پاورپوینت کامل نظم التعلیم عند المسلمین ۲۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نظم التعلیم عند المسلمین ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نظم التعلیم عند المسلمین ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نظم التعلیم عند المسلمین ۲۶ اسلاید در PowerPoint :

برای دیگر کاربردها، تربیت اسلامی (ابهام زدایی) را ببینید.

نظم التعلیم عند المسلمین، اثر عارف عبدالغنی، گذرى است کوتاه بر نظام آموزش اسلامى از آغاز تا حکومت عثمانى

در این اثر نکات زیر بازشکافته شده است: آموزش در صدر اسلام، آموزش زن در اسلام، آموزش در مکتب‌خانه و مسجد و مدرسه، آموزگاران، آموزش خصوصى، سفر در پى علم، نقش وقف در آموزش اسلامى، آراى تربیتى برخى از دانشمندان مسلمان و کاغذ در آموزش اسلامى. اینک گزیده سخن:

۱-در فراز نخست از چهار نظریه دربار پدید آمدن خط‍‌ عربى مى‌گوید و چگونگى درآمدن خط‍‌ عربى به عربستان را بازگو مى‌کند، آنگاه به آموزش در صدر اسلام مى‌پردازد و به اهمیت آموزش از نگاه قرآن، حدیث و بزرگان دین اشارت مى‌کند و یادآور مى‌شود که در صدر اسلام آموزش قرآن غیر نوشتارى بوده است با این حال کسانى بوده‌اند که آموزش خط‍‌ مى‌داده‌اند. مسلمانان به دستور پیامبر(ص)از کافران خواندن و نوشتن مى‌آموختند. جناب رسول اکرم(ص)کسانى را به آموزش زبان‌های بیگانه امر فرموده‌اند تا نامه‌‌های رسیده به حضرت را ترجمه کنند. کسانى مأمور نوشتن صدقات، برخى مسئول نوشتن نامه‌ها و گروهى نویسندگان وحى بودند. پس از این به نام‌شمارى از معلمان بنام جاهلیت و اسلام اشاره مى‌کند و به آموزش زنان در صدر اسلام مى‌رسد و از زنان جناب پیامبر(ص)و برخى دیگر زنان که خواندن و نوشتن آموختند یاد مى‌کند و یادآور مى‌شود که زنان، مسائل فقهى را خود از حضرت پیامبر(ص) مى‌پرسیدند و در پایان به آموزش زنان از سده‌‌های چهارم به بعد اشاره مى‌کند.

۲-آموزش در مکتب‌خانه‌ها: پیشین مکتب‌خانه به جاهلیت مى‌رسد. در آن روزگار کار مکتب‌خانه آموزش خواندن و نوشتن بوده است. مکتب‌خانه در آغاز دو گونه بوده است یکى ویژه آموزش خواندن و نوشتن و دیگرى براى آموزش قرآن و دین. در تاریخ از مکتب‌خانه‌‌‌هایى با ۳۰۰ فراگیر یاد شده است. در قرن دوم شمار مکتب‌خانه فزونى گرفت و حتى در هر روستا مکتب‌خان‌های برپا شد. پس از این از سن درآمدن به مکتب‌خانه و مدت تحصیل در آن مى‌گوید و انواع مکتب‌خانه را از لحاظ‍‌ مواد درسى آنها یاد مى‌کند و به نظام داخلى و مواد درسى و روش‌های تدریس مکتب‌خانه‌ها اشاره مى‌کند. اندکى به ویژگی‌های آموزگاران مکتب‌خانه و شمار فراگیران و مکتب‌خانه‌‌های آموزگاران خصوصى مى‌پردازد. رعایت بهداشت و سلامت فراگیران در مکتب‌خانه را گوشزد مى‌کند و مبصر و شرایط‍‌ مبصرى را در مکتب‌خانه یادآور مى‌شود.

۳-آموزش در مسجد: در این فراز نخست از نقش مسجد در آموزش مى‌گوید، آنگاه به آموزش در مسجد مى‌پردازد و به حلقه‌‌های درس و کرسی‌های اختصاصى دروس و برخى آداب تدریس در مسجد مى‌رسد. آموزش در مسجد را به ابتدایى، متوسطه و عالى تقسیم مى‌کند. به روش‌های تدریس در مسجد نظر مى‌افکند. از حلقه‌‌های درس و آداب آنها و املا مى‌گوید. به شمار فراگیران در حلقه‌‌های درسى اشاره مى‌کند. پار‌های برنامه‌‌های درسى حلقه‌‌های درسى مسجدها را مى‌آورد و گذرى دارد بر زندگى فراگیران و آموزشکاران آنها. سپس برخى آموزگاران عصر اموى را برمى‌شمارد. از حلقه‌‌های درسى در مسجد‌های شام و آداب تعلیم و تعلم در آنها مى‌گوید. به ارتباط‍‌ آموزش با داستان و وعظ‍‌ مى‌پردازد و پس از پردازش چگونگى حلقه‌‌های درسى در فسطاط‍‌ و آموزش در جامع الازهر مصر از روش‌های تدریس که مقدم‌های بر پیدایش مدرسه‌‌های مستقل بوده یاد مى‌کند و با شرح پار‌های ویژگی‌های عام آموزش در مسجد، مبحث را پایان مى‌دهد.

۴-مدارس عمومى: در این بخش ویژگی‌های آموزش(تعلیم و تعلم)در مدرسه و مسجد را یاد مى‌کند و تفاوت آنها را با یکدیگر مى‌آورد و از پیدایش مدرسه در دمشق پیش از مدارس نظامیه و نقش قرآن در آن مى‌گوید. به فراوانى مدارس دمشق و برترى آن شهر از این جهت بر دیگر شهر‌های اسلام اشارت مى‌کند و زمینه‌‌های گسترش ساخت مدارس فقه را بررسى مى‌کند. از تخصصى بودن پار‌های مدارس یاد مى‌کند و به زمینه‌‌های سیاسى، اجتماعى

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.