پاورپوینت کامل معجزات موسی بر فرعون و قبطیان ۸۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل معجزات موسی بر فرعون و قبطیان ۸۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معجزات موسی بر فرعون و قبطیان ۸۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل معجزات موسی بر فرعون و قبطیان ۸۸ اسلاید در PowerPoint :

معجزات حضرت موسی

از مجموع پانزده معجزه‌ای که قرآن برای حضرت موسی(علیه‌السلام) ذکر کرده، نه معجزه برای فرعون و قبطیان بوده و شش معجزه برای قوم موسی (بنی‌اسرائیل) نازل شده است.

فهرست مندرجات

۱ – معجزات موسی برای آل‌فرعون
۱.۱ – عصای حضرت موسی
۱.۲ – ید بیضاء
۱.۲.۱ – کاربرد دو معجزه‌ی عصا و ید بیضا
۱.۲.۲ – کاربرد اصلی معجزه‌ی عصا
۱.۲.۳ – ایمان ساحران به خدا
۱.۳ – معجزات پنجگانه‌ی حضرت موسی
۱.۳.۱ – طوفان
۱.۳.۲ – جَراد
۱.۳.۳ – قمّل
۱.۳.۴ – ضفادع
۱.۳.۵ – خون
۱.۴ – دو معجزه‌ی دیگر حضرت موسی
۲ – اهداف معجزات
۲.۱ – اثبات رسالت حضرت موسی
۲.۲ – پند گرفتن مردم
۳ – معجزات حضرت موسی بر بنی‌اسرائیل
۳.۱ – شکافته شدن دریا و عبور بنی‌اسرائیل
۳.۲ – جوشیدن دوازده چشمه
۳.۳ – زنده شدن مقتول بنی‌اسرائیل
۳.۴ – ابرهای سایبان
۳.۵ – نزول “منّ” و “سلوی”
۳.۶ – قرار گرفتن کوه طور بالای سر بنی‌اسرائیل
۳.۶.۱ – چگونگی قرار گرفتن کوه بالای سر بنی‌اسرائیل
۴ – علل تعدد معجزات موسی بر قوم خویش
۵ – پانویس
۶ – منبع

معجزات موسی برای آل‌فرعون

خداوند در سوره‌ی مبارکه‌ی اسراء، آیات و معجزات حضرت موسی(علیه‌السلام) را نه تا معرفی می‌کند:

«وَ لَقَدْ آتَینا مُوسی‏ تِسْعَ آیاتٍ بَیناتٍ»؛

[۱] اسراء/سوره۱۷، آیه۱۰۱.

«ما به موسی نُه معجزه‌ی روشن دادیم»

طبق آیات قرآن، معجزات حضرت موسی(علیه‌السلام)، بیش از نُه تاست؛ اما مراد در این بیان، معجزاتی است که موسی برای فرعون و قبطیان آورد و غیر از این معجزاتی دیگر نیز برای قوم بنی‌اسرائیل داشت. این نه معجزه، همان معجزاتی است که در طول آیات ۱۰۳ تا ۱۳۳ سوره اعراف بیان شده است.

[۲] المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۳، ص۲۱۸.

عصای حضرت موسی

از جمله معجزات بارز حضرت موسی(علیه‌السلام)، تبدیل شدن عصای او به اژدها (مار بزرگ) است که خدای متعال در قرآن به آن اشاره کرده است.

خدای متعال به موسی(علیه‌السلام) فرمود: «چه چیزی در دست راست تو است، موسی(علیه‌السلام) در جواب عرض کرد: این عصای من است، بر آن تکیه میزنم، با آن برگ درختان را برای گوسفندانم می‌ریزم و نیازهای دیگری را نیز با آن برطرف می‌کنم.»

[۳] طه/سوره۲۰، آیه۱۷-۱۸.

