پاورپوینت کامل معاهده (مفردات‌قرآن) ۳۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل معاهده (مفردات‌قرآن) ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معاهده (مفردات‌قرآن) ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل معاهده (مفردات‌قرآن) ۳۹ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل معاهده (مفردات‌قرآن) ۳۹ اسلاید در PowerPoint

مقالات مرتبط: عناوین کتاب قاموس قرآن (جلد ۵).

مُعاهَدَه یکی از مفردات به کار رفته در قرآن کریم به معنای با همدیگر پیمان بستن، که لازم المراعاه است.

فهرست مندرجات

۱ – مفهوم شناسی
۲ – کاربرد قرآنی
۳ – عهد حضرت ابراهیم
۳.۱ – ابتلاء به کلمات
۳.۲ – مقام امامت
۳.۳ – کلمه توحید
۳.۴ – انبیاء أولو العزم و صاحب شریعت
۳.۵ – امام عموم مردم
۳.۶ – دعای حضرت ابراهیم در ذریه‌اش
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – مفهوم شناسی

مُعاهَدَه: با همدیگر پیمان بستن، پیمانی که لازم المراعاه است،

[۱] قرشی بنابی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج۵، ص۵۹.

[۲] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۵۹۲.

[۳] طریحی نجفی، مجمع البحرین، ج۳، ص۱۱۴.

نحو: (إِلَّا الَّذِینَ‌ عاهَدْتُمْ‌ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ فَمَا اسْتَقامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ‌).

[۴] توبه/سوره۹، آیه۷.

معاهده گاهى بمعنى مبالغه آید چنانکه در «اخذ- مؤاخذه» گذشت، مثل‌: (وَ مِنْهُمْ مَنْ‌ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَ‌)،

[۵] توبه/سوره۹، آیه۷۵.

پیداست که‌ عاهَدَ در آیه پیمان شدید را میرساند، زیرا عهد یکطرفى و فقط از جانب بنده است.

۲ – کاربرد قرآنی

اینک ببعضى از آیات اشاره میشود:
۱- (قالُوا یا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّکَ بِما عَهِدَ عِنْدَکَ لَئِنْ کَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ …)،

[۶] اعراف/سوره۷، آیه۱۳۴.

بنظر میاید مراد از (بِما عَهِدَ عِنْدَکَ‌) آنست که خدا به موسی وعده کرده بود که در صورت آمدن رجز (طوفان، جراد، قمّل و …) اگر فرعونیان ایمان‌ آورند، عذاب برداشته خواهد شد و موسى (علیه‌السّلام) این وعده را بفرعونیان فرموده بود. لذا گفتند: اى موسى پروردگارت را با آن وعده که بتو داده بخوان اگر عذاب را از بین بردى حتما بتو ایمان میاوریم. نظیر این، آیه دیگرى است که فرموده‌: (وَ قالُوا یا أَیُّهَا السَّاحِرُ ادْعُ لَنا رَبَّکَ بِما عَهِدَ عِنْدَکَ إِنَّنا لَمُهْتَدُونَ‌).

[۷] زخرف/سوره۴۳، آیه۴۹.

۲- (وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِینَ • الَّذِینَ یَنْقُضُونَ‌ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ …)،

[۸] بقره/سوره۲، آیه۲۶-۲۷.

تعبیر (عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ‌) در آیات دیگر نیز آمده است. میثاق گرچه بمعنى پیمان اکید و مَایُوثَقُ‌بِهِ آمده، ولى مانعى ندارد که مصدر میمى هم باشد، چنانکه در جوامع الجامع اشاره کرده «میثاق» در آیه فوق مصدر و بمعنى محکم کردن یا محکم شدن است.

[۹] طبرسی، جوامع الجامع، ج۱، ص۸۹.

