پاورپوینت کامل معلولیت ۴۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل معلولیت ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معلولیت ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل معلولیت ۴۳ اسلاید در PowerPoint :
علت و معلول
دو مفهوم علت و معلول از معقولات ثانی فلسفی است که بیانگر نحوه وجود بوده است. ما اگر دو وجود “الف” و “ب” را با هم مقایسه کنیم و ببینیم وجود “الف” به گونهای است که هرگاه محقق میشود، وجود “ب” نیز محقق میشود و هرگاه الف معدوم گردد، ب نیز معدوم شده و وجود ب مبیّن وابستگی و تعلق و ارتباط به وجود الف است، در این صورت میگوییم الف علت ب و ب معلول الف است.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – مفهوم علت و معلول
۲.۱ – نکته
۳ – کیفیت آشنایی ذهن با این مفاهیم
۳.۱ – کیفیت انتزاع
۴ – تقسیمات علت
۴.۱ – علت تامه و ناقصه
۴.۲ – بسیط و مرکب
۴.۳ – علت بیواسطه و باواسطه
۴.۴ – علت انحصاری و جانشینپذیر
۴.۵ – علت داخلی و خارجی
۴.۶ – علت حقیقی و اعدادی
۴.۷ – مقتضی و شرط
۴.۷.۱ – تقسیم شروط
۵ – تقسیم دیگر علت
۶ – نکته دیگر
۷ – مأخذ
۸ – منبع
مقدمه
با پذیرفتن کثرت در موجودات، این سؤال پیش میآید که آیا موجودات مختلف، ارتباطی با یکدیگر دارند یا نه؟ و آیا وجود برخی از آنها متوقف بر وجود بعضی دیگر هست یا نه؟ و اگر هست چند نوع وابستگی وجودی داریم؟ و احکام و ویژگیهای هر کدام چیست؟ اما اگر کسی کثرت حقیقی موجودات را نپذیرفت ـچنانکه ظاهر کلام صوفیه همین استـ دیگر جایی برای بحث درباره ارتباط وجودی میان موجودات متعدد باقی نمیماند، چنانکه بحث درباره سایر تقسیمات وجود و موجود هم موردی نخواهد داشت. در مبحث سابق اشاره کردیم که اثبات تشکیک خاصی در وجود، متوقف بر اصولی است که باید در مبحث علت و معلول ثابت شود. اینک وقت آن فرا رسیده که به مسائل مربوط به علت و معلول بپردازیم و اصول نامبرده را نیز ثابت کنیم. ولی قبل از پرداختن به این مطالب باید توضیحی پیرامون مفهوم علت و معلول و کیفیت آشنایی ذهن با آنها بدهیم.
مفهوم علت و معلول
واژه «علت» در اصطلاح فلاسفه به دو صورت عام و خاص بهکار میرود. مفهوم عام علت عبارت است از موجودی که تحقق موجود دیگری متوقف بر آن است، هر چند برای تحقق آن کافی نباشد، و مفهوم خاص آن عبارت است از موجودی که برای تحقق موجود دیگری کفایت میکند. به عبارت دیگر اصطلاح عام علت عبارت است از موجودی که تحقق یافتن موجود دیگری بدون آن محال است، و اصطلاح خاص آن عبارت است از موجودی که با وجود آن، تحقق موجود دیگری ضرورت پیدا میکند. چنانکه ملاحظه میشود اصطلاح اول اعم از اصطلاح دوم است؛ زیرا شامل شروط و معدات و سایر علل ناقصه هم میشود، به خلاف اصطلاح دوم. توضیح علت تامه و ناقصه و سایر اقسام علت خواهد آمد.
نکته
نکتهای را که باید خاطرنشان کنیم این است که موجود وابسته (معلول) تنها از همان جهت وابستگی، و نسبت به موجودی که وابسته به آن است «معلول» نامیده میشود، نه از جهت دیگر و نه نسبت به موجود دیگر. همچنین علت از همان جهتی که موجود دیگری وابسته به آن است و نسبت به همان موجود «علت» نامیده میشود، نه از هر جهت و نسبت به هر موجودی؛ مثلاً حرارت از آن جهت که وابسته به آتش است و نسبت به علت خودش، معلول است نه از جهت دیگر، و آتش از آن جهت که منشأ پیدایش حرارت میشود و نسبت بههمان حرارت ناشی از آن، علت است نه از جهت دیگر. بنابراین منافاتی ندارد که یک موجود معین، نسبت به یک چیز «علت» و نسبت به چیز دیگری «معلول» باشد، و حتی منافاتی ندارد که حرارتی که معلول آتش خاصی است، علت برای پیدایش آتش دیگری بشود. چنانکه منافاتی ندارد که یک موجود علاوه بر حیثیت علیت یا حیثیت پاورپوینت کامل معلولیت ۴۳ اسلاید در PowerPoint، دارای حیثیتهای دیگری باشد که با مفاهیم دیگری بیان میشوند؛ مثلاً آتش علاوه بر حیثیت علیت، دارای حیثیتهای دیگری است که مفاهیم جوهر، جسم، تغییرپذیر و… از آنها حکایت میکنند و هیچکدام از آنها عین حیثیت علیت آن نیست.
