پاورپوینت کامل معیشت قرآنی ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل معیشت قرآنی ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معیشت قرآنی ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل معیشت قرآنی ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل معیشت قرآنی ۳۴ اسلاید در PowerPoint
مال و آنچه جدای از حقیقت روح آدمی است، کمال انسان محسوب نمیشود بلکه وسیلهی رفع نیازهای طبیعی میباشد و چون تهیّهی وسائل آن بدون رنج نیست مقدار معقولی از کشش درون و لذّت مالک شدن در نهان طبیعی انسان نه فطری وی ذخیره شده است تا به بها و بهانهی آن، رنج تحصیل مال تحمّل شود؛بنابراین گر چه اقتصاد در فرهنگ قرآن روبناست نه زیر بنا، لیکن اسلام هرگز نسبت به سائر مسائل روبنائی و فرعی بیاهمیت نبوده و نیست.
فهرست مندرجات
۱ – عالم شهادت در قرآن
۲ – کمال حقیقی انسان
۳ – حب مال
۴ – ثروت در اقتصاد اسلامی
۵ – مذمت زرمداری
۶ – قناعت در معیشت
۷ – خطوط اقتصاد اسلامی
۸ – آزمون توانگری و تهیدستی
۹ – پانویس
۱۰ – منبع
عالم شهادت در قرآن
قرآن کریم روح را از عالم غیب میداند و بدن را در قلمرو شهادت، و اصالت از آن غیب است که واسطهی فیض خدای سبحان بوده و مستفیضهای نشأه شهادت را برخوردار مینماید، بنابراین اوصاف روح که مهمترین آنها اعتقاد است اصل بوده، و تأمین نیازهای بدن که در گرو مسائل مالی و مادی است یعنی اقتصاد فرع میباشد، گر چه تفکر اقتصادی و طرح و برنامهریزی دقیق مسائل پیچیدهی آن جزء برجستهترین علوم به شمار میآید، لیکن هر علمی از آن جهت حاکی معلوم است که ارزش خود را از معلوم دریافت میکند، لذا علم خداشناسی و پیامبرشناسی و امام شناسی و معادشناسی و مانند آن از اصول کلی اسلام چون حاکی از عالم غیب و قلمرو روح است، ارزش والای خود را از آن معلومهای ارزشمند کسب مینمایند.
منظور از این ارزش همانا قوّت درجهی وجودی است که از امور حقیقی به شمار میآید، نه ارزش اعتباری، تا از محدودهی حقیقت فرود آمده باشد و داخل در عناوین اعتباری گشته و با اعتبار گوناگون معتبران دگرگون شود، گر چه اقتصاد در فرهنگ قرآن روبناست نه زیر بنا، لیکن اسلام هرگز نسبت به سائر مسائل روبنائی و فرعی بیاهمیت نبوده و نیست.
کمال حقیقی انسان
مال و آنچه جدای از حقیقت روح آدمی است، کمال انسان محسوب نمیشود بلکه وسیلهی رفع نیازهای طبیعی میباشد و چون تهیّهی وسائل آن بدون رنج نیست مقدار معقولی از کشش درون و لذّت مالک شدن در نهان طبیعی انسان نه فطری وی ذخیره شده است تا به بها و بهانهی آن، رنج تحصیل مال تحمّل شود.
قرآن کریم همانطوری که اختران سپهری را زیور گنبد مینا میداند نه زینت انسان:«اِنّا زیَّنَا السّماءَ الدُّنیا بِزینهٍ الْکَواکِب»
[۱] صافات/سوره۳۷، آیه ۶.
باغ و مرغزار زمینی را زینت زمین میشمارد، نه زیور بشر:«اِنّا جَعَلْنا ماعَلَی الْاَرضِ زینَهً لَها لَنبْلُوَهُمْ اَیًُّهُم احسَنُ عَمَلاً و انّا لَجاعِلُونَ ما عَلَیها صَعیداً جُرُزاً»
[۲] کهف/سوره۱۸، آیه۸۷.
ما آنچه را روی زمین است زینت آن قرار دادیم تا آنها را بیازماییم که کدامینشان بهتر عمل میکند.» لیکن ایمان که از سنخ روح است آن را زیور جان آدمی میداند:«حبَّبَ اِلیکُمَ الاِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فی قُلوبِکُمْ وَ کرَّهَ الیکُمُ الْکُفر و الفُسوق و العِصْیانَ»
[۳] حجرات/سوره۴۹، آیه ۷.
خدا ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهای شما زینت بخشیده و کفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده.»
حب مال
دوستی مال بیش از جنبهی آلی بودن و جمع آن زائد بر رفع نیاز، مذموم است، گر چه تولید آن جهت تهیهی وسائل رفاه دیگران، و تخفیف بار توانفرسای تورّم و تنگدستی جامعه هر چه بیشتر بهتر خواهد بود، قرآن کریم دوست داشتن زیاد مال را اندوه روح دانسته و آنرا نکوهش میکند:« وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا »
[۴] فجر/سوره، آیه ۲۰.
مال و ثروت را بسیار دوست دارید.» و اگر از آن به خیر یاد کرده است مانند:«اِنَّهُ لِحُبِّ الْخیرِ لشَدید»
[۵] عادیات/سوره۱۰۰، آیه ۸.
و او علاقهی شدید به مال دارد.» گذشته از آنکه اوّلاً عنوان خیر وصف مال است نه صفت دوست داشتن و ثانیاً از آیه مدح مالدوستی استفاده میشود آنرا به گمان کسی که مال را دوست دارد، خیر نامید و گرنه روش آیه در نکوهش انسانی است که نسبت به خدای سبحان کفور است:«اِنَّ الاِنسانَ لرَبِّهِ لَکَنُودَ وَ اِنَّهُ علی ذلک لَشَهیدٌ وَ انَّهُ لِحبِّ الْخیرِ لَشَدیدٌ »
[۶] عادیات/سوره۱۰۰، آیه۶- ۸.
انسان در برابر نعمتهای پروردگارش بسیار ناسپاس و بخیل است و او خود بر این معنی گواه است و او علاقهی شدید به مال دارد.» و همچنین آیهی وصیت که از مال به خیر یاد کرده است به لحاظ ضرورت وجود آن در زندگانی دنیائی میباشد که در اینحال خیر است و به کسی هم وابسته نیست.
ثروت در اقتصاد اسلامی
داشتن ثروت در اقتصاد اسلامی، کمال محسوب میشود تا دارندهی آن کامل و کسی که آن را ندارد ناقص باشد، حضرت علی بن ابیطالب امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلّین) در تحلیل مسألهی ثروت جریان ساده زیستن و نیازمندی بعضی از پیامبران چون نبی اکرم (صلّیاللّهعلیهوآلهوسلم) و موسی کلیم (علیهالسّلام) و داود (علیهالسّلام) قاری بهشتیان و عیسی مسیح (علیهالسّلام) را نقل میکند سپس میفرماید:«فلینظر ناظر بعقله، اکرم الله محمّداً بذلک ام اهانه فان قال اهانه فقد کذب و الله العظیم بالافک العظیم و ان قال اکرم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 