پاورپوینت کامل مفهوم استخوان ۴۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مفهوم استخوان ۴۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مفهوم استخوان ۴۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مفهوم استخوان ۴۸ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مفهوم استخوان ۴۸ اسلاید در PowerPoint
استخوان سختترین بافت بدن مهرهداران است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای لغوی
۲ – قرآن
۳ – آفرینش استخوان و نقش آن در حیات آدمی
۳.۱ – کارکرد استخوان در تولید مثل
۳.۲ – تأثیر صلب و ترائب در تولید مثل
۳.۳ – معنای صلب و ترائب
۴ – تردید منکران معاد در احیای استخوانهای پوسیده
۴.۱ – پاسخهای قرآن به تردید منکران معاد
۵ – احکام فقهی استخوان
۵.۱ – حکم طهارت استخوان مردار
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع
معنای لغوی
واژه استخوان مترادف «عَظْم» در زبان عربی است.
[۱] لغتنامه، ج۲، ص۱۸۰۰.
[۲] لغتنامه، ج۱۰، ص۱۴۷۶.
[۳] فرهنگ فارسی، ج۲، ص۲۳۱۸، «عظم».
لغت شناسان ریشه «عظم» را دراصل به هر چیزی که در نیروی مادی یا معنوی بر دیگران برتری دارد معنا کردهاند، ازاینرو استخوان را به سبب سختی و استحکام آن در برابر بافتهای نرم (گوشت) «عَظْم» نامیدهاند.
[۴] التحقیق، ج۸، ص۱۷۵، «عظم».
قرآن
در قرآن کریم افزون بر کاربرد دو واژه «عَظْم» و جمع آن «عِظام»، واژههای «ترائب»، «تراقی»، «کعبین»، «صلب» و جمع آن «اصلاب» نیز که هریک نامی است برای استخوانی خاص در بدن، بهکار رفته است. این واژهها در مجموع ۲۰ بار در ۱۸ آیه از قرآن آمده است: «عظم» دو بار،
[۵] انعام/سوره۶، آیه۱۴۶.
[۶] مریم/سوره۱۹، آیه۴.
«عظام» ۱۳ بار در ۱۲ آیه
[۷] بقره /سوره۲، آیه۲۵۹.
[۸] اسراء/سوره۱۷، آیه۴۹.
[۹] اسراء/سوره۱۷، آیه۹۸.
[۱۰] مومنون/سوره۲۳، آیه۱۴.
[۱۱] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۳۵.
[۱۲] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۸۲.
[۱۳] یس/سوره۳۶، آیه۷۸.
[۱۴] صافّات/سوره۳۷، آیه۱۶.
[۱۵] صافّات/سوره۳۷، آیه۵۳.
[۱۶] واقعه/سوره۵۶، آیه۴۷.
[۱۷] قیامه/سوره۷۵، آیه۳.
[۱۸] نازعات/سوره۷۹، آیه۱۱.
«صلب» و «ترائب» یک بار
[۱۹] طارق/سوره۸۶، آیه۷.
و «اصلاب»، «تراقی» و «کعبین» هر کدام یک بار.
[۲۰] نساء/سوره۴، آیه۲۳.
[۲۱] قیامه/سوره۷۵، آیه۳.
[۲۲] مائده/سوره۵، آیه۶.
؛ ۱۱ آیه از آیاتی که واژه «عظام» در آنها بهکار رفته است مربوط به رستاخیز و آفرینش دوباره استخوانها پس از مرگ است و یک آیه دیگر آن چگونگی پیدایش استخوان را توضیح میدهد.
[۲۳] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۱۴.
آیات ۶ سوره مائده
[۲۴] مائده /سوره۵، آیه۶.
و ۱۴۶ سوره انعام
[۲۵] انعام /سوره۶، آیه۱۴۶.
هر یک متضمن بیان مسئلهای فقهی است و سایر آیات
[۲۶] نساء/سوره۴، آیه۲۳.
