پاورپوینت کامل معتکف ۵۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل معتکف ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معتکف ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل معتکف ۵۴ اسلاید در PowerPoint :
اعتکاف (فقه)
اعتکاف، توقف در مسجد به قصد عبادت با شرایط خاص میباشد. این عبادت در فقه دارای بابی مستقل به نام اعتکاف است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای لغوی و اصطلاحی
۲ – پیشینه اعتکاف
۲.۱ – بنای کعبه
۲.۲ – عبادت حضرت مریم در مسجد
۲.۳ – اعتکاف بتپرستان
۳ – اعتکاف در اسلام
۴ – زمان اعتکاف
۵ – شرایط اعتکاف
۵.۱ – روزه
۵.۲ – وقوف در مسجد
۵.۳ – اجتناب مباشرت با زنان
۵.۴ – دیگر شرائط اعتکاف
۶ – احکام اعتکاف
۶.۱ – روزه اعتکاف
۶.۲ – شروع و پایان اعتکاف
۶.۳ – ناتمامگذاشتن اعتکاف
۶.۴ – خروج از مسجد
۷ – محرّمات اعتکاف
۸ – اسباب بطلان اعتکاف
۹ – آثار بطلان اعتکاف
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
معنای لغوی و اصطلاحی
اعتکاف، مصدر باب افتعال از ریشه «ع- ک- ف» به معنای محبوسکردن و رویآوردن به چیزی است.
[۱] طریحی، فخرالدین بن محمد، مجمعالبحرین، ج۲، ص۲۲۹.
[۲] زبیدی، مرتضی، تاجالعروس، ج۱۲، ص۳۹۶-۳۹۷.
[۳] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسانالعرب، ج۹، ص۳۴۰-۳۴۱،« عکف».
راغب گوید: اعتکاف به معنای رویآوردن و ملازمت با چیزی، همراه با تعظیم آن است.
[۴] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات، ص۵۷۹، «عکف».
به توقّف سه روز یا بیشتر در مسجد به قصد قربت و با شرایط مخصوص، اعتکاف، و به شخص به جاآورند اعتکاف، پاورپوینت کامل معتکف ۵۴ اسلاید در PowerPoint گویند.
[۵] نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام، ج۱۷، ص۱۵۹.
[۶] طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، العروهالوثقی، ج۲، ص۷۵.
واژه اعتکاف در قرآن نیامده؛ ولی مشتقات ماده «عکف» از ثلاثی مجرد بهصورت اسم فاعل ۷ بار و در شکل اسم مفعول و مضارع هر کدام یک بار آمده است.
پیشینه اعتکاف
از برخی آیات قرآن بر میآید که این عبادت در ادیان توحیدی پیشین نیز مطرح بوده و پیامبران الهی و موحدان گاه برای راز و نیاز با خداوند، مدتی از زندگی و جامعه دوری میگزیدند و به مسجدالحرام یا معابد دیگر پناه میبردند و مدتی خود را برای عبادت با خدا و راز و نیاز با او محبوس میکردند.
[۷] هاشمی، اکبر، تفسیر راهنما، ج۱، ص۳۹۹.
بنای کعبه
از جمله آیه ۱۲۵ بقره است که خداوند در آن به ابراهیم و فرزندش اسماعیل، فرمان میدهد تا مسجدالحرام را برای طوافکنندگان و پاورپوینت کامل معتکف ۵۴ اسلاید در PowerPointان پاکیزه گردانند: «وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ ».
[۸] بقره/سوره۲، آیه۱۲۵
[۹] رازی،فخرالدین، التفسیر الکبیر ج۴، ص۴۱.
از این آیه، افزون بر اینکه استفاده میشود سنت اعتکاف در شریعت حضرت ابراهیم (علیهالسلام) بوده، اهمیت فوقالعاده این عبادت در شریعت آن حضرت و دیگر ادیان توحیدی که نشئت گرفته از شریعت ابراهیم (علیهالسلام) است نیز فهمیده میشود، زیرا خداوند از سویی دو پیامبر خود را مأمور کرده است تا مقدمات این عبادت را فراهم سازند واز سوی دیگر، خانه خود را که بهترین مکان در روی زمین است، جایگاه این عبادت قرار داده است.
