پاورپوینت کامل معبد چغازنبیل ۴۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل معبد چغازنبیل ۴۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معبد چغازنبیل ۴۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل معبد چغازنبیل ۴۸ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل معبد چغازنبیل ۴۸ اسلاید در PowerPoint

چُغازَنبیل، نام معبد شهری شامل‌زیگورات، نیایشگاهها، کاخها و آرامگاههای عیلامی در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شوش در خوزستان است.

فهرست مندرجات

۱ – تاریخچه پاورپوینت کامل معبد چغازنبیل ۴۸ اسلاید در PowerPoint
۲ – بررسی معبد توسط باستان‌شناسان
۳ – خصوصیات معبد
۳.۱ – حصارهای معبد
۳.۲ – طبقات معبد
۳.۳ – بنای معبد
۳.۴ – تأسیسات فاضلاب و آبرسانی
۳.۴.۱ – ناودان‌ها
۳.۴.۲ – تصفیه‌خانه
۴ – آثار موجود در معبد
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منابع

تاریخچه پاورپوینت کامل معبد چغازنبیل ۴۸ اسلاید در PowerPoint

اونتاش ناپیراشا یا اونتاش گال، پادشاه عیلامی، در اوایل قرن سیزدهم پیش از میلاد بر کرانه غربی رود دز و بر پشته‌ای در نزدیکی شوش، شهری مقدّس بناکرد.

[۱] گیرشمن، ج۱، ص۱.

[۲] گیرشمن، ج۱، ص۷.

او این شهر را ــکه عیلامیان به آن اونتاش ناپیراشا و آشوریان به آن دور اونتاش، به معنای شهر اونتاش، می‌گفتندــ به خدای شهر شوش، اینشوشیناک، تقدیم کرد و برای نکوداشت وی و دیگر ایزدان عیلامی، معابدی در آن ساخت.

به نوشته گیرشمن،

[۳] گیرشمن، ج۱، ص۸.

این شهر پس از مرگ اونتاش‌گال در ۱۲۴۵ق م، شکوه خود را از دست داد و در حدود ۶۴۰ق م با لشکرکشی آشور بانیپال، پادشاه آشور، ویران گردید.

براساس آثار به‌دست آمده و طبق‌نظر گیرشمن،

[۴] گیرشمن، ج۱، ص۹ـ۱۰.

قسمت تحتانی زیگورات در عصر هخامنشیان سالم بوده، در دوره پارتیان شبانان کوچ‌نشین آن را اشغال کرده و از دوره اسلامی نیز تنها قطعه‌ای سفالی و دستبندی شیشه‌ای در حصار بیرونی به‌دست آمده است.

 این معبد ـ شهر بعدها به چغازنبیل (در گویش محلی به معنای تپه‌ای شبیه زنبیل وارونه) شهرت یافته است.

بررسی معبد توسط باستان‌شناسان

محوطه چغازنبیل را ژاک دومورگان در ۱۳۰۷/۱۸۹۰

[۵] عیسی بهنام، «چگونه پاورپوینت کامل معبد چغازنبیل ۴۸ اسلاید در PowerPoint کشف شد»، ج۱، ص۲، هنر و مردم، دوره جدید، ش ۶۵ (اسفند ۱۳۴۶).

و براون، خلبان نیوزلندی، که در ۱۳۱۴ش/ ۱۹۳۵ در خوزستان به‌دنبال نفت بود، شناسایی کردند.

در ادامه رولان دومِکنِم، باستان‌شناس فرانسوی، و همکارانش از محل آثار دیدن کردند و به بررسی سطحی آن پرداختند.

پس از آن، هیئتی فرانسوی به سرپرستی رومن گیرشمن از ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۱ش/ ۱۹۵۱ـ۱۹۶۲، و چندی به سرپرستی دومِکنِم در ۱۳۳۲ش/ ۱۹۵۳، اقدام به بررسی کرد.

[۶] گیرشمن، ج۱، ص۱ـ۲.

[۷] عزت‌اللّه نگهبان، مروری بر پنجاه سال باستان‌شناسی ایران، ج۱، ص۴۹۰، تهران ۱۳۷۶ش.