سؤال خداوند مطلق و مبهم است، اما از جواب آن که ناظر به ماهیت عصا بود، فهمیده می‌شود که مراد خدای متعال اسم آن جسم نبوده؛ بلکه سؤال از پیرامون عصا و کارایی آن بوده است؛ یعنی آن چوب دستی موسی که به عنوان عصا در دست گرفته، دارای این ویژگی‌ها و این منافع است و از این جواب توضیحی موسی به دست می‌آید که خداوند همین عصا را که یک تکه چوب بوده و دارای این ماهیت است، به اژدهای واقعی تبدیل می‌کند؛ و این اعجاز بزرگی است.

[۴] ابن عاشور، محمدبنطاهر؛ التحریر و التنویر، بیروت، مؤسسه التاریخ، ۱۴۲۰ق، چاپ اول، ج۱۶، ص۱۰۹- ۱۱۰.

پس از این سؤال و جواب، خدای متعال به موسی دستور داد که عصایش را به زمین بیندازد:«أَلْقِها یا مُوسی! فَأَلْقاها فَإِذا هِی حَیهٌ تَسْعی»‏ ‏

[۵] طه/سوره۲۰، آیه۱۹-۲۰.

«ای موسی! آن را بیفکن؛ پس موسی آن(عصا) را افکند، که ناگهان اژدهایی شد که به هر سو می‌شتافت.»

حضرت موسی این دستور الهی را سریعاً انجام داد و عصایش به صورت مار عظیمی در آمد؛ سپس به موسی دستور داده شد که آن را بگیرد، بدون اینکه ترسی در دل داشته باشد؛ تا به صورت اولیه(چوب دستی) در بیاورد.

[۶] طه/سوره۲۰، آیه۲۱.

ید بیضاء

بعد از معجزه‌ی عصا، خداوند جهت عطای معجزه‌ی دیگر، به موسی فرمان دیگری می‌دهد:«وَ اضْمُمْ یدَکَ إِلی‏ جَناحِکَ تَخْرُجْ بَیضاءَ مِنْ غَیرِ سُوءٍ آیهً أُخْری»

[۷] طه/سوره۲۰، آیه۲۲.

«دستت را در گریبانت ببر، تا سفید و بی‏عیب بیرون آید؛ این نشانهی دیگری (از سوی خداوند) است.»این سفیدی و درخشانی دست، به خاطر درد و مرض، مثل پیسی و مشکلات پوستی نیست؛ بلکه نشانه‌ای از اعجاز و قدرت الهی است.

[۸] صادقی تهرانی، محمد؛ الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم، فرهنگ اسلامی، ‏۱۳۶۵ش‏، چاپ دوم، ج۱۹، ص۷۱.

خدای منان بعد از این که این دو معجزه بزرگ را در اختیار موسی قرار میدهد، می‌فرماید: ما این معجزات را در اختیار تو قرار دادیم تا آیات بزرگ خود را به تو نشان دهیم.

[۹] طه/سوره۲۰، آیه۲۳.

کاربرد دو معجزه‌ی عصا و ید بیضا

حضرت موسی(علیه‌السلام) طبق مأموریت الهی، به سوی فرعون رفت؛ فرعون فردی طغیانگر و سرکشی بود که در رأس گروهی به نام قبطیان که فامیلها و اطرافیان فرعون بودند، صاحب قدرت و شوکت بود.

[۱۰] المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۴ ص ۱۴۵.

لازم به ذکر است که لفظ “فرعون” از القاب سلاطین مصر بوده، چنانچه “قیصر” از القاب سلاطین روم و “نمرود” لقب سلطان بابل بوده است.

[۱۱] حسینی شاهعبدالعظیمی، حسین بن احمد؛ تفسیر اثناعشری، تهران، میقات، ‏۱۳۶۳ش، چاپ اول، ج۸، ص۲۶۰.

حضرت موسی وقتی نزد فرعون رفت، به او گفت: من رسول خدا هستم و دلیلی روشن برای رسالت خود دارم، بنی‌اسرائیل را با من بفرست و آنها را رها کن؛ ولی جواب فرعون به موسی این بود که اگر راست می‌گویی، دلیل و نشانه‌ات را بیاور؟!

[۱۲] اعراف/سوره۷، آیه۱۰۴.

[۱۳] اعراف/سوره۷، آیه۱۰۶.

