پاورپوینت کامل معماری در دوره پهلوی اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل معماری در دوره پهلوی اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معماری در دوره پهلوی اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل معماری در دوره پهلوی اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل معماری در دوره پهلوی اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint

معماری در این دوره در نگرش به باستان‌گرایی خود به دو دوره ساسانیان و هخامنشیان توجه بیشتری دارد، در نگاه معماری عناصری که مورد بهره‌برداری و یا تقلید قرار گرفتند به دو گونه بود. عناصر مشخص معماری در بنا نظیر ستون‌ها، سرستونها، پایه ستون‌ها، پنجره‌ها، پلکان، ورودی‌ها، قوس‌ها و دهانه‌ها. دومین عناصر تزیینی نظیر نقوش برجسته‌ی حجاری‌ها، مجسمه‌ها، کنگره‌ی بام و… در دوره پهلوی اول هنرمندان معماری ایرانی و غربی که سازنده بناهای دولتی و آموزشی و صنعتی بودند، برای اولین بار با نوعی انتخاب تاریخی روبرو شدند. آنان باید می‌فهمیدند که از چه دوره و چگونه و به چه مقدار انتخاب کنند. معماران اگر چه متاثر از فضای سیاسی باستان‌گرایی بودند، توانستند با تعدد بناهای ساخته شده فضای معماری باستان‌گرایی را تنوع بخشند. نمونه این بناها کاخ شهربانی دربند، بانک ملی، مدرسه‌ی فیروز بهرام و ساختمان فرش.

[۱] صارمی، علی اکبر، ارزشهای پایداری در معماری ایران، ص۴۵، تهران، میراث فرهنگی، ۱۳۷۶.

فهرست مندرجات

۱ – تاثیرات نظامی‌گرایی
۲ – تاثیرات مدرن‌گرایی
۳ – معماری صنعتی
۴ – شهرسازی نوین
۵ – معماری پهلوی معماری برون‌گرا
۶ – نظارت رضاشاه در معماری
۷ – پلان
۸ – نما
۹ – تزئینات
۱۰ – خیابان
۱۱ – معماران دوره پهلوی اول
۱۲ – معماران خارجی
۱۳ – معماران ایرانی فرنگ رفته
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع

تاثیرات نظامی‌گرایی

همزمان شدن دهه دوم حکومت پهلوی اول با روی کارآمدن و اقتدار حزب‌نازی در آلمان و ارتباط نزدیک و بی‌سابقه ایران و آلمان و ارتباط نزدیک و بی‌سابقه ایران و آلمان و پی‌آمد آن انجام فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی توسط متخصصین آلمانی خود به خود رویه نظامی‌ را در ساخت بناهای این دوره دو چندان نمود. این تاثیرات بر روی نمای ساختمان بود که به گونه‌ای ملموس هیبت و شکل نظامی‌ به خود می‌گرفت.

[۲] کیانی، مصطفی، پاورپوینت کامل معماری در دوره پهلوی اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint، ص۱۴۴، تهران، نشر هنر، بی‌تا.

[۳] کیانی، مصطفی، پاورپوینت کامل معماری در دوره پهلوی اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint، ص۵۰، تهران، نشر هنر، بی‌تا.

تاثیرات مدرن‌گرایی

مکتب معماری مدرن به وسیله دانش‌آموختگان ایرانی از فرنگ برگشته که در سال‌های آخر دوره پهلوی اول به ایران بازگشتند به ارمغان آورده شد. از آن رو که نهضت مدرنیسم در معماری هم‌چون دیگر مکاتب نخست در دانشگاه‌ها مورد توجه و آموزش قرار گرفت. آثار مطرح و به جا مانده از مکتب معماری مدرن را در نخستین سال‌های پیدایش آن در ایران به طور عمده باید در تهران و در ساختمان‌های غالبا عمومی‌ و غیر دولتی مشاهده کرد. برخی از این آثار به ویژه در خیابان شاه‌رضا (انقلاب) از میدان فردوسی تا میدان انقلاب هنوز پابرجا هستند.

[۴] بانی، امیر مسعود، معماری معاصرایران، ص۱۳۴، تهران، نشر هنر معماری قرن، ۱۳۸۸.

معماری صنعتی

ایران هنگامی‌ که به دوره صنعتی رسید که غرب دوران اوج صنعتی را می‌گذرانید. ایران این مسیر را بعد از جنگ جهانی اول شروع کرد. حقیقت این است که معماری صنعتی ایجاد شده به شیوه صنعتی و شکلی از معماری مدرن است که در بیشتر کشورها و از جمله ایران به شکل نارسای معماری صنعتی گفته می‌شود. از این رو بناهای مورد نظر آن دسته از بناها و عمدتا کارخانه‌ها هستند که با انقلاب صنعتی نیمه دوم قرن هیجدهم به وجود آمده و توسعه یافتند؛ اما در ایران در دوره رضاشاه تاسیس سلسله‌وار کارخانه‌های بزرگ صنعتی در بافت کهنه و سنتی شهرها و پیش از آن‌که شهرهای ایران زمینه توسعه صنعتی نظیر اروپا داشته باشند، معماری خاصی ایجاد کردند که باید شروع معماری صنعتی ایران را از این تاریخ دانست. این سال‌ها از نظر تاریخی یکی از دوره‌های مهم تاریخی ایران است.

[۵] جمالزاده، محمدعلی، گنج شایگان، ص۳۵، برلین، کاوه، ۱۳۳۵.

