پاورپوینت کامل محمدحسن مجدد شیرازی ۶۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل محمدحسن مجدد شیرازی ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل محمدحسن مجدد شیرازی ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل محمدحسن مجدد شیرازی ۶۴ اسلاید در PowerPoint :
میرزای شیرازی
دیگر کاربردها: میرزای شیرازی.
سید محمدحسن میرزای شیرازی (۱۲۳۰-۱۳۱۲ق)، معروف به میرزای شیرازی بزرگ، از بزرگترین فقها و مراجع تقلید مجاهد ایران در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری قمری بود.
ایشان، ابتدا در اصفهان تحصیل کرد و سپس به نجف رفت و در حوزه درس صاحب جواهر شرکت کرد و بعد از او به درس شیخ انصاری رفت و از شاگردان مبرز شیخ شد. بعد از شیخ انصاری مرجعیت عامه یـافـت در حـدود ۲۳ سـال مرجع علی الاطلاق شیعه بود و تا پایان عمر مرجعیت مطلق داشت. او از نظر اخلاق و رفتار و مسائل انسانی و معنوی، و در قیام به وظایف شرعیه، در اوج اشتهار بود، حکایات و نوادر بسیاری از حالات روحی و معنوی او را نقل کردهاند.
ایشان با فتوای تحریم تنباکو، قرارداد رژی را لغو کرد. شاگردان زیادی در حوزه درس او تربیت شدند، از قبیل آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، سید محمدکاظم طباطبائی یزدی، حاج آقا رضا همدانی، حاج میرزا حسین سبزواری، سید محمد فشارکی رضوی، میرزا محمدتقی شیرازی و … . میرزای شیرازی در نهایت در سال ۱۳۱۲ ه ق در هشتاد و دو سالگی در شهر سامرا درگذشت و در حرم امیرالمؤمنین (علیهالسلام) دفن شد.
[۱] مطهری، مرتضی، آشنایی با علوم اسلامی، ص ۳۱۴ .
فهرست مندرجات
۱ – معرفی اجمالی
۲ – تحصیلات و اجتهاد
۳ – مرجعیت مطلق
۴ – شخصیت اخلاقی
۵ – آثار و تالیفات
۶ – فتاوی و تقریرات
۷ – اقدامات و اصلاحات در سامرا
۸ – فعالیتهای سیاسی
۸.۱ – ملاقات شاه در حرم
۸.۲ – خنثی کردن فتنه مذهبی
۸.۳ – تحریم تنباکو
۸.۴ – اعتراض به کشتار شیعیان افغان
۹ – وفات
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
۱ – معرفی اجمالی
وی در پانزدهم جمادی الاول ۱۲۳۰ ق در محله درب شاهزاده در شیراز به دنیا آمد. در کودکی پدرش را از دست داد و دائیش مجدالاشراف، سرپرستی او را برعهده گرفت و از معلمی خوشنویسی دعوت کرد تا در منزل به وی خطاطی بیاموزد. میرزای شیرازی را مجدد فقه شیعه در آغاز قرن چهاردهم هجری دانستهاند.
۲ – تحصیلات و اجتهاد
پدرش سیدمحمود نیز از بهترین خوشنویسان شیراز بود و به نوشته فارسنامه ناصری، پس از میرعماد تا آن زمان کسی خط نستعلیق را به خوبی او نمینوشت. خواندن و نوشتن فارسی را نیز آموخت و در شوال ۱۲۳۶ ق مشغول آموختن ادبیات عرب گردید.
هنگامیکه به هشت سالگی رسید از دروس مقدمات فارغ شد. مجدالاشراف مایل بود که او از زمره اهل وعظ و منبر شود، ازاینرو وی را به یکی از بزرگترین وعاظ شیراز سپرد. او هوش سرشاری داشت چنانکه هر روز یک صفحه از کتاب مشکل ابواب الجنان را دوباره میخواند و حفظ میکرد. پس از درگذشت مجدالاشراف به فقه و اصول پرداخت و در ۱۲۴۲ ق به اصفهان رفت و در مدرسه صدر ساکن شد و در درس شیخ محمدتقی ایوانکی (صاحب حاشیه) شرکت کرد و پس از وفات وی در درس میرسیدحسین مدرس بیدآبادی حاضر شد. به گفتهای در پانزده سالگی، کتاب شرح لمعه تدریس میکرده است.