[۸] کامیار عبدی، «صدوسی سال حفاری در شوش»، ج۱، ص۹۸ـ۹۹، میراث فرهنگی، ش ۱۲ (بهار و تابستان ۱۳۷۳).

معبدـ شهر چغازنبیل در ۶ بهمن ۱۳۴۸ به ثبت آثار ملی ایران (ش۸۹۵) و در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ به ثبت جهانی یونسکو (ش ۱۱۳) رسید.

[۹] ناصر پازوکی طرودی و عبدالکریم شادمهر، آثار ثبت شده ایران در فهرست آثار ملی: از ۲۴/۶/۱۳۱۰ تا ۲۴/۶/ ۱۳۸۴، ج۱، ص۱۸۲، تهران ۱۳۸۴ش.

[۱۰] ناصر پازوکی طرودی و عبدالکریم شادمهر، آثار ثبت شده ایران در فهرست آثار ملی: از ۲۴/۶/۱۳۱۰ تا ۲۴/۶/ ۱۳۸۴، ج۱، ص۴۸۶، تهران ۱۳۸۴ش.

خصوصیات معبد

به نوشته گیرشمن،

[۱۱] گیرشمن، ج۱، ص۷.

[۱۲] گیرشمن، ج۱، ص۱۱ـ۱۲.

شهر و تمام بناهای آن، در محوطه‌ای به طول تقریبی۳۰۰‘ ۱ متر و عرض تقریبی ۱۰۰۰ متر، از خاک محل و با سه نوع خشت ساخته شده است: خشت‌خام، آجر، و خشتی که با خشت پخته کوبیده یا شکسته مخلوط شده است.

بیش از پنج‌هزار آجر معبد، کتیبه‌دار است که متن آن‌ها بیش‌تر نفرین بر ویران‌کنندگان بناست.

[۱۳] غلامرضا معصومی، تاریخچه علم باستان‌شناسی، ج۱، ص۴۰۳، تهران ۱۳۸۳ش.

ملاط به کار رفته در سازه‌ها، گل و قیر معدنی و گچ بوده و از سنگ برای اتصال درها به دیوارها، پاشنه درها و جا کلونی برای قفل کردن درها و گاه برای جلوگیری از فرسایش آبی، و نیز به عنوان روکار آجرها استفاده شده است.

از ساروج برای پوشش ضدرطوبت اتاقها استفاده شده است.

حصارهای معبد

این شهر با سه حصار خشتی تودرتو محصور شده که نیایشگاهها، کاخها و کاخ ـ آرامگاهها را در خود جای داده است.

[۱۴] گیرشمن، ج۲، ص۹۱.

حصار مرکزی با زیگورات و صحنهای وسیعی با ابعاد و اشکال و ساماندهی متفاوت، حدود ۵۲۰ متر طول دارد.

این حصار هفت دروازه در جهات مختلف داشته است.

بزرگ‌‌ترین این دروازه‌ها در جهات جنوب‌شرقی شاهی، جنوب‌غربی (ارابه‌ها)، شمال‌غربی و شمال‌شرقی قرار دارد.

[۱۵] گیرشمن، ج۱، ص۴۷ـ۵۱.

[۱۶] گیرشمن، ج۱، ص۶۳.

صحن شمال‌شرقی وسیع‌‌ترین و صحن جنوب‌غربی کوچک‌‌ترین آنهاست.

صحنهای شمال‌غربی و جنوب‌غربی مستطیل‌شکل و صحن شمال‌شرقی و جنوب‌شرقی مدور هستند.

درون صحنهای حصار مرکزی و در جنوب‌شرقی آن، سکوهای آجری مخصوص قربانی ساخته شده است.

[۱۷] گیرشمن، ج۱، ص۶۳.

[۱۸] گیرشمن، ج۱، ص۸۰ـ۸۲.

در مقابل هر دروازه نیایشگاهی احداث شده بوده که تنها چهار نیایشگاه از زیر خاک خارج شده است.

حصار میانی ــکه گیرشمن به یونانی آن را تمنوس ( محله مقدّس ) نامیده ــ محدوده کوچک‌تری از شهر را در برگرفته که تقریبآ مستطیلی به ابعاد ۳۸۰ متر × ۴۵۰ متر بوده است.

