پاورپوینت کامل کره آتش ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل کره آتش ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کره آتش ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل کره آتش ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

اثیر

اَثیر در سخنان برخی از حکمای دور‌ اسلامی، گاه به معنای کر ‌آتش در طبقات چهارگان ‌فرو قمری در نظام هستی، یعنی طبق حارّ زیر فلک قمر و بالای کر ‌هوا به کار رفته است و گاه ماد ‌عالم علوی و فلکیات اثیر یا عنصر پنجم نامیده شده است.

فهرست مندرجات

۱ – معرب آیثر
۲ – فلاسفه یونان
۳ – فلاسفه اسلامی
۳.۱ – ابن سینا
۳.۲ – سهروردی
۳.۳ – فخرالدین رازی
۳.۴ – بابا افضل کاشانی
۴ – فهرست منابع
۵ – پانویس
۶ – منبع

۱ – معرب آیثر

اَثیر، عربی شد ‌واژ آیثر یونانی.

۲ – فلاسفه یونان

به گفت ارسطو پیشینیان اثیر را جسمی می‌دانستند که جاودانه در حرکت است، دارای طبیعت خدایی است، و با عناصر زمینی فرق دارد

[۱] .کتابI، فصل۳، ص۳۳۹b، سطرAristotle، Meteorologica، ۲۵

.
در میان فیلسوفان یونان باستان، پارمنیدس، آناکساگوراس و رواقیان، اثیر را برترین و ناب‌ترین قشر آتشگون آسمان می‌دانستند، امپدُکلس و افلاطون اثیر را برترین وخالص‌ترین قشر نور می‌شمردند

[۲] .Plato، Epinomis، ۹۸IC

. ارسطو آن را جوهر یا عنصر پنجم می‌خواند که با عناصر چهارگانه ‌متفاوت، و از آنها جداست.
افلاطون

[۳] .سطرPlato، Kratylos، ۴۱۰B، ۷

و ارسطو

[۴] .کتابI، فصل۳، ۲۷۰b، سطرAristotle، De Caelo، ۲۳

واژ ‌اثیر را مشتق از aei thein‌ (= جاودانه دونده) می‌دانند و ارسطو می‌نویسد: پیشینیان باور داشتند که جسمِ نخستین، چیزی جز خاک،‌آتش، هوا و آب است و آن را اثیر نامیدند

[۵] .کتابI، فصل۳، ص۳۳۹b، سطرAristotle، Meteorologica، ۲۵

. عقایدنگاران نیز گزارش می‌دهند که به عقید ارسطو، ارواح و ستارگان از همین «جوهر یا عنصر پنجم» یعنی اثیرند

[۶] .کتابI، فصل۱۰، پارCicero، Tusculan Dis-putation، ۲۲

.
در فلسف ارسطویی، جهان به دو بخش فروقمری (زیر فلک قمر) و فراقمری (فراز فلک قمر) تقسیم شده است. جهان فراقمری همواره در حرکت، بسیط، ازلی و ابدی است و ماد‌ آن، با آن حرکت تناسب دارد. این ماده را اثیر یا عنصر پنجم، در برابر عناصر چهارگان ‌عالم سفلی یا فروقمری نامیده‌اند

[۷] کرم، یوسف، تاریخ الفلسفه الیونانیه، ص۱۴۸.

[۸] بدوی، عبدالرحمان، ارسطو، ص۲۲۲-۲۲۳.

که درواقع می‌توان آن را جوهر عناصر دانست.

۳ – فلاسفه اسلامی

اصطلاح اثیر در سخنان برخی از حکمای دور‌ اسلامی، گاه به معنای کر ‌آتش در طبقات چهارگان ‌فرو قمری در نظام هستی، یعنی طبق حارّ زیر فلک قمر و بالای کر ‌هوا به کار رفته است و گاه ماد ‌عالم علوی و فلکیات اثیر یا عنصر پنجم نامیده شده است

[۹] کرم، یوسف، تاریخ الفلسفه الیونانیه، ص۱۴۸.

[۱۰] نصر، حسین، نظر متفکران اسلامی دربار طبیعت، ص۳۶۶.

. چنانکه ناصر خسرو دایر اثیر را مرکز آتش، هوای گرم زیر فلک ماه و بالای زمهریر دانسته است

[۱۱] ناصرخسرو، ابومعین، جامع الحکمتین، ص۶۹.

[۱۲] ناصرخسرو، ابومعین، جامع الحکمتین، ص۹۲.

. وی همچنین اثیر را «چرخ آتش» دانسته که زیر «جسم فلک» و بالای عناصر دیگر قرار دارد

[۱۳] ناصرخسرو، ابومعین، جامع الحکمتین، ص۱۹۳.

[۱۴] ناصرخسرو، ابومعین، جامع الحکمتین، ص۲۳۹.

. اما در جای دیگر بر این نکته که آتش کر ‌اثیر گرم و روشن نیست، دلیلهایی اقامه کرده است

[۱۵] ناصرخسرو، ابومعین، زاد المسافرین، ص۸۳-۸۴.

.
در رسائل اخوان الصفا هوای مماس با بخش فرو قمری که همواره متحرک و در غایت حرارت است، اثیر نامیده می‌شود

[۱۶] اخوان الصفا، مجموعه ای از مؤلفین، رسائل اخوان الصفا، ج۲، ص۶۵.

و چنین آمده است که ستارگان دنباله‌دار در کر ‌اثیر حادث می‌شوند

[۱۷] اخوان الصفا، مجموعه ای از مؤلفین، رسائل اخوان الصفا، ج۲، ص۸۵.

و به همین دلیل شعله‌ورند و با فلک قمر می‌گردند. البته در این رسائل، جهان برخلاف نظر ارسطو، پیوسته و متصل دانسته شده و بین افلاک فاصله‌ای نیست و هوا و اثیر کره‌ای واحدند

[۱۸] اخوان الصفا، مجموعه ای از مؤلفین، رسائل اخوان الصفا، ج۲، ص۲۶-۲۸.

.

۳.۱ – ابن سینا

ابن سینا اجسام عالم را به دو گون اثیری و عنصری تقسیم کرده است، و می‌نویسد: جسم اثیری آن است که فقط یک صورت می‌پذیرد و ضد ندارد و حدوث آن بر سبیل ابداع است، نه تکوین از شیء دیگر؛ و همچنانکه که عناصر چهارگانه، ارکان عالم عناصرند، افلاک و کواکب نیز ارکان عالم اثیرند

[۱۹] ابن سینا، حسین بن عبدالله، «رساله فی الاجرام العلویه»، تسع رسائل فی الحکمه و الطبیعیات، ص۴۶.

[۲۰] ابن سینا، حسین بن عبدالله، «رساله فی الاجرام العلویه»، تسع رسائل فی الحکمه و الطبیعیات، ص۴۸-۴۹

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.