پاورپوینت کامل بررسی سندی روایت انا حرب لمن حاربتم ۲۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل بررسی سندی روایت انا حرب لمن حاربتم ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بررسی سندی روایت انا حرب لمن حاربتم ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل بررسی سندی روایت انا حرب لمن حاربتم ۲۸ اسلاید در PowerPoint :
بررسی سندی روایت انا حرب لمن حاربتم
کلیدواژه: حدیث، روایت، سند، حرب، سلم، اهلسنت.
پرسش: آیا این سخن پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خطاب به اهلبیت (علیهالسّلام) در منابع معتبر اهلسنت نیز وجود دارد که میفرماید: من دوست دوستان شما و دشمن دشمنان شمایم: «حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبْتُمْ، وَسِلْمٌ لِمَنْ سَالَمْتُمْ»؟!
پاسخ: روایت مورد اشاره و روایات دیگری همسو با آن در کتب اهل سنت با ذکر راویانی با درجه اعتبار مختلف یافت میشود.
فهرست مندرجات
۱ – معنای روایت
۲ – بررسی سندی
۲.۱ – سند ابوهریره
۲.۱.۱ – تلید بن سلیمان محاربی
۲.۱.۲ – ابوالجحاف
۲.۱.۳ – ابوحازم
۲.۱.۴ – ابوهریره
۲.۲ – سند صبیح
۲.۳ – سند زید بن ارقم
۲.۴ – سند ابو سعید خدری
۳ – پذیرش حدیث
۴ – روایات همسو
۵ – پانویس
۶ – منبع
معنای روایت
روایات فراوانی در منابع اهلسنت در مورد فضائل اهلبیت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به ویژه اصحاب کساء، وارد شده است. از جمله این روایات، حدیثی است که از پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خطاب به امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب، حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین نقل شده است، مبنی بر اینکه من با افرادی که شما با آنان دشمنی میکنید دشمنم و با افرادی که شما با آنان دوستی مینمایید، دوستم: «اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبْتُمْ، وَسِلْمٌ لِمَنْ سَالَمْتُمْ».
این روایت با اندکی تفاوت در عبارت نیز نقل شده است که تنها ضمیر افعال «حاربتم» و «سالمتم» تغییر کرده و جای فاعل و مفعول عوض شده است: «اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ، وَ سَلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ»؛ من دشمن کسی هستم که با شما به دشمنی برخیزد، و دوست کسی هستم که شما را به دوستی برگزیند.
گفتنی است؛ معنای روایت اوّل از سطح بالاتری برخوردار است؛ چرا که آن روایت چنین میگوید: با هر شخصی که شما با او دشمن باشید، من هم دشمنم، و با هر کسی که شما با او دوست باشید، من هم دوستم.
به عبارت دیگر، اختیار دوستی و دشمنی بر عهده اهلبیت (علیهالسّلام) گذاشته شده است. اما بههرحال، هر دو روایت تاکید بر جایگاه خاص این چهار معصوم نزد پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دارد؛ به گونهای که حب و بغض حضرتشان، تابعی از حب و بغض آن بزرگواران است و این بدینمعنا است که آن بزرگواران به درجه والای خلوص رسیده که حب و بغض آنها شخصی نبوده؛ بلکه تنها برای خدا و در مسیر او است.
بررسی سندی
این روایت در چندین کتاب معتبر اهل سنت؛ مانند صحیح ابن حبان، سنن ترمذی، مسند ابی شیبه، مسند احمد بن حنبل و… آمده و حتی اگر آنرا خبری متواتر ندانیم، قطعاً در حد خبر مستفیض خواهد بود.
اما در بررسی سندی برخی از این احادیث با معیارهای رجالی اهلسنت باید گفت:
سند ابوهریره
احمد بن حنبل از جمله افرادی است که این روایت را با اسناد خود به ابوهریره رسانده است. راویان در این سند از این قرارند: «تَلِیدُ بْنُ سُلَیْمَانَ، قَالَ: حَدَّثَنَا اَبُو الْحَجَّافِ، عَنْ اَبِی حَازِمٍ، عَنْ اَبِی هُرَیْرَهَ…».
تلید بن سلیمان محاربی
تلید بن سلیمان محاربی: برخی کتب رجالی اهلسنت نسبت به «تلید» نظری منفی داشته و از او با عنوان شیعه و یا رافضی خبیث! یاد کرده و مدعیاند که او به ابوبکر و عمر اهانت میکرد. (البته این روشی بود که برای تضعیف راویان احادیث تقویتکننده مکتب اهلبیت (علیهالسّلام)، همواره مورد استفاده آنان قرار میگرفت!) ازاینرو برخی به شدت او را تضعیف کرده و به او نسبت کذب و تدلیس دادهاند. بااینحال در یک نقل از احمد بن حنبل آمده است: با آنکه تلید بن سلیمان تمایل به تشیع داشت، اما مشکلی در او نمیبینیم (تا روایت او را نپذیرم).
ابوالجحاف
ابوالجحاف با آنکه شیعه بود، اما برخی از علمای اهلسنت (ظاهراً به دلیل اینکه اهانتی از او نسبت به خلفا دیده نشده بود) نسبت به او نگاهی مثبت داشتند و با اینکه تعداد اندکی از آنان او را ضعیف میدانستند؛ اما دیدگاه بیشترشان نسبت به او نگاهی مثبت بود، به گونهای که برخی؛ مانند احمد بن حنبل و یحیی بن معین او را ثقه دانسته، ابن حجر او را صدوق و راستگو خطاب کرده، و ابن حبان نیز او را در جرگه ثقات به شمار میآورد.
ابوحازم
همه علمای فن، ابوحازم را ثقه دانسته و ابن عبدالب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 