میرزا قبل از بیست سالگی به دریافت اجازه اجتهاد نائل گردید و مدتی نیز در درس حاجی کلباسی شرکت کرد و خود نیز به تدریس پرداخت. در ۱۲۹۵ ق برای ادامه تحصیل به عتبات عالیات رفت و در محضر درس بزرگانی چون شیخ حسن کاشف الغطاء و صاحب جواهر حاضر شد. صاحب جواهر در سفارش نامهای که برای والی فارس نوشت ضمن تصریح به اجتهاد وی یادآور شد که خداوند میرزا را برای هدایت مردم و امامت در شهرها و ترویج مذهب شیعه و کفالت آن برگزیده است.
میرزا پس از درگذشت صاحب جواهر در درس فقه و اصول شیخ مرتضی انصاری در نجف حاضر شد و استفادههای فراوانی برد. معروف است که مرحوم شیخ مرتضی انصاری بارها میگفت که درسم را برای سه نفر میگویم: میرزا محمد حسن شیرازی، میرزا حبیبالله رشتی و آقا حسن تهرانی.
۳ – مرجعیت مطلق
پس از وفات شیخ انصاری در ۱۲۸۱، عموم شاگردانش میرزای شیرازی را به ریاست و زعامت برگزیدند. به نوشته اعتمادالسلطنه «کافه افاضل عراق و متجهدین آفاق، در حق او بر براعت و رجحان، اذعان آوردند». اما گروهی از افاضل آذربایجان به حاج سیدحسین ترک مراجعه کردند که پس از وفات او در ۱۲۹۹ ق، میرزا مرجع مطلق گردید.
میرزای شیرازی در ۱۲۸۷ ق به زیارت خانه خدا مشرف شد و در خانه موسی بغدادی منزل کرد حاکم مکه، شریف عبدالله حسنی پس از اطلاع، از صاحبخانه خواست تا میرزا را نزد او ببرد، اما میرزا نپذیرفت و گفت: «هرگاه دیدید که علما به درگاه پادشاهان هستند بگویید آنها علما و پادشاهان بدی هستند و هرگاه دیدید پادشاهان خوبی هستند» و بدینترتیب شریف مکه از او دیدن کرد. میرزا میخواست تا در مدینه مجاور شود که میسر نشد. سپس تصمیم گرفت تا در مشهد سکونت کند که آن هم ممکن نگردید، لذا تصمیم گرفت تا در شعبان ۱۲۹۰ ق به سامرا که شهری سنینشین بود هجرت نماید و چنین نیز کرد. با مهاجرت میرزا گروه بسیاری از علما و فضلا و شاگردان میرزا وی به آن شهر آوردند و مرکز حوزههای شیعی به آن شهر منتقل گردید.
میرزا تا پایان عمر مرجعیت مطلق داشت. اعتمادالسلطنه در شرححال میرزای شیرازی (مربوط به سال ۱۳۰۶ ق) مینویسد:« امروز در نظر اهلنظر، اعلم مجتهدین است. کافه مقلدین شیعه، فتاوای وی را مناط صحت عمل قرار دادهاند. باریکی نظر و نازکی فکر او را در فقاهت میگویند کسی از معاصرین ندارد به حسن خلق و مجاهدت نفس، ضرب المثل میباشد». میرزا به دلیل کثرت اشتغالات و کوشش فراوان برای سامان بخشیدن به حوزه و تربیت شاگردان، فرصت فراغت تألیف و تصنیف نیافت، اما در عوض شاگردان عالم و مبرزی تربیت نمود که میتوان از افاضل آنها نام برد: سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، حاج شیخ فضلالله نوری، سید اسدالله اصفهانی، سید اسماعیل صدر، میرزا محمدتقی شیرازی، حاج میرزا حسین نوری، حاج آقا رضا همدانی، ملافتحعلی سلطانآبادی، سید محمد اصفهانی.
میرزای شیرازی از میان یاران و شاگردانش، عدهای را برای مشاوره در امور دینی، سیاسی و اجتماعی مردم برگزید تا در شهرها و ولایات مختلف، نماینده او باشند و از همین طریق، واقعه تحریم تنباکو، تاراج چهارمحال، واقعه یهودیان همدان، سرکوب شیعیان افغانستان، خریدن زمینهای طوس توسط روسیه را به بهترین وجه حل و فصل کرد.
۴ – شخصیت اخلاقی
در خـوش برخوردی و شیرینی گفتار، نمونه نداشت، شخص در هنگام جدا شدن از میرزا در نهایت شـادمـانـی و رضایت ایشان را ترک میگفت، هیچکس به سعه صدر او نبود، حتی بر مستحق، یک کلمه زشت ادا نمیکرد خطاکار را جز به احسان پاداش نمیداد و این همان خلق عظیمی است که از پیامر عظیم الشان اسلام به ارث برده بود.
