پاورپوینت کامل مغیره بن سعید ۸۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مغیره بن سعید ۸۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مغیره بن سعید ۸۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مغیره بن سعید ۸۴ اسلاید در PowerPoint :
مغیره بن سعید
مغیره بن سعید، مؤسس فرق غالی مغیریه و از غلات فعال عصر اموی در کوفه و از موالی خالد بن عبد الله قسری و حاکم عراق بین سالهای ۱۰۵ تا۱۲۰ هجری بود.
فهرست مندرجات
۱ – اختلاف مورخان در نام مغیره بن سعید
۲ – علت انتساب مغیره بن سعید به بجلیه
۳ – شواهد موالی بودن مغیره بن سعید
۴ – عقیده مغیره در امامت
۵ – مغیره بن سعید نخستین حامی نسل امام حسن
۶ – علت رفض مغیره بن سعید
۶.۱ – انکار امام باقر
۶.۲ – قائل به الوهیت امام باقر بودن
۷ – نظر برخی مورخان درباره مغیره
۸ – ادعای نبوت مغیره
۹ – خروج و قتل مغیره و یارانش
۱۰ – ارتباط مغیره با بیان بن سمعان
۱۱ – جدایی بین پیروان مغیره بعد از مرگ نفس زکیه
۱۱.۱ – گروهی معروف به محمدیه
۱۱.۲ – گروهی معروف به جناحیه
۱۲ – گروه مغیریه نزد اشعری قمی
۱۳ – نامگذاری مغیریه به الوصفاء
۱۴ – کلام ملطی درباره مغیره
۱۵ – از بین بردن مخالفان با خشونت توسط مغیره
۱۶ – از بین بردن مخالفان توسط پیروان مغیره بعد از مرگ او
۱۷ – استفاده از روش حذف مخالفان توسط نزاریان
۱۸ – مغیره و سحر و شعبده
۱۹ – احادیث جعلی و آرای غالیانه مغیره
۲۰ – عقیده مغیره در تشبیه شبیه عقیده مانداییان
۲۱ – عقیده مغیره در مجسم بودن خدا شبیه نظر مارکوس
۲۲ – مغیره نخستین مسلمان متفکر در رمز حروف الفبا
۲۳ – تفکر در حروف الفبا میان فرقههای شیعه
۲۴ – نظر مغیره درباره خلقت عالم و انسان
۲۵ – عقائد مغیره در خلقت شبیه به عقائد ماندایی
۲۶ – نظر مغیره درباره قرآن
۲۷ – نظر مورخان درمورد عقیده مغیره درباره اولین مخلوق
۲۷.۱ – نظر اشعری
۲۷.۲ – نظر شهرستانی
۲۸ – برخی عقائد مغیره
۲۹ – عقیده مغیره درباره نفس زکیه
۳۰ – عقیده مغیره درباره بداء
۳۱ – عقیده مغیره درباره امام علی و خاندان پیامبر
۳۲ – نسبت دادن مغیره به سابئیه
۳۳ – فهرست منابع
۳۴ – پانویس
۳۵ – منابع
اختلاف مورخان در نام مغیره بن سعید
در منابع، دربار نام و هویت قومی مغیره بن سعید، اختلاف وجود دارد. در هم منابع، نام او مغیره بن سعید آمده است، اما ابوالفرج اصفهانی،
[۱] ابی الفرج الاصفهانی، الاغانی، ج۲۲ ص۱۲، چاپ علی السباعی، عبدالکریم العزباوی و محمود عنیم، بیروت.
احمد بن محمد اندلسی
[۲] احمد بن محمد بن عبدربه الاندلسی، العقد الفرید، ج۲، ص۲۳۰، چاپ غلی شیری، بیروت ۱۴۰۹/۱۹۸۹.
و نشوان حمیری
[۳] ابو سعید بن نشوان الحمیری، الحور العین، ج۱، ص۱۶۸، چاپ کمال مصطفی، قاهره ۱۹۶۵.
نام وی را مغیره بن سعد ضبط کردهاند. اغلب منابع مغیره را «عجلی» و از بنو عجل معرفی کردهاند، اما جاحظ،
[۴] ابی عثمان عمرو بن بحر الجاحظ، الحیوان، ج۲ص۲۶۷، چاپ عبد السلام محمد هارون، بیروت ۱۳۸۸/۱۹۶۹.
ابن قتیبه
[۵] ابیمحمد عبدالله ابن قتیبه، کتاب عیون الاخبار، ج۱، ص۱۶۵، بیروت.