موسی بلافاصله آن دو معجزه را که خدای متعال در وادی طور به او داده بود، ارائه داد:«فَأَلْقی‏ عَصاهُ فَإِذا هِی ثُعْبانٌ مُبِینٌ وَ نَزَعَ یدَهُ فَإِذا هِی بَیضاءُ لِلنَّاظِرِینَ»؛

[۱۴] اعراف/سوره۷، آیه۱۰۷.

[۱۵] اعراف/سوره۷، آیه۱۰۸.

«(موسی) عصای خود را افکند؛ ناگهان اژدهای آشکاری شد؛ و دست خود را (از گریبان) بیرون آورد؛ سفید (و درخشان) برای بینندگان بود.»

کاربرد اصلی معجزه‌ی عصا

کاربرد اصلی معجزه‌ی عصا در مجلس ساحران فرعون بود؛ وقتی ساحران زبردست فرعون، طبق برنامه‌ی از پیش تعیین شده، با سحر و جادوی خود در مجلس بزرگ با نظاره‌گری انبوهی از جمعیت، برای شکست موسی حاضر شدند و ریسمان‌ها و طناب‌های خود را به صورت شیء متحرک و مارهای خیالی درآوردند، این کار ساحران در چشم مردم، عجیب و بزرگ به نظر آمد،

[۱۶] الفرقان فی تفسیر القرآن، ج۱۱، ص۲۵۰.

در همان حین حضرت موسی(علیه‌السلام)، طبق وحی الهی عصای خود را به زمین افکند و به صورت اژدهایی بزرگ و واقعی در آمد که تمام جادوی ساحران را بلعید و عظمت و حقانیت پروردگار عالمیان و رسالت خود را اثبات کرد:

[۱۷] اعراف/سوره۷، آیه۱۱۶-۱۱۸.

«وَ أَوْحَینا إِلی‏ مُوسی‏ أَنْ أَلْقِ عَصاکَ فَإِذا هِی تَلْقَفُ ما یأْفِکُونَ»؛

[۱۸] اعراف/سوره۷، آیه۱۱۷.

«(ما) به موسی وحی کردیم که: عصای خود را بیفکن؛ ناگهان (به صورت مار عظیمی درآمد که) وسائل دروغین آنها را به سرعت برمی‌گرفت.»

ایمان ساحران به خدا

بعد از اعجاز موسی(علیه‌السلام) که حق از باطل روشن شد، فرعون و ساحران او شکست خورده و احساس شرم و حقارت نمودند. ساحران که آشنایی کامل به فنون سحر و جادوگری داشتند، هیبت و عظمت این اعجاز واقعی را دیدند، و فهمیدند که این کار موسی از جنس سحر آنها نبود؛ در نتیجه به خدای موسی ایمان آوردند و حتی تهدید فرعون تأثیری در وجود آنها نگذاشت و با اخلاص تمام در راه خدا ایستادگی کردند؛ چرا که واقعیت را دریافته بودند؛ ولی فرعون نه تنها ایمان نیاورد، بلکه موسی را نیز ساحر خواند و ساحران را در تسلط به منطقه، همدست موسی خواند؛ زیرا بزرگترین شکست فرعون، ایمان ساحران در انظار آن جمعیت عظیم بود.

[۱۹] اعراف/سوره۷، آیه۱۱۸-۱۲۶.

[۲۰] مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۷۱۲.

معجزات پنجگانه‌ی حضرت موسی

در سوره‌ مبارکه‌ی اعراف، در یک آیه به پنج معجزه از معجزات حضرت موسی اشاره شده است. قبل از بیان این معجزات، بیان این نکته لازم است که علت نزول و وقوع این معجزات متعدد، سرکشی، لجاجت، ایمان نیاوردن و عدم وفای به عهد فرعون و طرفدارانش نسبت به حضرت موسی(علیه‌السلام) و بنی‌اسرائیل بود که حتی بعد از این همه اعجاز، استکبار ورزیدند و بر کفر خود اصرار داشتند.

