پاورپوینت کامل معماری مساجد ۷۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل معماری مساجد ۷۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معماری مساجد ۷۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل معماری مساجد ۷۹ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل معماری مساجد ۷۹ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل معماری مساجد ۷۹ اسلاید در PowerPoint در اسلام، بر مبنای سادگی و دوری از تجمل و تزئین استوار است و عظمت آن در سادگی است.
فهرست مندرجات
۱ – جایگاه ویژه مسجد در اسلام
۱.۱ – آبادکردن مساجد
۲ – اولین مسجد
۳ – مسجد آباد
۳.۱ – روایت امام علی
۳.۲ – مساجد امروز جهان اسلام
۴ – تزئینات هنری در پاورپوینت کامل معماری مساجد ۷۹ اسلاید در PowerPoint
۴.۱ – نقوش و رنگها و خطوط
۵ – عشق و محبت در این معماری
۶ – دین و هنر در بنای مساجد
۶.۱ – ظهور فرهنگ و هنر اسلامی
۶.۲ – توافق هنر و پرستش
۷ – معماری مسجد
۷.۱ – مستحبات بنای مسجد
۸ – پانویس
۹ – منبع
جایگاه ویژه مسجد در اسلام
قبل از پرداختن به تحلیل هنر در پاورپوینت کامل معماری مساجد ۷۹ اسلاید در PowerPoint، بد نیست که راجع به اصل مسجد و قداست آن و جایگاه خاصش در اسلام و فرهنگ الهی مسلمین، قدری بحث شود. مسجد، محل سجود و خضوع و کرنش بندگان خدا در پیشگاه «الله» است، جائی برای ایجاد رابطه با پروردگار و اظهار عبودیت و کوچکی در برابر ربوبیت و عظمت خالق هستی. قداست مسجد، در همین رابطه متقابل «عبودیت عبد و ربوبیت رب» نهفته است. بنابراین، عظمتش هم در معنویت آن است، نه در ساختمان و بنای رفیع. تلقی و قضاوت سطحینگران، و استنباطشان از مسجد، این است که مسجد «ماذنهای است برای اذان گفتن، و شبستانی برای نماز و حوضی برای وضو و محرابی جهت پیشنماز و منبری که واعظ بر آن بنشیند…» ولی، واقع امر اینست که مسجد، کانون گرم زندگیساز و سعادتآفرینی است که جنبشهای انقلابی از آنجا ریشه میگیرد و وسیله و جائی است برای اصلاح باطن اجتماع، مسجد، مجلس شورای هر محل است، محل عبادت است، مدرسه و اندرزگاه و کانون خیریه و مرکز تربیت و تعاون اجتماعی است. پایگاه بسیج مردم و آگاه کردن آنانست. محل آشنا شدن به اسلام و کسب اعتماد مردم نسبت به یکدیگر است.
در مسجد، روحانی با چشم دل، در گوشه محراب، مردم را به خدا میخواند و زندگیها را پاک میسازد. علماء دین، از این نهاد، بعنوان یک شبکه بینظیر و عظیم و گسترده و مردمی، جهت ارتباط و تبلیغ و پیامرسانی، با رنگ و محتوائی مذهبی، استفاده میکنند. مسجد، مقدسترین، پاکترین، سرنوشتسازترین و اجتماعیترین مکان و موقعیت حضور مسلمین است. و به تعبیر امام خمینی مساجد سنگر است و باید این سنگرها را حفظ نمود. «…مسجدها، اثری روشن در توجیه عمومی مسلمین دارد. مجمعهای اسلامی است که مردم را در سایه شعار «انما المؤمنون اخوه» جمع میکند و مظهر وحدت و برابری مردم است. جائی که برتری فقط با «تقوا» است. مسلمین در مساجد، کنار هم در یکجا مینشینند و به نصایح اسلامی در خطبههای نماز جمعه و نماز عید گوش میدهند و یکدیگر را میشناسند. چه بسا که مسلمانی برادر دینی خود را جز در مسجد، جای دیگری نمیبیند. اجتماع مسجد، سبب محبت و الفت دلها و تحکیم پیوندها و روابط و آگاه شدن از حال یکدیگر و تبادل افکار در مسائل دینی و دنیائی و همدردی در غم و شادی یکدیگر است. احکام اسلام و شرایع دین را در مسجد میآموزند. پایگاه علم و عبادت و امر بمعروف و نهی از منکر و دمیدن روح اخوت بین مسلمین است.»