بنظر میاید مراد از عهد اللَّه هدایت تکوینی باشد که در وجود هر فرد بودیعه گذاشته شده و مراد از میثاق عهد محکم شدن آن بوسیله انبیاء و اوصیاء باشد. یعنى فاسقین کسانى‌اند که هدایت تکوینى و درک فطرى خود را پس از آنکه بوسیله انبیاء محکم شده، میشکنند، آنوقت «یَقْطَعُونَ‌ وَ یُفْسِدُونَ‌» بیان نقص عهد است. «میثاق» را میشود مصدر از براى فاعل گرفت و فاعلش خداست و نیز جایز است که از براى مفعول باشد چنانکه همانطور ترجمه شد.
ناگفته نماند: همه مردم از هدایت تکوینى برخورداراند: (فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها)،

[۱۰] روم/سوره۳۰، آیه۳۰.

و انبیاء براى میثاق و تقویت همان فطرت آمده‌اند.
۳- (تِلْکَ الْقُرى‌ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبائِها وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَما کانُوا لِیُؤْمِنُوا بِما کَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ کَذلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلى‌ قُلُوبِ الْکافِرِینَ • وَ ما وَجَدْنا لِأَکْثَرِهِمْ مِنْ‌ عَهْدٍ وَ إِنْ وَجَدْنا أَکْثَرَهُمْ لَفاسِقِینَ‌).

[۱۱] اعراف/سوره۷، آیه۱۰۱-۱۰۲.

در مجمع «عهد» را وفا به عهد معنى کرده و فرموده: گویند «فُلانٌ‌ لا عَهْدَ لَهُ» یعنى بعهد وفا نمیکند. اهل لغت «وفا» را از معانى عهد شمرده‌اند.

[۱۲] طبرسی، مجمع البیان، ج۴، ص۷۰۱.

بنظر من مراد از عهد معناى اوّلى آنست که نگهدارى و مراعات شى‌ء باشد یعنى: ما در آنها نسبت بآیات خود مراعاتى نیافتیم که بآیات ما اهمیت بدهند و اعتنائى داشته باشند، مثل‌: (فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَلِیلًا)،

[۱۳] آل عمران/سوره۳، آیه۱۸۷.

مسلّم است که پس از (یَطْبَعُ اللَّهُ عَلى‌ قُلُوبِ الْکافِرِینَ‌) دیگر در کافر اعتنائى بآیات خدا نخواهد بود. و خلاصه عهد در آیه فوق در جاى «عزم» است که درباره آدم آمده: (وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى‌ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً).

[۱۴] طه/سوره۲۰، آیه۱۱۵.

۴- (وَ أَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذا عاهَدْتُمْ‌ …).

[۱۵] نحل/سوره۱۶، آیه۹۱.

در اینگونه آیات ظاهرا مراد از «عهد اللَّه» پیمان و سوگندى است که شخص بر خود لازم میکند و چون یکطرف پیمان و سوگند خداست لذا عهد اللَّه تعبیر آمده. بهترین دلیل مطلب ذیل آیه است که فرموده: (وَ لا تَنْقُضُوا الْأَیْمانَ بَعْدَ تَوْکِیدِها وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلًا …).

۳ – عهد حضرت ابراهیم

(وَ إِذِ ابْتَلى‌ إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی قالَ لا یَنالُ‌ عَهْدِی‌ الظَّالِمِینَ‌).

[۱۶] بقره/سوره۲، آیه۱۲۴.

مقصود از امامت در این آیه چیست؟ مقصود از امامت بنظر من بقاء شریعت است و مقتدا بودن ابراهیم (علیه‌السّلام) از همین جهت میباشد.
مثلا میگوئیم: گاندی امام هند است یعنى مردم حتى پس از مرگ او طبق نقشه‌ها و رهبریهاى او عمل میکنند راه او و مرام او در میان مردم هند باقى است. و میگوئیم بطلمیوس امام هیئت نیست زیرا گفته‌هاى او بصورت افسانه در آمده و علم خلاف آنرا اثبات کرده است.

۳.۱ – ابتلاء به کلمات

اکنون میرسیم به آیه؛ مراد از ابتلاء به کلمات ظاهرا قربانى اسماعیل (علیه‌السّلام) است که درباره آن آمده‌ (إِنَّ هذا لَهُوَ ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.