کیفیت آشنایی ذهن با این مفاهیم
با توضیحی که درباره مفهوم علت و معلول داده شد، روشن گردیدکه این مفاهیم از قبیل مفاهیم ماهوی و معقولات اُولی نیستند و چنان نیست که در خارج موجودی داشته باشیم که ماهیت آن علیت یا پاورپوینت کامل معلولیت ۴۳ اسلاید در PowerPoint باشد. همچنین مفاهیم مزبور از قبیل معقولات ثانیه منطقی نیز نیستند؛ زیرا صفت برای موجودات عینی واقع میشوند و به اصطلاح، اتصافشان خارجی است. پس این مفاهیم از قبیل معقولات ثانیه فلسفی هستند و بهترین شاهدش این است که برای انتزاع آنها باید دو موجود را با یکدیگر مقایسه کرد و حیثیت وابستگی یکی از آنها را به دیگری در نظر گرفت و تا این ملاحظه انجام نگیرد، این مفهومها انتزاع نمیشوند؛ چنانکه اگر کسی هزاران بار آتش را ببیند ولی آن را با حرارت ناشی از آن مقایسه نکند و رابطه آنها را با یکدیگر در نظر نگیرد، نمیتواند مفهوم علت را به آتش و مفهوم معلول را به حرارت نسبت دهد. اکنون این سؤال مطرح میشود که اساساً ذهن ما از کجا با این مفاهیم آشنا شده و به وجود چنین رابطهای بین موجودات پیبرده است؟ بسیاری از فلاسفه غربی پنداشتهاند که مفهوم علت و معلول، از ملاحظه تقارن یا تعاقب دو پدیده بهطور منظم بهدست میآید؛ یعنی هنگامی که میبینیم آتش و حرارت پیوسته با یکدیگر یا پیدرپی تحقق مییابند، مفهوم علت و معلول را از آنها انتزاع میکنیم و در حقیقت محتوای این دو مفهوم، چیزی بیش از همزمانی یا پیدرپی آمدن منظم دو پدیده نیست. ولی این پندار نادرستی است؛ زیرا در بسیاری از موارد، دو پدیده منظماً با هم یا پیدرپی تحقق مییابند، در حالی که هیچکدام از آنها را نمیتوان علت دیگری بهحساب آورد؛ چنانکه نور و حرارت در لامپ برق همیشه با هم پدید میآیند و روز و شب همواره پیدرپی به وجود میآیند، ولی هیچکدام از آنها علت پیدایش دیگری نیست.
کیفیت انتزاع
ممکن است گفته شود هنگامی که پدیدهای را مورد آزمایشهای مکرر قرار میدهیم و میبینیم که بدون موجود دیگری تحقق نمییابد، در این صورت مفهوم علت و معلول را از آنها انتزاع میکنیم. ولی میدانیم که آزمایشگران پیش از اقدام به انجام آزمایش، معتقدند که میان پدیدهها رابطه علیت برقرار است و هدفشان از آزمایش این است که علتها و معلولهای خاص را بشناسند و بفهمند چه چیزی علت پیدایش چه پدیدهای است. پس سؤال به این صورت مطرح میشود که ایشان قبل از انجام دادن آزمایش، از کجا به مفهوم علت و معلول پیبردهاند؟ و از کجا دانستهاند که در میان موجودات چنین رابطهای وجود دارد تا بر اساس آن درصدد کشف روابط خاص علّی و معلولی برآیند؟ بهنظر میرسد که انسان نخستینبار، این رابطه را در درون خود و با علم حضوری مییابد و مثلاً ملاحظه میکند که فعالیتهای روانی و تصمیمگیریها و تصرفاتی که در مفاهیم و صورتهای ذهنی میکند، کارهایی است که از خودش سر میزند و وجود آنها وابسته به وجود خودش میباشد، در حالی که وجود خودش وابسته به آنها نیست. با این
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 