[۱] جناتی، محمد ابراهیم، المساجد و احکامها، ص۳۲ – ۳۳
آبادکردن مساجد
با توجه به اهمیت یاد شده، ساختن مسجد و آباد کردن و پرداختن بامور آن در اسلام، مورد تاکید فراوان است. از میان انبوه روایات اسلامی، فقط این نمونه را از رسول گرامی اسلام (صلاللهعلیهوآلهوسلم) نقل کنیم که فرموده است: «من اسرج فی مسجد من مساجد الله سراجا لم تزل الملائکه و حمله العرش یستغفرون له ما دام فی ذلک المسجد ضوء من ذلک السراج؛
[۲] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۳، ص۵۱۳.
هر کس در مسجدی از مساجد خدا چراغی بر افروزد، تا وقتی که در آن مسجد، پرتوی از آن چراغ میتابد، فرشتگان و حاملان عرش، برایش استغفار میکنند».
از این رو، هر کاری که به رونق و جلای مسجد بیفزاید و مرکزیت آنرا تثبیت کند و به نظافت و طهارت و تمیزی آن کمک کند و محتوای آموزشی و تربیتی آنرا غنیتر سازد مورد تشویق اسلام است، و هر چه که به آلودگی و بی اعتنائی و بیحرمتی بیانجامد و عامل غفلت و سرگرمی و دنیازدگی گردد، مورد نهی و نکوهش میباشد. دستورات و احکام مربوط به مسجد، به خوبی این مسئله را روشن میکند.
اولین مسجد
اولین مسجدی که در اسلام ساخته شد مسجد قبا بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه، احداث گردید. زیربنای اساسی این مسجد، «تقوا» بود. «لمسجد اسس علی التقوی من اول یوم…؛
[۳] توبه/سوره۹، آیه۱۰۸.
آن مسجدی که از روز نخست بر پایه تقوا بنا شده…». در قرآن کریم، نسبت به آباد کردن مساجد و ساختن آنها، آیهای است که میفرماید: «انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الآخر و اقام الصلوه و آتی الزکاه و لم یخش الا الله…؛
[۴] توبه/سوره۹، آیه۱۸.
مساجد خدا را، تنها کسانی آباد میکنند که به خدا و قیامت ایمان داشته و نماز را برپا میدارند، زکات میپردازند و جز از خدا، از احدی نمیترسند». امام صادق (علیهالسّلام) هم در حدیثی بیان فرموده است که از جمله سه چیزی که روز قیامت به خداوند شکایت میکنند، یکی هم مسجد خراب و ویرانی است که اهل آن، در آنجا نماز نمیخوانند؛ «ثلاثه یشکون الی الله عز و جل: مسجد خراب لا یصلی فیه اهله
[۵] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۳، ص۴۸۴.
».
مسجد آباد
نماز نخواندن در مسجد، خرابی مسجد است، در مقابل، عمران و آبادی آن، به حضور فعال مردم برای عبادت و سیاست در مسجد است. پس، عمارت مسجد مورد توجه اسلام است و «مسجد معمور» و آباد، مطلوب دین. ولی چه مسجدی آباد است و کدام مسجد، ویران؟ آبادی مسجد، به نقشه مهندسی و مصالح ساختمانی خوب و خرج زیاد و شکوه ظاهری نیست. بلکه به اثر بخشی آنست، به استفاده صحیح از مسجد است. مهم، شکوه معنوی و جلالت و عظمت عرفانی و الهی آنست، نه کاشیهای معرق و درها و رواقهای بلند و سنگفرشهای ظریف و قیمتی و در و پیکرهای منبت کاری شده!…
آبادی مسجد، به آنست که مرکز معنویت و عبادت برای خدا و ایجاد رابطه با خالق باشد، آموزشگاه دین و حکمت و کانون برپائی شعائر دین باشد. مسجد، به پایگاه بودن برای امور مسلمین و معبد و مصلا بودن آباد است، و به علم و عبادت، به تواضع و عبودیت، به مرکزیت حضور دینداران، به تدریسها و تعلیمها، به حلقههای آموزشی و درسی، به محافل ادبی و بلاغت و نقد، و به مجمعهای علمی و اخلاقی بودن، معمور است.
