پاورپوینت کامل التربیه الدینیه الإسلامیه بین الإصاله و المعاصره ۳۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل التربیه الدینیه الإسلامیه بین الإصاله و المعاصره ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل التربیه الدینیه الإسلامیه بین الإصاله و المعاصره ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل التربیه الدینیه الإسلامیه بین الإصاله و المعاصره ۳۸ اسلاید در PowerPoint :

التربیه الدینیه الإسلامیه بین الإصاله و المعاصره، اثر فتحی علی یونس و دیگران، کتابی است که در آن سعی شده مقوله مهم آموزش دین در مراکز آموزشی بررسی و تحلیل شود. موضوع کتاب در فارسی تازه است، بحث‌ها ساده و روان ارائه شده است.

مسائل آماری و استناد‌های آن یکجا مصری است و به دیگر نقاط جهان اسلام پرداخته نشده است.

در فصل اول برخلاف ادعای آمده (در ص ۲۶)، راه‌حل اسلامی برای مصائب یادشده، ارائه نشده است.

در نکته دوم فصل دوم، ادعا شده است که در فرهنگ اسلامی تعلیم اعم از تربیت، و تربیت گون‌های از آن است، که حرفی تازه است و البته از آن خوب دفاع نشده است و به دیدگاه مخالف آن‌که تربیت را اعم از تعلیم و تعلیم را گون‌های روش تربیتی می‌داند، اشاره نشده است.

در صفح ۵۳ به بعد، از اموری یاد شده است که با عنوان بحث (ویژگی‌های علم در اسلام) سازگار نیست؛ از این گذشته، برخی از آنچه که بعنوان ویژگی‌های علم آمده، بواقع ویژگی‌های تعلیم است.

در صفح ۷۰، از توازن میان دنیا و آخرت بعنوان ویژگی انسان یاد شده است که خالی از تسامح نیست. نیز در صفح ۷۲، ضمن بحث از مراکز آموزشی اسلام، آورده است:

۱) فلسفه مراکز آموزشی…؛ اما هرگز به ۲ و ۳… نپرداخته است.

با این همه، بحث‌های فصل دوم خوب و خواندنی و گاه بدیع است. دیگر فصل‌های کتاب نیز مفید است.

نویسندگان، این کتاب را در ۹ فصل و ۳ پیوست پرداخته‌اند.

فصل اول، اشارتی است کوتاه به فطرت دینمداری انسان و در آن ضمن اشاره به اقوال دانشمندان غربی و اعتراف آنها به سرشتی بودن دین در انسان، از پار‌های از نمود‌های دینمداری در ملل گوناگون و گونه‌‌هایی چند از آن یاد می‌شود و از دعوت همسوی پیامبران به توحید سخن می‌رود و پس از گوشزد نمودن گمراهی انسان در پرستش و دینداری، در غالب عبادت طبیعت، روح، گذشتگان و بت، برخی از ویژگی‌های اسلام شرح می‌شود: اسلام به فطری بودن دینمداری باور دارد و سرشت آدمی را توحیدی می‌داند، اسلام دین جهانی است، اسلام به تزکی نفس و دوری از هرآنچه که آدمی را از خدا باز می‌دارد می‌خواند، اسلام انسان را با هدف آفرینش آشنا می‌کند، اسلام آزادی در گزینش دین و دینمداری را می‌پذیرد، اسلام به انسان بعنوان یک کل می‌نگرد و هم مؤلفه‌‌های روحی و تنی او را به شکلی متوازن مورد توجه قرار می‌دهد، اسلام در پی تحقق عدالت اجتماعی است، ایجاد و گسترش صلح و امنیت از خواسته‌‌های اسلام است، اسلام به حقوق فطری و طبیعی بشر باور دارد و آن را نیک محترم می‌دارد و به مساوات و برابری میان انسانها می‌خواند و امتیازات واهی نژادی و قومی را رد می‌کند، اسلام به برادری و برابری دعوت می‌کند و از وفای به عهد و پیمان می‌گوید و در پی تحقق وحدت انسانی از راه احترام به فرد و جامعه است.