[۲۱] جرجانی، ابوالمحاسن حسین بن حسن‏؛ جلاء الأذهان و جلاء الأحزان‏، تهران، دانشگاه تهران، ‏۱۳۷۷ش،‏ چاپ اول‏، ج۳، ص۲۳۷.

بعد از این که فرعون خواسته‌ی موسی مبنی بر رها کردن بنی‌اسرائیل را نپذیرفت، وعده‌ی موسی که نزول عذاب بود، محقق شد و اولین عذاب (طوفان) بر سر آنان فرود آمد؛ چون بنی‌اسرائیل در اسارت فرعون بودند و فرعون مثل بردگان از آنها کار می کشید؛ لذا در رنج و سختی شدیدی بودند؛ بعد از مدّت کوتاهی، آنها به حضرت قول دادند و درخواست کردند که عذاب را رفع کند تا ایمان بیاورند و بنی‌اسرائیل را آزاد کنند؛ اما وقتی به عنایت موسی، خدا عذاب را از آنها برداشت، ایمان نیاوردند و دوباره به آزار و اذیت بنی‌اسرائیل ادامه دادند، تا جایی که این ماجرا پنج مرتبه با پنج اعجاز و بلای گوناگون تکرار شد:

[۲۲] فیض کاشانی، ملامحسن،؛ تفسیر صافی،‏ تحقیق حسین اعلمی،‏ تهران، صدر، ‏۱۴۱۵ق،‏ چاپ دوم‏، ج۲، ص۲۳۰.

«فَأَرْسَلْنا عَلَیهِمُ الطُّوفانَ وَ الْجَرادَ وَ الْقُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ وَ الدَّمَ آیاتٍ مُفَصَّلاتٍ فَاسْتَکْبَرُوا وَ کانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ»؛

[۲۳] اعراف/سوره۷، آیه۱۳۳.

«سپس (بلاها را پشت سرهم بر آنها نازل کردیم) طوفان و ملخ و آفت گیاهی و قورباغه‌ها و خون را که نشانه‏هایی از هم جدا بودند، بر آنها فرستادیم (ولی باز بیدار نشدند) و تکبر ورزیدند و جمعیت گنهکاری بودند.»

طوفان

باریدن باران و طغیان رود نیل بود که ناگهان به صورت سیلاب‏ از هر سو شهر را تهدید نمود، خانه‏ها را فرا گرفته و فرو ریخت و کشتزارها را گل و لجن دریا فراگرفته، زراعت‌ها را به کلی خراب و فاسد نمود.

[۲۴] حسینی همدانی، سیدمحمدحسین؛ انوار درخشان،‏ تحقیق محمدباقر بهبودی، ‏ تهران، کتابفروشی لطفی،‏ ‏۱۴۰۴ق‏، چاپ اول، ج۶، ص۴۷۴ – ۴۷۵.

جَراد

همان ملخ است و به آن جراد می‌گویند چون زمین را از گیاه، زرع و درختان خالی می‌کند. وجود ملخ‌ها در شهر آن قدر کثرت پیدا کرد که حتی چوب، آهن، درب منازل، درختان و سقف عمارات را از بین بردند و تمام لباس‌های آنها را جویدند و بر سر و صورت آنها می‌نشستند‏.

[۲۵] طیب، سیدعبدالحسین،‏ اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران، اسلام‏، ۱۳۷۸ش‏‏، چاپ دوم، ج۵، ص۴۳۶.

قمّل

قمل یک نوع آفت نباتی بوده که به غلات قبطیان(قوم فرعون) افتاد، و همه را فاسد کرد.

[۲۶] تفسیر نمونه، ج۶، ص۳۲۲.

ضفادع

ضفادع، همان وزغ و قورباغه است که در غذاها و در زیر لباس‌های قبطیان و جایگاه خواب آنها می‌رفتند.

[۲۷] أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۴۳۶.