آبادی مسجد، به نماز و به دعاست••••••عمران وی از همت و اخلاص شماست
آباد کن از نماز، تو خانه حق••••••شکرانه نعمت که خدا داده تو راست
آبادی مسجد، به بیان فقه و علوم اهلبیت در آنها، به ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به خیر است، نه به کاشی و گنبد و تزئینات.
روایت امام علی
امام علی (علیهالسّلام) میفرماید: «یاتی علی الناس زمان لا یبقی فیهم من القرآن الا رسمه و من الاسلام الا اسمه، مساجد هم یومئذ عامره من البناء خراب من الهدی؛
[۶] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، حکمت ۳۶۹.
زمانی بر مردم میآید که در میان مردم، باقی نمیماند از قرآن مگر نشانهاش، و از اسلام، مگر نامش، در آنروزگار، مساجدشان از جهت ساختمانی آباد است ولی از جهت هدایت، خراب است».
پس، آبادی از نظر معماری، در حال خراب بودن محتوائی از جهت هدایت، سود و ارزشی ندارد. آنروز که مسلمین به مساجد روی میآوردند تا خدا را عبادت کنند و آداب اسلام را بیاموزند و دین را فرا گیرند.
مساجد امروز جهان اسلام
مساجد، کوچک و ساده بود با دیواری به ارتفاع قامت یک انسان. مساجد امروزی در جهان اسلام، گر چه هم از جنبه تعداد، افزایش یافته و هم آبادتر است و خرجهای زیاد و هزینههای بیشتر دارد، ولی «مسجد رو» کم است و مساجد، کمتر در خدمت اهداف عظیم اسلامی میباشد. یکی از محققان مینویسد: «…مساجد، کاخهائی برای افتخار نیستند، بلکه برای خضوع و خشوع و عبادت و بیان آداب اسلامی و مناجات و نیایشاند. عظمت مساجد، به زنده نگهداشتن آنها، با یاد خدا و امر بمعروف و نهی از منکر و ارشاد مردم براه مستقیم است، نه به دیوارهای بلند و قبههای رفیع و ستونهای برافراشته و گلدستههای سر بفلک کشیده… از همینجاست که گرچه شکوه ظاهری و هنری و پاورپوینت کامل معماری مساجد ۷۹ اسلاید در PowerPoint افزایش یافته ولی در جان بیننده، آن هیبت و زیبائی و جلال را بر نمیانگیزد. مسجد پیامبر در صدر اسلام، با آن وضع سادهای که داشت، آن هیبت و عظمت معروف را دارا بود، بدون اینکه سادگی، از قدر و جلال آن بکاهد. در عین حال، هنر و زیبائی و تزئینات و شکوه معماری و عظمت بنای مساجد دیگر هم باعث بالا رفتن ارزش مساجد دیگر نشده است…».
[۷] جناتی، محمد ابراهیم، المساجد و احکامها، ص۴۰.
البته، نباید فراموش کرد: تقدس و محتوای مسجد بوده که باعث میشده است تا مسلمین به شکل ظاهری آن هم اهمیت داده و در بنای مساجد با شکوه جهت استفادههای خوب، همت گمارند و اگر خراب و فرسوده، یا تنگ و کم ظرفیت میشد، تجدید بنا و تعمیر کنند یا بر وسعتش بیفزایند. خود عقیده دینی، بخصوص در زمینه ساختن و آباد کردن و بنای مساجد، نقش مهمی ایفا کرده است.
