پاورپوینت کامل چشمههای بهشتی ۴۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل چشمههای بهشتی ۴۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چشمههای بهشتی ۴۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل چشمههای بهشتی ۴۰ اسلاید در PowerPoint :
چشمههای بهشتی
کلیدواژه: حیات، حیوان، کافور، بهشت، چشمه، سلسبیل، تسنیم، نضره النعیم، زنجبیل.
پرسش: در بهشت چند چشمه بهشتی وجود دارد؟ آیا هرکدامشان ویژگی متفاوتی دارند؟
پاسخ: در روایتی از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل شده که در بهشت چهار چشمه وجود دارد. دو چشمه آن از اطراف عرش الهی جاری میشود که به یکی از آنها آیه «یفَجِّرُونَها تَفْجِیراً» اشاره دارد، و دیگری زنجبیل است. دو چشمه «عَینانِ نَضَّاخَتانِ» که بالاتر از آنها هستند، سلسبیل و تسنیم هستند. البته این روایت در بیان چهار چشمه است، نه انحصار چشمهها در آنها؛ زیرا در منابع روایی به چشمههای دیگری نیز با ویژگیهای دیگر اشاره شده است.
بر اساس آیات قرآن، یکی از برترین چشمههای بهشتی سلسبیل است که نوشیدنی آمیخته با زنجبیل است، و اولین کسی که از آن مینوشد، امام علی (علیهالسّلام) است و مؤمنان بهاندازه درجه تقوایشان میتوانند از آن بهرهمند شوند. و چشمه تسنیم که مخصوص مقرّبان است و درجه بعد چشمه کافور است که ابرار و بندگان خدا از آن نوشانده میشوند و…
فهرست مندرجات
۱ – مفهوم چشمه بهشتی
۲ – تعداد چشمههای بهشتی
۳ – نام چشمههای بهشتی
۳.۱ – چشمه سلسبیل و زنجبیل
۳.۱.۱ – علت نامگذاری
۳.۱.۲ – بهرهمند شوندگان
۳.۲ – چشمه تسنیم
۳.۳ – چشمه کافور
۳.۴ – چشمه نضره النعیم
۳.۵ – چشمه معین
۳.۶ – چشمههای ذکر شده در روایات
۴ – پانویس
۵ – منبع
مفهوم چشمه بهشتی
یکی از نعمتهای بهشتی، وجود چشمههای فراوان در آنجا است و به ظاهر چشمه غیر از نهر است و زیبایی خاص خود را دارد؛ زیرا هرچند دیدن جریان آب و مشاهده نهر آب لذتبخش است؛ اما مشاهده چشمه لذت مضاعف در انسان ایجاد میکند.
گفتنی است بهشت و جهنم در قرآن کریم هم با اوصاف مادی ذکر شدهاند و هم با اوصاف روحانی و معنوی. توصیف با نعمتهای مادی از آن جهت است که برای بسیاری از مردم شناخت از طریق اوصاف معنوی و روحانی بسیار مشکل است؛ زیرا ذهن انسانها بیشتر با مادیات خو گرفته است. البته ممکن است یک آیه با توجه به بطون مختلفی که دارد به صورت همزمان هم به نعمتهای ظاهری بپردازد و هم به نعمتهای باطنی. در هر صورت در بسیاری از آیات قرآن کریم از وجود چشمهها در بهشت، سخن به میان آمده است:
«اِنَّ الْمُتَّقینَ فی جَنَّاتٍ وَ عُیونٍ؛ همانا پرهیزگاران در باغها و چشمهها هستند.»
«اِنَّ الْمُتَّقینَ فی ظِلالٍ وَ عُیونٍ؛ همانا پرهیزگاران در زیر سایهها و بر کنار چشمهها هستند.»
«اِنَّ الْمُتَّقینَ فی مَقامٍ اَمینٍ.فی جَنَّاتٍ وَ عُیونٍ؛ همانا پرهیزگاران در جایگاهی آسوده قرار دارند. در بوستانها و کنار چشمهسارها.»
از این آیات به وضوح میتوان برداشت کرد که در بهشت چشمههای متعدد وجود دارد؛ زیرا اولا: در این آیات کلمه «عیون» بهکار رفته که جمع «عین» و به معنای چشمهها است. ثانیاً: چشمهها با نامهای متعدد آمده است که بیانگر وجود چشمههای متعدد در بهشت است؛ که در ادامه بدانها اشاره میکنیم.
