پاورپوینت کامل مفهوم تقرب ۴۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مفهوم تقرب ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مفهوم تقرب ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مفهوم تقرب ۴۱ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل مفهوم تقرب ۴۱ اسلاید در PowerPoint

نزدیک شدن بنده به خدا دو گونه است یکی قرب عام و دیگری قرب خاص.

فهرست مندرجات

۱ – پاورپوینت کامل مفهوم تقرب ۴۱ اسلاید در PowerPoint
۱.۱ – قرب عام
۱.۲ – قرب خاص
۱.۳ – اندیشه تجسم
۱.۴ – مغهوم تقرب با رویکرد فلسفی
۱.۵ – دیدگاه اخلاقی عرفانی
۱.۶ – مقایسه دیدگاه فلسفی و عرفانی
۱.۷ – قرب فرشتگان
۲ – فهرست منابع
۳ – پانویس
۴ – منبع

پاورپوینت کامل مفهوم تقرب ۴۱ اسلاید در PowerPoint

نزدیکی بنده به خدا دو گونه است: عام و خاص.

قرب عام

قرب عام آن است که هر انسانی: «یاَیهَا الاِنسنُ اِنَّک کادِحٌ اِلی رَبِّک کدحًا فَمُلقیه»

[۱] انشقاق/سوره۸۴، آیه۶.

بلکه هر موجودی

[۲] شوری/سوره۴۲، آیه۵۳.

پیوسته به سوی خدا نزدیک شده، سرانجام به اسمای لطف یا قهر او می‌رسد.

[۳] المیزان، ج۱، ص۲۸.

[۴] المیزان، ج ۳، ص۱۹۵.

در قرآن کریم آیات فراوانی با تعبیرهایی گوناگون نظیر رجوع ،

[۵] آل عمران/سوره۳، آیه۸۳.

صیرورت ،

[۶] نور/سوره۲۴، آیه۴۲.

حشر ،

[۷] انعام/سوره۶، آیه۳۸.

انتهاء

[۸] نجم/سوره۵۳، آیه۴۲.

و ایاب

[۹] غاشیه/سوره۸۸، آیه۲۵.

بر این مطلب دلالت دارند

قرب خاص

قرب خاص آن است که تنها انسان‌های مؤمن هر یک به اندازه درجه ایمان و عمل صالح خود به خدا نزدیک می‌شوند

[۱۰] توبه/سوره۹، آیه۹۹.

و در نهایت، تنها برخی به لقای الهی می‌رسند.

[۱۱] واقعه/سوره۵۶، آیه۱۱ – ۱۴.

[۱۲] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۵.

محور بحث در این مقاله قرب خاص و طلب آن است.

اندیشه تجسم

آیات و روایات تقرّب، برخی از فرقه‌های اسلامی را به اندیشه تجسم کشانده است؛ ولی همه مفسران با واکنش جدی به این رویکرد تصریح کرد‌ه‌اند که نزدیکی بندگان به خداوند ، نزدیکی مکانی

[۱۳] مجمع البیان، ج۲، ص۷۴۹.

[۱۴] التفسیر الکبیر، ج۱۵، ص۱۱۱.

[۱۵] تفسیر صدرالمتألهین، ج۷، ص۲۴.

یا زمانی

[۱۶] تفسیر صدرالمتألهین، ج۷، ص۲۴.

نیست و قول مشبّهه که از نزد خدا بودن فرشتگان

[۱۷] اعراف/سوره۷، آیه۲۰۶.

چنین برداشت کرده‌اند که خدا مکان و جهت دارد باطل است

[۱۸] التفسیر الکبیر، ج۱۵، ص۱۱۱.

؛ اما در این‌که نزدیک شدن بندگان به خداوند که در آیات متعددی مانند: آل عمران آیه۴۵، نساء آیه ۱۷۲، سبأ آیه ۳۷ ، ص آیه ۲۵و ۴۰و واقعه آیه ۱۱، مطّففین آیه ۲۸و ۲۱و علق آیه ۱۹

[۱۹] آل عمران/سوره۳، آیه۴۵.

[۲۰] نساء/سوره۴، آیه۱۷۲.

[۲۱] سبأ/سوره۳۴، آیه۳۷.

[۲۲] صاد /سوره۳۸، آیه۲۵.

[۲۳] صاد/سوره۳۸، آیه۴۰.

[۲۴] واقعه/سوره۵۶، آیه۱۱.

[۲۵] مطّففین/سوره۸۳، آیه۲۱.

[۲۶] مطففین/سوره۸۳، آیه۲۸.

[۲۷] علق/سوره۹۶، آیه۱۹.

به آن اشاره شده است، حقیقی است یا مجازی، اختلاف نظر هست.

مغهوم تقرب با رویکرد فلسفی

برخی با رویکردی فلسفی، نزدیکی بندگان به خداوند را حقیقی و آن را قرب ذاتی ، معنوی

[۲۸] تفسیر صدرالمتألهین، ج۷، ص۲۴.

[۲۹] التحقیق، ج۹، ص۲۲۸، «قرب».

و روحانی

[۳۰] مفردات، ص۶۶۵، «قرب».