تزئینات هنری در پاورپوینت کامل معماری مساجد ۷۹ اسلاید در PowerPoint
مسجد الحرام و کعبهای را که حضرت ابراهیم (علیهالسّلام) بنیان نهاد، در آغاز، ساده بود و با گذشت زمان، به حالت امروزی تبدیل شده است. مسجد قبا و مسجد النبی هم که در زمان حضرت محمد (صلاللهعلیهوآلهوسلم) ساخته شد، یک چهار دیواری ساده، با ارتفاعی متوسط و حتی بی سایهبان بود سادگی از ویژگیهای مساجد اولیه بود و مسجدهای ساخته شده در مدینه و بصره و کوفه و مصر، از محرابهای فرو رفته در دیوار، و از منبرها و ماذنهها به شکلی که بعدا رواج پیدا کرد خالی بود. مسجد النبی، با گذشت زمان، رفته رفته وسعت پیدا کرد و تجدید بنا شد تا به صورت فعلی در آمد. بساطت و سادگی در بنای مسجد، چیزی است که از آغاز مورد توجه و تاکید اسلام بوده است. علی (علیهالسّلام) مسجدی را در کوفه مشاهده کرد که کنگرهدار ساخته شده بود فرمود: گویا این، کنیسه یهود است!. و فرمود: «ان المساجد تبنی جما لا تشرف؛
[۸] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۳، ص۴۹۴.
مساجد بصورت ساده ساخته میشود نه کنگرهدار». کنگرهدار بودن بنای مسجد در آن دوره، نسبتبه وضعیت ساختمانها، نوعی تجمل و تزئین محسوب میشده است.
و نیز، در حدیث است که: «امرنا ان تبنی المدائن شرفا و المساجد جما؛
[۹] طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، ماده «جم».
بما دستور داده شده که شهرها، مزین و کنگرهدار ساخته شود ولی مساجد، ساده». حدیث دیگری است که: «ابنوا المساجد و اجعلوها جما؛
[۱۰] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۳، ص ۴۹۳.
مساجد را بسازید و آنها را ساده قرار دهید». و در احادیث دیگری، از علائم آخرالزمان، تزئین و آرایش مساجد بیان شده و آمده است که: وقتی امام زمان قیام کند، مساجد کنگرهدار را خراب میکند.
[۱۱] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۳، ص۴۹۴.
البته منظور از تزئین و آرایش مسجد، که ممنوع است، طلاکاری و زراندود کردن است، نه معماری و کاشیکاری و بکار بردن دقت و هنر در بنای مساجد (آنگونه که در طول قرنها در معماری مسلمین در مساجد معمول بوده و رایج است).
مسجد، نباید به صورت یک نمایشگاه عکس و نقاشی و موزه تزئینی درآید. چرا که این، با روح عبادت خالص و قرب به حق، به سختی سازگار میشود. از امام صادق (علیهالسّلام) درباره مساجدی که در آنها تصویر است، سوال شد، حضرت پاسخ دادند که: «آنرا خوش نمیدارم، ولی امروز، برای شما زیان و اشکالی ندارد.»
[۱۲] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۳، ص۴۹۴.
شاید اشاره به رواج و گسترش معماری و تصویرهای آن در مساجد باشد، که در آن دوره، گسترش پیدا میکرد و امام شرایط خاص آنروز را بیان میکند. وقتی امر دائر باشد بین ترک مساجد و خالی شدن آنها یا رفتن به مساجد با آن خصوصیات و شرائط مکروه، طبیعی است که ائمه، راضی به ترک مسجد و دوری از اجتماعات بخاطر یک مکروه نمیشدند. در عین حال، در این حد که در مساجد، نقش و نگار و هنرهای ترسیمی و تجسمی بکار رود، مورد منع اسلام نیست، بخصوص اگر در زمینه آیات قرآن باشد.
نقوش و رنگها و خطو
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 