نکته سوم در این فصل، کاوشی بسیار کوتاه در تحدیدات حیات دینی در دنیای کنونی و نقش تربیت دینی اسلامی در مقابله با آنهاست. ۱) چیرگی جنبه‌‌های مادی زندگی در اثر عواملی چون: غربگرایی، گسستن نظام خانواده، در پی ثروت‌اندوزی دویدن؛ ۲) کاهش نقش مسجد در زندگی مردم؛ ۳) اشتغال زنان در خارج از منزل و کاهش نقش خانوادگی آنها؛ ۴) سستی انگیزه‌‌های دینی و گرایش به تخلفات اخلاقی، اجتماعی و اداری؛ ۵) گسترش پدید زور و تجاوز به حقوق دیگران در اثر خودرأیی و تحمیل عقیده به دیگران، خشونت در برخورد با دیگران، بدبینی به آنان؛ ۶) افزایش میزان استعمال دخانیات و اعتیاد؛ بمثل، بنابر آمار رسمی در مصر در سال ۴۰، ۱۹۹۷ میلیارد نخ سیگار مصرف شده است؛ ۷) افزایش سطح بیسوادی.

فصل دوم دربار تاریخ تربیت دینی در اسلام است. نگارنده، این فصل را با اشارتی کوتاه به اهمیت مطالع تاریخی و بویژه تاریخ تربیتی و نیز کوتاهی مسلمانان در پرداختن به تاریخ تربیتی خود و همچنین، داوری‌های نابجا و نادرست مستشرقان دربار مردم شرق اسلامی و نگرش آنها به تعلیم و تربیت، آغاز می‌کند و در رد این دیدگاه انحرافی، شماری از متون تربیتی موجود در جهان اسلام را نام می‌برد، از عنایت قرآن و سنت و متون تربیتی مربیان مسلمان به تعلیم و تربیت می‌گوید، به چند معنا از تربیت اشاره می‌کند و می‌افزاید:

تربیت در مفهوم قرآنی و نبوی آن با مفهوم تراثی آن از سویی، معنای غربی جدید آن از سوی دیگر، فرق می‌کند؛ سپس، از معنای تعلیم در اسلام و اعم بودن آن از تربیت می‌گوید؛ به دیگر سخن، مفهوم «تعلیم» در متون تربیتی اسلام، اعم از مفهوم «تعلیم» در تربیت جدید و مترادف با تربیت است (ص ۴۷). نگارنده در ادامه برای تبیین رابط معنایی تعلیم با تربیت در فرهنگ اسلامی می‌افزاید: تربیت بخشی از تعلیم است و کودکی و دیگر مراحل زندگی را از لحاظ اخلاق و اصلاح نفس دربر می‌گیرد؛ حال آنکه، تعلیم، همه جوانب و حیطه‌‌های وجودی آدمی را دربر می‌گیرد بدون آنکه یکی را بر دیگری برتری دهد. [این دیدگاه نویسنده را بسیاری از دیگر محققان تربیت اسلامی نمی‌پذیرند و برآنند که تربیت اعم از تعلیم، و تعلیم از روش‌های تربیت است].

سومین مطلبی که در این فصل واشکافی می‌شود، «علم در اسلام» است. بین اسلام و تربیت تلازم برقرار است؛ چراکه، اصولا رسول اللّه صلّی اللّه علیه و اله معلم و هادی بشر است؛ لذا اسلام به علم و معرفت عنایت ویژه دارد و آموزش علم را واجب می‌داند و کسانی از مربیان بزرگ مسلمان چون قابسی (متوفی ۴۰۳ ه‍)، تصریح کرده‌اند که تعلم بر همه مسلمانان واجب و تعلیم وظیف‌های همگانی است.

نگارنده، پس از این به پار‌های از ویژگی‌های علم در اسلام می‌پردازد: ۱) علم مورد نظر اسلام، یقینی است و تا با عمل همراه نشود ارزش ندارد، این نکته امروزه و پس از اسلام مورد تأکید فلسفه تربیتی پراگماتیسم قرار گرفته و پیروان این فلسفه به ناحق مدعی‌اند این فلسفه، مبتکر آن است؛ ۲) علم و معرفت در اسلام، به موضوع خاصی اختصاص ندارد؛ ۳) تعلیم در اسلام، مقول‌های مستمر است؛ ۴) در اسلام، علم‌آموزی بر همگان واجب است؛ بنابراین، حق همگان است و ه

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.