپرسیم درباره “مقوله” آن شئ سوال کردهایم و پاسخی که میشنویم همان “مقوله” آن شی است؛ برای مثال کسی که تا کنون ” فنج ” ندیده و از چیستی “فنج” میپرسد به او میگویند فنج یک پرنده است، یعنی پرنده مقولهای است که فنج یکی از انواع آن است و به همین ترتیب همه اشیاء به نوبه خود دارای یک مقوله هستند.
اجناس عالیه
حال اگر همان شخص تا به حال پرنده نیز ندیده باشد و از چیستی پرنده بپرسد در جوابش میگویند پرنده یک جانور است که ویژگیهای خاصی مانند توانایی پریدن دارد؛ بنابراین پرنده نیز به نوبه خود “نوعی” از یک مقوله بالاتر به نام “جانور” است و به همین ترتیب هر مقوله “زیر مجموعه” یا یک “نوع” برای “مقولهای” بالاتر است؛ این سلسله مقولات همین طور بالا میرود تا آنجا که به مقولهای برسیم که این مقوله دیگر نوعی برای هیچ مقوله بالاتر از خود نباشد، به تعبیر دیگر این مقوله خود نقطه شروع مقولهها باشد و بالاتر از آن دیگر مقولهای نتوان یافت؛ به این مقولات که دیگر بالاتر از آنها هیچ مقولهای نیست “ماهیات اولیه” یا “اجناس عالیه” میگویند.
مقولههای دهگانه
ارسطو برای اولین بار در رساله “قاطیغوریاس” ادعا کرد “ماهیات اولیه” یا “مقولات اولیه”، ده مقوله بیشتر نیستند و تمام مقولات دیگر از همین ده مقوله سرچشمه میگیرند. در زمان ترجمه رساله قاطیغوریاس به عربی، نام این کتاب را به دلیل ده مقوله بودن این ماهیات، از قاطیغوریاس به “مقولات عشر” یا “مقولههای دهگانه” تغییر دادند و این مقولات در زبان عربی به “مقولات عشر” معروف شدند.
البته در تعداد واقعی اجناس عالیه اختلافهای
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 