البته، در برخی از آیات قرآن از کلمه «عین» استفاده شده است، مانند: «فِیها عَینٌ جارِیهٌ» که مراد از آن جنس چشمه است، نه اینکه در بهشت تنها یک چشمه وجود دارد.
تعداد چشمههای بهشتی
در روایتی از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل شده است: «در بهشت چهار چشمه وجود دارد. دو چشمه آن از اطراف عرش الهی جاری میشود که به یکی از آنها آیه «یفَجِّرُونَها تَفْجِیراً» اشاره دارد، و دیگری زنجبیل است. دو چشمه «عَینانِ نَضَّاخَتانِ» که بالاتر از آنها هستند، سلسبیل و تسنیم هستند».
البته این روایت در بیان چهار چشمه است، نه انحصار چشمهها در آنها؛ زیرا در منابع روایی به چشمههای دیگری نیز با ویژگیهای دیگر اشاره شده است.
نام چشمههای بهشتی
در ادامه نام چشمههایی که در قرآن آمده را ذکر نموده و در حاشیه و بدون بررسی سندی به برخی روایات و نظرات تفسیری اشاره میکنیم.
چشمه سلسبیل و زنجبیل
کلمه «سلسبیل» به معنای گوارا، لذّتبخش و سهل التّناول (آسان بودن نوشیدن) و صفت برای هر چیزی است که در نهایت سهولت و نرمی و صفا باشد. همچنین به آب صافی که به آسانی در حلق فرو میرود، سلسبیل گفته میشود.
بر اساس آیات قرآن، یکی از برترین چشمههای بهشتی سلسبیل است که نوشیدنی آمیخته با زنجبیل است: «وَ یسْقَوْنَ فیها کاْساً کانَ مِزاجُها زَنْجَبیلاً• عَیناً فیها تُسَمَّی سَلْسَبیلا»؛ و در آنجا از جامی که آمیزه زنجبیل دارد به آنان مینوشانند. در تفسیر آمده است که چشمه سلسبیل از زیر عرش الهی جاری است.
به نظر میرسد، در قرآن کلمه «زنجبیل» به معنای طعم و مزه چشمه «سلسبیل» در نظر گرفته شده باشد؛ اما بر اساس برخی روایات و تفاسیر، خود «زنجبیل» نیز نام چشمهای در بهشت باشد و اولین کسی که از آن مینوشد، امام علی (علیهالسّلام) است.
علت نامگذاری
در مورد علت نامگذاری این چشمه احتمالاتی مطرح است:
«سلسبیل» از ماده «سلس» به معنای روانی گرفته شده، همانگونه که به عبارات روان و جالب نیز «سلیس» گفته میشود.
«سلسبیل» از ماده «سلسل» به معنای «حرکت پی در پی» است.
«سلسبیل» واژهای است مرکب از دو کلمه «سل» (بپرس) و «سبیل» (راه)، و یا مرکب از «سَاَل» (پرسید) و «سبیل» است که در صورت اول مفهومش این است «راهی بطلب» و در صورت دوم «راهی طلبید» است.
در لغت عرب کلمه «سلسبیل» وجود نداشته و این از ابداعات قرآن مجید است.
بهرهمند شوندگان
تمام بهشتیان از این نعمت برخوردارند، و به همین دلیل در دعای شبهای ماه رمضان از خدا میخواهیم:
«اللَّهُمَّ بِرَحْمَتِک…بِکاْسٍ مِنْ مَعِینٍ مِنْ عَینٍ سَلْسَبِیلٍ فَاسْقِنَا»؛ بار خدایا! به رحمت خود،…با پیالههایی از باده ناب از چشمه سَلسَبیل، بر ما بنوشان.
با این وجود در قرآن به برخی از رفتارهای ویژه که نتیجهاش بهرهمند شدن از سلسبیل است نیز اشاره کرده است:
اطعام نیازمندان. ؛ «وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتیماً وَ اَسیراً».
خوف از خدا. ؛ «اِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یوْماً عَبُوساً قَمْطَرِیرا…» .
خوف از قیامت. ؛ «یخافُونَ یوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً».<
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 