پاورپوینت کامل مقایسه دنیا و آخرت ۵۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مقایسه دنیا و آخرت ۵۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مقایسه دنیا و آخرت ۵۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مقایسه دنیا و آخرت ۵۵ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مقایسه دنیا و آخرت ۵۵ اسلاید در PowerPoint
برای شناخت بهتر آخرت ، لازم است به بررسی شباهتها و تفاوت های دنیا و آخرت در قرآن بپردازیم، زیرا دنیا و آخرت دو مفهوم متضایف هستند که شناخت هر یک بدون شناخت دیگری ممکن نیست.
[۱] رسائل اخوان الصفا، ج ۳، ص ۲۹۴.
فهرست مندرجات
۱ – الف. شباهت ها
۱.۱ – آگاهی کامل
۱.۲ – برخورداری از غرایز
۱.۳ – عدم رؤیت خدا
۱.۴ – اراده و اختیار
۲ – ب. تفاوت ها
۲.۱ – بقا و ثبات
۲.۲ – عدم دسترسی به دنیا
۲.۳ – ظهور حقایق اعمال
۲.۴ – کاهش روابط دنیوی
۲.۵ – تفاوت نعمتها و عذابها
۲.۶ – جدایی حق از باطل
۲.۷ – جمع شدن مخلوقات
۲.۸ – رسیدن به خواستهها
۲.۹ – برطرف شدن حجابها
۲.۱۰ – تبعیت بدن از نفس
۲.۱۱ – از بین رفتن زمان و مکان
۳ – پانویس
۴ – منبع
الف. شباهت ها
شباهتهای دنیا و آخرت عبارتند از:
آگاهی کامل
۱. انسان در هر دو جهان به خود و متعلّقاتش آگاهی کامل داشته و از شخصیتی واحد برخوردار است: «یلَیتَنی کنتُ مَعَهُم».
[۲] نساء/سوره۴، آیه۷۳.
[۳] کهف/سوره۱۸، آیه۴۲.
[۴] حاقه/سوره۶۹، آیه۲۵.
[۵] فجر/سوره۸۹، آیه۲۲۴.
برخورداری از غرایز
۲. انسان در هر دو جهان، غرایز انسانی و حیوانی دارد
[۶] مجموعه آثار، مطهری، ج ۲، حیات اخروی، ص ۵۲۳.
: «و فکهَه مِمّا یتخَیرُونَ وَ لَحمِ طیر مِمّا یشْتَهُونَ وَ حُورٌ عِینٌ… لا یسمَعوُنَ فِیها لَغوًا و لا تَأثِیمًا إلاّ قِیلاً سَلَمًا سلمًا»
[۷] واقعه/سوره۵۶، آیه۲۰- ۲۶.
و با آلام و لذّت های عقلی و حسّی مواجه است
[۸] علم الیقین، ملا محمد محسن فیض کاشانی، ج ۲، ص ۱۰۵۶ – ۱۰۶۴.
: «و لا یکلِّمُهمُ اللّهُ و لاَ ینظُرُ إِلیهِم یومَ القِیمهِ و لاَ یزکیهِم و لَهُم عَذابٌ ألیمٌ»
[۹] آل عمران/سوره۳، آیه۷۷.
و «ارجِعِی إلی رَبِّک رَاضِیهً مَرضِیهً فَادخُلی فِی عِبدِی وَادخُلِی جَنَّتِی»
[۱۰] فجر/سوره۸۹، آیه۲۸ – ۳۰.
و رنجها و لذّت های جسمی، در هر دو جهان از طریق جسم برای روح ، حاصل میشود: «کلَّما نَضِجَت جُلُودُهم بَدّلنهُم جُلودًا….»
[۱۱] نساء/سوره۴، آیه۵۶.
عدم رؤیت خدا
۳. خداوند در هر دو جهان قابل رؤیت حسّی نیست
[۱۲] پادشاهی خدا، بازرگان، ص ۱۲۶.
: «لا تُدرکه الأبصرُ»
[۱۳] انعام/سوره۶، آیه۱۰۳.
گرچه در آخرت، حق بهطور کامل آشکار شده، انسانها به وجود پروردگار یقین مییابند
[۱۴] مجموعه آثار، مطهری، ج ۴، معاد، ص ۸۰۹.
: «… و یعلمُون أنّ اللّه هو الحَقُّ المُبینُ.»
[۱۵] نور/سوره۲۴، آیه۲۵.
اراده و اختیار
۴. از آنجا که خداوند، افعال و اعمال انسانها را در بهشت و جهنّم به خودشان نسبت میدهد: «فشارِبونَ شُربَ الهیم»
[۱۶] واقعه/سوره۵۶، آیه۵۵.
