پاورپوینت کامل مفهوم حکمت ۴۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مفهوم حکمت ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مفهوم حکمت ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مفهوم حکمت ۴۴ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مفهوم حکمت ۴۴ اسلاید در PowerPoint
حکمت ، مفهومی بسیار مهم در فرهنگهای گوناگون، با بار معنایی غنی فلسفی و دینی ، اجمالا حاکی از علمِ با ارزشی که همراه با عمل است.
فهرست مندرجات
۱ – ریشه واژه حکمت
۲ – معنای حکمت
۲.۱ – بازدارندگی
۲.۲ – نهادن امور در جای خود
۲.۳ – نسبت دادن چیزی به چیزی
۲.۴ – شناخت بهترین چیزها
۲.۵ – تحلیل معانی
۳ – معنای حکمت در ادبیات فارسی
۴ – دقت در معانی حکمت
۵ – اقسام حکمت
۵.۱ – حکمت دینی
۵.۲ – حکمت غیردینی
۵.۳ – حکمت نظری
۵.۴ – حکمت عملی
۶ – نسبت حکمت با دین و فلسفه
۷ – نسبت دین و حکمت
۷.۱ – در چین و آیین کنفوسیوس
۷.۲ – در ادیان ابراهیمی
۷.۳ – نظر محققان غربی
۸ – نسبت حکمت و فلسفه
۸.۱ – تاریخ حکمت
۸.۲ – فلسفه غرب
۸.۳ – فلسفههای شرقی
۹ – حکمت از نظر قالب ادبی
۱۰ – حکما
۱۱ – حکمت در ادبیات عرفانی
۱۲ – حکمت در فرهنگ ایرانی
۱۳ – ادبیات حِکْمی
۱۴ – عقلای مجانین
۱۵ – فهرست منابع
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع
ریشه واژه حکمت
واژه عربی حکمت از ریشه ح ک م است.
معنای حکمت
بازدارندگی
معنای اول این ریشه را برخی « بازداشتن » دانستهاند.
[۱] ابن فارس، ذیل «حکم».
همین معنا را در یکی از معانی ذکر شده برای حکمت مییابیم: علمی که انسان را از کار زشت بازمیدارد.
[۲] فخرالدین بن محمد طریحی، مجمعالبحرین، ذیل «حکم»، چاپ احمد حسینی، تهران ۱۳۶۲ش.
بر همین اساس، لگام اسب را حَکَمَه خواندهاند، چون اسب را از چموشی باز میدارد، و فرمانروا را حاکم خواندهاند چون ستمگر را از ستمگری بازمیدارد.
[۳] کتاب العین، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم ۱۴۰۵.
[۴] محمد بن احمد ازهری، تهذیباللغه، ذیل «حکم»، ج ۴، چاپ عبدالکریم عزباوی، قاهره (بیتا).
این وجه معنایی برای حاکم، همریشگی حکمت و حکومت را معنادارتر میسازد و یادآور اندیشه کهن و افلاطونیِ حکیم / فیلسوف ـ حاکم است.
[۵] مهدی حائری یزدی، حکمت و حکومت (لندن ۱۹۹۵).
[۶] مهدی حائری یزدی، حکمت و حکومت (لندن ۱۹۹۵)، ج۱، ص۶۶.
نهادن امور در جای خود
به هر حال، اگر چه « بازدارندگی » عنصری مهم در پاورپوینت کامل مفهوم حکمت ۴۴ اسلاید در PowerPoint است، به نظر میرسد که حکم به معنای نهادن امور در جای خود
[۷] علی بن محمد جرجانی، کتاب التعریفات، ج۱، ص۹۷، چاپ گوستاو فلوگل، لایپزیگ ۱۸۴۵، چاپ افست بیروت ۱۹۷۸.
به نحوی جامعتر به پاورپوینت کامل مفهوم حکمت ۴۴ اسلاید در PowerPoint اشاره میکند که « تعادل » جایگاه ویژهای در آن دارد.
نسبت دادن چیزی به چیزی
معنای دیگر حکم، یعنی نسبت دادن چیزی به چیز دیگر چه به نحو ایجابی چه سلبی ،
[۸] علی بن محمد جرجانی، کتاب التعریفات، ج۱، ص۹۷، چاپ گوستاو فلوگل، لایپزیگ ۱۸۴۵، چاپ افست بیروت ۱۹۷۸.
یعنی همان «حکم کردن»، نیز با پاورپوینت کامل مفهوم حکمت ۴۴ اسلاید در PowerPoint بیارتباط نیست؛ درست داوری کردن در/ درباره موقعیتهای دشوار ، مقدمه لازم برای تصمیمگیری و عمل درست و از اقتضائات حکمت است.
شناخت بهترین چیزها
معانی دیگری نیز برای حکمت ذکر شده است که به فهم اجمالی این مفهوم کمک میکند: شناخت بهترین چیزها با برترین دانشها،
[۹] ذیل «حکم»، ابن منظور، لسان العرب.
