پاورپوینت کامل مفاهیم اعتباری ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مفاهیم اعتباری ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مفاهیم اعتباری ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مفاهیم اعتباری ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل مفاهیم اعتباری ۳۵ اسلاید در PowerPoint

مفهوم، اسم مفعول از ریشه ” فهم” و به معنای چیزی است که بتوان آن را تصور کرد. معادل فرانسوی و انگلیسی این لغت Comprehension می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – اقسام مفاهیم کلی
۲ – معانی اعتباری
۲.۱ – اعتباری در مقابل ماهوی
۲.۲ – اعتباری اخلاقی و حقوقی
۲.۳ – اعتباری شعری
۲.۴ – اعتباری در مقابل اصیل
۳ – دیدگاه فلاسفه درباره معقولات ثانوی
۴ – ویژگی هر یک از اقسام معقولات ثانوی
۵ – پانویس
۶ – منبع

اقسام مفاهیم کلی

مفاهیم کلی که در علوم عقلی از آنها استفاده می‌شود، در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته تقسیم می‌گردند، مفاهیم ماهوی، که به آنها مفاهیم حقیقی یا معقولات اولی نیز می‌گویند. مانند مفهوم انسان و مفهوم سفیدی

[۱] شرح الالهیات شفا، نراقی، ملا مهدی، ج۱، ص۸۹، قم، کنگره بزرگداشت محققان نراقی، ۱۳۸۰ه. ش، چاپ اول.

و پاورپوینت کامل مفاهیم اعتباری ۳۵ اسلاید در PowerPoint یا معقولات ثانیه. این تقسیم بندی که از ابتکارات فلاسفه اسلامی است، و در آثار پیش از صدرالمتالهین ، مانند خواجه نصیرالدین و علامه حلی نیز وجود دارد،

[۲] رحیق مختوم، جوادی آملی، عبدالله، ج۴، ص۴۱۱، قم، نشر صدرا، ۱۳۷۵ه. ش، چاپ اول.

فوائد فراوانی دارد که در ضمن بحثهای آینده با آنها آشنا خواهیم شد و عدم دقت در بازشناسی و تمییز آنها از یکدیگر موجب خلطها و مشکلات زیادی در بحثهای فلسفی می‌شود و بسیاری از لغزشهای فلاسفه غربی در اثر خلط بین این مفاهیم حاصل شده که نمونه آنها را در سخنان هگل و کانت می‌توان یافت.

[۳] آموزش فلسفه، مصباح یزدی، محمد تقی، ج۱، ص۱۷۶، تهران، سازمان تبلیغات، ۱۳۶۶ه. ش، چاپ دوم.

به همین منظور، این مقاله به بررسی اجمالی، پاورپوینت کامل مفاهیم اعتباری ۳۵ اسلاید در PowerPoint می‌پردازد.

معانی اعتباری

واژه اعتباری که در سخنان فلاسفه به چشم می‌خورد به چند معنی استعمال می‌شود و در واقع از مشترکات لفظی است که باید به فرق بین معانی آن دقیقا توجه کرد تا خلط و اشتباهی روی ندهد و مغالطه‌ای پیش نیاید.

اعتباری در مقابل ماهوی

اعتباری در مقابل ماهوی: طبق یک اصطلاح همه معقولات ثانیه خواه منطقی باشند و خواه فلسفی، اعتباری نامیده می‌شوند و حتی مفهوم وجود از پاورپوینت کامل مفاهیم اعتباری ۳۵ اسلاید در PowerPoint بشمار می‌رود. این اصطلاح در کلمات شیخ اشراق زیاد به کار رفته و در کتب مختلف وی درباره اعتبارات عقلی به همین معنی بحث شده است.

[۴] آموزش فلسفه، مصباح یزدی، محمد تقی، ج۱، ص۲۰۱.

