پاورپوینت کامل معرفت قرآنی ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل معرفت قرآنی ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معرفت قرآنی ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل معرفت قرآنی ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل معرفت قرآنی ۳۱ اسلاید در PowerPoint

با مطالعه و تأمل در‌ آیات قرآن درمی‌یابیم که حجم نسبتاً زیادی از آیات قرآن کریم به مسئله علم، شناخت و معرفت پرداخته است که برای درک و فهم بهتر این مفهوم ـ علم و شناخت ـ می‌توان از این روش، یعنی مقابله آن با مفهوم متضادش ـ جهل و ناآگاهی ـ استفاده نمود.

فهرست مندرجات

۱ – بهره‌مندی از قرآن
۲ – رسالت قرآن در معرفت
۳ – تحلیل مسائل شناخت‌شناسی
۴ – نمونه‌ای از آیات
۴.۱ – آیه ۱۱۶ سوره انعام
۴.۲ – آیه ۳۶ سوره یونس
۴.۳ – آیه ۲۳ سوره نجم
۵ – هدایت قرآن در تبیین معرفت‌شناسی
۶ – راه دست‌یابی به یقین
۷ – فایده کسب یقین
۸ – هماهنگی توسل با حکمت حق
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

بهره‌مندی از قرآن

قرآن که خود، علم ممثَّل است، بیش از هر چیز جوامع بشری را به دانش فرا می‌خواند؛ چون با سرمایه‌ی بینش علمی، فروغ هدایت آن روشن‌تر می‌شود؛ زیرا گرچه رهنمود قرآن در بشارت دادن و بیم‌دادن عالم است… «لِیَکُونَ لِلعالَمینَ نَذیراً»؛ («تا برای جهانیان بیم‌دهنده باشد».)،

[۱] فرقان/سوره۲۵، آیه۱.

لیکن سودمندان از آن، کسانی‌اند که از زبانه دوزخ هراسناک‌اند: «انّما اَنتَ مُنذرٌ مَن یخْشاها»

[۲] نازعات/سوره۷۹، آیه۴۵.

و هراسناکان از شعله جهنم، زیاد نیستند و مهم‌ترین آنان عارفان به خدای سبحان و عالمان به احکام و حکم اویند: «اِنَّما یَخْشَی الله مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ»

[۳] فاطر/سوره۳۵، آیه۲۸.

و در پرتو خداباوری و خداپروایی، شایسته‌ی هم‌نشینی فرشته‌ها شده و در صحنه‌ی برجسته‌ترین معارف الهی یعنی توحید به شهادت نشسته و ادای شهادت آنان مسموع گوش دل صاحب‌دلان شده، و مُهر تأیید و امضای خدای واحد را همراه خود دارد: «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَالْمَلائِکَهُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»؛ «خداوند گواهی می‌دهد که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش گواهی می‌دهند (خداوند در تمام عالم) قیام به عدالت دارد و معبودی جز او نیست که هم توانا و هم حکیم است».

[۴] آل‌عمران/سوره۳، آیه۱۸.

رسالت قرآن در معرفت

رسالت قرآن در دعوت به معرفت، شامل همه ارکان آن است؛ یعنی هم مبدأ را که خدای سبحان و نام‌های نیکوی او و مظاهر گوناگون آن‌هاست به عنوان مبدأشناسی عنوان می‌کند و هم معاد را که همان مبدأ است، با نام‌های نیکوی دیگر ارائه می‌دهد و هم رابط بین آغاز و انجام را که مظاهر نام‌های نیکو دیگر خدای سبحان‌اند هدایت می‌کند، ضمناً جهان‌شناسی و انسان‌شناسی را که هر کدام به نوبه‌ی خود مظهر نامی از نام‌های مبارک الهی‌اند، تعلیم می‌نماید، و نحوه پیدایش و پرورش بسیاری از موجود‌های روح‌دار یا بدون روح را به منظور تشریح آیات آفاقی و انفسی گزارش می‌دهد.

تحلیل مسائل شناخت‌شناسی

قرآن در تحلیل مسائل شناخت‌شناسی، گذشته از آن‌که مباحث را به صورت اشکال منطقی دقیق طرح می‌کند و شرایط منطق صوری را رعایت می‌کند، به قسمت مهم منطق که صاحب‌نظران روش‌شناسی آن را جزء فریضه‌ی مباحث منطق می‌شمارند و بخش‌های دیگر را جزء نافله‌ی مسائل منطق محسوب می‌دارند، کاملا عنایت می‌نماید و از این رهگذر نه‌تنها حِسْبان و زَعْم و پندار واهی را کافی نمی‌داند، بلکه گمان را که بسیاری از دانشمندان به آن مبتلا هستند، ناقص می‌شمارد، و مظنّه را در تحقیق مسائل جهان‌بینی سودمند نمی‌داند، و آیات فراوانی در این زمینه نازل شده است که ظنّ را چون خَرْص و تخمین دانسته و پیروی از آنها را ضلالت می‌داند و گمان‌پرستی را همراه با هواپرستی محکوم می‌شمارد.

نمونه‌ای از آیات

آیات ذیل نمونه‌ای از ذمّ ظّن و سلب حجیت آن در مسائل اعتقادی و نفی اعتماد بر آن در مباحث جهان‌بینی است:

آیه ۱۱۶ سوره انعام

«اِنْ یتَّبِعُونَ اِلّا الظّنَّ وَ اِنْ هُمْ اِلّا یَخْرِصُونَ»؛ «آن‌ها تنها از گمان پیروی می‌کنند و تخمین و حدس می‌زنند».

[۵] انعام/سوره۶، آیه۱۱۶.

آیه ۳۶ سوره یونس

«وَ ما یَتَّبِعُ اَکثَرُهُمْ اِلّا ظَنّا اِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنی مِنَ الحَقّ شَیئاً»؛ «اکثر آنها جز از گمان پیروی نمی‌کنند و گمان انسان را از حق بی‌نیاز نمی‌کند».

[۶] یونس/سوره۱۰، آیه۳۶.

آیه ۲۳ سوره نجم

«اِنْ یِتَّبِعُونَ اِلّا الظّنّ و ما تهوی الاَنْفَسَ»؛ «آن‌ها فقط از گمان‌های بی‌اساس و هوای نفس پیروی می‌کنند».

[۷] نجم/سوره۵۳، آیه۲۳.

هدایت قرآن در تبیین معرفت‌شناسی

چون از صورت‌های فاقد شرایط انتاج هرگز قطع حاصل نمی‌شود و از ماده‌های ظنی هرگز تعیین پدید نمی‌آید، هدایت قرآن کریم و رسالت آن در تبیین معرفت‌شناسی این است که اساس را بر صورت‌های واجد شرایط نتیجه گرفتن قطعی و ماده‌های صالح جهت افاده، یقین قرار می‌دهد و بهره‌مندان از خود را متقیانی می‌داند که بر محور ح

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.