سال‌های ۱۳۱۱ به بعد اوج درخواست برای کارخانه‌های گوناگون است کارخانه‌های نساجی، پشم‌ریسی، نخ‌ریسی، چرم‌سازی، قندسازی، چای و… تا قبل از شهریور ۲۰ کارخانه‌های بزرگ نساجی و نیز منسوجان شیمیایی تاسیس شد. بیشتر این کارخانه‌ها از آلمان وارد می‌شد و طرح‌ریزی ساختمان‌های صنعتی طبعا توسط کارشناسان خارجی صورت گرفت.

[۶] ایوانف، تاریخ ایران نوین، ترجمه هوشنگ تیزابی، ص۷۶، بی‌جا، حزب توده ایران، ۱۳۵۶.

فضای کارخانه‌ها در مجموع شدیدا تحت‌تاثیر عملکرد آن هستند. پیش از آن‌که معمار بتواند در طرح فضای داخلی کارخانه‌های صنعتی دخیل باشند، این کارکرد کارخانه‌هاست که طراحی فضای داخلی را به معمار دیکته می‌کند. بنابراین بیان ساختمانی و عظمت صنعتی کارخانه بر بیان هنری آن برتری دارد. حضور سنگین و مقتدرانه بناهای صنعتی علاوه بر اینکه توانست آن نمایش عظمت را به صورت فیزیکی بیان کند، چنان‌چه به شکل ذاتی در ابعاد بناها نهفته بود. در قالب توسعه و تحول نیز توانست عملا جدایی خود را از ساختار و شکل سنتی معماری گذشتگان که نمادهای آن بناهای عظیم مساجد با گنبدها و مناره‌ها بودند جدا سازد. معماری صنعتی در دوره پهلوی اول از آن رو قابل اهمیت است که با حضور وسیع و نمادین خود در شهرهای مختلف چهره و‌ اندازه جدید از بناها و فضای شهر به وجود آورد.

[۷] کیانی، مصطفی، پاورپوینت کامل معماری در دوره پهلوی اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint، ص۱۴۴، تهران، نشر هنر، بی‌تا.

شهرسازی نوین

سال‌های ۱۳۰۰ش با روی کار آمدن رضاخان نشان داد که آهنگ تغییرات و تحولات در زمینه شهرسازی به گونه‌های غیر منتظره شتاب گرفته است. ساختار قدرت در دوره پهلوی اول بهره همه جانبه از اهرم‌های مناسب و جدیدی بود که توانست جامعه را بیشتر به شکل روانی، زیر اقتدار خود درآورد. این اقتدار در همه زمینه‌ها اتفاق افتاد که جامع‌ترین، موثرترین و قوی‌ترین آن‌ها شکل جدید شهر بود.

[۸] محمدی، محمود، تغییر ساختار قدرت در ایران و تغییرشکل شهر، ص۶۰۵، تهران، میراث فرهنگی، ۱۳۷۵.

این تغییر با روی کارآمدن رضاخان شروع شد. رضاشاه با اتکا به بیگانگان خصوصیات یک دولت واحد و تمرکزگرا را متکی بر انگیزه آرمان‌گرایان باستانگرایی به وجود آورد. این تمرکزگرایی در شهرسازی چهره خود را به روشنی نشان داد. سرو سامان دهی با الگوی خطوط راست که میراث قرن ۱۹ بود، مدل خوبی برای این کار شد، خیابان‌های اصلی و فرعی دامنه شهر را از هم مشخص می‌کردند. نتیجه این کار ایجاد یک شهر گشاد با یک هسته مرکزی بود که بیانگر نظام متمرکز و واحد بود.

[۹] فقیه، نسرین، آغاز معماری و ضوابط معماری در تهران، ص۴، تهران، هنرهای معاصر، بی‌تا.

هر چند که رضاشاه در دوران ۲۰ ساله خود به فرنگ نرفت؛ ولی حضور و کثرت کارشناسان و مستشاران خارجی در تمام زمینه‌های اداری، نظامی‌ و اقتصادی، تجارب شهرسازی و معماری اروپا را با قدرت هرچه تمام تر در ایران گسترش داد. تعداد محدودی از معماران و مهندسان ایرانی نیز در اروپا به خصوص در اتریش و آلمان درس خوانده بودند، معماری آن دوره اروپا را در ایران اشاعه دادند.

[۱۰] اعتصامی، ایرج، بررسی تطبیقی معماری و شهرسازی معاصر ایران و اروپا، ج۳، ص۹۴، تهران، میراث فرهنگی، ۱۳۷۴.

معماری پهلوی معماری برون‌گرا

به نظر می‌رسد، ساختار قدرت جدید در این سو به موفقیتی شایان توجه دست یافت و با ارائه یک معماری برون‌گرایی شهری به سرعت فرهنگ برون‌گرایی را پیاده کرد. حکومت با استفاده از شهرسازی نوخواسته و در یک کمیت فراوان و در واقع با ارائه مصداق‌های شهرسازی توانست برون‌گرایی، برگرفتن حجاب، نمایش بی‌نقاب و عرض‌اندام را تعریف کند و دیوارهای کج و معوج و ناهنجار گذشته زمینه مناسبی را برای جانشینی ساختمان‌هایی که با عظمت و پرجلوه تعریف می‌شدند، فراهم سازد. خیابان‌های عریض و کوچه‌های صاف هم‌چونان که خود را در معرض نمایش می‌گذاشت به معماری گذشته فرصت عرض‌ اندام داد.

[۱۱] کیانی، مصطفی، پاورپوینت کامل معماری در دوره پهلوی اول ۵۰ اسلاید در PowerPoint، ص۱۸۳، تهران، نشر هنر، بی‌تا.

در این دوره پنجره‌ها یکی پس از دیگری به روی کوچه‌ها و

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.