[۶] ابیمحمد عبدالله ابن قتیبه، کتاب عیون الاخبار، ج۲، ص۱۴۷، بیروت.
[۷] ابیمحمد عبدالله ابن قتیبه، کتاب عیون الاخبار، ص۶۲۳، ۱۶۶۰، بیروت.
و ابن حزم
[۸] ابنحزم، الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ج۵ ص۳۳، چاپ محمد ابراهیم نصر و عبدالرحمن عمیره، بیروت ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
او را از موالی بجیله دانستهاند.
علت انتساب مغیره بن سعید به بجلیه
انتساب او به بنو عجل شاید به سبب اشتباه شدن نام او با غالی معاصرش، ابو منصور عجلی، باشد.
شواهد موالی بودن مغیره بن سعید
او را هم یکی از موالی (غیر عرب) و هم متعلق به قبیلهای از اعراب دانستهاند. در واقع، وی باید از موالی باشد، اما چون خالد بن عبدالله متعلق به بجیله است، او نیز مولای بجیله خوانده میشود. شاهد دیگر بر مولی بودن او، تسلط نداشتنش بر زبان عربی و الحن بودن او است.
[۹] ابی عبدالله محمد ذهبی، میزان الاعتدال فی نقد الرجال، ج۴، ص۱۶۱، چاپ علی محمد البجاوی، بیروت.
وی در شعری، مردی نابینا وصف شده است
[۱۰] ابی عثمان عمرو بن بحر الجاحظ، الحیوان، ج۲، ص۲۶۷، چاپ عبد السلام محمد هارون، بیروت ۱۳۸۸/۱۹۶۹.
[۱۱] ابیمحمد عبدالله ابن قتیبه، کتاب عیون الاخبار، ج۲، ص۱۴۶، بیروت.
عقیده مغیره در امامت
مغیره بن سعید در آغاز با امامیه همراه بود، اما پس از امام محمد باقرعلیهالسلام، مدعی امامت محمد بن عبدالله نفس زکیه شد. اصحاب مغیره مدعی شدند که وی تا زمان خروج مهدی یعنی نفس زکیه، امام و وصی امام محمد باقرعلیهالسلام است
[۱۲] عبدالله بن محمد الناشئ، کتاب اصول النحل، متنعربی، ص۴۱، در ژوزف فان اس، Frühe Mu‘tazilitische Haeresiographie، بیروت ۱۹۷۱.
[۱۳] ابی الحسن بن موسی نوبختی، فرق الشیعه، ج۱، ص۶۲-۶۳، چاپ محمد صادق آل بحر العلوم، نجف ۱۳۵۵/۱۹۳۶.
[۱۴] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، کتاب المقالات و الفرق، ج۱، ص۷۶-۷۷، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
بدین ترتیب مغیره، با جدا شدن از پیروان امام محمد باقر علیهالسلام، به حامیان شاخ حسنی خاندان پیامبر پیوست.
مغیره بن سعید نخستین حامی نسل امام حسن
او و پیروانش شاید نخستین کسانی بودند که از اعقاب حسن بن علی علیهالسلام ، از جمله نفس زکیه، حمایت کردند.
علت رفض مغیره بن سعید
انکار امام باقر
بنابر گزارش نوبختی و اشعری قمی، اصحاب امام محمد باقرعلیهالسلام از مغیره، به سبب انکار امامت امام باقر، تبری جستند و او را « رفض » نمودند.
قائل به الوهیت امام باقر بودن
اما قاضی نعمان جدایی مغیره را از امامیه در زمان حیات امام محمد باقر و سبب رفض وی را قول به الوهیت امام باقردانسته است. در منابع شیعی آمده است که به همین سبب مغیره آنان را رافضه خوانده است.
[۱۵] ابی الحسن بن موسی نوبختی، فرق الشیعه، ج۱، ص۶۲-۶۳، چاپ محمد صادق آل بحر العلوم، نجف ۱۳۵۵/۱۹۳۶.
[۱۶] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، کتاب المقالات و الفرق، ج۱، ص۷۶-۷۷، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
[۱۷] قاضی نعمان، دعائم الاسلام، ج۱، ص۴۹، چاپ آصف بن علی اصغر فیضی، قاهره ۱۳۸۳/۱۹۶۳.
[۱۸] عبدالله بن محمد الناشئ، کتاب اصول النحل، متن عربی، ص۴۶، در ژوزف فان اس، Frühe Mu‘tazilitische Haeresiographie، بیروت ۱۹۷۱.