«یشربوُنَ من کأس…»،
[۱۷] انسان/سوره۷۶، آیه۵.
آشکار میشود که انسانها در آن جهان نیز اراده و اختیار دارند،
[۱۸] الذخیره، ص ۵۲۷.
[۱۹] نظریات علم کلام، ص ۴۸۷.
[۲۰] نظریات علم کلام، ص ۴۸۸.
امّا هر کس در محدوده داراییها و توانایی هایش میتواند آن را اجرا کند و آن نیز به میزانی است که انسان خود را در این دنیا در اختیار خدا و رسول (علی نبینا وآله و علیهم السلام) قرار داده و از خود سلب اراده کرده باشد.
[۲۱] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۶.
[۲۲] مفاتیح الغیب، ج ۲، ص ۷۶۴.
ب. تفاوت ها
تفاوتهای دنیا و آخرت عبارتند از:
بقا و ثبات
۱. آخرت بر خلاف دنیا، از تغییر، فساد و فنا مصون بوده: «… فِیهَا أَنهرٌ مِن ماء غَیرِ ءَاسِن و أَنهرٌ مِن لَبن لَم یتغیر طَعمُهُ…»
[۲۳] محمد/سوره۴۷، آیه۱۵.
جهان بقا و ثبات است:
[۲۴] المظاهر الالهیه، صدر المتالهین شیرازی، ص ۹۳.
[۲۵] المظاهر الالهیه، صدر المتالهین شیرازی، ص ۹۴.
[۲۶] جامع البیان عن تأویل آیات القرآن، طبری، مج ۱۳، ج ۲۵، ص ۶۴.
[۲۷] جامع البیان عن تأویل آیات القرآن، طبری، مج ۱۳، ج ۲۵، ص ۶۵.
[۲۸] علم الیقین، ملا محمد محسن فیض کاشانی، ج ۲، ص ۱۲۹۴.
«… إِنَّما هذهِ الحَیوهُ الدُّنیا مَتعٌ و إِنَّ الأَخِرهَ هِی دارُالقَرارِ»
[۲۹] غافر/سوره۴۰، آیه۳۹.
و عوارضی مانند پیری و مرگ در آن وجود ندارد
[۳۰] المیزان، علامه طباطبایی، ج ۴، ص ۲۲-۲۳.
[۳۱] الحکمه المتعالیه، ملاصدرا، ج ۹، ص ۳۱۹.
: «لاَیقضی عَلیهِم فَیمُوتوا….»
[۳۲] فاطر/سوره۳۵، آیه۳۶.
علاّمه طباطبایی پس از ذکر آیاتی که بیان گر انقراض این دنیا است، در تبیین آخرت میگوید:
این مطلب از ملاحظه کتاب و سنّت ، به طور قطع و ضرور استفاده میشود که در آخرت، نظام زندگی در تمام شؤون آن با نظام زندگی در دنیا مغایرت دارد. آخرت ابدی است و برای ساکنان آن، یا سعادت محض به شمار میرود که همه چیز برایشان مهیا است و یا شقاوت محض است که جز آن چه را ناخوش میدارند، برای آنها نیست.
[۳۳] المیزان، علامه طباطبایی، ج ۲۰، ص ۱۴۸.
عدم دسترسی به دنیا
۲. دنیا، جهان عمل و تکلیف و آزمایش
[۳۴] کهف/سوره۱۸، آیه۷.
و آخرت، جهان نتیجه و جزا و پاداش است
[۳۵] المیزان، علامه طباطبایی، ج ۱۲، ص ۳۲۰.
[۳۶] الذخیره، ص ۵۲۴.
[۳۷] المنقذ، ج۲، ص ۱۸۱.
[۳۸] المنقذ، ج۲، ص ۲۰۳.
: «… لَا تَعْتَذِرُوا الْیَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»
[۳۹] تحریم/سوره۶۶، آیه۷.
لذا مهلتها در آن جهان به پایان میرسد
[۴۰] مجموعه آثار، بازرگان، ج ۱، ذره بی انتها، ص ۵۰۳.
: «… و لاَ هُم ینظَرونَ.»
[۴۱] بقره/سوره۲، آیه۱۶۲.
از هنگامی که انسان مرگ را با چشم دیده و در حال احتضار و جان کندن است، راه توبه و بازگشت بسته میشود.
[۴۲] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۹۹.
[۴۳] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۱۰۰.