عبادت حضرت مریم در مسجد
شاید بتوان اقامت و عبادت مریم (علیهاالسلام) در مسجدالاقصی را نیز از مصادیق اعتکاف برشمرد، زیرا مادر آن حضرت نذر کرد که مریم را وقف عبادت خدا کند.
[۱۰] طبری، محمد بن جریر، جامعالبیان، مج۳، ج۳، ص۳۱۹-۳۲۰.
«اذ قالَتِ امرَاتُ عِمرنَ رَبّ انّی نَذَرتُ لَکَ ما فی بَطنی مُحَرَّرًا…»
[۱۱] آلعمران/سوره۳، آیه۳۵
و پس از بلوغ، سرپرست او (زکریا) (علیهالسلام) برای وی جایگاهی در مسجدالاقصی آماده کرد، تا به عبادت بپردازد.
سپس مریم در مسجد اقامت گزید و به عبادت پرداخت
[۱۲] طبرسی، فضل بن حسن، مجمعالبیان، ج۲، ص۷۴۰.
[۱۳] ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روضالجنان، ج۴، ص۲۹۷-۲۹۸.
که از نزد خدا با طعامهای بهشتی پذیرایی میشد: «کُلَّما دَخَلَ عَلَیها زَکَرِیا المِحرابَ وَجَدَ عِندَها رِزقًا قالَ یمَریَمُ انّی لَکِ هذا قالَت هُوَ مِن عِندِ اللَّهِ».
[۱۴] آلعمران/سوره۳، آیه۳۷.
اعتکاف بتپرستان
از برخی آیات استفاده میشود که توقف نزد بتها و عبادت آنها، در آیینهای بتپرستی نیز رواج داشته است. در آیه ۵۲ انبیاء
[۱۵] انبیاء/سوره۲۱، آیه۵۲.
حضرت ابراهیم، آزر و قومش را به سبب عبادت بتها و ملازمت با آنها نکوهش کرده است:«اذ قالَ لِابیهِ وقَومِهِ ما هذِهِ التَّماثیلُ الَّتی أنتُم لَها عکِفون». در معنای «عاکفون» گفتهاند که بتپرستان در بتکدهها ملازم بتها بودند و آنها را عبادت میکردند.
[۱۶] زمخشری، محمود بن عمر، تفسیر الکشاف، ج۳، ص۱۲۱.
[۱۷] رازی، فخرالدین، التفسیر الکبیر، ج۲۲، ص۱۸۱.
[۱۸] طبرسی، فضل بن حسن، مجمعالبیان، ج۷، ص۸۳
آیه ۱۳۸ اعراف
[۱۹] اعراف/سوره۷، آیه۱۳۸.
گزارش کرده که بنیاسرائیل پس از عبور از دریا با بتپرستانی مواجه شدند که سر بر آستان بتان خود داشتند: «وجوَزنا بِبَنی اسرءیلَ البَحرَ فَاتَوا عَلی قَومٍ یَعکُفونَ عَلی اصنامٍ لَهُم…»؛ همچنین در آیه ۹۱ طه داستان بنیاسرائیل آمده است که پس از رفتن موسی (علیهالسلام) به کوه طور، در اطراف گوساله سامری وقوف کرده و به پرستش پرداختند: «قالوا لَن نَبرَحَ عَلَیهِ عکِفینَ حَتّی یَرجِعَ الَینا موسی».
[۲۰] طه/سوره۲۶، آیه۹۱.
اعتکاف در اسلام
در اسلام نیز همچون شرایع پیشین، سنت اعتکاف وجود داشته و مسلمانان به این عبادت ترغیب و تشویق شدهاند.
از آیه ۱۸۷ بقره
[۲۱] بقره/سوره۲، آیه۱۸۷.
که در آن به برخی احکام اعتکاف اشاره شده است: «وَلا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ» نیز آیه ۱۲۵ بقره
[۲۲] بقره/سوره۲، آیه۱۲۵.
مشروعیت این عمل در اسلام استفاده میشود.
[۲۳] نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام ج۱۷، ص۱۶۰.