[۱۹] ابی جعفر محمد بن جریر طبری، تاریخ الرسل و الملوک، ج۹، ص۱۷۰۰، چاپ دخویه، لیدن ۱۸۷۹- ۱۹۰۱.
[۲۰] به نقل از ابوالقاسم بلخی، عبد القاهر بغدادی، ج۲۰، ق۲، ص۱۷۹، الفرق بین الفرق، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، قاهره.
نظر برخی مورخان درباره مغیره
برخی با جدا ساختن باقریه (قائلان به امامت و مهدویت امام محمد باقرعلیهالسلام) از محمدیه (قائلان به امامت و مهدویت نفس زکیه)، میگویند که مغیره بن سعید فقط به امامت علی و حسن و حسین علیهمالسلام و در نهایت به امامت و مهدویت نفس زکیه قائل بوده است.
[۲۱] عبد القاهر بغدادی، الفرق بین الفرق، ج۱، ص۳۶-۳۸، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، قاهره.
[۲۲] عبد القاهر بغدادی، الفرق بین الفرق، ج۱، ص۱۴۶، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، قاهره.
ادعای نبوت مغیره
مغیره بن سعید سپس مدعی شد که نبی است و جبرئیل از جانب خدا بر او وحی میآورد.
[۲۳] ابی الحسن بن موسی نوبختی، فرق الشیعه، ج۱، ص۶۳، چاپ محمد صادق آل بحر العلوم، نجف ۱۳۵۵/۱۹۳۶.
[۲۴] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، کتاب المقالات و الفرق، ج۱، ص۷۷، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
خروج و قتل مغیره و یارانش
مغیره و یارانش که در برخی منابع شش یا هفت نفر و در منابعی دیگر بیست تن ذکر شدهاند در سال ۱۱۹ هجری خروج کردند و خالد قسری، حاکم کوفه، آنان را به قتل رساند.
[۲۵] ابی عثمان عمرو بن بحر الجاحظ، الحیوان، ج۲، ص۲۶۷، چاپ عبد السلام محمد هارون، بیروت ۱۳۸۸/۱۹۶۹.
[۲۶] ابی عثمان عمرو بن بحر الجاحظ، الحیوان، ج۶، ص۳۹۰، چاپ عبد السلام محمد هارون، بیروت ۱۳۸۸/۱۹۶۹.
[۲۷] ابیمحمد عبدالله ابن قتیبه، المعارف، ج۱، ص۶۲۳، چاپ ثروت عکاشه، ۱۹۶۰.
[۲۸] ابیالعباس محمد بن یزید المبرد، الکامل، ج۱، ص۳۷، چاپ محمد ابوالفضل ابراهیم و السید شحاته، قاهره ۱۳۷۶/۱۹۵۶.
[۲۹] ابی جعفر محمد بن جریر طبری، تاریخ الرسل و الملوک، ج۹، ص۱۶۱۹-۱۶۲۱، چاپ دخویه، لیدن ۱۸۷۹- ۱۹۰۱.
[۳۰] عزالدین ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۵، ص۲۰۷-۲۰۸، بیروت ۱۳۸۵/۱۹۶۵
[۳۱] احمد بن علی المقریزی، کتاب الخطط المقریزیه، ج۴، ص۱۷۶، مصر ۱۳۲۶.
[۳۲] ابی الحسن بن موسی نوبختی، فرق الشیعه، ص۶۳، چاپ محمد صادق آل بحر العلوم، نجف ۱۳۵۵/۱۹۳۶.
[۳۳] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، کتاب المقالات و الفرق، ج۱، ص۷۷، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
اشعری قمی بدون اشاره به خروج وی، سبب کشته شدن او به دست خالد را اصرار وی بر عقائد غالیانه و استنکافش از توبه دانستهاند.
ارتباط مغیره با بیان بن سمعان
دربار ارتباط مغیره با بیان بن سمعان که همزمان یا کمی پیش از مغیره در کوفه قیام کرده بود اطلاع روشنی وجود ندارد.
[۳۴] العیون و الحدائق فی اخبار الحقائق، بغداد ۱۸۷۱، ج۱، ص۲۳۰-۲۳۱.
جدایی بین پیروان مغیره بعد از مرگ نفس زکیه
پس از آنکه نفس زکیه در مدینه کشته شد، شقاقی در میان پیروان مغیره بن سعید پدید آمد.