البتّه در برزخ دست انسان از عمل کوتاه است، ولی بر پایه برخی روایات از سه ناحیه ممکن است بهره مند شود: بنای خیری که از خود به یادگار گذاشته است و دیگران از آن استفاده میکنند و اثر علمی که پویندگان علم از آن بهره میبرند و فرزندان صالح و با ایمانی که برای او آمرزش میطلبند.
[۴۴] الامالی، طوسی، ص ۲۳۷.
[۴۵] بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۱۰۳.
ظهور حقایق اعمال
۳. جهان آخرت دارای حیات بوده: «… وَ إِنَّ الدَّارَ الأَخِرهَ لَهِی الحَیوانَ…»
[۴۶] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۶۴.
تمام موجودات آن از علم ، شعور و نطق برخوردارند
[۴۷] علم الیقین، ملا محمد محسن فیض کاشانی، ج ۲، ص ۱۲۹۳.
[۴۸] علم الیقین، ملا محمد محسن فیض کاشانی، ج ۲، ص ۱۲۹۴.
[۴۹] علم الیقین، ملا محمد محسن فیض کاشانی، ج ۲، ص ۱۳۱۸.
: «و قَالوا لِجُلودِهم لِمَ شَهِدتُّم عَلینَا قَالوا أَنطقَنَا اللّهُ الَّذِی أَنطَقَ کلَّ شَیء…»
[۵۰] فصلت/سوره۴۱، آیه۲۱.
و اعمال انسانها با صورت های زیبا و لذّت بخش یا زشت و وحشت زا تجسّم مییابد
[۵۱] المیزان، علامه طباطبایی، ج ۱۳، ص ۳۲۵.
[۵۲] مجموعه آثار، مطهری، ج ۲، حیات اخروی، ص ۵۲۱.
[۵۳] مجموعه آثار، مطهری، ج ۲، حیات اخروی، ص ۵۲۲.
[۵۴] معاد در نگاه وحی و فلسفه، ص ۳۲۶.
[۵۵] معاد در نگاه وحی و فلسفه، ص ۳۲۹.
: «… و وَجَدوا مَاعَمِلوا حَاضِراً…»
[۵۶] کهف/سوره۱۸، آیه۴۹.
و «… هَل تُجزَونَ إِلاَّ ماکنتُم تَعملونَ»
[۵۷] نمل/سوره۲۷، آیه۹۰.
به همین سبب، در آخرت، تمام حقایق آشکار و تمام پنهانیها ظاهر میشوند
[۵۸] المیزان، علامه طباطبایی، ج ۱۵، ص ۹۵.
[۵۹] المیزان، علامه طباطبایی، ج ۷، ص ۵۰.
: «یومَ تُبلَی السَّرائِرُ.»
[۶۰] طارق/سوره۸۶، آیه۹.
طبری در تفسیر «لَهی الحَیوان» می گوید: در سرای آخرت، زندگی جاودانه و زوال ناپذیری است که مرگی با آن نیست و در تأیید این نظر، به کلام ابن عبّاس و مجاهد و قتاده استناد کرده است.
[۶۱] جامع البیان عن تأویل آیات القرآن، طبری، مج ۱۱، ج ۲۱، ص ۱۶.
[۶۲] جامع البیان عن تأویل آیات القرآن، طبری، مج ۱۱، ج ۲۱، ص ۱۷.
کاهش روابط دنیوی
۴. روابط موقّت و بی بنیاد دنیایی و ضوابط حاکم در آن، مانند سفارش، خویشاوندی و دوستی های غیر الهی، در آن جهان از بین میرود و فقط روابط و ضوابط تکوینی و واقعی برقرار میماند
[۶۳] المیزان، علامه طباطبایی، ج ۱۹، ص ۲۲۹.
[۶۴] المیزان، علامه طباطبایی، ج ۱۲، ص ۵۸.
: «… لاَتَجزِی نَفسٌ عَن نَفس شَیئاً و لاَیقبلُ مِنهَا شَفعَهٌ…»،
[۶۵] بقره/سوره۲، آیه۴۸.
«… فلا أنسابَ بینَهم یومئذ…»،
[۶۶] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۱۰۱.
«… و تَقطَّعَت بِهِمُ الأَسبَابُ»
[۶۷] بقره/سوره۲، آیه۱۶۶.
لذا در آخرت، فقط امتیازهای حقیقی و واقعی پذیرفته میشود، نه امتیازهای ظاهری و صوری
[۶۸] المیزان، علامه طباطبایی، ج۱۸، ص۳۲۷.
[۶۹] مجموعه آثار، مطهری، ج۱، عدل الهی، ص ۲۹۷.
[۷۰] مجموعه آثار، مطهری، ج ۱، عدل الهی،
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 