همچنین از روایاتی که به جاآوردن این عمل را به پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) مستند میکند و مزد و پاداش فراوانی برای آن برشمرده است نیز جواز، بلکه استحباب آن در اسلام استفاده میشود؛ از جمله در روایتی آمده که پیامبر پس از ورود به مدینه، ابتدا در دهه نخست ماه رمضان و سپس در دهه دوم و در سال دیگر در دهه سوم، در مسجد اعتکاف کردند و از آن پس پیوسته در سومین دهه ماه رمضان، پاورپوینت کامل معتکف ۵۴ اسلاید در PowerPoint میشدند.
[۲۴] بروجردی، سیدحسین، جامع احادیث الشیعه، ج۱۱، ص۷۶۳.
زمان اعتکاف
اعتکاف به نظر فقهای اسلامی در همه ایام سال به جز روزهایی که در آن روزه حرام شده جایز است.
با فضیلتترین زمان برای اعتکاف، ماه مبارک رمضان به ویژه ده آخر آن است.
[۲۵] طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، العروهالوثقی، ج۲، ص۲۴۶.
[۲۶] مستمسک طباطبایی حکیم، سیدمحسن، العروهالوثقی، ج۸، ص۵۳۶-۵۳۸.
شرایط اعتکاف
اعتکاف در اصل شرع، مستحب است، امّا به وسیل نذر، عهد، قسم و شرط ضمن عقد لازم مانند اجاره و مانند آن، واجب میشود.
[۲۷] طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، العروهالوثقی ج۲، ص۲۴۶.
افزون بر شرایط عامه تکلیف و نیت
[۲۸] نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام، ج۱۷، ص۱۶۱.
[۲۹] زخیلی، وحب، الفقه الاسلامی و ادلته، ج۳، ص۱۷۶۱-۱۷۶۲.
برای پاورپوینت کامل معتکف ۵۴ اسلاید در PowerPoint، اعتکاف شرایط و احکام دیگری نیز دارد، از جمله:
روزه
فقهای امامیه، با استناد به روایات، روزه (اعم از واجب و مستحب) را از شرایط اعتکاف میدانند.
[۳۰] شیخ طوسی، محمد بن حسن، الخلاف، ج۲، ص۲۲۷.
[۳۱] نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام، ج۱۷، ص۱۶۴.
برخی اعتکاف پیامبر در ماه رمضان را دلیل دیگری بر این امر دانستهاند.
[۳۲] نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام، ج۱۷، ص۱۶۴.
به نظر بعضی ظاهر آیه ۱۸۷ بقره
[۳۳] بقره/سوره۲، آیه۱۸۷.
نیز اشعار به این امر دارد، زیرا مخاطبان نهی از آمیزش، در این آیه روزهداران هستند: «ثُمَّ اتِمّوا الصّیامَ الَی الَّیلِ ولا تُبشِروهُنَّ وانتُم عکِفونَ فِی المَسجِد».
بنابراین آیه، اعتکاف تنها برای روزهداران جایز است و جواز آن برای غیر روزهداران نیازمند دلیل است.
[۳۴] کاظمی، فاضل، مسالک الافهام إلی آیات الأحکام، ج۱، ص۳۵۴.
البته گروهی از فقهای اهل سنت اعتکاف را بدون روزه نیز جایز میدانند.
[۳۵] شیخ طوسی، محمد بن حسن، الخلاف، ج۲، ص۲۲۸.
[۳۶] زخیلی، وحب، الفقه الاسلامی و ادلته، ج۳، ص۱۷۶۲.
وقوف در مسجد
حداقل اعتکاف به نظر امامیه سه روز
[۳۷] نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام، ج۱۷، ص۱۶۶.
و به نظر برخی از علمای اهل سنت یک شبانهروز است. برخی دیگر با استناد به اطلاق آیه ۱۸۷ بقره
[۳۸] بقره/سوره۲، آیه۱۸۷.
مدت زمانی کوتاه را که وقوف بر آن صدق کند، کافی دانستهاند.
[۳۹] جصاص، ابوبکر، احکام القرآن، ج۱، ص۳۳۶.
[۴۰] قرطبی، محمد بن احمد، تفس
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 