[۱۹] گیرشمن، ج۲، ص۱.

[۲۰] گیرشمن، ج۲، ص۴۷.

[۲۱] پاتس، ج۱، ص۲۲۳.

[۲۲] پاتس، ج۱، ص۲۲۷.

این حصار دارای چهار دروازه است از جمله دروازه‌های شاهی و شوش در حصار میانی، آثار برجی به نام نورـ کیپرات یا نورجهان، با آجرهای لعاب‌دار، باقی‌مانده است.

در محله مقدّس، نیایشگاههای خدایان عیلامی قرار دارد.

حصار خارجی، با بیش از چهارکیلومتر طول و تقریبآ مربع شکل، از خشت ساخته شده و دو دروازه اصلی در شمال‌شرقی و فرعی در جنوب‌شرقی شهر دارد؛

[۲۳] گیرشمن، ج۱، ص۴.

[۲۴] گیرشمن، ج۱، ص۶۶.

[۲۵] گیرشمن، ج۱، ص۱۰۷.

[۲۶] گیرشمن، ج۲، ص۳.

.

[۲۷] گیرشمن، ج۲، ص۹۱ـ۹۲.

در فضای بین حصارهای سوم و دوم، کاخهای شاهی

[۲۸] پاتس، ج۱، ص۲۲۸.

و نیایشگاههایی بوده است که به سبب بقایای به‌دست آمده (از جمله پنج آرامگاه آجری با طاقِ هلالی، در کفِ راهرو ( سردابه ) های آن) به کاخِ مردگان شهرت یافته است.

در حمامهای این کاخها، از ملاط قیر استفاده شده است.

[۲۹] گیرشمن، ج۲، ص۶۲.

[۳۰] گیرشمن، ج۲، ص۷۳.

[۳۱] گیرشمن، ج۲، ص۷۸ـ۸۰.

[۳۲] پاتس، ج۱، ص۲۲۷.

طبقات معبد

زیگورات (به زبان اَکَدی زقارو) وقف خدایان، اینشوشیناک و ناپیراشا، گردیده و در حصار مرکزی شهر ساخته شده است و مساحت هر طبقه از این بنا، از طبقه پایینی کمتر است.

برخلاف زیگوراتهای بین‌النهرین ، که هر طبقه را روی طبقه بعدی می‌ساختند، تمام طبقات زیگورات چغازنبیل از سطح زمین آغاز شده است.

[۳۳] گیرشمن، ج۱، ص۴.

[۳۴] پیر آمیه، «شهرنشینی ایلامی در شوش»، ج۱، ص۹۵ـ۹۷، ترجمه افسانه خلعت‌بری، در نظری اجمالی به شهرنشینی و شهرسازی در ایران، به‌کوشش محمدیوسف کیانی، تهران ۱۳۶۵ش.

گیرشمن تخمین‌زده که این معبد پنج طبقه با ارتفاع ۵۲ متر بوده که در دو مرحله مجزا ساخته شده است.

ابتدا طبقه اول به ارتفاع هشت متر با ۲۸ اتاق و پلکانی برای دسترسی به طبقات بالاتر، و سپس طبقات بعدی ساخته شده است.

[۳۵] گیرشمن، ج۱، ص۲۷.

[۳۶] گیرشمن، ج۱، ص۵۹.

[۳۷] تصاویر ۲۷ و ۸۰، گیرشمن، ج۱، ص۴۰ـ۴۱.

طبقه پایینی در یک سو ۴۰ر۹۹ متر و در سوی دیگر روی پی بزرگ‌تر قرار گرفته و ۲۰ر۱۰۵ متر است.

طبقه دوم در یک سو ۶۷ متر و در سوی دیگر روی پی ۲۰ر۷۱ متر است.

طبقه سوم ۵۱ متر و طبقه چهارم ۲۰ر۳۵ متر است.

[۳۸] گیرشمن، ج۱، ص۳۶.

در طبقه پنجم (اعلی)، مانند بناهای مشابه بابلی، معبد اینشوشیناک قرار داشته که در حفاری از بین رفته است.

معبد اعلی نمایی از آجرهای لعاب‌دار آبی و سبز با اندکی لعاب طلا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.