که چنین حکمتی را میتوان دینی تلقی کرد و مصداق بارز آن را شناخت خداوند دانست؛ دست یافتن به حقیقت به یاری علم و عقل
[۱۰] حسین بن محمد راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، ذیل «حکم»، چاپ محمد سیدکیلانی، تهران (۱۳۳۲ش (.
[۱۱] رسائل الشریف المرتضی، چاپ مهدی رجائی، قم ۱۴۰۵ـ۱۴۱۰.
سخن موافق با حق ؛ سخن معقول دور از حشو
[۱۲] علی بن محمد جرجانی، کتاب التعریفات، ج۱، ص۹۶، چاپ گوستاو فلوگل، لایپزیگ ۱۸۴۵، چاپ افست بیروت ۱۹۷۸.
دانشی که آدمی به کمک آن افعالش را از روی تدبیر و اتقان انجام میدهد.
[۱۳] علی بن حسین علمالهدی، رسائل الشریف المرتضی، ج۲، ص۲۶۸، چاپ مهدی رجائی، قم ۱۴۰۵ـ۱۴۱۰.
[۱۴] محمد بن ابیبکر زینالدین رازی، مختارالصحاح، ذیل «حکم»، بیروت ۱۹۸۸.
تحلیل معانی
هر یک از این تعاریف جنبهای از پاورپوینت کامل مفهوم حکمت ۴۴ اسلاید در PowerPoint را برجسته میسازد، به ویژه آخرین تعریف بسیار نیکو مینماید و وجه مشترک برداشتهای متفاوت از حکمت را بهتر میرساند.
معنای حکمت در ادبیات فارسی
در زبان و ادبیات فارسی ، حکمت به معانی دانایی ،
[۱۵] عبدالنبی بن عبدالرسول احمدنگری، جامعالعلوم فی اصطلاحات الفنون، ج۲، ص۴۵، الملقب بدستور العلماء، چاپ قطبالدین محمود بن غیاثالدین علی حیدرآبادی، حیدرآباد، دکن (۱۳۲۹ـ ۱۳۳۱)، چاپ افست بیروت ۱۳۹۵/ ۱۹۷۵.
عدل و حلم و بردباری و درستکرداری و راستگفتاری
[۱۶] دهخدا، ذیل واژه.
و نیز دلیل و سبب و جهت و غایت ( فایده و مصلحت ) به کار رفته،
[۱۷] محمداعلی بن علی تهانوی، موسوعه کشّاف اصطلاحات الفنون و العلوم، ذیل «حکیم»، چاپ رفیق العجم و علی دحروج، بیروت ۱۹۹۶.
[۱۸] دهخدا، ذیل واژه.
اما نزدیکترین معادل فارسی برای حکمت، « فرزانگی » است (و برای حکیم : فرزانه )، هر چند که این واژه همه بار مفهومی واژه حکمت را دربر نمیگیرد.
دقت در معانی حکمت
معانی لغوی حکمت و معادلهای آن در زبانهای دیگر، نباید ما را از توجه به تکثر تلقّیها از حکمت در حوزههای فرهنگی و دینی متفاوت باز دارد.
این تکثر باعث میشود که تعریفی همهپذیر یا حتی غالب برای این مفهوم میسر نباشد و ظاهرآ بهتر است که این مفهوم از جنبههای متعدد بررسی و برداشتهای مختلف از آن کاویده شود.
اقسام حکمت
بررسی اجمالی این نوع و توجه به تأکید هر یک از تلقّیهای حکمت برجنبهای از جنبههای این مفهوم، ما را به تقسیمبندیهای کلی در این زمینه میرساند.
از یک منظر میتوان حکمت را به دینی و غیردینی یا الهی و انسانی تقسیم کرد، و از منظری دیگر به نظری و عملی .
[۱۹] ابن منظور، لسان العرب.
حکمت دینی
در برداشتهای دینی، چه نظری چه عملی، حکمت امری الهی است و اگر هم آدمی از آن بهرهای ببرد، تنها به خواست و لطف الهی است.
در سنت اسلامی ، خواندن خداوند به اسمهای الحَکَم و الحکیم و الحاکم
[۲۰] محمد بن احمد ازهری، تهذیباللغه، ذیل «حکم»، ج ۴، چاپ عبدالکریم عزباوی، قاهره (بیتا).
را که هر کدام حاکی از معنایی از معانی مادّه حکم است، میتوان در چنین زمینهای فهمید.
حکمت غیردینی
در برداشتهای غیردینی، حکمت برای آدمی امری دست یافتنی است و گوهر آن عبارت است از معرفت معطوف به عملی که آدمی را قادر میسازد از پس زندگی به خوبی برآید و زندگی خوبی را سپری کند.
حکمت نظری
در برداشتهای نظری، چه دینی چه غیردینی، حکمت حتی به معنای نظامی فلسفی هم میتواند باشد.
حکمت عملی
در برداشتهای عملی، معرفتی که در برداشتهای نظری مورد تأکید است فقط مقدمهای ــ البته لازم ــ برای عمل است و اساساً دانش و معرفتی که به کار نیاید و تحقق نپذیرد حکمت نیست.
به هر حال، تفکیک جنبه نظری و جنبه عملیِ حکمت از یکدیگر بسیا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 