او از نظر اخلاق و رفتار و مسائل انسانی و معنوی، و در قیام به وظایف شرعیه، در غایت کمال و اوج اشـتـهـار بود حکایات و نوادر بسیاری از حالات روحی و معنوی او را نقل کردهاند که مجموع این حـالات، او را بـه رتـبهای از مراتب سازندگی رسانده است که به اصطلاح علمای وقت، به او لقب مـجـدد و احـیاگر مذهب را دادهاند که در راس هر قرن، یک فرد از میان جمع اخیار و رجال عـلـمـی مـیدرخشد و تجدید کننده و احیاگر اصول معارف علمی و عملی مذهب میشود. (این حدیث هر چند منبع معتبر روائی ندارد، ولی در عمل و تاریخ چنین پایگاهها و محورهای مردمی را میتوان نشان داد.)
۵ – آثار و تالیفات
برخلاف نظر شریف استاد مطهری، میرزا، نوشتهها و تحریراتی در فقه و اصول داشته، ولی به دلیل اینکه خود آنها را ناچیز میدانسته حاضر به انتشارشان در میان مردم نبوده است با اینحال بعضی از آنها مشاهده شده است سید محمدتقی اصفهانی، یکی از شاگردان میرزا نقل میکند که میرزا در هنگام درس اشاره داشت که اینمطلب را در رساله طهارت و صلوه بهطور مفصل آوردهام هم ایـشـان مـیگفت که حاج میرزا اسماعیل شیرازی پسر عموی میرزا، نسخهای از رساله اجتماع الامر و النهی بـه خـط خـود میرزا در اخـتـیـار دارد سید محمدتقی باز یادآوری میکند کـه یـادداشتهایی را کـه دیـده است، در آن سؤالات میرزا و جوابهای شیخ انصاری بوده، و نیز حـاشیهای را که بر نجاه العباد و دیگر رسالهها زده است، همگی را مشاهده کرده است تالیفات وی عبارتند از:
۱. کتابی در طهارت (تا مبحث وضو).
۲. رسالهای در رضاع و شیر دادن.
۳. کتابی در فقه (از اول مکاسب تا آخر معاملات).
۴. رسالهای در اجتماع امر و نهی.
۵. خلاصهای از افادات استاد بزرگوارش شیخ مرتضی انصاری در تمام مباحث اصول.
۶. رسالهای در مشتق.
۷. حاشیهای بر نجاه العباد.
۸. تعلیقهای بر کتاب معاملات آقا وحید بهبهانی.
۶ – فتاوی و تقریرات
۱. صد مساله از فتاوای میرزا، توسط شیخ فضلالله نوری.
۲. مجموعه ای از فتاوای میرزا به زبان عربی.
۳. مباحث درس اصول میرزا، توسط شیخ علی دزدری.
۴. مباحث درس اصول، توسط سید محمد اصفهانی.
۵. مباحث درس اصول و فقه، توسط ابراهیم دامغانی.
۶. مباحث درس اصول، توسط شیخ حسن فرزند محمدمهدی شاه عبدالعظیمی که آن را ذخایر الاصول نامیده است.
۷. تقریراتی از درس میرزا نوشته باقر حیدر.
۸. ترجمه کتاب معاملات آقا وحید بهبهانی از فارسی به عربی توسط شیخ حسنعلی تهرانی (میرزا بر این کتاب تعلیقاتی دارد).
۷ – اقدامات و اصلاحات در سامرا
امـنـیـت و آسـایش زمانی به زوار سامرا سایه گسترد که میرزای شیرازی در آن دیار رحل اقامت افکند شیعیانی که قصد زیارت آنجا را مینمودند، به هنگام ورود و خروجشان بسیار ترسان بودند تا مـبـادا دچـار گرفتاری شوند زمانی که میرزا به سامرا مهاجرت کرد، سامرا اهمیت خود را دوباره بـازیـافـت و مـرکز مهمی برای تحصیل علم و محل تجمع علمای بزرگ گردید و این امر تا زمان مرگ میرزا هر روز رو به افزایش بود میرزا اقدامات عمرانی بسیاری انجام داد مدرسهای برای طلاب بـنـا نـهاد که تا هم اکنون به مدرسه میرزا شهرت دارد مدرسه دیگری نیز در شرق این مدرسه و کنار آن احداث کرد بر شط سامرا پلی زد تا از چاپیده شدن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 