[۲۷] مریم/سوره۱۹، آیه۱۴.
[۲۸] قیامه/سوره۷۵، آیه۲۶.
[۲۹] طارق/سوره۸۶، آیه۷.
نیز به بیان نقش استخوان در حیات آدمی یا کار کرد استخوانی خاص در بدن پرداختهاست.
آفرینش استخوان و نقش آن در حیات آدمی
قرآنکریم آفرینش استخوان را چهارمین مرحله از مراحل آفرینش در دوران جنینی میداند:«ثُمَّ خَلَقنَا النُّطفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقنَا العَلَقَهَ مُضغَهً فَخَلَقنَا المُضغَهَ عِظمًا فَکَسَونَا العِظمَ لَحمًا»،
[۳۰] مؤمنون/سوره۲۳، آیه۱۴.
بر این اساس پس از آفرینش نطفه ، علقه و مضغه ، استخوان از مضغه ساخته میشود. کاربرد فعل «خَلَقَ» نشان میدهد که ضرورتی برای تبدیل همه مضغه به استخوان وجود ندارد، زیرا این فعل به معنای «ایجاد با کیفیت مخصوص» بوده، فقط بر چگونگی پیدایش و اندازهگیری مقادیر مورد نیاز برای آفرینش استخوان دلالت دارد.
[۳۱] التحقیق، ج۳، ص۱۰۹، «خلق».
[۳۲] مقاییس اللغه، ج۲، ص۲۱۳، «خلق».
از اینجا سازگاری این یافته پزشکی که «بخش میانی مضغه (میزودرم) با پیمودن مراحلی به استخوان تبدیل میشود»
[۳۳] التمهید، ج۶، ص۸۳-۸۵.
[۳۴] الآیات العجاب، ص۱۵۲-۱۵۳.
با آیه شریفه روشن میگردد.
کارکرد استخوان در تولید مثل
پیشینیان استخوان را جسمی میپنداشتند که تنها در استواری قامت نقش دارد
[۳۵] القرآن والطب الحدیث، ص۴۶.
؛ اما آیات قرآن بر کارکرد استخوان در تولید مثل
[۳۶] نساء/سوره۴، آیه۲۳.
[۳۷] مریم/سوره۱۹، آیه۴.
[۳۸] طارق/سوره۸۶، آیه۷.
و فرایند خروج روح از بدن
[۳۹] قیامه/سوره۷۵، آیه۲۶.
دلالت دارد؛ قرآن کریم داستان حضرت زکریا (علیهالسلام) را بازگو میکند که با اعتراف به سستی استخوان:«قالَ رَبِّ اِنّی وهَنَ العَظمُ مِنّی»
[۴۰] مریم/سوره۱۹، آیه۴.
و پیری و ناتوانی در تولیدمثل :«قالَ رَبِّ اَنّی یکونُ لی غُلمٌ… وقَد بَلَغتُ مِنَ الکِبَرِ عِتیّا»
[۴۱] مریم/سوره۱۹، آیه۸.
از درگاه الهی فرزند میطلبد:«فَهَب لی مِن لَدُنکَ ولیّا».
[۴۲] مریم/سوره۱۹، آیه۵.
با مراجعه به نظرات جدید علمی که بر نقش استخوان در تداوم حیات آدمی و تولید مثل تأکید دارد.
[۴۳] القرآن والطب الحدیث، ص۴۶-۴۷.
[۴۴] معجزهالقرآن، ص۱۹۹.
تأثیر صلب و ترائب در تولید مثل
تأثیر سستی استخوان بر ناتوانی در تولید مثل روشن میگردد، هرچند برخی ضعف استخوان را که محکمترین جزء بدن است کنایه از سستی همه اعضا، از جمله دستگاه تولید مثل دانستهاند
[۴۵] التفسیر الکبیر، ج۲۱، ص۱۸۲.
[۴۶] التفسیر الکبیر، ج۲۱، ص۵۰۹.