[۳۱] بصائر ذوی التمییز، ج۴، ص۲۵۴.

دانسته‌اند که واقع شدن بنده در معرض شمول رحمت الهی

[۳۲] المیزان، ج۱۹، ص۱۲۱.

و اتصاف به صفات الهی، مانند حکمت ، علم ، حلم ، رحمت و غناست ، گرچه متصف شدن انسان‌ها به این صفات، مانند اتصاف خداوند به آن‌ها نیست:

[۳۳] مفردات، ص۶۶۴ – ۶۶۵.

[۳۴] بصائر ذوی التمییز، ج۴، ص۲۵۴.

خداوند کمال مطلق و نامحدود است و از طرفی، حقیقت وجود ، مساوی با کمال است و هر کمال واقعی مانند علم، قدرت ، حیات ، اراده و… به حقیقت وجود باز می‌گردد. موجودات در اصل آفرینش ( قوس نزول ) یا در مرحله بازگشت به سوی خدا ( قوس صعود ) به هر نسبت که از وجودی کامل‌تر (قوی‌تر و شدیدتر) برخوردار باشند، همان اندازه به خداوند که وجود محض و کمال صرف است نزدیک‌ترند.
انسان به حکم مرتبه وجودی خود باید این بازگشت را با اختیار و عمل خویش انجام دهد. وی با پیمودن طریق طاعت پروردگار، واقعاً مراتب و مراحل هستی را طی کرده، به کانون نامتناهی هستی نزدیک شود.

[۳۵] مجموعه آثار، ج۳، ص۲۹۲، «ولاها و ولایتها».

دیدگاه اخلاقی عرفانی

بعضی با دیدگاهی اخلاقی عرفانی پس از آن‌که قرب به خداوند را تخلّق به اخلاق الهی از لحاظ علمی و عملی و حقیقت آن را فنای فی الله [[]] و بقای بالله دانسته‌اند که پس از حصول ملکه، استقامت و تمکین به دست می‌آید، و هرگونه قربی حتی ذاتی را نفی کرد‌ه‌اند.

[۳۶] اسرار الحکم، ص۵۱۴.

مقایسه دیدگاه فلسفی و عرفانی

در مقایسه میان دیدگاه فلسفی و عرفانی می‌توان گفت دیدگاه فلسفی بر مبنای تشکیک در وجود است که بر اساس آن مخلوقات دارای اصالت و وجودند، گرچه وجود آن‌ها ضعیف و عین ربط به خداست، بنابراین نزدیک شدن آنان به خدا ذاتی و معنوی است؛ ولی بر اساس دیدگاه عرفانی تنها خدا دارای اصالت و وجود است و آفریدگان تنها مظهر وجود و نمودی از آویند، پس حتی قرب ذاتی نیز تصور کردنی نیست.
در برابر معتقدان به حقیقی بودن قرب الهی ، برخی مفسران با رویکردی کلامی، نزدیک شدن به خداوند را مجازی و آن را نزدیک شدن به بهشت و نعمت‌های بهشتی و برخورداری هرچه بیش‌تر از آن‌ها

[۳۷] مجموعه آثار، ج۳، ص۲۹۱، «ولاها و ولایتها».

یا نزدیک شدن به ثواب و کرامت الهی

[۳۸] مجمع البیان، ج۲، ص۷۴۹.

[۳۹] مجمع البیان، ج۱۰، ص۷۸۳.

[۴۰] المیزان، ج۲۰، ص۳۲۷.

و فضل و رحمت خداوند

[۴۱] مجمع البیان، ج۴، ص۷۹۳.

[۴۲] التفسیر الکبیر، ج۱۵، ص۱۱۱.

یا قرب به شرف نظیر نزدیک بودن وزیر به پادشاه

[۴۳] التفسیر الکبیر، ج۱۵، ص۱۱۱.

دانسته‌اند.

قرب فرشتگان

بعضی در تفسیر، نزد خدا بودن فرشتگان

[۴۴] اعراف/سوره۷، آیه۲۰۶.

گفته‌اند: فرشتگان در مکانی هستند که خداوند به آن مکان کرامت و شرافت بخشیده است

[۴۵] مجمع البیان، ج۴، ص۷۹۳.

[۴۶] التفسیر الکبیر، ج۱۵، ص۱۱۱.

و برخی نیز هر گونه قرب حسی و عقلی میان ممکنات و خداوند را نفی کرده و نسبت میان جمیع ممکنات و واجب را نسبت بُعد و مباینت صرف معنوی دانسته‌اند.

[۴۷] احیای حکمت، ج۲، ص۵۱۵.

فهرست منابع

(۱) احیای حکمت، علیقلی بن قرچغای خان (م. ۱۰۹۱ ق.)، به کوشش فاطمه فنا، احیاء کتاب، ۱۳۷۷ ش.
(۲) اربعین، البهائی (م. ۱۰۳۱ ق.)، ترجمه و کوشش:بخشایشی، قم، نوید اسلام؛
(۳) اسرار الحکم، هادی السبزواری (م. ۱۲۸۹ ق.)، به کوشش میانجی،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.