اعتباری اخلاقی و حقوقی

اعتباری اخلاقی و حقوقی: در اصطلاح دیگری عنوان اعتباری به مفاهیم حقوقی و اخلاقی اختصاص می‌یابد. این مفاهیم در اصطلاح متاخرین “مفاهیم ارزشی” نامیده می‌شوند. در مورد این مفاهیم، بحثهای زیادی صورت گرفته است. بحث از ریشه یابی واژه‌های حقوقی و اخلاقی و تحولات معانی حقیقی و مجازی آن، مربوط به ادبیات و زبان شناسی است. اما آنچه از منظر فلسفی و شناخت شناسی قابل بررسی است این است که آیا این مفاهیم فقط بر اساس خواسته‌های فردی یا گروه‌های اجتماعی اعتبار شده است و هیچ رابطه‌ای با حقایق عینی و واقعیت‌های خارجی ندارد و مستقل از تمایلات افراد یا گروه‌های اجتماعی نیست، یا اینکه می‌توان برای آنها در میان حقایق عینی اثری یافت.

[۵] آموزش فلسفه، مصباح یزدی، محمد تقی، ج۱، ص۲۰۵_ ۲۰۶.

عده‌ای متمایل به نظر اول بوده و بر همین اساس معتقدند برخلاف ادراکات حقیقی، ادراکات اعتباری فرضهائی است که ذهن به منظور رفع احتیاجات حیاتی آنها را ساخته و جنبه وضعی و قراردادی و فرضی و اعتباری دارد و با واقع و نفس الامر سر و کاری ندارد، اعتباری یک سیر تکاملی و نشوء و ارتقاء را طی می‌کند، نسبی و موقت و غیرضروری است و نمی‌توان در براهین فلسفی یا علمی طبیعی یا ریاضی از این مفاهیم استفاده نمود و نتیجه علمی یا فلسفی گرفت.

[۶] اصول فلسفه و روش رئالیسم، مطهری، مرتضی، ج۲، ص۱۳۸، تعلیقات شهید مطهری، قم، صدرا، ۱۳۶۸ه. ش، ششم.

اما این نظر درست نیست؛ زیرا اگر این قراردها صرفا نمایشگر تمایلات شخصی و سلیقه فردی یا گروهی می‌بود، هرگز سزاوار ستایش یا نکوهش نمی‌بود و تایید و مخالفت با آن نیز چیزی جز اظهار نظری بر اساس سلیقه نمی‌بود. بنابراین، نظر درست این است که این مفاهیم هرچند قراردادی و اعتباری هستند ولی چنین نیست که به کلی مستقل از خارج باشند و ارتباطی با آن نداشته باشند. بلکه این مفاهیم، معمولا از مفاهیم ماهوی و فلسفی گرفته شده‌اند و به عنوان سمبولی برای امور حقیقی و غیر قراردادی لحاظ شده‌اند و روابط حقیقی بین افعال انسانها و نتایج آنها، پشتوانه عینی و حقیقی این مفاهیم می‌باشد.

[۷] آموزش فلسفه، مصباح یزدی، محمد تقی، ج۱، ص۲۰۴_ ۲۰۹.

اعتباری شعری

اعتباری شعری: طبق این استعمال، واژه اعتباری، تنها به مفاهیمی اطلاق می‌شود که به هیچ وجه مصداق خارجی و ذهنی ندارد و به کمک قوه خیال ساخته می‌شوند و به ” مفاهیم وهمی ” نیز معروف است؛ مانند مفهوم غول. ما به ازای این معانی در ظرف توهم وجود دارد و در عالم خارج هیچ مطابق ندارند. البته هر یک از این معانی، بر روی حقیقتی استوار است. یعنی هر حد وهمی که به مصداقی داده می‌شود، مصداق واقعی دیگری نیز دارد. مثلا اگر انسانی را شیر می‌نامیم، یک شیر واقعی نیز هست که حد شیر از آن اوست.

[۸] اصول فلسفه و روش رئالیسم، مطهری، مرتضی، ج۲، ص۱۶۰.

اعتباری در مقابل اصیل

اعتباری در مقابل اصیل: اصطلاح دیگر اعتبار، در مقابل اصالت است که در بحث اصالت وجود یا ماهیت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.