؛ همچنین در قرآن از تأثیر «صلب» و «ترائب» در تولید مثل بهصورت جایگاهی برای نطفه یاد شده است:«یخرُجُ مِن بَینِ الصُّلبِ والتَّرائِب»،
[۴۷] طارق/سوره۸۶، آیه۷.
«اَبنائِکُمُ الَّذینَ مِن اَصلبِکُم».
[۴۸] نساء/سوره۴، آیه۲۳.
معنای صلب و ترائب
واژه شناسان «صلب» را به «سخت و انعطاف ناپذیر» معنا کردهاند
[۴۹] التحقیق، ج۶، ص۲۶۲.
[۵۰] مفردات، ص۴۸۹.
[۵۱] الصَّادُ مقاییساللغه، ج۳، ص۳۰۱، «صلب».
ومصداق آن را همه ستون فقرات یا آخرین قسمت ستون مهرهها میدانند
[۵۲] تفسیر مراغی، مج۱۰، ج۳۰، ص۱۱۳.
[۵۳] قاموس قرآن، ج۱، ص۲۷۱.
؛ ولی در مورد مفهوم و مصداق واژه «ترائب» اختلاف است؛ گروهی به فراخور همانندی ریشه «ترائب» و «تراب»، ترائب را به معنای خواری و خضوع گرفته، بر این اساس آن را استخوان نرم یا عضلات بین رانها که از پایینترین اعضا و در مقایسه با ستون فقرات نرمتر است میدانند.
[۵۴] التحقیق، ج۱، ص۳۸۳-۳۸۴، «ترب».
برخی دیگر «ترائب» را جمع «تریبه» و به معنای برابری سر دو استخوان در سینه و جاهای دیگر بدن میدانند
[۵۵] أَحَدُهُمَا مقاییس اللغه، ج۱، ص۳۴۶.
[۵۶] مجمع البحرین، ج۱، ص۲۸۴.
و به همین دلیل آن را شامل همه اعضای قرینه و دوتایی بدن انسان، مانند استخوانهای دو طرف قفسه سینه، دستها و چشمها و… دانستهاند.
[۵۷] تفسیر قرطبی، ج۲۰، ص۵.
بسیاری نیز با توجه به اینکه ماده نخستین پیدایش انسان، ترکیبی از نطفه زن و مرد است و براساس آنچه در کلام عرب مشهور است
[۵۸] مجمع البیان، ج۱۰، ص۷۱۵.
[۵۹] تفسیر قرطبی، ج۲۰، ص۵.
صلب را ستون فقرات مرد و ترائب را استخوانهای سینه زن دانستهاند.
[۶۰] مجمعالبیان، ج۱۰، ص۷۱۵.
[۶۱] التفسیرالکبیر، ج۳۱، ص۱۲۹.
[۶۲] الجواهر، مج۱۳، ج۲۵، ص۱۱۴.
ترائب برای اشاره به زن و به معنای قسمت پیشروی انسان، در مقابل صلب که پشت انسان است، اقوال دیگری است که ذکر شده است؛ اما برخی دیگر با توجه بهکاربرد صفت «دافق» (جهنده) برای نطفه:«خُلِقَ مِن ماء دافِق • یخرُجُ مِن بَینِ الصُّلبِ والتَّرائِب»
[۶۳] طارق/سوره۸۶، آیه۶۷.
و اختصاص این ویژگی به نطفه مرد، بر این باورندکه «صلب» و «ترائب» هر دو به مرد اختصاص دارد
[۶۴] التمهید، ج۶، ص۶۳-۶۵.
؛ همچنین قرآن کریم از استخوان دیگری به نام «تراقی» که آخرین جایگاه خروج روح از بدن است یاد میکند: «کَلاّ اِذا بَلَغَتِ التَّراقی»
[۶۵] قیامه/سوره۷۵، آیه۲۶.
. «تراقی» جمع
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 