خون

آب رود نیل به خون تبدیل شد و قبطیان آب را، خون می‌دیدند اما اسرائیلیان (بنی‌اسرائیل که در اسارت و بردگی فرعون بودند) آن را آب می‌دیدند. وقتی اسرائیلی می‌نوشید، آب بود و وقتی قبطی آن را می‌نوشید، خون بود؛ تا آنجا که افراد قبطی به افراد بنی‌اسرائیلی می‌گفتند: آب را در دهانت بگذار و بعد آن را در دهان من بریز؛ اما وقتی آب را در دهان قبطی می‌ریخت، باز تبدیل به خون می‌شد.

[۲۸] تفسیر صافی، ج۲، ص۲۳۱.

یکی از خارق‌العاده بودن این معجزات این بود که این عقوبت‌ها اختصاص به قبطیان داشته و طوفان و حشرات نام‌برده، نسبت به پیروان موسی(علیه‌السلام)، وسیله‌ی تهدید نبود؛ بلکه نشانه‌ی رحمت و مسرّت آنان بود؛ زیرا می‏دانستند که پروردگار عالم به منظور پشتیبانی از دعوت موسی(علیه‌السلام)، قبطیان را که در مقام مبارزه با دعوت به توحید برآمده‌اند، عقوبت و تهدید می‌کند.

[۲۹] انوار درخشان، ج۶، ص۴۷۵.

دو معجزه‌ی دیگر حضرت موسی

در سوره‌ی مبارکه اعراف به این دو معجزه که خشکسالی(قحطی) و کمبود انواع میوه‌ها بود، اشاره کرده و می‌فرماید:

«وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَفِرْعَوْنَ بِالسِّنِینَ وَ نَقْصٍ مِنَ‌الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ»؛

[۳۰] اعراف/سوره۷، آیه۱۳۰.

«ما آل‌فرعون را به قحطی و خشکسالی و کمبود میوه‏ها گرفتار ساختیم، شاید متذکر گردند و بیدار شوند!»

خدای سبحان آ‌‌ل‌ فرعون را که قبطی‏ها و فامیل‌های فرعون بودند، به قحطی‏های و کمبودهای متعدد دچار کرد، تا شاید با این وسیله متذکر شوند.

[۳۱] المیزان فی تفسیر القرآن، ج۸، ص۲۲۶.

چون قوم فرعون پیش از عذاب الهی، به رودخانه‏های خود و به رود نیل که همه‌ی خیرات سرزمین‌شان از ناحیه‌ی آن بود، می‏بالیدند؛ باران مراتعشان را سرسبز کرده بود و آب نیل باغ‌هایشان را پر از درختان میوه ساخته بود؛ تا اینکه باران رو به نقصان نهاد و همه‌ی باغ و بستان‌شان خشک شد. این عذاب برای آن بود که بدانند این شکوه نعمت و آبادانی از خدای تعالی است، نه از ناحیه‌ی دیگر.

[۳۲] مترجمان‏، تفسیر هدایت‏، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی‏، ۱۳۷۷ش،‏ چاپ اول، ج۳، ص۳۶۳.

نکته‌ی قابل توجه این است که این خشکسالی، چند سال ادامه یافت و برای مصر بلای بزرگی محسوب می‏شد؛ زیرا مصر یک کشور کاملاً کشاورزی بود و خشکسالی همه‌ی طبقات آن را تحت فشار شدید قرار می‏داد، ولی آل فرعون که صاحبان اصلی زمین‌ها و منافع آن بودند، بیش از همه زیان می‏دیدند.

[۳۳] تفسیر نمونه، ج۶، ص۳۱۵.

اهداف معجزات

اثبات رسالت حضرت موسی

معجزات نه‏گانه موسی بر فرعونیان، برای اثبات رسالت موسای کلیم‌الله ارائه شد؛ در نتیجه فرعون از خودستایی بازگردد و از کردار خویش پشیمان شده و با تصدیق رسالت موسی هدایت شده و عموم مردم را نیز به توحید دعوت کند.

[۳۴] انوار درخشان، ج۱۰، ص۱۶۳ و ج۶، ص۴۷۲.

پند گرفتن مردم

مردم به کفر، معصیت و انحراف خویش آگاه شوند و با مشاهده‌ی این معجزات الهی پند گرفته و رق

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.