پاورپوینت کامل مصباحالهدایه الی الخلافه و الولایه ۳۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مصباحالهدایه الی الخلافه و الولایه ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مصباحالهدایه الی الخلافه و الولایه ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مصباحالهدایه الی الخلافه و الولایه ۳۰ اسلاید در PowerPoint :
مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه (کتاب)
مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه تألیف عارف نامدار، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) میباشد.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی اجمالی
۲ – گزارش اجمالی محتوا
۳ – ساختار کتاب
۴ – ویژگیهای کتاب
۴.۱ – بیان جلالالدین آشتیانی
۴.۲ – بیان اسفار اربعه عرفانی
۵ – پانویس
۶ – منبع
۱ – معرفی اجمالی
نام این رساله همانگونه که مؤلف در خطبه آن تصریح نموده «مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه» میباشد.
مؤلف آن عارف نامدار رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (۱۳۲۰-۱۴۱۰ ه. ق) است.
تاریخ آغاز رساله به درستی روشن نیست ولی تاریخ انجام و پایان آن را مؤلف در آخر رساله ۲۵ شوال سنه ۱۳۴۹ هجری قمری بیان نموده است.
۲ – گزارش اجمالی محتوا
همانگونه که از نام رساله هویدا است، موضوع مورد تحقیق در این رساله شرح و بیان خلافت الهیه و نبوت محمدیه و ولایت علویه بر مشرب اصحاب معارف و منطبق با حقایق قرآنی و دقایق روایی است.
در تفسیر خلافت الهیه میفرماید: خلافت الهیه از شئونات بزرگ الهی و عالیترین مقام ربانی است، باب ابواب تجلی و کلید فتح عالم غیب و شهود است. و در اصطلاح خاص عبارت از مقام عندیت و قرابت ویژه عبد و سالک به حق تعالی است و مفاتیح الغیبی که جز خدا کسی از آن خبر ندارد، در این مقام ظهور میکند. اسماء و صفات به سبب خلافت الهیه از عالم غیب و بطون ظهور و بروز میکند. این همان حجاب بزرگ است که کوچک و بزرگ در مقابل آن نیست و نابود میگردند و دارا و نادار در حضور آن هلاک و فانی میشوند. و در یک جمله خلافت الهیه همان روح و حقیقت خلافت محمدیه صلیاللهعلیهوآلهوسلّم میباشد. در تقریر نبوت محمدیه میفرماید: نبوت به معنی انباء و اخبار است و نبی به معنی منبی ء و مخبر از ذات خدا و اسماء و صفات و احکام و مقاصد او است.
نبوت دارای تقسیماتی است مانند: نبوت حقه حقیقیه و نبوت حقه ظلیه، نبوت مطلقه و نبوت مقیده، نبوت عامه و نبوت خاصه، و نبوت تشریعی و نبوت تعریفی یا انبایی.
نبوت مقام ظهور خلافت الهیه و ولایت است یعنی نبوت ظاهر خلافت و ولایت است و ایندو باطن آن میباشند. نبوت حقیقیه مطلقه عبارت از اظهار اسراری است که در غیب الغیوب است در حضرت واحدیت به حسب استعداد مظاهر به روش تعلیم حقیقی و اخبار ذاتی.
در تاویل ولایت میفرماید: خلافت الهیه در واقع حقیقت ولایت است.
ولایت معانی مختلفی دارد مانند قرب، محبوبیت، تصرف، ربوبیت و نیابت. تمام این معانی شایسته این حقیقت است و سایر مراتب ظل و سایه آن است و آن رب و مربی ولایت علویه است که با حقیقت خلافت محمدیه در عالم معنا و ظاهر متحد است. «مرتضایی که کرد یزدانش همره جان مصطفی جانش»
۳ – ساختار کتاب
این کتاب مشتمل بر دو مشکات است که در مشکات اول پیرامون اسرار خلافت محمدیه و ولایت علویه در حضرت علمیه بحث میشود و در لابلای مباحث برخی از مسائل نبوت نیز مطرح میگردد. مطالب مذکور در این مشکات در ضمن پنجاه و شش مصباح بطور جداگانه مطرح گردیده است.
و در مشکات دوم پیرامون رموز خلافت و ولایت و نبوت در عالم غیب و معنا و ظاهر بحث میشود. این مشکات مشتمل بر سه مصباح است. در مصباح اول به بعضی از اسرار عالم امر و معنا در ضمن بیست و یک نور اشاره میشود و در مصباح دوم پیرامون آنچه که از سر خلافت و نبوت و ولایت در نشانه غیبی و انوار عقلی الهی منکشف میگردد در ضمن سیزده مطلع و چهار اصل و یک خاتمه بحث میشود. و در مصباح سوم پیرامون اسرار و رموز خلافت و نبوت و ولایت در نشانه ظاهری خلقی و راز بعثت پیامبران و مقام و منزلت ایشان نسبت به پیامبر ما صلیاللهعلیهوآلهوسلّم در ضمن دوازده ومیض (برق و نور) بحث شده است و در پایان خاتمهای در وصیت مؤلف به خوانندگان کتاب نسبت به کتمان اسرار عرفانی از نااهلان و تعلیم آنها به طالبان، بیان شده است.
می به زاهد گر دهی ضایع شود می به رندی ده که مینوشد به جان
۴ – ویژگیهای کتاب
۴.۱ – بیان جلالالدین آشتیانی
استاد سید جلال الدین آشتیانی میفرماید: «اهل حق و حقیقت به این اصل غیر قابل تردید نزد مردم دانا معترفند که در گلزار معانی و حقایقی که چمن آرای فکر بشر به وجود آورده است هیچ گلی خوشبوتر و دلپذیرتر از گل عرفان نرسته است، اگر چه بسیار بوده و هستند جعل (نوعی حشره که محل زندگی و غذای آن نجاست است) صفتانی که از بوی روحانی و نفخه ربوبی این گل مانند شخص مبتلا به زکام که از عطر گل فرار مینماید مشمئزند.
در این اثر منیف از مب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 