گروهی معروف به محمدیه
گروهی بر قول او در مهدی دانستن نفس زکیه پایدار ماندند و بر آن شدند که نفس زکیه کشته نشده، بلکه غائب شده است و در کوه حاجر در ناحی نجد تا زمان خروجش اقامت دارد و آن کسی که در مدینه به قتل رسیده، شیطانی به صورت نفس زکیه بوده است. به عقید آنان هنگامی که نفس زکیه ظهور کند، جبرئیل و میکائیل با او بیعت میکنند و هفت مرد برای او زنده میشوند، لشکرها را شکست میدهند و صاحب زمین میشوند. این گروه به محمدیه معروف شدند،
[۳۵] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، ج۱، ص ۲۳، کتاب المقالات و الفرق، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
[۳۶] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، ج۱، ص۹، کتاب المقالات و الفرق، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
[۳۷] ابی الحسن بن موسی نوبختی، فرق الشیعه، ج۱، ص۶۳، چاپ محمد صادق آل بحر العلوم، نجف ۱۳۵۵/۱۹۳۶.
[۳۸] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، کتاب المقالات و الفرق، ج۱، ص۴۳، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
،
[۳۹] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، کتاب المقالات و الفرق، ج۱، ص۷۷، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
[۴۰] عبد القاهر بغدادی، الفرق بین الفرق، ج۱، ص۵۸-۵۹، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، قاهره.
.
[۴۱] عبد القاهر بغدادی، الفرق بین الفرق، ج۱، ص۲۴۱-۲۴۲، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، قاهره.
محمدیه بعد از مغیره، جابر جعفی و سپس بکر اعور هجری قتات را وصی مغیره دانستند.
[۴۲] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، کتاب المقالات و الفرق، ج۱، ص۹، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
[۴۳] عبد القاهر بغدادی، الفرق بین الفرق، ج۱، ص۲۴۲، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، قاهره.
اما منابع شیعی بیآنکه از جابر جعفی نامی به میان آورند از عبدالله(فرزند مغیره بن سعید)
[۴۴] ابو سعید بن نشوان الحمیری، الحور العین، چاپ کمال مصطفی، قاهره ۱۹۶۵.
به عنوان وصی مغیره بعد از بکر اعور سخن گفتهاند.
[۴۵] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، کتاب المقالات و الفرق، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
گروهی معروف به جناحیه
گروه دیگر از مغیریه، قتل نفس زکیه را پذیرفتند و از مغیره برائت جستند. این گروه، که به جناحیه معروف شدند، پس از مغیره امامت عبدالله بن معاویه بن عبدالله بن جعفربن ابی طالب را پذیرفتند.
[۴۶] عبد القاهر بغدادی، الفرق بین الفرق، ج۱، ص۵۸، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، قاهره.
[۴۷] عبد القاهر بغدادی، الفرق بین الفرق، ج۱، ص۲۴۵-۲۴۶، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، قاهره.
[۴۸] ابی الحسن بن موسی نوبختی، فرق الشیعه، ص۵۹، چاپ محمد صادق آل بحر العلوم، نجف ۱۳۵۵/۱۹۳۶.
گروه مغیریه نزد اشعری قمی
اشعری قمی به دستهای از مغیریه اشاره کرده است که پس از مرگ عبدالله بن معاویه، بدون امام سرگردان بودند و اعتقاد داشتند که علی بن ابی طالب و امام حسن و حسین علیهمالسلام و محمد بن حنفیه به گذشته و حال و آینده عالماند و اطاعت از آنان فرض است و بعد از ایشان امامت به محمد بن علی ابی جعفر علیهالسلام منتقل میشود. وی از گروه دیگری از مغیریه نیز سخن گفته که به مهدویت محمد بن حنفیه قائل هستند و مهدیه نام دارند.
[۴۹] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، کتاب المقالات و الفرق، ج۱، ص۴۴، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
[۵۰] سعد بن عبدالله ابی الخلف اشعری قمی، کتاب المقالات و الفرق، ج۱، ص۷۷، چاپ محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ش.
نامگذاری مغیریه به الوصفاء
مغیریه در برخی منابع « الوصفاء » نامیده شدهاند.
[۵۱] ابی جعفر محمد بن جریر طبری، تاریخ الرسل و الملوک، ج۹، ص۱۶۲۱، چاپ دخویه، لیدن ۱۸۷۹- ۱۹۰۱.
این نامگذاری نشان میدهد که آنان خود را افرادی خاص میدانستند که مغیره آنان را به عنوان خادمان دین برگزیده بود و تعالیم وی را ترویج میکردند.
[۵۲] محمد جابر عبدالعال، فرق الشیعه المتطرفین، ج۱، ص
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 